ce
door cerielo Mar 12, 2016 om 15:25
Geldzaken & recht

Kan je vriend(in) onderhuurder zijn, ook als je samen een kind krijgt?

Op de website van de belastingdienst staat dat je niet elkaar toeslagpartner bent als er sprake is van onderhuur. Een onderhuurder is iemand die een deel van uw woning huurt, bijvoorbeeld een kamer. U hebt een schriftelijke huurovereenkomst met hem gesloten. Ik heb een eigen huis en mijn vriendin is bij me ingetrokken. Omdat we niet elkaars toeslagpartner willen zijn hebben we dus een huurovereenkomst gesloten waardoor ze dus onderhuurder zou moeten zijn. Nu is ze echter zwanger en krijgen we samen een kind. Het blijkt dat als je samen een kind hebt je ook automatisch toeslagpartner bent, maar tegelijktijd kan een onderhuurder nooit een toeslagpartner zijn. Zolang we dus een huurovereenkomst hebben blijft ze dus ook een onderhuurder. Worden we dan elkaars toeslagpartner of niet?

10688 10 Rapporteer

Topantwoord

getty
door getty - Mar 12, 2016 om 15:42
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ja jullie zijn dan toeslagpartners, niets aan te doen.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2016 om 16:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik bent dan vanaf 1 januari 2016 gewoon fiscaal partner. Omdat er een kind komt, telt die onzin van dat huurcontract niet meer. Dus laat de eventuele toeslagen stopzetten. Beter nog is het inkomen zo hoog zetten, dat er geen toeslag meer komt.

Als dan volgend jaar met de aangifte blijkt dat er toch geen kind is, of zelfs geen vriendin meer met kind, herrekent de belastingdienst automatisch de toeslag.

Cookies
door Cookies - Mar 12, 2016 om 17:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, je vriendin kan natuurlijk GEEN onderhuurder meer zijn. Komisch wel: je wilt niet elkaars toeslagpartner zijn, maar wel elkaars (bed)partner.

tijger1
door tijger1 Mar 12, 2016 om 18:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor bedpartner kan je zomaar kiezen, maar om toeslagpartner te zijn, moet je aan voorwaarden voldoen.

Heel veel samenwonenden zijn geen toeslagpartner van elkaar.

Cookies
door Cookies Mar 12, 2016 om 19:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee omdat ze om financiële voordelen geen geregistreerd partnerschap aan gaan. De regelgeving is mij bekend.

ce
door cerielo Mar 12, 2016 om 20:09
Antwoorden / 1 Vragen

Waarom kan je vriendin geen onderhuurder zijn? Volgens de definitie op http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagpartner/ is een onderhuurder: "Een onderhuurder is iemand die een deel van uw woning huurt, bijvoorbeeld een kamer. U hebt een schriftelijke huurovereenkomst met hem gesloten". In dit geval huurt mijn vriendin een gedeelte van mijn woning en hebben een schriftelijke huurovereenkomst gemaakt. Al klinkt het misschien raar, volgens de definitie is ze toch een onderhuurder?

Cookies
door Cookies Mar 12, 2016 om 20:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja is inderdaad vlg de regels. Ik zeg ook niet dat je tegen de regels handelt. Ik ben gewoon van mening dat er wat gewijzigd moet worden aan die regeltjes.

Topantwoord

ha
door halex - Mar 12, 2016 om 17:50
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Uw vriendin is uw onderhuurder niet. Ook nooit geweest. Ondanks het zogenaamde contract. U woont samen op hetzelfde adres en voert een gezamenlijke huishouding. Dan bent u toeslagpartner van elkaar. Ik zou ook een beetje oppassen met deze vorm van fraude. Als de Belastingdienst er achter komt (en dat is niet zo moeilijk aangezien u samen een kind krijgt), kunt u een boete krijgen die gelijk is aan de helft van de door u beiden (of één van u beiden) ten onrechte ontvangen toeslag.

jantje7
door jantje7 Mar 12, 2016 om 17:57
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Ook als u op het zelfde adres staat ingeschreven, bent u nog geen toeslagpartner. Hiervoor moet u aan een aantal voorwaarden voldoen. Wel bent u voor de huurtoeslag een medebewoner, dus daarvoor worden de inkomens bij elkaar opgeteld.

tijger1
door tijger1 Mar 12, 2016 om 18:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@halex

Gezamenlijke huishouding is geen criterium voor het zijn van toeslagpartner.

Cookies
door Cookies Mar 12, 2016 om 19:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wordt dus de hoogste tijd dat het wel een criterium wordt. Scheelt een hoop gesjoemel.

ce
door cerielo Mar 12, 2016 om 20:04
Antwoorden / 1 Vragen

Als ik naar: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagpartner/ ga dan is de eerste vraag of ik een echtgenoot of geregistreerd partner heb, dit is niet het geval dus vul ik nee in. Dan krijg ik de vraag of er ook andere personen staan ingeschreven op mijn adres met de kanttekening dat ik onderhuurders niet mee moet tellen. Als definitie van onderhuurder staat er: "Een onderhuurder is iemand die een deel van uw woning huurt, bijvoorbeeld een kamer. U hebt een schriftelijke huurovereenkomst met hem gesloten." Aangezien mijn vriendin huur aan mij betaalt en we een schriftelijke huurovereenkomst hebben gemaakt is ze volgens deze definitie toch een onderhuurder? Er staat nergens dat mijn vriendin geen onderhuurder kan zijn, en ook niet dat als je samen een kind hebt. Ik vul dus nee in en krijg dan als resultaat dat ik geen toeslagpartner heb. Doe ik ergens iets verkeerd?

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2016 om 18:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@halex

De vriendin van de Ts is helemaal geen toeslagpartner, maar dat heeft niets met ja dan nee een huurcontract te maken. Dat hele huurcontract is overbodig.

Ze voldoen niet aan de voorwaarden om toeslagpartner te zijn. Zodra de baby er is, en de baby woont met moeder bij de Ts, zijn zij vanaf 1 januari 2016 elkaars toeslagpartner.

De Ts heeft een eigen huis, dus huurtoeslag krijgt hij al helemaal niet. Dus is er ook geen sprake van fraude of boete.

ce
door cerielo Mar 12, 2016 om 20:16
Antwoorden / 1 Vragen

Als ik naar: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagpartner/ ga dan is de eerste vraag of ik een echtgenoot of geregistreerd partner heb, dit is niet het geval dus vul ik nee in. Dan krijg ik de vraag of er ook andere personen staan ingeschreven op mijn adres met de kanttekening dat ik onderhuurders niet mee moet tellen. Als definitie van onderhuurder staat er: "Een onderhuurder is iemand die een deel van uw woning huurt, bijvoorbeeld een kamer. U hebt een schriftelijke huurovereenkomst met hem gesloten." Aangezien mijn vriendin huur aan mij betaalt en we een schriftelijke huurovereenkomst hebben gemaakt is ze volgens deze definitie toch een onderhuurder? Ook als we samen een kind hebben. Dan vul ik dus nee in, en dan krijg ik als resultaat dat ik geen toeslagpartner heb.

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 13, 2016 om 01:14
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik wil als aanvulling op deze vraag graag weten of deze constructie met de bank of hypotheekverstrekker problemen kan geven.
Diewilik

fi
door fisbel - Mar 13, 2016 om 01:37
851 Antwoorden / 3 Vragen

Komisch dit onderhuurderschap. Komisch omdat u zonder huurcontract ook geen toeslagpartners was. Voor 2016 bent uw wel toeslagpartners / fiscaal partners, omdat er een kind geboren wordt in dit jaar. (zie antwoorden)

Het opstellen van een huurcontract is in deze situatie frauduleus. Hoewel er uiteindelijk geen enkel fiscaal voordeel was. Er is immers geen huurtoeslag waarbij het inkomen van de medebewoner meetelt. Conclusie: u pleegde fraude vanwege de vermeende onderhuur, maar er zijn de facto verzachtende omstandigheden. Waardoor u belastingtechnisch vrij uitgaat. Moreel natuurlijk niet: uw gedrag in dezen is laakbaar.

ce
door cerielo Mar 13, 2016 om 20:15
Antwoorden / 1 Vragen

Naar mijn weten heb ik nergens fraude gepleegd want je bent vrij om een gedeelte van je woning te verhuren en daarvoor onderling een overeekomst te maken. Er is ook geen sprake van huurtoeslag. Dit gaat alleen om zorgtoeslag waarop zij gekort zal worden als we toelsagpartners zijn. Mijn vraag is dus of we toelsagpartners zijn. Als ik naar: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagpartner/ ga dan is de eerste vraag of ik een echtgenoot of geregistreerd partner heb, dit is niet het geval dus vul ik nee in. Dan krijg ik de vraag of er ook andere personen staan ingeschreven op mijn adres met de kanttekening dat ik onderhuurders niet mee moet tellen. Als definitie van onderhuurder staat er: "Een onderhuurder is iemand die een deel van uw woning huurt, bijvoorbeeld een kamer. U hebt een schriftelijke huurovereenkomst met hem gesloten." Aangezien mijn vriendin huur aan mij betaalt en we een schriftelijke huurovereenkomst hebben gemaakt is ze volgens deze definitie toch een onderhuurder? Ook als we samen een kind hebben. Dan vul ik dus nee in, en dan krijg ik als resultaat dat ik geen toeslagpartner heb. Erg verwarrend...

ma
door malhy2 - Mar 13, 2016 om 01:50
309 Antwoorden / 13 Vragen

Bij de antwoorden wordt Toeslagpartner gelijkgetrokken met Fiscaal partner dat zijn echter 2 verschillende begrippen.
Een Toeslagpartner geld voor de toeslagen zoals zorgtoeslag/Huurtoeslag enz.
Een fiscaal partner voor de Inkomstenbelasting/volksverzekeringen.

kiek hier http://zeemeeuw.infoteur.nl/specials/toeslagpartner.html voor uitleg.

Halex geeft een antwoord dat klopt U moet een ander adres hebben dan Uw huurder. ( bv 100 en 100a ).

Gr Ed

ce
door cerielo Mar 13, 2016 om 20:12
Antwoorden / 1 Vragen

In dit geval is er geen sprake van huurtoeslag, het gaat alleen om zorgverzekeringtoeslag. Als ik naar: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagpartner/ ga dan is de eerste vraag of ik een echtgenoot of geregistreerd partner heb, dit is niet het geval dus vul ik nee in. Dan krijg ik de vraag of er ook andere personen staan ingeschreven op mijn adres met de kanttekening dat ik onderhuurders niet mee moet tellen. Als definitie van onderhuurder staat er: "Een onderhuurder is iemand die een deel van uw woning huurt, bijvoorbeeld een kamer. U hebt een schriftelijke huurovereenkomst met hem gesloten." Aangezien mijn vriendin huur aan mij betaalt en we een schriftelijke huurovereenkomst hebben gemaakt is ze volgens deze definitie toch een onderhuurder? Ook als we samen een kind hebben. Dan vul ik dus nee in, en dan krijg ik als resultaat dat ik geen toeslagpartner heb. Erg verwarrend...

ma
door malhy2 Mar 14, 2016 om 05:31
309 Antwoorden / 13 Vragen

Klopt U heeft dus geen toeslagpartner maar U vraagt ook geen huurtoeslag aan maar Uw vriendin.
Zij zal geen huurtoeslag krijgen omdat U een medebewoner bent ( eigenaar ).

Ed

p7
door p750mmx - Mar 14, 2016 om 12:18
14 Antwoorden / 0 Vragen

U krijgt enkel samen een kind indien u het kind ook erkent. Zolang laatste niet is gebeurd blijft de situatie eigenlijk zoals deze nu is en heeft u wettelijk gezien geen connectie met het kind.

sn
door snitzel Mar 14, 2016 om 16:21
38 Antwoorden / 0 Vragen

Het wel of niet erkennen maakt niet uit. Dit is het Omzigt principe. 1 minderjarig kind op het adres waar 2 volwassene wonen is voldoende.
Deze wetgeving is van kracht sinds 2013.

sn
door snitzel - Mar 14, 2016 om 16:09
38 Antwoorden / 0 Vragen

Vanaf het moment dat het kind geboren wordt bent u met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2016 elkaars toeslagpartner. Zie hieronder het. Dit is de Omzigtwet.

Art 3 lid 2 onder e AWIR;

die evenals de belanghebbende meerderjarig is, waarbij op dat woonadres tevens een minderjarig kind van ten minste een van beiden staat ingeschreven, behoudens ingeval de belanghebbende door middel van een schriftelijke huurovereenkomst, waaraan bij ministeriële regeling nadere voorwaarden kunnen worden gesteld, doet blijken dat een van beiden op zakelijke gronden een gedeelte van de woning huurt van de ander

Met andere woorden, zodra er een minderjarig kind op het adres staat ingeschreven, ook al is 1 van de meerderjarige niet de ouder van het kind, , dan wordt je elkaars toeslagpartner vanaf het moment van samen op 1 adres van dat berekeningsjaar.  Tenzij je aan het zogenaamde onderhuurcontract vasthoud. Maar ik neem aan dat u bij de burgerlijke stand uw kind aangeeft als vader zijnde? Die gegevens krijgt de belastingdienst namelijk ook dus dat zogenaamde onderhuurcontract houd geen stand.

Over het stukje “met terugwerkende kracht” lees je hier;

Art 3 lid 3 AWIR

Degene die ingevolge het tweede lid voor een deel van het berekeningsjaar als partner wordt aangemerkt, wordt ook als partner aangemerkt in de andere perioden van het berekeningsjaar, voor zover hij in die perioden als ingezetene op hetzelfde woonadres is ingeschreven in de basisregistratie personen als de belanghebbende.