gandhie
door gandhie Dec 24, 2009 om 14:27
Geldzaken & recht

Kadaster

Ik heb in medio oktober 2009 bij kadaster een vraag gesteld via e-mail. Tot mijn verrassing kreeg ik eind november 2009 een factuur van 40 euro te betalen binnen tien dagen. Heb gelijk gereageerd. Ik moest alle stukken terug sturen met verzoek het bedrag te crediteren. Na paar weken kreeg ik een herinnering, heb weer gebeld en kreeg te horen dat mijn verzoek was afgewezen. Hiervan heb ik nooit een schrijven ontvangen. Moest weer een fax sturen bij desbetreffende persoon die mijn brief heeft behandeld. Maar deze reageerd niet en na paar weken krijg ik weer een herinnering binnen tien dagen te betalen anders wordt het factuur uit handen gegeven aan incassobureau ACCS. Ik vraag mij of dit normaal is, als men een vraag steld en hiervoor moet betalen. Is dit bureau cratie of wat. Ik heb vernomen om niet te betalen, sta ik in mijn rechten.

Heb de volgende stappen genomen bij mijn vraagstellen:

http://www.kadaster.nl/

http://www.kadaster.nl/particulier/default.html
-Veelgestelde vragen
-Contact
-contactformulier; ingevul en verzenden

Graag jullie advies en antwoord.

Bezorg burger!

4499 23 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 24, 2009 om 14:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Wat had je precies gevraagd dan ?
En heb daarna je antwoord of iets gekregen ?

Op deze pagina staat een link naar de Tarievenlijst ; Tarieven

ve
door verwijderd - Dec 24, 2009 om 15:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je zult toch eerst vragen wat de kosten zijn als een bepaalde vraag beantwoord wil hebben.
Ik kan mij voorstellen dat je niet wist dat bij het kadaster voor het meeste moet betalen.
Je hebt dus inzage gehad dus moet je er voor betalen.
zou maar die hint van Stacey opvolgen dan weet je steeda waar je aan toe bent.
Met groet Valerius

ve
door verwijderd - Dec 24, 2009 om 15:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je documenten opvraagt bij het kadaster zijn daar kosten aan verbonden.
Je hebt het namelijk over documenten terug sturen.

Als ik het goed lees, deed je onbewust een bestelling bij het kadaster?

ve
door verwijderd - Dec 24, 2009 om 19:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor € 40,-- doet het kadaster niet veel meer tegenwoordig. Het digitaal aanbieden van een akte kost al minstens € 120,-- (en vaak meer).

Het kan zijn dat dit een voorschot is voor een erfdienstbaarheden onderzoek of een uittreksel uit de kadastrale kaart. En tja, het kadaster wil dat je als particulier eerst betaald voordat ze het opsturen.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 20:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb niet bewust een document gevraagd of ik bewust was dat ik moet betalen.
Volgens mij wordt mijn vraag niet goed begrepen.
-Ik heb een vraag gesteld
-Voor vraag stellen via de mail staat geen kosten eraan verbonden
-mijn vraag is niet beantwoord
-mij is ook niet verwezen of duidelijk gemaakt dat voor vragen ook kosten zijn
Waarom moet ik dan betalen.
Verder als ik geen stukken heb opgevraagd ben ik niet verplicht om te betalen, alleen als ik erom zou hebben gevraagd.

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 20:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog steeds weet ik niet wat je vraag aan het Kadaster was. Voor sommige antwoorden moet je vooraf betalen, sommige antwoorden zijn gratis. Hoeft ook niet zo duidelijk vermeld te staan. Op de site van het kadaster is een tarievenlijst te vinden waar de tarieven op staan.

Wat was je vraag aan het kadaster dan? Misschien is hier een expert die je gratis antwoord kan geven!

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 20:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar wat heb je ze dan precies gevraagd ?

Een vraag stel je omdat je informatie wilt, sommige informatie kost geld, als ze die informatie speciaal voor je moeten gaan uitzoeken is dit wellicht dan al tegen kosten en zou je wellicht na de betaling de informatie toegestuurd krijgen ......?

ve
door verwijderd - Dec 28, 2009 om 20:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

--- Ik moest alle stukken terug sturen --

Wat voor stukken waren dat dan ?

ve
door verwijderd - Dec 29, 2009 om 17:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb alleen een vraag gesteld van;
Hoe kan ik erachter komen wie de opdrachtgever was en de eigenaar is, van het appartement waar ik nu woon. Volgens VVE is geen eigenaar te vinden en kan bij niemand aankloppen voor klachten, die voorkomen in het appartementen.
Niemand heeft mijn vraag beantwoord, maar is wel stukken vanuit de kadaster naar mij gestuurd zonder mij een bevestiging te sturen over kosten, die ik niet heb gevraagd.
Heb gelijk gebeld en moest alle stukken terug sturen met schrijven dat het bedrag moet gecrediteerd worden en dat heb ik gedaan.
Maar helaas is mijn vraag nog steeds niet beantwoord, maar herinneringen van betaling komen binnen tot dreiging van deurwaarder, die ik kan verwachten.
Hoop dat deze keer mijn vraag duidelijk is.

ve
door verwijderd - Dec 29, 2009 om 17:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Blijkbaar heeft het kadaster dat opgevat als een opdracht om een onderzoek te doen. Als je eigendomsgegevens opvraagt bij het kadaster, dan kost dat geld. En blijkbaar hebben ze antwoord gegeven op je vraag. Je hebt waarschijnlijk een gewaarmerkt uittreksel uit de openbare registers toegestuurd gekregen waarop onder meer staat wie eigenaar is.

ve
door verwijderd - Dec 29, 2009 om 20:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie van mijn vraag stelling geen opdracht, hierop had ik minsten een feedback verwacht via de mail.
Mijn vraag was alleen hoe ik erachter moet komen en wil niet zeggen dat ik gelijk gegevens heb gevraagd uit de kadaster.
Als deze ambtenaar mijn vraag als opdracht heeft gezien, dan vraag ik mij af of hier wel geschikte persoon werk met geschikt papier.
Verder was alleen kopieen van documenten en deze heb ik niet doorgenomen en wilde ook niet weten, want waarop ik geen recht heb, vond ik ook dat ik geen recht heb om te lezen. Dus alles is weer terug gestuurd en weet niet of er gewaarmerkt uittreksel was of niet. Dit kan ik niet zeggen.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2009 om 12:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan hebben ze blijkbaar of een kopie van het eigendomsbewijs of de akte van splitsing in appartementsrechten toegestuurd. Door die stukken te lezen had je antwoord kunnen krijgen op je vraag. Wellicht heeft de medewerker je vraag zo opgevat.

Heb je al met het Kadaster hier over gebeld en om uitleg gevraagd?

ve
door verwijderd - Jan 3, 2010 om 20:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals ik eerder heb aangegeven dat ik alleen een vraag had gesteld, niet om stukken gevraagd van kadaster waaruit ik moet kunnen inzien. Omdat ik wist dat ik kosten moest betalen, had ik daarom geen stukken aangevraagd. Heb telefonisch contact gehad en uitgelegd. Mij was gevraagd om een brief te schrijven en vragen om het bedrag te crediteren. Mijn vraag is niet beantwoord en mijn brief is zonder pardon afgewezen. Hiervan heb ik nooit een antwoord gekregen.

Als ik in een winkel vraagd hoe ik aan een product informatie moet komen,kom de winkelier ook niet met het artikel, vervolgens dat ik ervoor moet betalen wat ik niet heb gevraagd.

Vraag stellen is iets anders dan stukken opvragen.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2010 om 20:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beetje raar als je alleen een vraag stelt per mail, je krijgt geen antwoord, ongevraagd stukken toegestuurde en je moet nog betalen ook.

Heb je de mail nog, kun je die hier neerzetten.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2010 om 21:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb in volgorde de stappen vermeld en je kon alleen verzenden en niet printen.
Als je de volgende stappen volg op de volgende site, dan kom je vanzelf dat je alleen vraag kan stellen per mail, zonder vragen te beantwoorden over kosten.

http://kadaster.nl/
http://kadaster.nl/particulier/default.html
-veelgestelde vragen, onder Info kadaster
-contacten
-contactformulier, invullen

http://www.kadaster.nl/index_frames.html?inhoud=/particulier/email.html%3Fsoort%3Dcontact%26zakelijk%3D0.&navig=/particulier/nav_serverside.html%3Fscript%3D1

Bijdeze geen info overbetaling gezien.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2010 om 21:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik moet je gelijk geven.
Staat nergens dat je als je een vraag via het contactformulier verzendt, je moet betalen.
Het lijkt alsof zij uit jouw mail hebben begrepen dat je bepaalde info opgestuurd wilde hebben.
Weet je nog exact wat je geschreven hebt.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2010 om 21:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, ik had gevraagd van hoe kan ik erachter komen van wie de eigenaar is of de opdrachtgever was, van het complex waar ik nu woont. Deze, omdat VVE zegd dat wij nergens met ons klacht terecht kunnen en alles zelf moet betalen.

Omdat ik niet het schrijven heb kunnen printen kan ik niet precies notuleren.
Maar weet 200% dat ik alleen heb gevraagd hoe kan ik erachter komen wie de eigenaar is/was en de opdrachtgever.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2010 om 21:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik het zo lees sta je gewoon in je recht en ben je ze niks verschuldigt.
Je kunt nog een keer contact opnemen, levert dat niks op, wachten op het incassobureau, het daar uitleggen, en zeggen dat zij maar voor de rechter moeten bewijzen dat je iets hebt aangevraagd.

Ik zou zeker NIET betalen.

Voortaan een printscreen maken voordat je een contactformulier verzend.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2010 om 22:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Denk dat het probleem is dat je de stukken in Ontvangst hebt genomen, je kunt wel zegen ze niet gelezen te hebben maar dat is niet te bewijzen en dat zal kadaster dus waarschijnlijk niet accepteren, vandaar de weigering tot crediteren
je zou wel kopie gemaakt kunnen hebben........dus ben bang dat je niet onder betaling uit zult komen.

Beter was het geweest de post te weigeren of per omgaande ongeopend retour te zenden, maar helaas, dat is nu achteraf......

ve
door verwijderd - Jan 3, 2010 om 22:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Daar heb je een punt, maar het is en blijft wel zo dat de stukken ONGEVRAAGD ontvangen/verzonden zijn.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2010 om 23:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjaatje schreef op zondag 3 jan 2010, 22:37: Daar heb je een punt, maar het is en blijft wel zo dat de stukken ONGEVRAAGD ontvangen/verzonden zijn.

Ja. maar als je vraagje stelt en emailtje terug verwacht en dat niet krijgt en dan per post ineens (wellicht aangetekend ?) stuk van kadaster krijgt zouden bij mij wel wat alarmbellen gaan rinkelen denk ik.......want daarom was Niet gevraagd, dus waarom dan wel aannemen ?

Blijft lastig, denk dat je het aflegt tegen dat soort bureaucratische instanties, en in hun ogen is het niet ongevraagd als je iets had gevraagd.......

ve
door verwijderd - Jan 4, 2010 om 00:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gandie, ik heb getracht uit uw gegeven reacties de hoofdzaken te herleiden.
Naar mijn mening bent u in een aantal zaken nogal naïef opgetreden.

Kijk, het kadaster is een vrij log apparaat. Dwz dat e-mails en contactformulieren door verschillende mensen worden beoordeeld.
En als ik eerlijk ben snap ik ook niet zo goed de teksten die u heeft ingevuld op die contactformulieren.
Dat kan dus leiden tot verschillende misverstanden.
Maar dit terzijde.

Nu gaat het erom de kwestie goed te regelen.
In de eerste plaats moet u direct stoppen met het sturen van e-mails en contactformulieren om de reden zoals ik die hierboven heb aangegeven.

Het enige dat u moet doen is een duidelijke brief opstellen waarin u helder aangeeft wat u bedoelde (uw vraag dus) en wat het kadaster vervolgens met uw vraag heeft gedaan. U maakt dus een opsomming in chronologische volgorde. Zonder allerlei randopmerkingen die niet terzake doende zijn.
Deze brief richt u aan het hoofd van de afdeling debiteurenadministratie (persoonlijk), aangetekend en met bewijs van ontvangst.
U verzoekt deze functionaris om orde op zaken te stellen en u een creditnota te sturen.

Het feit dat u schrijft dat u de stukken niet hebt ingezien enz. is moeilijk hard te maken. Hebt u ze al teruggestuurd met een begeleidend schrijven?

Vergeet niet dat u vecht tegen een starre organisatie waarbij de één niet weet wat de ander doet.
Vandaar dus de brief aan 1 functionaris sturen. Ook de evt. vervolgbrieven steeds weer naar die persoon toe. Dus duidelijk adresseren.

U moet zich geen zorgen maken over de inschakeling van een incassobureau. Deze heeft geen enkele bevoegdheid. Ze kunnen geen beslag op goederen leggen of anderzins dreigen.
Anders wordt het als er een gerechtelijk deurwaarder wordt ingeschakeld. Maar dat kan ook niet zomaar.

Mocht u niet in staat zijn om zelf een brief te schrijven, en het spijt me dat ik misschien dit schrijf, omdat ik het vermoeden heb dat het lastig voor u is, zoek dan in uw omgeving iemand op dit dat wél voor u kan doen. Dat is geen schande.

Succes.

ve
door verwijderd - Jan 4, 2010 om 13:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt iedereen.

Ik heb veel informatie kunnen krijgen van jullie en zal zoveel mogelijk alle informatie gebruiken.

Nogmaals bedankt iedereen die heeft gereageerd en heb zeker veel van geleerd, hoe ik in vervolg zal reageren of vraagstellen aan instanties.

Bedankt,

Gandhie