me
door mechelina Feb 22, 2008 om 05:59
Geldzaken & recht

Kan je eenzijdig een e.o rekening op zeggen

Kan je eenzijdig een e.o rekening op zeggen??

Mijn vriend en ik zijn uit elkaar gegaan. We hadden gezamelijk één rekening op onzer bijde namen.

Op advies van iemand van die bank heb ik hem geblokkeerd omdat mijn vriend er rekeningen van zijn huur van ZIJN huis etc bleef afschrijven, dat terwijl er van hem NIETS meer op gestort werd. Ik verwachten er nog belasting geld van mij op terug dus afzeggen kon nog niet.

Vandaar op advies na mijn uitleg van mij om hem tijdelijk te blokkeren.

Na een paar maanden wil ik via internet bankieren kijken of dat geld al binnen was.

Maar kón er niet op komen. Dus de bank gebeld hoe dat kon??

Kreeg ik te horen dat die was opgeheven door mijn ex vriend. NIEMAND ook de bank niet heeft mij daarvan iets laten weten.

Terwijl die rekening óók op mijn naam stond en ik altijd al de bankzaken mét hun deed. Dus ik was boos en wilde dus nog de laaste banbriefje hebben die ik nooit zag of kreeg. Dat heeft weken geduurd, eerst zeide ze dat dat NIET meer kon. Maar na dreigen met een advo kreeg ik ze toch.

En toen ik die dus onder oegen kreeg zag ik dat er op de rekening onderdaad bijna 500.00 euro gestort was. Dat dus nu mijn ex heeft omdat HIJ in zijn eentje die rekening op KON heffen.

Kan dit zo maar?? Als ik het mij goed herinner met alles wat wij deden  met die rekening we moesten ALTIJD dan beide komen en beide tekekenen. Ook toen wij hem aangingen etc. Volgens mij.

Heb al op het internet gezocht maar kan er niets over vinden.

Gr Mechelina

14260 17 Rapporteer

ju
door justin31 - Feb 22, 2008 om 07:46
19 Antwoorden / 2 Vragen

Het opheffen van een gezamelijke rekening dient door beide gedaan te worden. U bent indertijd beide de overeenkomst aangegaan en moet die ook beide weer opheffen. Tenzij u beide absoluut niet door een deur kunt laten we mensen dan wel apart langskomen, maar u moet beide op kantoor komen om dit te tekenen.

Erg bot gezegd is het niet de fout van een bank dat u uit elkaar bent gegaan, maar we proberen wel mee te denken. Let er ook op dat bijv een krediet bij het BKR ook op uw beide namen staat geregistreerd.

me
door mechelina - Feb 22, 2008 om 07:49
17 Antwoorden / 3 Vragen

Nee is zeker niet de schuld van de bank dat wij uit elkaar gegaan zijn haha.

Maar vind het raar ik regel na veel uitleg dat hij tijdelijk geblokt wordt op HUN advies. Dan is hij in eens zonder dat ik het weet opgeheven. Met mee nemen van MIJN geld wat er op stond gestort láng nadat hij hier al weg was. Wát hun dus wisten ook nog.

Werkt u bij een bank? Omdat u schrijft "wij "proberen wel mee te denken.

En waar leg ik nu een klacht neer en hoe?? Want wil eigelijk NIET de bank aanvallen, maar wél mij geld terug. En ik vind dat het wel  mede door hun nu bij mijn ex beland is waar het niet hoort.

Gr Mechelina

marcel75
door marcel75 - Feb 22, 2008 om 08:42
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Justin,
Helaas, een en/of rekening betekent juist dat beide rekeninghouders gemachtigd zijn om onder meer het hele saldo op te nemen (oftewel de bank bevrijdend te laten betalen) en ook om de rekening op te heffen.

Het aangaan van de overeenkomst moet inderdaad gezamenlijk, omdat er impliciet volmachten worden gegeven over en weer, er kredietovereenkomsten getekend worden etc.

De bank hoeft hierover geen contact op te nemen met de vraagsteller, omdat de bank niet kan zien of een relatie beëindigt is.

edwardus
door edwardus - Feb 22, 2008 om 09:42
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Misschien verschilt het bij welke bank ofzo, want toen mij dit overkwam zei de Postbank dat we de rekening alleen met wederzijds instemmen konden opheffen. 2 handtekeningen dus.

De gedeelde hoofdelijke aansprakelijkheid blijft helaas van kracht, dus dat deel dat hij zich onterecht heeft toegeëigend zul je helaas via een civiele procedure moeten opeisen als je er onderling niet meer uitkomt, de bank werkt er in ieder geval niet aan mee. Het is wel treurig dat dit soort onderkruipsels-mentaliteit wel vaker voorkomt.

Wat ik me dus ook afvraag is in hoeverre de bank hier onrechtmatig heeft gehandeld. In de Algemene Voorwaarden moet beschreven zijn hoe en onder welke voorwaarden je de gezamenlijke rekening kunt opheffen.

Voor een volgende keer als tip: ofwel geen gezamenlijke rekening nemen, of contractueel vastleggen dat er geen negatief saldo op mag ontstaan. In geval van zo'n breuk ontstaat er dan in elk geval geen schuld waar je nog jaren last van blijft houden (BKR registratie).

linda82
door linda82 - Feb 22, 2008 om 10:41
13 Antwoorden / 13 Vragen

Bij welke bank zit je? Het verschilt namelijk per bank.

ca
door calimer - Feb 22, 2008 om 12:27
96 Antwoorden / 11 Vragen

Idd, welke bank, want toen ik dat vorig jaar aan de hand had bij de rabobank, moesten ex en ik beiden per se langskomen bij hetzelfde filiaal om een handtekening te zetten.

ju
door justin31 - Feb 22, 2008 om 12:52
19 Antwoorden / 2 Vragen

Oeps weer wat geleerd.

Je kan idd wettelijk gezien een cj rek zelf opheffen zonder dat de andere partij daarvoor hoeft te tekenen. Let er wel even op dat kredieten wel verantwoordelijkheid blijven van beide totdat een van beide het overgenomen heeft of dat het krediet is afgelost. Dit even nagevraagd bij afd juridische zaken.

me
door mechelina - Feb 22, 2008 om 16:48
17 Antwoorden / 3 Vragen

ha het betreft hier dus inderdaad de RABO bank.

Wat ik dus raar vid ik hun gebeld heb voor advies. Dit in verband ik er nog geld op terug verwachten van de belasting terug gaaf. Hun mij het advies gaven hem dan tijdelijk te blokken. Hij er NIET iets af kon halen. Dus ik ga van hun advies uit.

Dan laat hij hem helemal alleen sluiten met mede nemend van MIJN belasting geld van bijna 500.00 euro.

Ik ALLEEN had hem voor het blokken op 0.00 laten zetten. Dus aan gezuiverd.

Gr mechelina

edwardus
door edwardus - Feb 22, 2008 om 17:06
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ja maar .... je gaat toch niet een rekening in stand houden omdat een instantie van plan is daar misschien over een paar maanden wat op te storten? Dan ga je toch bij die instantie kenbaar maken dat dat rekeningnummer is opgeheven en meteen je nieuwe rekeningnummer doorgeven?

ca
door calimer - Feb 22, 2008 om 18:47
96 Antwoorden / 11 Vragen

vrij apart dat de ene rabobank blijkbaar anders handelt dan de andere. ik heb destijds ook gebeld voor info, en omdat mijn ex en ik erg slecht uit elkaar zijn gegaan, wilde ik hem niet meer zien, dus dit regelen zonder al te veel gedoe. nou, moeilijk moeilijk, er moest een overeenkomst komen waarbij ik de rekening zou overdragen aan hem, een heel juridisch blabla erbij en dat moest door beiden ondertekend worden op een kantoor. Liefst tegelijkertijd maar vooruit gezien de omstandigheden kon het dan wel apart maar wel op hetzelfde kantoor. Ik heb destijds gebeld met rabobank eindhoven (040) 293 60 00 en daar kreeg ik dit antwoord. Overigens wel bij alle eindhovense vestigingen hetzelfde, dus ik vraag me af waarom ze dan bij jou ineens zo handelen. Ik zou zeker opheldering vragen en laat ze maar uitleggen waarom het beleid dan blijkbaar per kantoor/regio kan verschillen!

me
door mechelina - Feb 22, 2008 om 19:42
17 Antwoorden / 3 Vragen

Ha edwardus.

rare vraag waarom..... Weet je precies wanneer de belasting jouw je geld terug stort?? Ik dus niet. En kon ieder moment zo ver zijn. Daarnaast heeft u al OOIT iets geprobeerd bij de belasting te verandren?? Zo ja dan wéét je dat dat een romslomp is of wordt.

Daarnaast net na het uit elkaar gaan van 2 personen komt er zoveel schrijfwerk en geregel op je pas en zeker als je dat alleen moet dat de andere partij alleen maar tegen werkt............dat je dan netjes gaat vragen bij de betrefende bank HOE je dat het beste kan doen..........en hoe kan je hier boven al lezen en ik hun advies dus op gevolgd heb...................en de uitslag lees je er dus ook al.

Daarnaast vraag ik om hulp hier niet om te horen te krijgen wat of hoe ik het moeten doen. Ik deed wat ik dacht dat goed was......... En terug te draaien kan het toch niet.

Ja ik ga zeker er nog achteraan hoor want zocht op het internet naar de voorwaardes van de RABO vond ze ook maar zag daar niets van in staan van de e.o. rekeningen.

Vind het raar dat we áltijd met zijn 2 moesten komen maar NU dus niet.........

Bedankt vast voor jullie antwoord.

Gr mechelina

door 4711 - Feb 22, 2008 om 20:05
885 Antwoorden / 2 Vragen

Omdat je ook deze rekening zonder toestemming Ex op 1 naam en Uw adres had kunnen laten zetten, dus gewoon doorgaan, en hij kan wel storten maar niets meer opnemen!

Dus van En /Of  Uw persoonlijke rekening maken, en dat kan dus wel!
Nu helaas een beetje te laat, maar elke Rabo is een plaatselijke die mag afwijken van de landelijke regels, soms is een hypo bij Rabo elders goedkoper dan Uw eigen Rabo....
Ik had ooit het voordeel dat ik naar een gebied met andere Rabo verhuisde en de oude was duurder dan de nieuwe vestiging, dus zelfde hypo en voorwaarden maar toch 0,4% verschil vind ik wel erg veel!
wel was de afsluitprovisie hoger!  Geen ½% maar 1% maar dat is in die 10 jaar rentevast periode wel terugverdiend!

edwardus
door edwardus - Feb 22, 2008 om 20:25
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Mechelina, ik geef je niet op je kop hoor, ik heb ook in jouw schoenen gestaan en ik geef je hier door schade en schande wijs geworden een paar gratis tips zodat het je niet nog eens overkomt.

Ik heb inderdaad sinds mijn scheiding ook mijn rekeningnummer moeten wijzigen, dus ook bij de Belastingdienst. Ik herinner me er niets meer van, het was vast niet zó moeilijk, anders had ik het vast nog wel geweten.

Verder ben ik het eens met je kritiek op de bank en ik denk dat je even goed naar de voorwaarden moet kijken of ze nou wel of niet rechtmatig hebben gehandeld door de rekening door slechts een van beide op te laten heffen.

door 4711 - Feb 22, 2008 om 20:30
885 Antwoorden / 2 Vragen

Als de knop Reageren ontbreekt ga je naar het bericht er vlak boven die het wel heeft, en als je dat doet werkt het wel!

Niet elk bericht heeft deze knop dus hier ontbreekt het ook....
dus ga naar boven en zoek iemand die het met geplaatst heeft!

me
door mechelina - Feb 22, 2008 om 20:33
17 Antwoorden / 3 Vragen

aha ja zie het een heel eind naar boven kan het wel. Sorry. Wist ik nog niet

Gr mechelina

edwardus
door edwardus - Feb 22, 2008 om 20:34
6844 Antwoorden / 14 Vragen

... en voor het gemak: voila een reageer knop.

me
door mechelina - Feb 22, 2008 om 20:37
17 Antwoorden / 3 Vragen

Ps vergeet ik te antwoorden.

ja snap nu dat het dus wel eenzijdig kan, maar ik vroeg de rabo bank zelf om hoe en wat ik het betse kon doen. kreeg ik dus te horen blokken verder niets......................

Daar ben ik dus NU achteraf boos om.Hadden hun mij het advies geven u kunt hem op uw naam alleen zetten. Had ik dat zéker gedaan gezien het gedrag van mijn ex. Want daar ging het in het begin al over in het gesprek naar de bank.

Dat hij zijn huur van zijn huis naar deze rekening stuurden.

Ik had daarom die rekening expres in het ROOD staan zodat hun het NIET zoude afboeken. Daarom heb ik dus die bank gebeld met vragen.

Niemand die op het idee kwam mij te zeggen dat ik hem op MIJN naam kon laten zetten. En ik dacht dat dat niet kon zonder hem dus ik vroeg daar oook niet naar.

Gr mechelina