th
door theooortwijn Jul 14, 2018 om 18:42
Geldzaken & recht

Kan de ING verplichten een bankpasje aan te schaffen en te betalen

De ING stuurt je een bankpas, die je niet wilt. Je moet deze wel betalen. Kan dat zomaar?

2278 9 Rapporteer

ne
door neodutchio - Jul 14, 2018 om 18:49
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Als u netjes de berichten van de ING gelezen had, had u gezien dat de ING is gestopt met de bankpasloze pakketten. Iedereen krijgt nu dus een pas en ja, daar zijn kosten aan verbonden.

vd
door vdlieuw - Jul 14, 2018 om 18:57
211 Antwoorden / 6 Vragen

Uit mijn omgeving weet ik dat ik soms nogal tegendraads kan zijn maar in vind dat als een bank, gemeente of
welke instelling of dienstverlening dan ook, je verplicht om iets af te nemen, bankpas, paspoort, ID kaart enz.
dat dan die instelling de kosten ook maar moet betalen.
Het is natuurlijk de omgekeerde wereld door iets te verplichten aan te schaffen en dan het "slachtoffer" er ook voor te laten betalen. Maar ja, de mens is een kudde dier dus als er eentje niet kritisch is en betaalt volgt de rest vanzelf als zijnde "dan zal het wel goed zijn". Bovendien, een andere kant van het verhaal, de bank is er voor de klant zoals de gemeente er voor de burger dient te zijn, ook hier danst de burger naar de pijpen en voorwaarden van bank, gemeente enz. Dus enige logica uit uw vraag of het normaal is dat u moet ik betalen, die logica is er niet, de macht bepaalt de regels, helaas.
De eerste reactie op uw vraag die zegt "als u de berichten van de bank netjes (....?!) had gelezen, geeft dus al
hoe kritiekloos en volgzaam de mens is, de bank zegt dus iets en dan is het waar, ja 50 jaar geleden maar nu niet meer.

tenormin
door tenormin Jul 14, 2018 om 19:24
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@vdlieuw, ben het stiekem wel wat met u eens. Net zoals: u moet downloaden, U moet dit, met app betalen. Ik heb geen printer, ja heb er wel een maar ga geen inkt meer kopen; heb een simpele mobiel waarmee ik alleen maar kan bellen en gebeld worden. Maar al dat moeten. Net zoals de TAN code bij ING gaat verdwijnen. Ze doen maar, zolang ik via een code gewoon op PC kan blijven betalen. Of ze kopen dan maar een Iphone met alles erop en eraan voor me. Ik koop niets. Als ik, b.v. alles vergelijk met de U.S.A.: kan men nog gewoon met een checque betalen; barst van de banken, postkantoren en brievenbussen. 2 keer per dag postbezorging enz. enz. Is een zeer modern land maar ook: met nog veel service van vroeger voor de ouderen. Niet dat ik er zou willen wonen: maar daar is alles gewoon nog.

ne
door neodutchio Jul 14, 2018 om 19:36
5156 Antwoorden / 12 Vragen

U mag mij kritiekloos en volgzaam vinden, maar ik heb de ING een tijdje geleden al de rug toe gekeerd. Een bank bepaald de pakketten die zij aanbieden. Iedere verkoper is immers vrij om hun eigen waar aan de man te brengen. Niets is voor eeuwig en alles kan aangepast worden. Als klant kan je natuurlijk vragen of de ING de pasjesvrije pakketten wil behouden, maar een bank is gewoon een commerciele partij. Doel is winst maken en dat zal ongetijfelt ten koste zijn van een paar klanten.

Tr
door Trostomaat Jul 14, 2018 om 21:43
239 Antwoorden / Vragen

'....hoe kritiekloos en volgzaam de mens is, de bank zegt dus iets en dan is het waar, ja 50 jaar geleden maar nu niet meer".

Als ING aangeeft geen betaalpaketten zonder bankpas meer aan te bieden, dan lijkt mij dat prima om dat te geloven. Dat heeft niets met 'kritiekloos of volgzaam' te maken,  wat u ook van deze bank vindt.

edrick3
door edrick3 - Jul 14, 2018 om 19:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kan dat zomaar?
Ja, dat kan 'zomaar'.

Soms pas een rekening (=het Oranjepakket) geopend?

Voor € 1,55 per maand heeft u een OranjePakket. Daarmee heeft u alles voor uw dagelijkse bankzaken:

  • 1 Betaalpas
  • Toegang tot de beste Mobiel Bankieren App van Nederland
  • Mijn ING (internetbankieren) met digitale bankafschriften

tijger1
door tijger1 - Jul 14, 2018 om 19:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u mag rustig overstappen naar een andere bank, als u dat niet wil

tenormin
door tenormin Jul 14, 2018 om 19:25
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Grappenmaakster. ;-)

tijger1
door tijger1 Jul 14, 2018 om 22:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niet dan? Wellicht zijn er banken waar geen pas verplicht is. Men kan ook emigreren naar Frankrijk, kan men nog steeds met een cheque betalen. De postbezorging zou ik zo niet weten, maar persoonlijk zie ik het nut van twee keer per dag post helemaal niet in.

Twee keer per week lijkt me ruimschoots voldoende.

ne
door neodutchio Jul 14, 2018 om 23:07
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Met de post in Frankrijk heb ik geen problemen hoor. Ik durf bijna te zeggen beter dan in Nederland. Op vrijdag een brief verstuurd. Op z'n Frans met alleen de plaatsnaam, postcode van de plaats en naam van het huis. Adressen kennen ze nog steeds niet in kleine dorpjes. Op maandag al bericht dat het bezorgd was.

tijger1
door tijger1 Jul 15, 2018 om 10:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi, maar ik heb met de post in Nedeland ook geen probleem. Net zo min alsdat ik er een probleem mee heb dat ik voor het aanhouden van een bankrekening moet betalen.

Tr
door Trostomaat Jul 15, 2018 om 14:41
239 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat NeoDutchio op het verkeerde forum zit. Moest bij Radar gepost worden ;)

Du
door Ducmon - Jul 14, 2018 om 20:22
1 Antwoorden / Vragen

Net als anderen liep ook ik hier tegenaan. Wij hebben twee bankrekeningen waarvan er één stamt uit de tijd van Gemeentegiro Amsterdam en de ander ruim dertig jaar geleden is aangevraagd bij de Postgiro. Deze tweede rekening hebben wij "alleen" voor het geautomatiseerd doen van maand-, kwartaal-, of jaarbetalingen. Op basis van die keus hebben wij voor deze rekening NIMMER betaalpassen gehad of gebruikt. De passen die wij bij het aangaan van de rekenig kregen hebben wij tegen ontvangstbewijs ongebruikt afgegeven bij de Postgiro. Bij de later tot Postbank en ING gevormde banken hebben wij ook geen betaalpassen meer toegestuurd gekregen voor deze rekening.
Nu worden wij op basis van gewijzigde algemene voorwaarden VERPLICHT voor elke rekening, per rekeninghouder of mederekeninghouder, bankpassen te nemen. ING klantenservice snapt ons bezwaar maar kan niets doen. Het is immers verplicht. De verplichting is makkelijk voor ING want dat betekent dat zij hier op jaarbasis ruim €. 110.000.000,= (honderdentien miljoen Euro) binnen krijgen.
Ik heb besloten mijn passen voor de tweede rekening ongebruikt af te gaan geven bij de lokale ING-bank Kijken hoe ver wij komen.

ne
door neodutchio Jul 14, 2018 om 20:32
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Korte rekensom: € 110.000.000,- delen door 12x€ 1,55 is bijna 6 miljoen pasjes. Heeft de ING zoveel klanten? Zit echt een derde van Nederland bij deze bank?

Tr
door Trostomaat Jul 14, 2018 om 22:00
239 Antwoorden / Vragen

Los van de rekensom, Neodutchio, is € 1,55 dat wat je betaalt voor het hebben van de rekening met al zijn faciliteiten, waaronder de bankpas. Dat sommigen die  € 1,55 toerekenen aan de bankpas is misleidend. Het échte probleem is wellicht dat de klagers soms al tientallen jaren 'gratis' rekeningen hebben. Iemand betaalt daarvoor, want gratis bestaat niet. Wie zal dat dan zijn? Waarschijnlijk de klanten die wel betalen voor de diensten van ING. Of dat nou eerlijk is.....

Overigens, niemand wordt verplicht een bankpas te nemen, nog zo'n misleidend statement. De bankpas maakt deel uit van het pakket. Zoek een bank die wel rekeningen zonder pas aanbiedt. Een pas demonstratief afgeven bij de locale ING vestiging, komt mij wat kinderachtig over. Ik denk niet dat ze 'm in ontvangst willen nemen. U bent niet verplicht uw pas te gaan gebruiken. Een mogelijk is wellicht de pas te vernietigen, door midden knippen en weggooien zoals je wel doet met een verlopen pas.

tijger1
door tijger1 Jul 14, 2018 om 22:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ducmon

Dus u gebruikt al 30 jaar ern gratis tekening, en nu u er voor moet gasn betalen, staat u op uw achterste benen. Dan heft u die rekening toch simpel op en doet die betalingen van een andere rekening. Klaar.

Gratis bestaat niet meer.

panter22
door panter22 Jul 15, 2018 om 11:32
6599 Antwoorden / Vragen

@tijger1,
Je bent er al helemaal aan gewend dat je moet betalen om geld op je een rekening van de bank te mogen hebben.
Een aantal jaren, en zeker 30 jaar terug, kreeg je rente op je betaalrekening.

tijger1
door tijger1 Jul 15, 2018 om 15:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja en die banken zijn er nog steeds.

Dus bevalt het niet, overstappen.

marita5
door marita5 - Jul 14, 2018 om 20:22
11519 Antwoorden / 15 Vragen
gerbera
door gerbera - Jul 15, 2018 om 10:57
7367 Antwoorden / 14 Vragen

Klopt uw verhaal wel, blijkbaar had u eerst een bassispakket, zonder bankpas, en daarvoor betaalde u € 1,55 per maand. Datzelfde betaald u voor het Oranje pakket ook, alleen krijgt u er dan "gratis" een bankpasje bij.

jo
door jorisw - Jul 15, 2018 om 11:50
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind dit soort vragen/klachten altijd zo vreemd. Een leverancier bedenkt een product of dienst en als klant kies je of daar mee akkoord gaat. Zo niet, dan zoek je iets anders. Bij ieder product vinden we dat best wel normaal (als je een auto gaat kopen en je vind een 6e versnelling overbodig dan kies je een auto met 5 versnellingen), maar als het een bank is dan moet er geklaagd worden als het product anders is dan wat je wilt hebben.

simon55
door simon55 Jul 15, 2018 om 14:27
1556 Antwoorden / 5 Vragen

en waar koop ik dan n auto met 8 versnellingen ?............of moet ik dan n vrachtauto kopen

Gr
door Grunn1 Jul 15, 2018 om 15:17
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Koop een automaat, velen hebben al 9 versnellingen

me
door mein33 - Jul 15, 2018 om 13:16
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U betaald voor het gebruik van de bankrekening met de daarbij behoren bankpas !!
Als u de pinpas niet wilt en/of niet voor het gebruik van de rekening wil betalen, dan kunt u de rekening opheffen.

Dat u dat, net als zeer veel ING klanten trouwens, tot heden niet heeft hoeven te betalen heeft alleen maar in uw voordeel uitgepakt en nu gaat u, net als alle anderen, gewoon voor het gebruik van dit rekeningnummer betalen.

Heb zelf ook nog  zo'n ( tot heden) kostenloze rekening zonder pinpas uit de tijd van de Postbank of misschien nog wel eerder en ING heeft nu besloten om voor die rekening dezelfde vergoeding in rekening te gaan brengen als voor de andere rekeningen.
Jammer : JA
Logisch van ING :  JA