jammerlaan
door jammerlaan Jun 29, 2018 om 10:56
Geldzaken & recht

Kan ABN zomaar dwingen een rekening af te sluiten?

Mijn haren staan inmiddels rechtovereind en ik wordt gek van de geweldige non-service van de ABN.

In 1999 heb ik een huis gekocht. Een hypotheek gestart bij de Fortisbank. Omdat mijn salaris toen te laag was had ik geen recht op een NHG. Mijn ouders hebben toen aangegeven borg te willen staan. In de notariële akte blijkt nu dat ze ook als schuldenaar zijn aangeduid. Dat wil zeggen dat bij elke wijziging zij beide toestemming moeten geven.

Toen de eerste rente vaste periode afliep heb ik met de bank gesproken en opnieuw vast gezet, Fortis was toen al overgenomen door ABN, er is toen nooit sprake geweest dat mijn ouders hier ook ineens mee moesten tekenen. Toen de 2e periode verlopen was en ik deze opnieuw vast wilde zetten moesten mijn beide ouders ineens meetekenen als ook mijn partner? Ik heb toen aangegeven dat mijn vader inmiddels was overleden. Het heeft vele maanden gekost om dit overlijden te regelen doordat de ABN mij van het kastje naar de muur stuurde intern. Geen enkele afdeling nam verantwoordelijkheid tot het daadwerkelijk oplossen van dit probleem. Na tussenkomst van de medewerkster waarmee we gesproken hadden aangaande het opnieuw vastzetten kwam er eindelijk schot in de zaak.

Als jaren werd ook trouw het geld van mijn rekening gehaald voor de betalingen en dat ging altijd goed. Echter bleek dat de hypotheek niet zichtbaar was onder mijn rekening. Na een telefoontje met de helpdesk bleek dat ik het beste naar de bank gaan met mijn partner, niets werd gezegd dat mijn moeder hier ook bij moest zijn. Een dag later was ik hier en legde mijn probleem uit. Er werd toen pas gezegd dat mijn moeder ook een rekening moest openen en dan via de calculator toestemming moest gegeven zodat ik de hypotheek kan inzien, althans was er in de gespaarde potten zit. Ook zou ik dan pas de jaarafschriften digitaal kunnen downloaden. Mijn moeder is 83, bankiert al jaar en dag bij de ING en zal nooit iets met deze rekening doen dus dat vond ik een niet zo realistische oplossing en bood aan of ze wellicht met een schriftelijk verklaring kon regelen. De bank verschuilde zich weer actief achter de regeltjes ipv actief mee te denken. Hierop heb ik een klacht ingediend omdat ik het simpelweg onzin vind om 45 euro per jaar te moeten betalen om alleen inzage te hebben in de gespaarde potten onder mijn internetbankieren. De bank stuurde een mail terug een paar dagen laten met het zelfde antwoord en weigerde elke medewerking en dwingt nog steeds de omslachtige kostbare methode af. Je betaald je al suf aan de bank qua kosten maar blijkbaar vinden ze het belangrijk om een arm uit te draaien ipv service te verlenen.

Een andere oplossing was om mijn moeder van de hypotheek te halen maar daar worden dan ook weer honderden of meer dan 1000 euro voor gerekend. Geen enkele oplossing in het belang van mij en alleen maar kostbare oplossingen waar de bank beter van wordt.

Is er nog iets mogelijk om dit op een fatsoenlijke manier op te lossen?

Groet Joris

1537 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 29, 2018 om 11:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als iemand als borg meetekent, is het natuurlijk logisch dat hij of zij ook de schuldenaar is. Ook is het logisch dat die borg moet meetekenen bij wijzigingen, zolang hij borg is.

Ik begrijp niet wat u bedoelt met dat de hypotheek niet “zichtbaar” is, en over wat voor “potten” u het hebt. U krijgt toch elk jaar ern overzicht van de bank inzake de hypotheek?

Als u zaken alleen wilt regelen, zult u de borgstelling door uw moeder moeten laten opheffen. En daar zijn logisch gesproken kosten aan verbonden.

jammerlaan
door jammerlaan - Jun 29, 2018 om 11:23
7 Antwoorden / 4 Vragen

Hoi Tijger1,

Met de de potten bedoel ik de spaarpotten die gekoppeld zijn aan de hypotheek.
Ik weet niet wat er nu in zit en kan de digitale overaichten ook niet downloaden.

Zoals ik het nu begrijp moet mijn moeder toestemming geven via een identifier om inzicht te hebben in mijn hypotheek en die die 2 spaarpotten.

Groet Joris.

Ge
door Genee - Jun 29, 2018 om 11:32
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Geen idee of uw moeder de te openen ABN rekening aan moet houden anders een rekening voor uw moeder openen, toestemming geven betreffende de hypotheek en de rekening opheffen.
Neem toch aan dat uw moeder niet telkens goedkeuring moet geven als u uw hypotheekgegevens wilt inzien.
Rekening aanhouden kan voor € 1,55 per maand, waar u die € 45 per jaar vandaan haalt?

tijger1
door tijger1 - Jun 29, 2018 om 12:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u kon dan blijkbaar al 19 jaar niet in die overzichten kijken? En u krijgt dat overzicht toch ook voor de belastingdienst?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 29, 2018 om 19:07
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kan het niet helemaal volgen in die zin dat men bij de ABN klaarblijkelijk uw naam niet ziet bij uw hypotheek contract. Merkwaardig omdat  stelkt dat de hypotheeknemer Fortiis Bank was en is overgenomen door ABN. Uit uw verhaal maak ik op dat als hypotheekgever uw ouders zijn genoemd. Het heeft er dus alle scijn van dat de hhyopthecaire lening aan uw ouders is verstrekt en u met uw ouder heeft geregeld dat de periodieke betalinegn via uw rekening lopen.
Herhaald, dat is mijn analyse van uw verhaal.

Evenwele : u heeft een klacht ingediend met een voor u onbevredigend antwoord. Er staat u dus niets in de weg om een beroep te doen op de Ombudsman Financiële Instellingen bij het KiFid.

aurora1
door aurora1 - Jun 29, 2018 om 23:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Vanzelfsprekend dat degene(n) die borg staan en ervoor zorgden dat u een huis kon kopen meetekenen moeten. Er wordt immers ook bij ze aangeklopt als u niet aan uw verplichtingen voldoet? Zonder hen had u geen huis kunnen kopen.
Al jaren werd het geld trouw van uw rekening gehaald? Ja natuurlijk. Die hypotheek moet toch (af-)betaald worden? U doet net alsof u ze een plezier doet, maar het is toch andersom, het is toch uw verplichting?
Uw verhaal begrijp ik op punten niet, nl dat u niet de gegevens van e.e.a. heeft. Hoe doet u dat dan met de belastingaangifte?
Zit het niet zo inelkaar zoals @gerritaltena hierboven schildert?
En, als u dat alles niet wilt en lastig vindt dan betaalt u toch die hypotheek ineens zelf? Dan bent u van alles af en heeft u nog minder dan nu redenen tot klagen.
Het lijkt erop of uw naam passend is.

abnamro
door abnamro - Jul 2, 2018 om 15:09
142 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Joris,

Ik kan mij voorstellen dat je graag digitaal inzicht hebt in je hypotheek en de opgebouwde bedragen die gekoppeld zijn aan je hypotheek.

Op basis van de gegevens in dit bericht kan ik de mogelijkheden niet voor je bekijken. Om die reden wil ik je vragen ons een bericht te sturen met Whatsapp naar 06-13660024 met een verwijzing naar je bericht op dit forum.

We hopen snel iets van je te horen!

Met vriendelijke groet,

Rob

ABN AMRO Webcare