St
door Stefan1253 Jan 24, 2023 om 11:10
Geldzaken & recht

Kan je AOW terugvragen als je 50 jaar geleden in het buitenland hebt gewoond?

Ik heb 60 jaar geleden 5 jaar in Afrika gewerkt. Hierdoor valt de AOW uitkering nu een stuk lager uit dan als die 5 jaren hier wel in mee zouden zijn genomen. Is het mogelijk deze AOW compensatie toch te ontvangen? Ik ben altijd wel AOW verzekerd etc geweest, maar deze AOW uitkering op de verdiensten van Afrika zijn er niet in meegenomen. Is dit terug te verhalen? Of aan welke eisen moet er worden voldaan indien dit terug te vragen is?

2026 12 Rapporteer

Ja
door JannyBoe - Jan 24, 2023 om 11:11
519 Antwoorden / Vragen

Hallo Stefan, ik zou het SVB even bellen.
Succes.

Ja
door JannyBoe Jan 24, 2023 om 14:32
519 Antwoorden / Vragen

Zeer nuttige info @HEREMIETKREEFT!

Een belletje naar de SVB kan geen kwaad. Er zijn een paar uitzonderingen (detachering of werken voor de Nederlandse overheid)  op de regel dat je in het buitenland geen AOW opbouwt.
Of de vraagsteller daar nu of wel niet onder valt is niet op te maken uit zijn bericht.

tenormin
door tenormin - Jan 24, 2023 om 11:47
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Is inderdaad niet terug te krijgen. Ieder jaar buitenland is 2% minder AOW, in uw geval dus 10%.

atlas1302
door atlas1302 Jan 24, 2023 om 12:03
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik dacht ieder jaar 2%, dus 10% minder.

tenormin
door tenormin Jan 24, 2023 om 12:27
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Yep, heb me (alweer) verkeerd uitgedrukt. Ga het even veranderen. Bedankt.

wi
door willems123 Jan 24, 2023 om 13:28
117 Antwoorden / 16 Vragen

NEE....geen 10%, slechts 8%, omdat AOW leeftijd omhoog wordt, in mijn geval ik komt naar Nederland toen ik 25 jaar, nu ben ik met pensioen (66 jaar + 3 maanden), krijg ik 82% AOW.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 24, 2023 om 12:38
2065 Antwoorden / Vragen

Dat kunt u niet meer repareren, u hebt 5 jaar in Nederland geen belasting betaald over uw inkomen en dan is dat daar één op één mee verbonden. U kunt officieel wel bijkopen maar als u dat geld daadwerkelijk heeft liggen kunt u dat beter anders besteden.

Franske1958
door Franske1958 - Jan 24, 2023 om 12:58
428 Antwoorden / 2 Vragen

"Ik heb 60 jaar geleden 5 jaar in Afrika gewerkt. Hierdoor..."     HIER   kunt U lezen dat iemand alleen wordt gekort voor de jaren dat hij of zij in de afgelopen 50 jaar voorafgaand aan de persoonlijke AOW datum in het buitenland heeft gewoont.   Meer info over de AOW en in het buitenland wonen vindt U  HIER.

wi
door willems123 - Jan 24, 2023 om 13:40
117 Antwoorden / 16 Vragen

Als u alleen AOW heeft dat onder bijstandnorm is (en u heeft geen andere inkom en vermogen), gaat uw gemeente u inkom aanvullen tot bijstandnorm!

ro
door ronny530 - Jan 24, 2023 om 14:28
2784 Antwoorden / 41 Vragen

De AOW is van toepassing voor het aantal jaren dat u in Nederland woonachtig bent en is geen verzekering maar een gratis minimale ouderdomsvoorziening. Kan het niet zo zijn dat u destijds in Afrika pensioenpremie heeft afgedragen omdat de uitkering op basis van uw verdiensten is gebaseerd want als dat het geval is valt het toenmalige pensioenfonds hopelijk nog te achterhalen. Het zal wel een zoektocht worden omdat Afrika een continent is die uit vele landen bestaat, ook nog eens een ander pensioen stelsel kent en gezien het aantal jaren geleden dat u daar vijf jaar lang werkzaam bent geweest vrees ik dat er vrijwel niets meer over u bekend is. Als u nog oude loonstroken heeft bewaard kunt u hobby matig een zoektocht starten want voor het geld hoeft u het niet te doen omdat de premie afdracht na vijf jaar is gestopt en niet meer mee groeit.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 24, 2023 om 14:34
2065 Antwoorden / Vragen

Het pensioenstelsel in Afrika, meen je dat echt serieus? Ben je wel eens in Afrika geweest?

ro
door ronny530 Jan 24, 2023 om 16:03
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Ik niet en dat wil ik graag zou houden maar terzijde. Het kan zijn dat vraagsteller door een Nederlandse werkgever naar Afrika is uitgezonden om werk te verrichten maar dat weet alleen vraagsteller.

Ja
door JannyBoe Jan 24, 2023 om 18:12
519 Antwoorden / Vragen

Ik ben in Zuid-Afrika geweest. Geweldig, wat een land!
Je kunt al met 60 met AOW want 'Jy kan ’n toelae ontvang om jou te help wanneer jy oud is. ’n Toelae vir ouer persone word betaal aan persone wat 60 jaar of ouer is.'
De AOW is niet zo hoog als hier, de levenstandaard verschilt ook, kortom hoe dat uitpakt is een tweede.

rj
door rjw Jan 24, 2023 om 19:32
3266 Antwoorden / 5 Vragen

@jannyboe: er is in ZA ook veel minder vergrijzing dus er zijn relatief veel meer jongeren dan hier die de premies kunnen opbrengen. Als wij niet zoveel ouderen hadden kunnen we ook gewoon op jongere leeftijd stoppen. Maar iemand moet het geld verdienen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 24, 2023 om 20:12
2065 Antwoorden / Vragen

@Ronny Nederlandse werkgevers, van het soort waar jij op doelt, betalen netjes die backservice bij het SVB, en als ze heel "suffisticated" zijn storten ze hetzelfde bedrag in een kapitaalverzekering, dat is namelijk gunstiger. Niemand stort in Afrika af, je zou wel gek zijn.

Ja
door JannyBoe Jan 25, 2023 om 07:12
519 Antwoorden / Vragen

Dat klopt inderdaad @RJW, de levensverwachting in Zuid-Afrika is gemiddeld 65 jaar.
Dan zou ook kunnen betekenen dat de AOW uitkering daar veel hoger zou kunnen zijn gezien die levensverwachting.
Naast, zoals u aangeeft, het jonger kunnen stoppen met werken.

atlas1302
door atlas1302 Jan 25, 2023 om 09:56
341 Antwoorden / 13 Vragen

Als het goed is kon u dat ook aangeven op het aanvraagformulier van SVB, mijn beoordelaar vroeg er nog wel om. Ik denk dus dat het er wel mee te maken kan hebben. Vraag het gewoon aan uw beoordelaar van SVB, doe het via whatsapp..meeste kans op contact of bellen.

sw
door swat1500 - Jan 24, 2023 om 17:59
3787 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt geen betaling terug vragen die u nooit hebt betaald. U heeft 5 jaar niet meebetaald aan de opbouw van uw AOW. Verder zijn alle antwoorden, met name hoe u dit had kunnen voorkomen, reeds gegeven.

rj
door rjw Jan 24, 2023 om 19:33
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Je hoeft niet mee te betalen aan de opbouw van je AOW. AOW wordt betaald door de werkenden van nu. Je hoeft zelfs nooit gewerkt te hebben en ook nooit belasting te hebben betaald om toch recht te hebben op AOW. AOW is gewoon een cadeautje van de werkenden aan de ouderen.

Iv
door Ivo W - Jan 24, 2023 om 20:10
729 Antwoorden / Vragen

Nee helaas. U voldoet waarschijnlijk niet aan de eisen voor AOW opbouw over die jaren. Dat was eventueel wel bij te kopen in de afgelopen jaren, maar u heeft dat kennelijk niet gedaan.

Mogelijk heeft u in de jaren dat u niet in Nederland was wel een staatspensioen of bedrijfspensioen/particulier pensioen opgebouwd in het land waar u verbleef. Om daar achter te komen, moet u waarschijnlijk zelf op onderzoek uit wat u in die jaren heeft afgedragen, en aan wie. En wat dan de rechtsopvolgers zijn van de partijen waaraan u destijds premies betaald heeft. Een bewijs van uw persoonsnummer is daarbij waarschijnlijk noodzakelijk.

atlas1302
door atlas1302 - Jan 25, 2023 om 10:31
341 Antwoorden / 13 Vragen

Als het goed is kon u dat ook aangeven op het aanvraagformulier van SVB, mijn beoordelaar vroeg er nog wel om. Ik denk dus dat het er wel mee te maken kan hebben. Vraag het gewoon aan uw beoordelaar van SVB, doe het via whatsapp..meeste kans op contact of bellen.

Bovendien 50 jaar geleden, heeft u dus 50 jaar in Nederland gewoond tot aan uw AOW leeftijd?