Ma
door MarianneJans Jul 3, 2017 om 13:33
Geldzaken & recht

Kan de schuldhulpverlening mijn zoon dwingen kostgeld te betalenals hij

Mijn zoon woont nog bij mij in en betaald nu 300 euro kostgeld. Dit gaat naar de schuldhulpverlening. Maar aangezien hij ook andere financiële verplichtingen heeft en vanaf nu een hypotheek moet gaan afbetalen voor een appartement dat gebouwd wordt kan hij dien300 euro niet meer ophoesten. Hij zou mij bv wel rechtstreeks boodschappengeld kunnen geven. Kan de schuldhulpverlening hem dwingen of verplichten om kostgeld aan hun over te maken? Het zijn de schulden van mijn man die zelfmoord pleegde 24 uur voor de scheiding tussen ons werd uitgesproken en mij hiermee achterliet. Ik wist niks van deze schulden maar moet ze wel af betalen. Mijn zoon heeft hier niets mee te maken.

1479 6 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jul 3, 2017 om 13:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja. Het kan niet zo zijn dat jouw schudeisers voor zijn hypotheek opdraaien.

Kan de schuldhulpverlening hem dwingen of verplichten om kostgeld aan hun over te maken?

costnix
door costnix - Jul 3, 2017 om 13:57
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Zolang uw zoon in uw huis woont kan dit.

emcede
door emcede - Jul 3, 2017 om 14:14
960 Antwoorden / 4 Vragen

Als hij een hypotheek heeft gekregen om een appartement te kopen, dan kan hij toch nog steeds wel kostgeld betalen? Hoe denkt hij anders boodschappen te doen en zijn vaste lasten te betalen als hij op zichzelf woont???

Eerlijk gezegd vind ik 300 euro (zonder veel meer gegevens te hebben) nóg weinig voor iemand die blijkbaar zelf verdient (want hij kan een hypotheek krijgen) en inwoont bij zijn moeder met financiële problemen...

tijger1
door tijger1 - Jul 3, 2017 om 14:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waarom zou hij u wel rechtstreeks boodschappengeld kunnen geven en niet die € 300 aan de schuldhulp voor uw?

En als hij bij u woont hebt u wel meer kosten dan alleen boodschappen.

Hij kan natuurlijk ook ergens een kamer huren, heeft hij niet voor € 300, en dan verder op een houtje bijten.

En waar uw schulden door zijn ontstaan is verder niet relevant.

oldyeller
door oldyeller - Jul 3, 2017 om 15:03
54 Antwoorden / 0 Vragen

Uw zoon kan de 300 euro niet meer ophoesten, omdat ie een hypotheek heeft??
Ik denk dat uw zoon zich aanstelt.
Lekker goedkope kost en inwoning en als zijn appartement wordt opgeleverd, laat hij u achter met niet afbetaalde schulden.
Wat doet hij als hij daar woont? Nog steeds bij u komen eten? Want zijn leven is al zo duur?

Nee, hij heeft er inderdaad niets mee te maken, maar hij kan wel helpen om de schulden zo snel mogelijk weg te werken.
Door het geld wat ie met zelfstandig wonen kwijt zou zijn aan huur, boodschappen en belastingen, nu af te dragen aan de schuldhulpverlening.
Want of u het er nou mee eens bent of niet, de schuldeisers hebben recht op hun geld.

getty
door getty - Jul 3, 2017 om 16:15
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ja, dit kan.  Het is heel normaal dat een volwassen zoon die inwoont bij moeder en zijn eigen inkomen heeft, kostgeld betaald.
Dit mogen ze inderdaad meenemen in de berekening van het vrij te laten bedrag voor de schuldhulpverlening.  U ontkomt hier niet aan.