ro
door rosmo37 Feb 28, 2011 om 13:07
Geldzaken & recht

Jaartal cv ketel klopt niet

Wij hebben in mei 2009 een huis gekocht. Volgens de papieren van de makelaar is de cv ketel van 2005.
Nu hebben we storing en blijkt de cv ketel van 1996 te zijn en is aan vervanging toe.

Wie kunnen we hier op aanspreken? De makelaar,had die dit moeten controleren? De vorige huiseigenaar?
Wat is een redelijk bedrag als tegemoet koming van de kosten van de nieuwe ketel ( kost zo'n 1600,= euro)

958 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 28, 2011 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Let wel op, de productiedatum van de ketel is niet hetzelfde als de plaatsingsdatum.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2011 om 13:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

erik008 schreef op maandag 28 feb 2011, 13:29: Let wel op, de productiedatum van de ketel is niet hetzelfde als de plaatsingsdatum.

Ja dat kan, maar hij is echt in 1996 geplaatst.
De papieren liggen erbij.
Maar die kom je pas tegen, als je storing hebt.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2011 om 13:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

De papieren lagen erbij. De ketel was tijdens de bezichtingen ook zichtbaar? Dan heb je toch echt een eigen onderzoeksplicht als koper. Je hoort dus ook te kijken naar de ketel.

Als de woning ouder dan 10 jaar is, is het altijd al raadzaam een bouwkundig rapport op te laten stellen. Dan was je hier ook achter gekomen.

De makelaar zal zich kunnen verschuilen achter typefouten. Of je de verkoper kunt aanspreken is ook twijfelachtig. Alleen als je de verkoper gevraagd hebt wanneer de ketel vervangen was en hij daarop heeft geantwoord: "2005" dan zou je de verkoper kunnen aanspreken. Heb je nooit wat gevraagd en niet zelf goed gekeken, dan komt dit voor je eigen rekening.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2011 om 17:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

rosmo37 schreef op maandag 28 feb 2011, 13:07: Wij hebben in mei 2009 een huis gekocht. Volgens de papieren van de makelaar is de cv ketel van 2005.
Nu hebben we storing en blijkt de cv ketel van 1996 te zijn en is aan vervanging toe.

Wie kunnen we hier op aanspreken? De makelaar,had die dit moeten controleren? De vorige huiseigenaar?
Wat is een redelijk bedrag als tegemoet koming van de kosten van de nieuwe ketel ( kost zo'n 1600,= euro)

Sorry, in 2010 een huis gekocht.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2011 om 18:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

rosmo37

Hierop kun je de makelaar aanspreken. Een makelaar hoort geen typefouten te maken en als die er wel zijn, dan is hij aansprakelijk (voor de schade). Zo zit de wet in elkaar en niet anders. Mijn advies is: schakel je rechtbijstandadviseur in of neem kontakt op met Jurofoon. Niet lang geleden heeft Jurofoon een zaak soortgelijke zaak gepubliceerd waarbij de makelaar in het ongelijk werd gesteld.

Sukses, ReadAC.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2011 om 20:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lieber Rosmo37,

In 2010 zou een ketel, geïnstalleerd in 2005, hoogstens € 800,- tot € 1.000,- meer waard zijn geweest dan een overeenkomstige ketel, geïnstalleerd in 1996. De kosten voor het plaatsen en installeren moet u hiervoor buiten beschouwing laten. Als het u lukt (zie bijvoorbeeld Marcel75) om de verkoper of verkoopmakelaar op 'het verborgen gebrek' te kunnen aanspreken, is dat ongeveer het maximale bedrag waarop u recht zou hebben. De afweging is dus hoeveel moeite u moet doen om het voor elkaar te krijgen.

Gesundheit!
HerrDoktorOetker