kl
door kleinekiek Mar 4, 2009 om 13:52
Geldzaken & recht

Kindsdeel

hallo hier volgt een lang verhaal,

ik had een vraagje over een testament mijn moeder is 4 jaar geleden overleden,

nou hadden ze een langstlevend testament en na het overlijden hebben wij vader vruchtgebruik gegeven , nou kwam vader vorig jaar via internet in contackt met een vrouw die na 2 maanden al ingetrokken was, mijn kinderen vonden het wel gezellig dat opa weer een nieuwe vrouw had enzo, maar al gauw kwamen wij erachter dat ze niet zei dat ze was bleek erg veel schulden te hebben enzo.

totdat ze op een gegeven moment zei dat ze ging trouwen met vader we bleven even kletsen en toen zei ze dat vader het zo zou regelen dat als hij kwam te overlijden dat alles naar haar zou gaan en als zij dood zou gaan dat wij dan ons deel dan zouden krijgen, mijn haren gingen meteen overeind staan en zei dat dat zou betekenen dat wij dan afstand zouden doen van mijn moeders kindsdeel , ik heb gezegd dat ze dat wel zou kunnen vergeten het werd een naar gesprek, en ik had toen het idee dat deze vrouw met hele andere zaken bezig was dan met liefde

omdat ze mij niet mee kreeg in haar plannen begon ze te stoken, tegen mijn kinderen zeggen dat wij slechte ouders waren enzo ga maar door, op een gegeven moment hebben wij een gesprek aan ge gaan met vader maar die stond achter haar alles wat ik zei was gelogen hoe kon ik dat zeggen ze heeft het beste met iedereen voor en ik was de leugenaar ben naar huis gegaan en heb het kontakt verbroken

enige tijd later kreeg ik een brief met dat ie het huis zou verkopen en dan zou emigreren naar het buitenland als het huis verkocht was kreeg ik mijn moeders kindsdeel

vond het meer een brief van een schreeuw om aandacht en heb er niet op gereageerd, totad ik 2 mnd geleden op straat hoorde dat ze in april gaan trouwen ojee hellpp ik een afspraak gemaakt met de notaris om uit te laten leggen wat er nou in het testament staat en om eventueel wilsrecht op te eisen

nou dat was een goed gesprek na dat ie mijn verhaal had gehoord legde hij uit dat er in het testament staat dat als mijn vader zou hertrouwen/ failiet/overlijden/onder curatele gesteld zou worden het recht van mijn moeders kindsdeel meteen op te eisen was en hij adviseerde dat ook te doen toen ik zei dat hij een brief gestuurd had dat als het huis verkocht zou wordeni k het kindsdeel zou krijgen zei ie dat dat een nobel gebaar was maar dat het geen rechtswaarde had

hij adviseerde om het meteen op te eisen en hij zou mijn vader uit nodigen voor een gesprek en om aan mijn vader kenbaar te maken dat ik het kindsdeel omdat ie gaat hertrouwen op te eisen

mijn vraag is heeft hij een bepaalde tijd om het kindsdeel uit te betalen bijv. binnen een jaar na trouwen?ben dat vergeten te vragen dus bij deze

alvast bedank

1190 3 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Mar 4, 2009 om 15:45
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vooropgesteld dat de notaris helemaal uw vader niet mag benaderen in verband met zijn geheimhouding, lijkt het mij stug dat in het testament staat dat bij hertrouwen u uw vordering op uw vader kunt opeisen. Waarschijnlijk staat daarbij dat het opeisbaar is als uw vader hertrouwt zonder het maken van huwelijkse voorwaarden. Maar dat is gissen. Laat ik er dus maar van uit gaan dat het zo kort geregeld is, zoals u nu zegt.

Gesteld het staat er wel zo kort, dan kunt u de vordering opeisen en daarvoor een redelijke termijn stellen. Een redelijke termijn zou 2 maanden kunnen zijn. Waarschijnlijk zal er namelijk ergens een financiering geregeld moeten worden.

kl
door kleinekiek - Mar 5, 2009 om 07:18
1 Antwoorden / 4 Vragen

hallo

bedankt voor u andwoord de reden dat de notaris benadering zoekt met mijn vader is niet om hem de les of wat dan ook te lezen maar alleen kenbaar te maken dat zijn kinderen het kindsdeel van moeders op eisen{ waar wij toesteming voor hebben gegeven}omdat hij dat zo zei en wij ervan uitgingen dat dat ook kon maar dat terzeide ik ben niet zo thuis in deze wereld

verder over het testament daar staat echt bij hertrouwen en niets over in gemeenschap van goederen of op huwelijkse voorwaarde ik had dat toen ook gevraagd aan de notaris omdat ik dat ook in mijn achterhoofd had maar het maakte niet uit hoe hij trouwde bij hertrouwen was het gewoon direkt opeisbaar

ik wil nog 1 ding kwijt mischien hebben jullie het idee dat ik achter het geld aanzit maar dat is niet zo maar ik word gewoon niet goed bij het idee dat zij over het deel van mijn moeder kan beschikken en als ik het nu op kan eisen dan doe ik dat en dan sluit ik het boek, dan kan hij doen en laten wat hij wil en zo ver weg gaan wonen wat hij wil dan is het heel jammer voor mijn kinderen maar het is gewoon beter zo

marcel75
door marcel75 - Mar 5, 2009 om 08:57
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Kleinekiek,

Ik heb zeker niet het idee dat je achter geld aanzit. Een bijna soortgelijke situatie wordt heel mooi beschreven in het boek: "Ik laat je nooit in de steek" van Philip Kooke. In dat geval komt er nog de complicatie van dementie bij, maar verder lijkt het erg op uw situatie. Dit waargebeurde boek is in lekentaal/normaal Nederlands geschreven, maar de bewuste notaris heeft een klacht gekregen. De uitkomst van de medische tuchtzaak is mij niet geheel meer bekend.