Pa
door Patriciaachterdehout55 Nov 1, 2023 om 11:42
Geldzaken & recht

Kan ik een rouwdoek zelf kopen?

Ik ben de uitvaart van mijn moeder aan het regelen en ik zie op internet veel informatie over rouwdoeken of lijkwaden. Zo kwam ik op Uitvaartland.nl terecht, maar ik weet niet of je een rouwdoek nu ook via internet kan kopen. Of moet dit via een uitvaartondernemer? Hopelijk weet iemand dit want ik kan het online nergens vinden.

5114 6 Rapporteer

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Nov 1, 2023 om 11:47
11547 Antwoorden / 51 Vragen

In het kader van tijd gedacht: ga eens naar uitvaartland.nl zoek hun tel nr en bel ze

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 1, 2023 om 11:48
2071 Antwoorden / Vragen

Als ik "rouwdoeken" Googel komen er direct plenty adressen boven. Hoe bedoelt u dat u niets kan vinden online?

Topantwoord

sira
door sira - Nov 1, 2023 om 12:05
2348 Antwoorden / 24 Vragen

U kunt een lijkwade ook zelf maken. U weet wat uw moeder mooi vond, ga naar een stoffenwinkel, markt of stoffenwebshop en koop daar de stof (katoen, linnen, zijde, hennep) los.

Als ik de prijzen op internet zie, schrik ik behoorlijk. Zelf maken geeft ook een mooi gevoel. Misschien hield uw moeder van bloemen, batik of gewoon een effen stof in haar lievelingskleur. Mocht u geen naaimachine hebben, ga dan naar een (Turkse) kleermaker en u krijgt een prachtige lijkwade.

Aanvulling: ik zou het niet via de uitvaartondernemer doen. U ziet op internet al wat de prijzen zijn en hij wil er ook aan verdienen.
U kunt de lijkwade wel meenemen in de aangifte. Als u een notaris heeft, denken zij er meestal wel aan.

jewee
door jewee Nov 3, 2023 om 12:48
61 Antwoorden / Vragen

Daar moet je dan wel tijd voor hebben en het ook kunnen!

sira
door sira Nov 3, 2023 om 13:00
2348 Antwoorden / 24 Vragen

In je omgeving is er altijd wel iemand te vinden die handig is op de naaimachine en dan is het doek bij mensen met ervaring in een half uurtje klaar.
Bij veel (stoffen)webshops heb je de stof de volgende dag al in huis of bij een servicepunt.

Ik heb destijds de rouwkaarten ontworpen voor mijn moeder. Dat kostte mij meer uurtjes werk dan een rouwdoek stikken, vanwege het retoucheren van een achtergrondfoto en een foto voorop de kaart, want er staan vaak zaken op een foto die je er voor dit doel eigenlijk niet op wil hebben..

Ma
door Mariannetimmers Dec 10, 2023 om 10:49
4 Antwoorden / Vragen

Wel bijzonder eigenlijk dat we denken dat je dus niks zelf mag/kunt regelen als je een uitvaartondernemer hebt ingeschakelt. Wij hebben recentelijk nog een uitvaart moeten regelen samen met een uitvaartondernemer en kregen toen een boek waarin alle producten en diensten stonden die we konden afnemen. In alle haast hebben we toen gewoon snel keuzes gemaakt en uiteindelijk kregen we een eindrekening van 8.749,50. Nu ik op die website zit te kijken zie ik veel goedkopere prijzen dan wat wij betaald hebben. Weet iemand hoe dit kan? Ik twijfel nu of ik dit nog met onze uitvaartondernemer moet bespreken, want ik voel me er toch vervelend onder.

Ma
door Mariannetimmers Dec 10, 2023 om 11:09
4 Antwoorden / Vragen

Op onze factuur staat een lijkwade voor 566euro, terwijl ik hier veel goedkopere lijkwades voor 259euro zie. En als ik het lees zijn het precies dezelfde stoffen. Heel bijzonder

Ja
door JannyBoe Dec 10, 2023 om 11:17
520 Antwoorden / Vragen

Hallo Marianne, het punt is denk ik dat je vaak beslissingen moet nemen in een hele hectische en emotionele tijd.
Er zijn inderdaad veel mogelijkheden die lang niet zoveel hoeven te kosten.
Maar dan moet je wel in staat zijn om je op dat moment daarin te verdiepen natuurlijk.
Hoe dat prijsverschil kan? Uitvaartondernemers bieden allerlei pakketten aan. Van 1000 euro tot 10000 euro.
Hoe 'luxe' wil je het, hoeveen wil je zelf doen of wil je helemaal ontzorgd worden, enzovoort.
Aan die factuur is achteraf niets meer te doen. Maar als het prettig voelt kunt u altijd even navragen.

sira
door sira Dec 10, 2023 om 12:04
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Dat heeft alles te maken met commercie, de uitvaartonderneming verdient flink aan ieder extraatje.

Jaren geleden een crematie van een "familielid" meegemaakt die getrouwd was geweest met een Molukker. Haar ex-man was inmiddels al overleden, maar de Molukse familie heeft toen voor haar een heel persoonlijke lijkwade gemaakt van handgemaakte Indische stoffen.

Ma
door Mariannetimmers Dec 10, 2023 om 12:15
4 Antwoorden / Vragen

@Jannieboe, je hebt gelijk, maar als uitvaartondernemers exact dezelfde lijkwade verkopen voor honderden euro's meer dan een online uitvaartwinkel dan vind ik dat er iets mis gaat. En zeker als ze dit bijvoorbeeld ook zo doen bij de kist, urn, rouwvervoer, rouwkaarten etc etc.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 1, 2023 om 12:22
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Allereerst gecondoleerd met het verlies van uw moeder.

Rouwdoeken en lijkwaden kunt u via internet kopen en hier zijn enkele websiteadressen.

https://duckduckgo.com/?q=lijkwade+rouwdoek+via+internet&t=h_&ia=web

Pa
door Patriciaachterdehout55 - Nov 1, 2023 om 22:12
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik ben zelf niet heel handig en ik heb er ook geen tijd voor om een rouwdoek zelf te maken. Ik heb Uitvaartland gebeld en ze hebben me heel goed geholpen. Je mag en kunt alles voor een uitvaart dus blijkbaar ook online kopen en hoeft dit dus niet bij een uitvaartondernemer te doen.

sira
door sira Nov 1, 2023 om 22:34
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Graag gedaan en sterkte de komende tijd

mo
door mof - Nov 3, 2023 om 14:02
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Niets moet via de uitvaartondernemer. Je mag je eigen spullen maken en gebruiken, of inkopen. Het moet wel aan de wettelijke eisen voldoen die worden gesteld aan materialen die je mag meebegraven of meecremeren.