be
door beklopper Jun 26, 2016 om 11:24
Geldzaken & recht

Kassabonnetjes.

Hoi,
Op rommelmarkten en markten staan meestal kooplieden hun waren te verkopen zonder kassa. Men kan van hen dus geen kassabonnetjes krijgen als bewijs dat men voor de aangeschafte goederen betaald heeft.
De politieagenten zouden dus iedere koper van goederen op rommelmarkten en markten die goederen weer kunnen afnemen, omdat die kopers geen kassabonnetjes kunnen tonen. Ikzelf spaar niet veel, maar de kassabonnetjes spaar ik juist wel, om niet voor verrassingen komen te staan.
De vraag ik dus, heeft een koper van goederen op rommelmarkten en markten nog wel rechten.?

3837 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 26, 2016 om 11:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waarom zou een politieagent die goederen kunnen afnemen?
Uiteraard heeft een koper rechten en als u daar zeker van wilt zijn ivm bijvoorbeeld ruiling,als die marktkoopman dat toestaat,  laat u het toch op de zak aantekenen?

Cookies
door Cookies - Jun 26, 2016 om 11:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Op een rommelmarkt koop je, zoals de naam al zegt, rommel. Wil je daar ook nog garantie op? Loop toch al een tijdje mee en deze vraag nog nooit eerder gehoord, gelezen enz.

En dat van die agenten, is natuurlijk onzin.

tenormin
door tenormin - Jun 26, 2016 om 12:50
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Is dit nu werkelijk een serieus te nemen vraag? Agenten die de mensen goederen afnemen van op de (rommel) markten gekochte spulletjes? En als ik b.v. wat shirtjes e.d. op de markt koop waarvan ik niet zeker weet of het past, word het in een zakje gedaan en gezegd dat het geruild kan worden. Daar vertrouw je dan op. Zonder bonnetje. Er zijn trouwens wel marktkooplui die met bonnetjes werken hoor.

mathijs_b
door mathijs_b - Jun 26, 2016 om 13:10
641 Antwoorden / 77 Vragen

Een van mijn hobbies is rommelmarkten aflopen, zo'n 100 per jaar en dat al 40 jaar lang.
Ik heb nog nooit een probleem gehad met een verkoper. Als iets écht iets niet in orde is, heb ik altijd nog kunnen ruilen of teruggeven. Nog nooit een probleem gehad.
Rommelmarkten zijn normaal voor particulieren. Die geven geen kassabonnen.
Als over braderieën praat, dan staan daar handelaren. En die geven, indien erom gevraagd, vaak wel een bonnetje o.i.d. Dat verhaal dat de politie je spullen afneemt is een broodje-aap verhaal.
Ik denk dat TS nog nooit op een rommelmarkt geweest is en nu een soort drempelvrees heeft om er ooit een te bezoeken!
Wel is het in b.v. Italië zo dat de politie controleert op de aankoop van valse merkkleding.
Als de politie je daar pakt met een paar gloednieuwe Nikes die niet echt zijn heb je een serieus probleem.
Of een bonnetje je dan redt van een torenhoge boete betwijfel ik.

be
door beklopper - Jun 26, 2016 om 13:19
4 Antwoorden / 4 Vragen

Het gaat niet om het ruilen en ook niet over politieagenten die goederen afpakken. Maar of de kopers als zij geen kassabonnetjes kunnen overleggen nog wel rechten hebben, indien een politieagent vraagt naar de herkomst van de gekochte goederen.

ja
door jackyh - Jun 26, 2016 om 13:41
953 Antwoorden / 4 Vragen

Wat een fantasie. Welke rechten wil je hebben bij een aankoop op de rommelmarkt. U heeft verder geen hoge pet op van een politieagent.

Re
door Renne - Jun 26, 2016 om 14:07
3 Antwoorden / Vragen

Op rommelmarkten staan vaak particulieren en die mogen geen bonnen uitschrijven (zij zijn wettelijk geen ondernemers). Ik denk dat u doelt op of u als verkoper en koper te goeder trouw bent als de politie iemand van heling beticht?

reflecs
door reflecs - Jun 26, 2016 om 14:09
1859 Antwoorden / 4 Vragen

U wilt een bon als bewijs van aankoop. Daar heb je geen kassa voor nodig.
U kunt b.v. een notitieblokje meenemen en de verkoper vragen om daar datum, omschrijving en bedrag op te zetten.
Voor de administratie, of omdat u het voor iemand anders meeneemt.
Zou maar niet zeggen dat u bang bent dat politieagenten wiilekeurige bezoekers van markten ondervragen.

tijger1
door tijger1 - Jun 26, 2016 om 14:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@renne

Iedereen mag een bon uitschrijven, hoef je dus helemaal gern ondernemer voor te zijn.

ha
door halex - Jun 26, 2016 om 14:20
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Hebt u altijd alle bonnetjes bij u? Want u loopt steeds dit risico. Als u op straat fietst, kan een agent u zomaar staande houden en vragen of de fiets van u is. Als u dat dan niet aan kunt tonen, bent u de pineut. Geldt ook voor uw t-shirt en spijkerbroek. Dat is ook zo vervelend aan dit land, de politie houdt je willekeurig staande en kleedt je dan volledig uit.
Uw stelling over de politie raakt kant noch wal. Zij kunnen nooit zomaar goederen van iemand afnemen.

Claudia MCMLIII
door Claudia MCMLIII - Jun 26, 2016 om 14:38
3 Antwoorden / Vragen

Ja, de amblante handel blijft ook telkenmale boeien, ook wekelijks op mijn weekmarkt voor mijn deur, en met name wordt wel BTW afgedragen* aan 'sheriff Jeroen'?

Fiscus kan het natuurlijk wel (bij benadering) gaan berekenen aan de hand van de inkoopfacturen. Enfin zwart geld witwassen zonder enig inkoopfactuur wordt het wat lastiger.

Geen bonnetje = geen wettelijke (2 jarig) garantie! Of u moet genoeg getuigen hebben, dan wel de aankoop hebben gefilmd met uw ...

*Sociale premies e.d.

ha
door halex Jun 26, 2016 om 15:36
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Wettelijke garantie bestaat niet.
En garantie voor een aankoop op een particuliere rommelmarkt al helemaal niet.
Als je rommel koopt en het blijkt rommel te zijn, dan is dat zo conformistisch als maar kan.

jo
door jorisw Jun 26, 2016 om 17:24
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@Halex: Het gaat ook om een gewone markt, niet alleen om rommelmarkten.

Maar goed: je moet er toch niet aan denken dat er weer regeltjes gaan komen om markten (die al eeuwen goed functioneren) ook ondergedompeld worden in bureaucratisch regeltjesland Nederland.

diumenge
door diumenge Jun 26, 2016 om 17:29
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zo 1953, weer 's terug met een nieuw aliasje.

tijger1
door tijger1 Jun 26, 2016 om 18:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@1953 Claudia

De meeste marktkooplui rekenen af met de fiscus volgens het kasstelsel en ze worden uitermate gecontroleerd.

Cookies
door Cookies Jun 26, 2016 om 19:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@1953: vertel me nu maar eens wat er voor spannends aan is om 10-tallen (misschien wel 100-tallen) gebruikersnamen te gebruiken. Vlg mij ben je 60+ dus het kan niet te maken hebben met puberperikelen.

tenormin
door tenormin Jun 27, 2016 om 02:38
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Ik snap dan weer niet dat de "freule" telkens weer toegelaten kan worden op de site. Ja, begrijp dat ze veel proxy 's heeft, maar toch. Ze is en pensionado en puberaal. In ander topic heb ik haar geadviseerd om andere schrijfstijl te gebruiken, als ze tenminste niet herkend wil worden... ;-))

sw
door swat1500 - Jun 26, 2016 om 21:57
3792 Antwoorden / 0 Vragen

De politie kan niet " zomaar" goederen afpakken die op een tweedehands markt zijn gekocht enkel om het feit dat de koper geen bonnetje kan tonen. Dat kan anders zijn als de politie het vermoeden heeft dat het aangeschafte goed van een misdrijf afkomstig is. Een nagenoeg nieuwe electrische fiets koopt u ook op een rommelmarkt niet voor 50 euro. De kans is aanmerkelijk dat dit een gestolen fiets betreft. De politie kan de fiets dan in beslag nemen voor onderzoek. Een rechter zal dan uiteindelijk beslissen of die in beslag name correct was en wie (het meeste) recht heeft op de fiets.
Zonder bon is het uiteraard wel lastiger aan te tonen dat je iets op een legale wijze verkregen hebt.

Donna Paola
door Donna Paola Jun 28, 2016 om 11:05
4 Antwoorden / 1 Vragen

???

Cookies
door Cookies Jun 28, 2016 om 11:12
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@DP: je zit onder je verkeerde account ingelogd.