Wa
door Watmoetikhiermee Feb 20, 2024 om 14:49
Geldzaken & recht

Kan ik mij op twee adressen inschrijven

Ik heb een koopwoning samen met mijn ex. Ik woon daar niet meer maar het huis staat nog wel op mijn naam. Sinds kort woon ik bij mijn nieuwe partner. Ik wil mij graag bij mijn nieuwe partner op het adres inschrijven maar ook ingeschreven blijven staan op mijn koopwoning. Is dit mogelijk? of is dit moeilijk als ik mijn koopwoning uiteindelijk ga verkopen met mijn ex?

Heeft dit nadelen?

bedankt voor het lezen en meedenken :)

6053 10 Rapporteer
ju
door juliomariner - Feb 20, 2024 om 14:53
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens mij kun je maar op 1 adres ingeschreven staan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 20, 2024 om 14:54
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, dsat kan niet. In beginsel dient u te zijn ingeschreven waar u woont. Inschrijven bij twee gemeenten resp. twee adressen kan niet!

Wa
door Watmoetikhiermee Feb 20, 2024 om 14:56
Antwoorden / 1 Vragen

Hoe moet ik dat oplossen dan, kan ik mij uitschrijven bij mijn gemeente waar de koopwoning staat zonder dat dit gevolgen heeft voor het verkopen van het huis en dergelijke?

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 20, 2024 om 15:03
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Het waar iu ingeschrev en staa zal geen enkele invloed hebben op de verkjoop van de woning. U bent (mede?) eigenaar en u bepaalt dan zelf (mede?)onder welke voorwaardsen u verkoopt. Het enige dat verschil lan maken is of de woning bewoont blijft resp. niet leeg wordt verkocht.
 Een makelaar kan u meer vertellen.

Thecla58
door Thecla58 - Feb 20, 2024 om 14:54
857 Antwoorden / 3 Vragen

Kijk hier eens. Klik op het rode woord

Iv
door Ivo W - Feb 20, 2024 om 22:45
729 Antwoorden / Vragen

Nee, u kunt maar op één adres ingeschreven staan.

Het is verplicht om u in te schrijven op uw daadwerkelijke woonadres. Zodra u zich bij de gemeente op het (nieuwe) woonadres inschrijft, dan wordt u automatisch op het oude adres uitgeschreven. U hoeft dus niet naar de gemeente van het oude adres om u te laten uitschrijven.

Voor de verkoop van de woning die u met uw ex deelt/deelde maakt het helemaal niets uit waar u woont. U bent (mede) eigenaar van die woning en dat bepaalt uw rechten.
Indien u en uw ex beiden voor de helft eigenaar zijn, dan heeft u over de verkoop net zo veel te vertellen als uw ex. U moet samen een makelaar kiezen. Samen biedingen beoordelen en bovenal moet u als er een koper gevonden is ook beiden naar de notaris. Dat kan eventueel afzonderlijk, door een medewerker van het notariskantoor te machtigen om tijdens de daadwerkelijke overdracht namens u en/of namens uw ex het koopcontract te tekenen.

th
door thieu - Feb 21, 2024 om 11:20
148 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt niet op meer dan één adres ingeschreven staan. Lijkt me ook logisch overigens.
Dat heeft geen enkel gevolg voor de verkoop van je huis. Je bent eigenaar en hebt vanzelfsprekend het volste recht die woning te verkopen. Daar gaat een gemeente helemaal niet over.
Het enige dat ik kan bedenken is dat je zolang de woning niet verkocht is, en je woont er niet meer in, de hypotheekrente niet meer aftrekbaar is. Die aftrek geldt alleen voor de woning waar je zelf in woont.

mo
door mof - Feb 21, 2024 om 12:04
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, u kunt zich maar in 1 gemeente inschrijven. Wanneer u zich ergens anders inschrijft wordt u in de basisadministratie  op uw andere plek uitgeschreven. Zoals het hoort.

Wi
door Wisl58 - Feb 21, 2024 om 13:22
6 Antwoorden / Vragen

Je hoef niet ingeschreven te staan bij je koopwoning je blijft mede-eigenaar, woon je ex in deze woning dan maakt zij vruchtgebruik van de woning en zal zij jou deel van de hypotheek moeten betalen tot de woning verkocht gaat worden je mag wel jou deel van de hypotheek aftrekken van de belasting en het huurwaarde forfait moet je jou deel opgeven.
Raadpleeg even de site van de belasting dienst

ze
door zeemannetje - Feb 21, 2024 om 15:26
120 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, je mag maar op 1 adres ingeschreven staan. Trouwens, wil je dan wel fiscaal partner met je ex blijven en samen aangifte doen? als je nl daar ingeschreven staat ben je verplicht fiscaal partner.

Iv
door Ivo W Feb 22, 2024 om 19:11
729 Antwoorden / Vragen

Zover ik het lees woont TS niet meer in de woning waarvan hij/zij gezamenlijk met de ex eigenaar is. Dus mag TS niet langer in die woning ingeschreven staan omdat dat simpelweg niet het hoofdverblijf is.

1paul
door 1paul - Feb 21, 2024 om 16:10
3156 Antwoorden / 0 Vragen

nee kan niet, je gaat naar de gemeente en die schrijft je in op 1 van de 2 adressen, de keuze is aan jouw en ik denk dat dat je nieuwe adres word!!

Iv
door Ivo W Feb 22, 2024 om 19:10
729 Antwoorden / Vragen

De keuze is helemaal niet aan TS.

Het is in Nederland wettelijk verplicht om binnen vijf werkdagen na verhuizing je nieuwe woonadres door te geven aan de (nieuwe) gemeente.

Door niet het juiste adres als woonadres op te geven kun je beboet worden. Daarnaast kan het tevens leiden tot belasting- en uitkeringsfraude.

agapon1951
door agapon1951 - Feb 22, 2024 om 19:39
173 Antwoorden / Vragen

Niet mogelijk. Bovendien heeft de ex ook zijn zeggenschap over de eventuele verkoop van de woning. Kennelijk in gemeenschap van goederen getrouwd geweest. Je moet ingeschreven blijven op het adres waar je daadwerkelijk woont en verblijft. In dit geval woon je niet bij je nieuwe partner, aangezien dit niet het hoofdverblijf is waar je ingeschreven moet staan, maar het huis waarva je medeeigenaar bent. Je kunt dus alleen ingeschreven staan in de plaats waar je hoofdverblijf is.