al
door altijddesjaak Mar 18, 2011 om 13:53
Geldzaken & recht

Kadaster kleine foute inmeting

Onlangs in nieuwbouwwijk met min of meer vrijverdeelde kavels met eigenwoningbouw is het kadaster langsgeweest om de inmetingen te doen.

Alle buren uitgenodigd en gevraagd om "aan te wijzen".

Sommige punten zijn makkelijk/vaststaand, maar andere liggen tussen 3 of 4 kavels in en komt het aan op een juiste meetlint meting door de buren (indien voor de zoveelste keer de piketpaaltjes van de projektontwikkelaar op basis van "een" GPS meting zijn verdwenen of onbetrouwbaar).
We proberen het nog met "het moet precies 40,00 meter zijn vanaf dit of dat punt..maar dat accepteert kadaster niet: aanwijzen.

Dan volgt iets eigenaardigs: er wordt NIET op dat moment gemeten!
Iedereen naar huis en "ergens binnnen 1 a 2 weken volgt de meting"..niemand is dan thuis. (alsof het EXPRES zo bedoeld is).
Meet die man dan wel precies? storen dichtbijzijnde gebouwen het GPS signaal niet te veel ? is de onnauwkeurigheid van de GPS paal met 1 of 3 cm verzwakt ? Allemaal niet meer te controleren.

En ja hoor, er volgt een kadaster resultaat met alleen m2 die bij ons vragen opwekt.
we klagen binnen termijn en zien op t op te vragen schetsje (moeilijk nameten maar toch ..en exacte grondgetallen opvragen is toch wel onnodig duur) dat er kleine afwijkingen zijn (+- 10 cm op die 40 m lengte bvb).
Ik vind 10 cm vrij veel als dat alleen maar aan een uitrekbare 50 meter meetlint zou liggen (krachtig trekken levert max 2 cm extra op).

Waarom is er geen terugkoppeling van het kadaster ?
Waarom kunnen wij in de klacht niet gewoon zeggen: het moet 40 meter zijn, mijn buurman gaat daar ook mee akkoord, en zonder herinmeting (extra kosten) pas het gewoon aan ?

Ook vraag : Welke tekening en op welk moment ligt de definitieve kavel bij de notaris ?

8712 2 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 18, 2011 om 14:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

altijddesjaak

Volgens mij, ben je veel te achterdochtig. Tien cm op 40 meter is te verwaarlozen en geen afwijking om je druk te maken (tenzij er precies op de grens een bouwwerk wordt geplaatst).

ReadAC.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2011 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de notaris komt geen enkele definitieve tekening. Het is immers niet de taak van de notaris om de tekeningen te controleren. Daarvoor ben je namelijk uitgenodigd om aan te wijzen hoe de grens loopt.

Er zit ook een verschil tussen aanwijzen en vervolgens inmeten. Bij het aanwijzen worden de voor het inmeten benodigde gegevens al genoteerd. Daarna komt dus de landmeetkundige dienst langs en die gaat inmeten. Een GPS-systeem wordt niet zo snel gestoord door hoge gebouwen. Anders zou bijvoorbeeld een navigatiesysteem bij je in de straat ook niet werken.

Een enkele mededeling aan het Kadaster, kan het Kadaster niets mee. Je moet dus zelf de aanwijs verrichten. Anders zou je achteraf namelijk kunnen zeggen dat het Kadaster niet heeft ingemeten conform de aanwijzing. Dat moet dus echt feitelijk gebeuren. Ook omdat dan de buren er bij zijn en iedereen het er over eens kan zijn (of niet).

Een briefje naar het Kadaster sturen om maar even het perceel aan te laten passen is ook niet mogelijk. Dat zou namelijk een erg makkelijke manier zijn om grond van de buren in te pikken.

Overigens heb je dus blijkbaar nagemeten met een huis-tuin-en keuken meetlint. Daar zit van nature al een afwijking in. Daarnaast is 10 cm echt niet veel. Je hebt immers ook een perceel gekocht dat circa zus en zo groot is en waarvan de exacte oppervlakte zal blijken na inmeten door het Kadaster?

Vooralsnog ga ik er ook van uit dat de apparatuur van het Kadaster net even wat exacter is dan een meetlint. De digitale apparatuur heeft namelijk geen last van temperatuurschommelingen. Een meetlint wel. En des te langer het lint, des te groter de afwijking.