bi
door biancavos Jan 29, 2012 om 11:05
Geldzaken & recht

Jaaropgaven

ik heb een jaaropgaven gehad van een bedrijf waar ik nog nooit heb gewerkt of geweest.
wat moet ik daar aandoen en wat zijn de gevolgen?

1317 13 Rapporteer

getty
door getty - Jan 29, 2012 om 11:25
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Gevolgen kunnen groot zijn, dus wel actie ondernemen. Bel eerst met het betreffende bedrijf en vraag hoe het zit. MOgelijk fraude met uw sofinummer.
Dit inkomen zal ook bij de belastingdienst op uw naam komen te staan en dit betekent een hoger inkomen dan wat u nu heeft. Dit kan gevolgen hebben voor eventuele toeslagen die u ontvangt, maar ook voor de inkomstenbelasting.
Morgen dus gelijk contact met het bedrijf opnemen om dit te laten uitzoeken en het inkomen van uw naam te laten halen. Werken ze niet mee, schrijf dan een brief naar de belastingdienst met dit verhaal en dat u dit inkomen bestrijdt. Eventueel aangifte doen bij de politie als inderdaad uw bsn is misbruikt.

bi
door biancavos - Jan 29, 2012 om 11:27
3 Antwoorden / 2 Vragen

beste getty

bedankt voor je antwoord dan heb ik nu (morgen) heel wat tedoen.
mvg bianca

freya
door freya - Jan 29, 2012 om 11:33
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@biancavos:

Ben dan toch wel nieuwsgierig. Staat ook daadwerkelijk jouw BSN op dat jaaroverzicht? Of zijn het alleen jouw adresgegevens? Kortom, heeft iemand anders alleen jouw adres gebruikt of heeft iemand jouw identiteit (naam/BSN/adres) gebruikt? Het eerste is vervelend, maar het tweede is inderdaad wel ernstig....

Freya

bi
door biancavos - Jan 29, 2012 om 11:35
3 Antwoorden / 2 Vragen

ben bang dat alles klop dus het eerste

tenormin
door tenormin - Jan 29, 2012 om 11:36
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Nooit daar gewerkt en toch het goede sofinummer? Kan getty's antwoord alleen maar bevestigen, lijkt op: big brother is watching you, alleen: welke Brother? Succes morgen.

bi
door biancavos - Jan 29, 2012 om 11:40
3 Antwoorden / 2 Vragen

dank je tenormin

ga nu maar ff langs wat mensen om tekijken of ze me willen helpen.
laat het jullie nog wel weeten hoe het afloop

mahadma
door mahadma - Jan 29, 2012 om 11:57
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Als je in de buurtr van een belastingkantoor woont/kunt komen, is het niet onverstandig om deze lieden "en persoon" in te lichten en je bewijzen mee te nemen.

Wat de opmerking betreft: "ben bang dat alles klop dus het eerste": Er wordt vaak naar je sofinummer gevraagd en alles wordt daaraan vastgeknoopt en opgehangen. Dus het is (een soort van) logisch dat bij een fraude of een fout bsn nummer alles dan toch bij TS terecht komt.

Verder is het verstandig dat TS alle bewijzen wat haar inkomen enz. geweest zijn in 2011 bewaard, want de belastingdienst zal hier zeker nog vaak op terugkomen, omdat ze het niet (willen?) snappen. Ook nog de komende jaren ..........

tenormin
door tenormin - Jan 29, 2012 om 12:14
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Mahadma, (bijna) iedereen moet toch alles bewaren voor de belasting opgave (zeker 2011) want de jaaropgaven zijn immers nog niet allemaal binnen. Dus in dit geval kan biancavos nog niet alle officiële inkomsten tonen. Aanrader: 2010 meenemen als ze niet van werkgever veranderd is en/of er andere wijzigingen in 2011 hebben plaatsgevonden.

getty
door getty - Jan 29, 2012 om 12:15
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Het lastige met dit soort situtaties is dat er sprake is van fraude. Je moet dan zelf heel wat moeite doen om dit op te lossen, ze gaan namelijk uit dat u er wel hebt gewerkt. Aangifte bij de politie is echt nodig. Pas als de fraude bewezen wordt verklaard, wordt het inkomen van uw naam verwijderd. Tot die tijd blijft het knokken en veel bezwaarschriften schrijven helaas..

mahadma
door mahadma - Jan 29, 2012 om 12:27
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Tenormin,

deze situatie heeft gevolgen voor de "prettige en automatisch aannames" van de belastingdienst ook in 2012, 2013 en misschien nog wel 2014. En daarom, bewaar alle bewijzen!

Ik heb zelf een foute jaaropgave gehad met een te hoog inkomen over 2010. Ik ben nu nog in 2012! bezig nadat ik een herziene jaaropgave naar a de gewone belastingdienst, b de zorgtoeslag en c de huurtoeslag heb moeten sturen. Want één ding doen ze niet bij de belastingdienst en dat is meedenken en samenwerken met elkaar. En alle afdelingen hebben apart de fout moeten herstellen, zucht .................

tenormin
door tenormin - Jan 29, 2012 om 12:43
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Weet ik, Mahadma, wilde erbij schrijven dat ik alles 10 jaar bewaar van de Belastingen, maar dacht dat ik dan weer "overdreven reacties" zou krijgen.

ba
door bachanaal - Jan 29, 2012 om 13:07
248 Antwoorden / 7 Vragen

er lopen criminelen rond die met andermans sofinummer hypotheken afsluiten, dus ik zou er wel werk van maken

getty
door getty - Jan 29, 2012 om 13:59
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=bachanaal schreef op zondag 29 jan 2012, 13:07]er lopen criminelen rond die met andermans sofinummer hypotheken afsluiten, dus ik zou er wel werk van maken

Dat gaat wel erg ver,heb ik nog nooit van gehoord. Voor het afsluiten van een hypotheek is er toch wel wat meer nodig dan alleen een bsn. Broodje aap?