Sh
door Shiskebap Aug 28, 2024 om 10:56
Geldzaken & recht
Juridische beoordeling van herroepingsrecht en contractuele verplichtingen bij kinderopvangovereenkomst

Achtergrond: Op 12 juli 2024 heb ik een contract ondertekend met *kinderopvang. voor kinderopvangdiensten voor mijn kind. In het contract staat vermeld dat de overeenkomst van kracht wordt met ingang van 7 augustus 2024, en dat de kinderopvang vanaf die datum zal starten.

In het contract is tevens een clausule opgenomen over het herroepingsrecht, waarin staat dat ik het recht heb om de overeenkomst zonder opgave van redenen te herroepen binnen 14 dagen na de dag dat de overeenkomst is gesloten. Dit recht zou volgens *kinderopvang zijn ingegaan op de datum van ondertekening van het contract (12 juli 2024), en zij stellen dat de herroepingstermijn reeds is verstreken op 26 juli 2024.

Probleemstelling: Mijn standpunt is dat de overeenkomst pas daadwerkelijk begint op 7 augustus 2024, de datum waarop de kinderopvangdiensten van start gaan, en dat het herroepingsrecht daarom pas vanaf die datum van kracht zou moeten zijn, met een einddatum van 21 augustus 2024. Dit heb ik tijdig en duidelijk gecommuniceerd, inclusief een telefonische melding voor de start van de dienst dat ik de overeenkomst wilde beëindigen.

Daarnaast heeft de communicatie vanuit *kinderopvang ernstige tekortkomingen vertoond. Zo werd ik herhaaldelijk doorverwezen naar andere medewerkers zonder dat iemand verantwoordelijkheid nam, en werd de intake pas op 5 augustus 2024 gepland omdat de vestigingsdirecteur met vakantie was. Bovendien was deze directeur op de dag van de afspraak zelf niet aanwezig.

Verzoek: Ik vraag om een juridische beoordeling van de volgende punten:

  1. Herroepingsrecht: Kan ik juridisch gezien vasthouden aan het standpunt dat de 14 dagen herroepingstermijn pas ingaat op de startdatum van de overeenkomst (7 augustus 2024), gezien het feit dat de overeenkomst in het contract als zodanig wordt omschreven?

  2. Nakoming en ontbinding: Welke juridische stappen kan ik ondernemen om de overeenkomst rechtsgeldig te ontbinden en te voorkomen dat er verdere kosten ontstaan?

*Censuurbedrijf

1766 12 Rapporteer

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Aug 28, 2024 om 11:15
7459 Antwoorden / 14 Vragen

In de clausule staat duidelijk dat herroepingsrecht, zoals  u vermeld, ingaat bij ondertekening van het contract en dat was 12 juli. Vanaf die datum had u dus 14 dagen de tijd, daar heeft u ook voor getekend. Daarbij is de vraag of deze via internet, dus op afstand, is geregeld want dan gelden de 14 dagen herroeping, zo staat het vermeld op het formulier dat u laat zien, en dat is wat anders dan  u schrijft. Heeft u ter plaatse de zaak geregeld en getekend wordt er niet gesproken over herroepingsrecht. Ik geef u juridisch weinig kans tot ontbinding van de overeenkomst. Eventueel kunt u informatie inwinnen bij het juridisch loket.

Sh
door Shiskebap Aug 28, 2024 om 14:53
Antwoorden / 1 Vragen

Nee dat staat er dus niet. Zie bijlage.

ne
door neodutchio Aug 28, 2024 om 21:21
5246 Antwoorden / 12 Vragen

Shiskebap, u haalt de tekendatum en ingangsdatum door elkaar. Een overeenkomst word gesloten zodra beide partijen getekend hebben.

Sh
door Shiskebap Aug 29, 2024 om 10:12
Antwoorden / 1 Vragen

Dat staat niet in het contract.

Iv
door Ivo W Aug 29, 2024 om 10:25
765 Antwoorden / Vragen

Dat staat er wel, alleen wilt u heel graag iets anders lezen.

Ook staat het precies zo in de wetgeving. De datum dat de overeenkomst gesloten wordt is de datum waarop beide partijen hun akkoord op het contract hebben gegeven. Vanaf de eerstvolgende dag na 12 juli zijn de 14 dagen gaan tellen.

Dat een overeenkomst pas op een latere datum uitgevoerd wordt, is niet van belang. Sterker nog: het is een volstrekt onlogische gedachte dat een herroepingsrecht nog ingeroepen kan worden wanneer de overeenkomst voor levering van diensten al deels of geheel is uitgevoerd

ne
door neodutchio Aug 29, 2024 om 10:37
5246 Antwoorden / 12 Vragen

Dat is de wet, zodra de handtekening is gezet zit je vast aan een overeenkomst.

Waar u schijnbaar over valt is het stukje dat de overeenkomst gesloten word vanaf 07-08-2024. Daar staat niet dat de overeenkomst gesloten word op 07-08-2024. De overeenkomst word gesloten met als ingangsdatum 07-08-2024. En dat is overeengekomen op 12-07-2024.

sira
door sira Aug 29, 2024 om 11:18
2531 Antwoorden / 24 Vragen

Op de dag van de ondertekening zit u vast aan de overeenkomst, tenzij u binnen 14 dagen gebruik maakt van uw herroepingsrecht.

In uw denkwijze zou u uw kind op 07-08-2024 naar de opvang kunnen brengen en de volgende dag de overeenkomst herroepen, maar zo werkt het niet in de praktijk en nog duidelijker: zo werkt het niet volgens de wet.

Uiteraard bent u vrij om een advocaat in te schakelen of zelf een procedure op te starten bij de kantonrechter, u krijgt vanzelf een dagvaarding en kunt u uw verhaal doen. Er zitten wel kosten aan.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 28, 2024 om 11:16
7358 Antwoorden / 3 Vragen

Heb een link gevonden waar u misschien verder mee kunt.

Wanneer de overeenkomst binnen 14 dagen na ondertekenen start, geldt het herroepingsrecht niet. In dat geval gelden de reguliere annuleringsvoorwaarden.

https://binkkinderopvang.nl/veelgestelde-vragen/wijzigen-opzeggen-en-annuleren/kan-ik-mijn-overeenkomst-herroepen

JMA2
door JMA2 Aug 30, 2024 om 23:47
146 Antwoorden / 3 Vragen

Herroepingsrecht eindigde op 26 juli. Aanvang dienst startte op 7 augustus. Dus start is buiten de 24 dagen.

mahadma
door mahadma - Aug 28, 2024 om 11:21
11716 Antwoorden / 52 Vragen

De eerdere opmekingen niet gezien bij mijn reactie. Is het niet zo dat op moment van ondertekening de koop/overeenkomst in gaat. Met in dit geval de afspraak dat er pas later kind(eren) worden opgevangen. Zou dit eerst onderzoeken.

Zag ooit een rijdende rechter met de aankoop auto als item  Enige tijd later kwam er een aanbieding. Toen bleek ook dat teken moment = kopen

Topantwoord

sira
door sira - Aug 28, 2024 om 11:21
2531 Antwoorden / 24 Vragen

In het contract is tevens een clausule opgenomen over het herroepingsrecht, waarin staat dat ik het recht heb om de overeenkomst zonder opgave van redenen te herroepen binnen 14 dagen na de dag dat de overeenkomst is gesloten. Dit recht zou volgens *kinderopvang zijn ingegaan op de datum van ondertekening van het contract (12 juli 2024), en zij stellen dat de herroepingstermijn reeds is verstreken op 26 juli 2024.

Dat klopt.
Als u tekent voor een nieuwe keuken die door omstandigheden (bijv. nieuw huis) pas over 6 maanden besteld moet worden of voor een nieuwe auto die pas over een jaar geleverd gaat worden, zit u er ook aan vast. De kinderopvang houdt speciaal voor u een plekje vrij, andere ouders hebben misschien "nee en vol" moeten horen.
Datum van ingang is niet van toepassing, datum van ondertekening wel.

sw
door swat1500 - Aug 28, 2024 om 11:47
3855 Antwoorden / 0 Vragen

Contract is contract en afspraak is afspraak. De voorwaarden staan duidelijk in het contract en ook vanaf welk moment deze gelden en eindigen. Er is geen redelijke andere interpretatie mogelijk. U kunt naar de rechter stappen masr dat gaat u geld kosten en u zult naar alle waarschijnlijkheid bit vangen. U zit dan na aanzienlijke kosten nog steeds aan het contract vast dat u dan nog steeds tegen nog meer kosten zal moeten ontbinden.
Het is mij niet duidelijk waarom u onder het contract uit zou willen. Zonder een dringende noodzaak is mijn advies het contract gewoon uitzitten en gebruik maken van de diensten.
Is er wel een dringende noodzaak dan ontbinden conform de regels die in het contract staan. Dat zal u wel geld gaan kosten maar minder dan een mijn inziens zinloze rechtelijke procedure.

ne
door neodutchio - Aug 28, 2024 om 13:28
5246 Antwoorden / 12 Vragen

Herroepingsrecht op diensten geldt enkel wanneer deze online afgesloten zijn. De start van de bedenktijd gaat in dat geval in op het moment van tekenen. Dus niet, zoals in het geval van het online aankopen van een product, op dag van levering.
Lees ook hier.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 28, 2024 om 13:28
2255 Antwoorden / Vragen

Als het met voorwaarden niet eens bent moet je niet tekenen. Eventueel kun je natuurlijk proberen voorwaarden te laten vernietigen maar dan zouden die onwettig moeten zijn en bovendien moet je daarvoor naar de rechter. Ik denk zinloos.

ro
door ronny530 - Aug 28, 2024 om 13:52
2886 Antwoorden / 41 Vragen

In de getoonde bijlage staat dat het herroepingsrecht in gaat op de datum waarop de overeenkomst gesloten is in dit geval vanaf 07-08-2024 en dus niet vanaf de datum van ondertekening.
Eronder staat ook nog dat mocht de opvang in de herroepingstermijn aangevangen zijn alleen de kosten van die dagen verschuldigd zijn.
Zo te lezen heeft u voor aanvang van de opvang de overeenkomst willen ontbinden en dat was nog voordat de overeenkomst in zou gaan.
Let wel, deze voorwaarden zijn alleen van toepassing als de overeenkomst op afstand tot stand is gekomen en niet als u in de dagopvang zelf de overeenkomst heeft getekend.

ne
door neodutchio Aug 28, 2024 om 14:39
5246 Antwoorden / 12 Vragen

De ingangsdatum is iets anders dan de datum wanneer de overeenkomst gesloten is. Zodra beide partijen ondertekend hebben is de overeenkomst gesloten. Dus op 12 juli.

Sh
door Shiskebap Aug 28, 2024 om 14:53
Antwoorden / 1 Vragen

Ja, maar dat staat niet in het contract.

In dit geval is er op 12 juli getekend voor het contract, waarop de overeenkomst gesloten wordt op 7 augustus. Daarin staat tevens vermeld dat het herroepsrecht van start gaat waarop de overeenkomst wordt gesloten. In dit geval dus vanaf 7 augustus.

ro
door ronny530 Aug 28, 2024 om 15:19
2886 Antwoorden / 41 Vragen

Dat maakt de voorwaarden ook verwarrend want in de voorwaarden staat niet dat zodra de overeenkomst getekend is die herroepingstermijn ingaat.
Het is zoals ik al schreef dat die voorwaarden bij inschrijving op afstand van toepassing zijn waarbij u op de dag van aanvang de overeenkomst van een handtekening voorziet.
Bent u fysiek in de opvang aanwezig geweest en heeft u de opvang kunnen zien dan is de datum van tekenen leidend en geldt de herroepingstermijn helemaal niet.
Behalve het deel dat u als bijlage toont zullen de algemene voorwaarden meer uitsluitingen van het herroepingrecht bevatten maar die voorwaarden zijn alleen u bekend.

ne
door neodutchio Aug 28, 2024 om 15:36
5246 Antwoorden / 12 Vragen

Dat staat wel in het contract. De ingangsdatum is niet de contractdatum.

Iv
door Ivo W Aug 29, 2024 om 10:27
765 Antwoorden / Vragen

Zowel in het contract als in de wet staat duidelijk dat het gaat om de datum waarop de overeenkomst gesloten wordt (ondertekend / beide partijen akkoord gegeven hebben)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 28, 2024 om 14:50
16959 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas, u heeft zelf voor de inhoud van de overeenkomst getekend. Zo u toch nader advies wilt: https://www.juridischloket.nl/contact/ hoewel ik vrees dat het antwoord niet anders zal zijn dan het mijne en van anderen die u al kreeg.

1paul
door 1paul - Aug 28, 2024 om 15:28
3319 Antwoorden / 0 Vragen

de bedenktijd gaat in op de datum/dag dat u het product ook daadwerkelijk kunt gebruiken dan wel word geleverd, ECHTER, betreft uw product een dienst zoals in dit geval gaat bedenktijd in op het moment van tekenen!!

Uw bedenktijd is dus al ruim voorbij, het enigste wat u nu nog kunt is de dienst opzeggen per eerstvolgende vervaldatum..

https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/zit-ik-ergens-aan-vast/wanneer-heb-ik-bedenktijd

lo
door lovewinnie - Aug 28, 2024 om 18:55
1227 Antwoorden / 1 Vragen

U contract ging in vanaf dag dat je betekend hebt. Vanaf dan heb je 2weken.

U zult moeten betalen vanaf 7 augustus met een opzegtermijn van een maand. Of u kind nu gaat of niet is niet van belang

U kunt niks ondernemen.
kdv staat in hun recht

Bij diensten is dat altijd al zo geweest.

gerbera
door gerbera - Aug 29, 2024 om 10:29
7459 Antwoorden / 14 Vragen

@shikebap, Wat u in uw reacties steeds doet is de contractdatum verwarren met ingangsdatum van de opvang. Op 12 juli is vastgelegd dat uw kind met ingang van 7 aug. gebruik kan maken van de opvang. Dat betekend simpelweg dat er vanaf 12 juli een plaats is gereserveerd voor uw kind welke dan vanaf 7 aug. bij de opvanglokatie op de door u gekozen dag terecht kan.
Dat betekend dat indien er een andere ouder op die datum een kind op die lokatie wil plaatsen dit niet kan omdat er voor uw kind gereserveerd is en de lokatie daardoor mogelijk vol is. Zou dit vooraf niet contractueel zijn vastgeleg hoeft men geen rekening met uw kind  te houden en het andere kind dan gewoon kan plaatsen, immers volgens uw redenering is er niets vastgelegd.

Voorbeeld; u koopt een huis en sluit hiervoor een hypotheek af op 12 juli. De koop is op 7 aug. vanaf die datum wordt het geld beschikbaar gesteld wat eerder op 12 juli is  vastgesteld. Dus tussen 12 juli en 7 aug. is het hypotheek bedrag beschikbaar maar houdt de bank deze in reserve tot 7 aug. en betaald dan uit.