Jo
door Jotti Jul 18, 2018 om 13:44
Geldzaken & recht

Kan ik als particulier ook onder een gewonnen veiling uitkomen

Ik heb gister een factuur gekregen van Onlineveilingmeester a € 580. deze kavel heb ik gewonnen. Maar nu heb ik helemaal zelf niet geboden. Waarschijnlijk is mijn acount gehackt aangezien ik niet eens op de veiling site gekeken heb laatste dagen.De wet koop op afstand is niet van toepassing op de dienstverlening. Is hier als consument nog onder uit te komen?

4908 17 Rapporteer

vd
door vdlieuw - Jul 18, 2018 om 13:57
211 Antwoorden / 6 Vragen

Daar heb ik geen verstand van maar het meest logische lijkt me dat u bij de Onlineveiligmeester moet aantonen
dat het niet uw bod is geweest maar dat u account gehact is. Maar ja hoe toon je aan dat je helemaal niet op die site bent geweest en hoe bewijs je een hack ? Hopelijk zijn er meer inhoudelijke antwoorden waar u wel wat aan heeft.

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Jul 18, 2018 om 14:01
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Beetje raar verhaal.
Zelf niet geboden? Contact opgenomen?

Contact
En wat was hun reactie?
Als er écht sprake is van identiteitsfraude dan moet je dit melden:

edrick3
door edrick3 - Jul 18, 2018 om 14:01
27632 Antwoorden / 85 Vragen

De fraudeur gebruikt uw persoonsgegevens bijvoorbeeld om producten en diensten te krijgen op uw naam. Of om een bankrekening te openen of een creditcard aan te vragen. U komt er meestal pas achter dat u het slachtoffer bent van identiteitsfraude, als u rekeningen of boetes krijgt waarvan u niets afweet.

Identiteitsfraude | politie.nl

https://www.politie.nl/themas/identiteitsfraude.html

me
door mein33 - Jul 18, 2018 om 14:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@jotti,

Heeft u uw inloggegevens al wel gewijzigd ?
Kwam de rekening per post of per e.mail ?
Is de rekening wel van deze veilingsite, kloppen alle gegevens,incl. het bankrekeningnummer, wel ?

marita5
door marita5 - Jul 18, 2018 om 14:03
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Jotti ,

Lees hier de voorwaarden mn art 7 misschien is dit van toepassing , klik op de rode regel .

https://www.onlineveilingmeester.nl/nl/content/voorwaarden

ju
door juliomariner - Jul 18, 2018 om 14:05
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Ik snap de reden niet om zo'n account te hacken. Meestal zij n het afhaal veilingen en kun je pas afhalen als het artikel is betaald. (en trouwens geldt het zelfde voor verzendveilingen, ook die moeten voor afsturen betaald zijn) Ik neem tenminste aan dat u geen doorlopende machtiging tot incasso hebt afgegeven?
De hacker kan dan wel bieden maar zal het artikel zo nooit in handen krijgen.
Hebt u misschien een (zakeljk) conflikt met iemand die u dus op deze manier een hak wil zetten?

tijger1
door tijger1 - Jul 18, 2018 om 14:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees dit eens helemaal door.

https://www.consuwijzer.nl/nieuws/geen-bedenktijd-bij-online-veilingen-voor-vakanties-en-uitjes

Neem eventueel contact op met Consuwijzer.

edrick3
door edrick3 Jul 18, 2018 om 14:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Maar het gaat hier niet over een vakantie/uitje.

tijger1
door tijger1 Jul 18, 2018 om 14:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er staat nog meer in de link.

Wel bedenktijd bij andere producten en diensten

Gaat het om een vakantie of uitje (zoals naar een pretpark) waarbij geen datum of periode is bepaald? Dan geldt de bedenktijd van 14 dagen wél. Dat geldt ook voor andere producten die de consument via een vakantieveiling koopt. Zoals een reistas, adapter of zaklamp

tijger1
door tijger1 - Jul 18, 2018 om 14:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen
marita5
door marita5 Jul 18, 2018 om 14:43
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , is dat niet hetzelfde als wat in de voorwaarden onder art 7 word beschreven ?

tijger1
door tijger1 Jul 18, 2018 om 15:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik had de voorwaarden die u vermeld had niet aangeklikt. Nu wel. De Ts heeft dus gewoon een herroepingsrecht.

Blijkbaar heeft hij zelf ook die voorwaarden niet gelezen.

Maar ik heb natuurlijk geen idee wat hij “gewonnen” heeft. Wellicht is het een hygiënisch artikel. :-)) Hij schrijft zelf dat de wet koop op afstand niet van toepassing zou zijn.

marita5
door marita5 Jul 18, 2018 om 15:36
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Ts schrijft  :: wet koop op afstand is nvt op dienstverlening .

Jo
door Jotti Jul 18, 2018 om 15:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat hier om een meterkast. Ja ik had ze al gelezen maar daar krijg ik dit als antwoord op.

Het artikel 7.1 wijst inderdaad op:
 7.1 In het geval van Consumentenkoop heeft Koper, alleen indien en voor zover de wet hem dit recht toekent, de bevoegdheid de op de Veiling gesloten koopovereenkomst met Opdrachtgever te ontbinden.

Alleen voor de veilingen gelden speciale veilingvoorwaarden: De Wet Koop op Afstand is niet van toepassing op de dienstverlening van Onlineveilingmeester.nl. Het betreft hier een gecombineerde online en openbare veiling.
Dit betekent dat u als consument de gelegenheid heeft om de veiling in persoon bij te wonen bij ons op kantoor

Aangezien wij niet kunnen controleren of u gehackt bent en wij slechts het veilingproces faciliteren voor de opdrachtgever kunnen wij helaas niets voor u doen.

Jo
door Jotti - Jul 18, 2018 om 15:02
1 Antwoorden / 1 Vragen

Heb mijn acount direct angepast en contact gezocht met OVM. Krijg hier als antwoord dat mijn acount mijn eigen verantwoording is, en dat ze hier niks mee doen. Moet betallen en ophalen is de korte boodschap. En ja wat iemand met mijn acount moet snap ik ook niet, behalve iemand op kosten jachen

marita5
door marita5 - Jul 18, 2018 om 15:37
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@Jottie ,

De wet koop op afstand is niet van toepassing op de dienstverlening

Wat heeft u gewonnen ?

Uw reactie ,

DOOR JOTTI 18 JUL. 2018 OM 15:37
1 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Het gaat hier om een meterkast. Ja ik had ze al gelezen maar daar krijg ik dit als antwoord op.

Het artikel 7.1 wijst inderdaad op:
 7.1 In het geval van Consumentenkoop heeft Koper, alleen indien en voor zover de wet hem dit recht toekent, de bevoegdheid de op de Veiling gesloten koopovereenkomst met Opdrachtgever te ontbinden.

Alleen voor de veilingen gelden speciale veilingvoorwaarden: De Wet Koop op Afstand is niet van toepassing op de dienstverlening van Onlineveilingmeester.nl. Het betreft hier een gecombineerde online en openbare veiling.
Dit betekent dat u als consument de gelegenheid heeft om de veiling in persoon bij te wonen bij ons op kantoor

Aangezien wij niet kunnen controleren of u gehackt bent en wij slechts het veilingproces faciliteren voor de opdrachtgever kunnen wij helaas niets voor u doen

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 18, 2018 om 15:42
16864 Antwoorden / 202 Vragen

Ik neem aan dat de verkoper dient te bewijzen dau het zelf was die heeft geboden en dat kan men mogelijk niet.
Maar opvallend is dat men kennelijk uw adresgegevens heeft.
Zie verder de info in de al gegeven links

tijger1
door tijger1 - Jul 18, 2018 om 15:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat niet om de dienstverlening. Zij claimen dat zij niet slecht een online veiling zijn.

En werd dit kavel dan op een hybride veiling aangeboden?

Als ik sommige veilingen aanklik, staat daar vermeld of het een gecombineerde veiling is, waardoor het herroepingsrecht niet van toepassing is.

Be
door Bentley2016 - Jul 18, 2018 om 15:53
8 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ben niet echt een kenner op pc gebied maar ik heb wel eens begrepen dat elke aansluiting/pc een eigen ip adres heeft. Als dat klopt dan moet er toch te zien zijn dat het bod niet van uw IP adres afkomstig is.

ju
door juliomariner Jul 18, 2018 om 16:14
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Daar heb je waarschijnlijk niets aan want je kunt ook met een openbare computer bieden. Dus IP adres is geen bewijs.

ne
door neodutchio - Jul 18, 2018 om 18:14
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Wat zou een gedachte zijn om andermans account te hacken en ergens een bod op te doen? Sorry dat ik het zeg, maar dat komt mij erg ongeloofwaardig over.

Herroepingsrecht geldt op online veilingen, met uitzondering van faillisementsveilingen. Zoals ik hier begrijp kan je zowel online bieden, maar ook als je daar aanwezig bent. Dan is het geen koop op afstand.

U zal moeten bewijzen dat uw account gehackt is. Dat is de enige manier om onder de koop uit te komen.

Wat ook apart is, u krijgt wel een mailtje met een factuur, maar geen mailtje dat uw bod ontvangen was?

panter22
door panter22 - Jul 18, 2018 om 19:16
6599 Antwoorden / Vragen

Als je kinderen hebt, heeft er niet een per ongeluk geboden?

Ge
door Genee - Jul 18, 2018 om 20:00
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Lees eens van hun klantenservice.
Herroepingsrecht (door ontbrekende informatie) voor u misschien toch van toepassing.

https://www.onlineveilingmeester.nl/nl/klantenservice/hoe-zit-het-met-herroepen-bij-onlineveilingmeesternl?vraag=175

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 18, 2018 om 20:20
16864 Antwoorden / 202 Vragen

Doe toch eens navraag bij consuwijzer.nl of herroeping hier inderdaad niet kan. Het is en blijft koop op afstand dus is de stellingname van Onlineveiling misschien wel erg onrechtmatig resp. in strijd met de wet.