rebek
door rebek Sep 12, 2019 om 18:49
Geldzaken & recht

Kerkelijke scheiding annuleren

Begin dit jaar heb ik kerkelijke scheiding (rkk) aangevraagd. Van te voren in de voorwaardes gelezen dat met een klein inkomen daar een financieel afhankelijke korting voor mogelijk is. Alle gevraagde stukken heb ik ze aangetekend opgestuurd maar nu ontvang ik toch een rekening voor de volle 100%   à €800,- binnen 14 dagen te voldoen.
Kan ik de kerkelijke scheiding nog annuleren?

4260 16 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Sep 12, 2019 om 18:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat bij die kerk vragen lijkt mij de eerste logische stap.

rebek
door rebek - Sep 12, 2019 om 18:55
228 Antwoorden / 97 Vragen

Reeds gedaan, maar ze werken nogal langs elkaar heen. Hoe zit het juridisch?

diumenge
door diumenge Sep 12, 2019 om 19:01
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat zal in diezelfde voorwaarden staan.

ne
door neodutchio - Sep 12, 2019 om 19:00
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Een kerkelijk huwelijk is niet rechtsgeldig. Er is dus ook niets voor vastgelegd in de wet. Het is de kerk die zelf voorwaarden mag hanteren.

tijger1
door tijger1 - Sep 12, 2019 om 19:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik lees hier niets over matiging van de kosten.

https://www.aartsbisdom.nl/home/organisatie/centrale-afdelingen/officialaat-kerkelijke-rechtbank/

Maar waarom zou iemand dat aanvragen?

Tr
door Trostomaat Sep 25, 2019 om 02:50
239 Antwoorden / Vragen

Een bekende reden voor mensen om deze weg te gaan is dat men (na echtscheiding) de mogelijkheid wil creëren om met een (toekomstige) nieuwe partner ook weer voor de kerk te kunnen trouwen. Dat kan alleen als het eerdere kerkelijk huwelijk ongeldig verklaard is.

ma
door malty - Sep 12, 2019 om 19:12
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Dat annuleren zal wel niet lukken of het kost nog eens €800.
Ik lees dat de €800 in 4 termijnen mag worden voldaan of is dat per bisdom weer anders?
Heeft u al een antwoord op uw verzoek tot gedeeltelijke kwijtschelding gekregen, zoniet, maar eens informeren of nogmaals de stukken opsturen.

Topantwoord

rebek
door rebek - Sep 12, 2019 om 20:24
228 Antwoorden / 97 Vragen

Maritas
Dank voor de volledige text. Lees 8

Indien de aanvragende partij niet in staat is om voornoemde proceskosten
tijdig geheel te betalen, dan kan deze bij de kerkelijke rechtbank van Eerste
Instantie een gemotiveerd verzoek indienen om de proceskosten
gedeeltelijk kwijt te schelden. Eventuele gedeeltelijke kwijtschelding wordt
toegekend op grond van de hoogte van het fiscaal jaarinkomen, aan de hand
van criteria die ontleend worden aan criteria van de Raad voor
Rechtsbijstand

marita5
door marita5 Sep 12, 2019 om 20:29
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Heb ik gelezen , vandaar ook de link en verwijzing naar pag 20 en 21 . U weet nu wat u moet doen .

rebek
door rebek Sep 12, 2019 om 21:48
228 Antwoorden / 97 Vragen

Wat bepaald of je onder a, b, c of definitie d valt? Standaard is mijn scheiding in geen geval

marita5
door marita5 Sep 12, 2019 om 22:29
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Alle informatie staat toch in de link .

tijger1
door tijger1 - Sep 12, 2019 om 20:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het huwelijk is niet ‘geconsumeerd’?

rebek
door rebek Sep 12, 2019 om 21:51
228 Antwoorden / 97 Vragen

Niet vervolmaakt, - voor heel het leven. voor zover ik weet.

aurora1
door aurora1 Sep 12, 2019 om 22:15
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Is dat niet hetzelfde?

rebek
door rebek Sep 12, 2019 om 22:57
228 Antwoorden / 97 Vragen

Klopt, maar de ? gaf het aan als een vraag dus zodoende de uitleg

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Sep 12, 2019 om 22:02
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Lees even hier, het zou zelfs kostenloos moeten zijn.

rebek
door rebek Sep 12, 2019 om 22:16
228 Antwoorden / 97 Vragen

Helemaal top :) Dat wordt voor mij / ons een annulering.

En eigenlijk is het ook bizar omdat andere kerken als hervormd gewoon meegaan met de wettelijke /gemeentelijke echtscheiding. Geheel kosteloos en zonder gedoe.

Tr
door Trostomaat Sep 25, 2019 om 03:27
239 Antwoorden / Vragen

Dit verschil tussen hervormde en katholieke kerk in hun kijk op echtscheiding is niet bizar, maar eerder logisch. Het volgt gewoon het verschil in opvatting dat bestaat ten aanzien van de huwelijksvoltrekking. In de katholieke kerk is het kerkelijk huwelijk de echte huwelijksvoltrekking. Vanuit de kerk gezien is het kerkelijk huwelijk voor twee katholieken wat voor twee niet-katholieken het burgerlijk huwelijk is. De protests-christelijke kerken kennen niet zoiets als een kerkelijk huwelijk. Een huwelijksceremonie in de kerk wordt daar meer gezien als een kerkelijke bevestiging of zegening van het al eerder gesloten burgerlijk huwelijk.

tenormin
door tenormin - Sep 12, 2019 om 22:47
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@rebek, misschien een inpertinente vraag: waarom heeft u toestemming gevraagd aan de kerk om te scheiden? Ik ken heel wat R.K. mensen die zijn gescheiden zonder.... Het woord nieuwsgierigheid mijnerzijds is niet van toepassing: wel het waarom; zoals gezegd: veel gelovigen scheiden vandaag de dag zonder instemming van de kerk. Heb ook nooit toestemming gevraagd aan de N.H. kerk, terwijl het huwelijk wel "geconsumeerd" was.

rebek
door rebek Sep 12, 2019 om 22:56
228 Antwoorden / 97 Vragen

Scheiden bij wet doe je als je dat wilt. Als je gevoelsmatig nog aan je -ex- partner vast zit is scheiden voor de kerk het laatste draadje zeg maar dat nog los moet.  Rkk kerk is ,naar ik vernomen heb van een domine, de enigste bij welke het kerkscheiden nog niet automatisch meegaat met de wettelijke scheiding. Tòt 2015 te lezen in de link hierboven van Gerbera.

tenormin
door tenormin Sep 12, 2019 om 23:37
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Dank voor je uitleg @rebek. Maar je hebt het over dominee: pastoor is toch van R.K. kerk? Maar kan je tweestrijd wel begrijpen, hoor, nog vastziten aan het laatste draadje. Maar gelukkig, als je het draadje hebt doorgeknipt hoeft er niet zo enorm veel geld tegenover te staan. Want dat is het in mijn ogen wel: veel geld. Veel sterkte en een goede voortgang van een toekomstig leven, zonder.

rebek
door rebek Sep 12, 2019 om 23:43
228 Antwoorden / 97 Vragen

Ik zie regelmatig een dominee in een buurthuis van n hh kerk.

Ik zie het meer als leven met mezelf :) én natuurlijk mijn dieren

rebek
door rebek - Sep 12, 2019 om 23:01
228 Antwoorden / 97 Vragen

Dank jullie wel voor al jullie informatie. :)  :)
De link heb ik doorgestuurd naar mijn contactpersoon aangaande de kerkscheiding en zodra ik er meer van weet laat ik het jullie weten

tijger1
door tijger1 - Sep 12, 2019 om 23:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Scheiden voor de staat kost heel wat meer, dan die overbodige poppenkast voor de kerk.

rebek
door rebek Sep 12, 2019 om 23:49
228 Antwoorden / 97 Vragen

Met een klein inkomen gaat scheiden voor de staat / gemeente inkomensafhankelijk

rebek
door rebek - Sep 18, 2019 om 18:55
228 Antwoorden / 97 Vragen

Zoals beloofd,

Mijn mails zijn in beraad genomen en worden binnenkort door de bisschop beoordeeld, Ook de link van de Paus.

De kosten kunnen bij minimum inkomen in mindering worden gebracht tot €200,-  waarvoor ik de bewijsstukken --OPNIEUW-- op moet sturen. Heb de vorige bij de aanvraag destijds al aangetekend meegestuurd. Kan niet bezig blijven

rebek
door rebek - Oct 21, 2019 om 22:56
228 Antwoorden / 97 Vragen

Ik heb een rekening met een inkomensafhankelijk bedrag te betalen gekregen. Al linkt die nog niet aan de woorden van de huidige paus, Klaar is klaar en ik heb de ruimte om het bedrag in termijnen te betalen. Maar klaar is maar klaar.

Tr
door Trostomaat Oct 22, 2019 om 01:08
239 Antwoorden / Vragen

Top!

gerbera
door gerbera Oct 22, 2019 om 09:12
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Bedankt voor de melding.

wi
door willems123 Nov 17, 2019 om 14:29
117 Antwoorden / 16 Vragen

amen

ro
door ron503 - Oct 22, 2019 om 12:12
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vrees van niet omdat de kerkelijke scheiding al in gang is gezet. Voor zover ik terug kan vinden is er geen korting mogelijk maar wat ik wel vond is dat een kerkelijk huwelijk een sacrament is die man en vrouw voor het leven met God aangaan die dus eigenlijk niets met de rooms katholieke kerk heeft te maken maar omdat een priester het huwelijk in het grote boek schrijft komt u er nooit meer vanaf. In zekere zin bent u ooit een afspraak met God aangegaan en niet met de rooms katholieke kerk. Wat ik niet kan bevatten is dat u moet gaan betalen om uit dat grote boek geschreven te worden om die afspraak met God ongedaan te maken. Wie weet wil een jurist u bijstaan zodat in de toekomst het verdienmodel van scheiden van een kerkelijk huwelijk verdwijnd.

Tr
door Trostomaat Oct 24, 2019 om 02:06
239 Antwoorden / Vragen

Gisteren is gemeld dat de hele zaak is opgelost. Met korting zelfs.

rebek
door rebek - Nov 16, 2019 om 23:33
228 Antwoorden / 97 Vragen

Het lijkt weer n staartje te krijgen maar nu verwijs ik ze door naar de link van Gerbera uit de trouw ,Paus 2015,
De aanhoude wint.

gerbera
door gerbera Nov 17, 2019 om 10:47
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Natuurlijk proberen ze er een slaatje uit te slaan. Maar als u niet van plan bent ooit nog een  kerkelijk huwelijk aan te gaan zou ik hen uw zegen geven, niets betalen en er verder geen moeite meer aan spanderen. Voor burgelijke zaken heeft een kerkelijk huwelijk geen enkele betekenis.

rebek
door rebek Nov 17, 2019 om 12:38
228 Antwoorden / 97 Vragen

Wat ze zeggen is dat ik het moét betalen omdat ik me destijds eraan vastgelegd heb door te tekenen. En ik heb getekend, dat klopt.

panter22
door panter22 Nov 17, 2019 om 15:26
6599 Antwoorden / Vragen

Die inkomensafhankelijke bijdrage geldt nu ineens niet meer?

rebek
door rebek Nov 18, 2019 om 12:45
228 Antwoorden / 97 Vragen

Dat wel, en ik heb vadaag ook n mailtje van mijn 1e contactpersoon gehad dat er verfer geen kosten bijkomen. Dat maitje zal ik goed bewaren.

gerbera
door gerbera Nov 18, 2019 om 16:40
7366 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft getekend voor het huwelijk en als dit ook voor eventuele betaling bij scheiding geldt hadden ze u hierover de algemene voorwaarden moeten verstrekken. En ik durf te wedden dat ze die niet hebben of u daarvan van in kennis hebben gesteld. En wat uw inkomen betreft zij hebben geen enkel recht dit op te vragen dus hoe willen ze een inkomensafhankelijke bijdrage berekenen. Ik blijf er bij dat ze er alles aan doen om hoe dan ook geld van u te krijgen waar ze geen enkel recht op hebben.

rebek
door rebek Nov 21, 2019 om 23:42
228 Antwoorden / 97 Vragen

Ik heb daar destijds voor getekend, de voorwaarden waren mij bekend, maar wat ik niet wist was dat hun oppermeester ,de Paus, iets anders heegt gezegt. 100 heb ik betaald, die andere 100 ben ik ook bereid te betalen maar pas als blijkt dat heel de procedure uberhaubt kan plaatshebben simpel om een gebrek aan getuige..
Ze mogen van mij best met mn psycholoog spreken maar dan zullen ze toch echt eetst  daarvoor een toestemmingsformulier aan moetwn vragen, ze hebben de info van mij om dat te kunnen soen maar daarna zal ik die nog moeten tekenen en dáárna ,nadat die weer bij de psycholoog is, kunnen ze haar opinie erover vragen. Maar dat is ze wat te veel moeite geloof ik.
Maar ach, ik blijf maar hameren op die link uit de trauw en als het uiteindelijk stagneert en ik de reeds betaalde €100,- kwijt ben neem ik dat voor lief. Mag er wel klaar mee wezen wat mij betreft

rebek
door rebek Nov 21, 2019 om 23:47
228 Antwoorden / 97 Vragen

Hmmm, het inkomensafhankelijke deel. Of ze recht hebben die.te bepalen aan de hand van inkomen en belasting zal ik eens bij juridisch loket navragen.
Maar wat ik al zei, mag wel klaarwezen wat mij betreft. Eerst mn engels nog maar wat bijspijkeren ;)

rebek
door rebek Nov 23, 2019 om 13:01
228 Antwoorden / 97 Vragen

Zou ik de reeds in gang gezette "sheiding" nog moeten kunnen ontbinden?
€100.- mogen ze houden maar ik sta er verder niet meer achter.

rebek
door rebek Dec 8, 2019 om 16:17
228 Antwoorden / 97 Vragen

Heel misschien krijg ik de €100,- nog terug, Maar de scheiding is succesvol geannuleerd. Daar ben ik erg blij mee. Case Closed