Bluelightning76
door Bluelightning76 Jul 20, 2024 om 11:37
Geldzaken & recht
Kinepolis vraagt statiegeld koffiebeker maar je krijgt het niet terug mag dat?

Bij kinepolis breda ben je verplicht om een euro statiegeld te betalen voor je koffiebeker. Prima, grote kans dat de beker terugkomt want ik heb hem daarna niet meer nodig. Kom je vaker dan neem je hem gewoon mee om koffie in te doen en dan betaal je uiteraard geen statiegeld. Hoe ze dat controleren mag Joost weten.

Ik dus niet en lever netjes de beker in. Toen zegt dat meisje: je kan hem inleveren maar je krijgt geen geld terug. Euh... het is toch statiegeld? Ik verwacht mijn euro terug. Nee dat kan niet, U kan hem volgende keer weer meenemen en gebruiken.
Ik was met mijn dochter en als ik naar de bios ga drink ik normaal geen koffie maar had er zin in omdat ikzelf niet een film ging kijken.

Gaat me echt niet om die euro maar dit is gewoon diefstal. Ze VERPLICHTEN je om die beker te kopen en geven de euro niet terug bij inleveren!

6643 16 Rapporteer
sjjoppy
door sjjoppy - Jul 20, 2024 om 11:53
7324 Antwoorden / 3 Vragen

Als u de beker voor hergebruik inlevert dan is de beker niet nieuw meer en ook geen euro waard vandaar dat u de beker wel met koffie kunt laten vullen zolang deze niet versleten is.

Bluelightning76
door Bluelightning76 Jul 20, 2024 om 12:19
Antwoorden / 1 Vragen

Nou dat denk ik niet. Krijg bij een blikje of flesje toch ook gewoon alles terug.

sjjoppy
door sjjoppy Jul 20, 2024 om 12:38
7324 Antwoorden / 3 Vragen

Maar niet bij Kinepolis  blijkbaar.

Bluelightning76
door Bluelightning76 Jul 20, 2024 om 12:58
Antwoorden / 1 Vragen

Ben jij hier voor serieuze antwoorden of gewoon "leuk om overal op te reageren"

tenormin
door tenormin - Jul 20, 2024 om 12:19
16915 Antwoorden / 108 Vragen

Ik kan niet een link geven maar op 9 Januari 2024 heeft iemand hier ook deze vraag gesteld, nu bij het CBR. Kreeg ook geen statiegeld terug. Die vroeg zich af: hoe vaak komt men nu bij het CBR. Ik persoonlijk vind het wel vreemd dat men statiegeld niet teruggeeft; was immers bedoelt om minder afval te creeëren voor het milieu. Het mag niet de bedoeling zijn dat Kinepolis en verdient aan de koffie en de beker. Die zeker herbruikt zal worden. Diefstal? Weet ik niet, maar netjes is het zeker niet.

mahadma
door mahadma - Jul 20, 2024 om 12:41
11696 Antwoorden / 51 Vragen

Op de glazen flessen van vroeger stond: deze fles blijft eigendom van de fabrikant. Een koffiebeker, vooral als het een kartonnen is, is niet herbruikbaar dan wel weer verkoopbaar.  Ik zou in uw geval zelf een beker van huis meenemen en die laten vullen, dan kunnen ze ook geen euro extra berekenen. Wordt dan wel weer lastig als ze weigeren uw beker te vullen. In dat geval kunt u claimen vooraf dat u uw euro statiegeld weer terugkrijgt .

Bluelightning76
door Bluelightning76 Jul 20, 2024 om 13:01
Antwoorden / 1 Vragen

Dit is een hard plastic herbruikbare beker. Net als bij mcdonald (kunnen) worden die gewassen en weer gebruikt.

mahadma
door mahadma Jul 20, 2024 om 14:18
11696 Antwoorden / 51 Vragen

Ze hebben dus geen zin om af te wassen kennelijk.

Bluelightning76
door Bluelightning76 Jul 20, 2024 om 15:17
Antwoorden / 1 Vragen

Doen ze bij de Mac ook niet dat doet een extern bedrijf

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 20, 2024 om 12:59
7324 Antwoorden / 3 Vragen

Het zou duidelijker geweest zijn als Kinepolis het niet over statiegeld gehad heeft maar dat het een koop betreft.
Op de vraag wat het beleid van koffiebekers is krijg je soortgelijke vragen te lezen.

https://kinepolis.nl/search/faq/?st=Statiegeld+koffiebeker

vd
door vdlieuw - Jul 20, 2024 om 13:04
218 Antwoorden / 6 Vragen

Het woord "statiegeld" betekent dat het vorm van "lenen" of "tijdelijk gebruiken" is. Dat betekent dat enerzijds, in dit geval, de beker dus duidelijk een eigenaardige heeft die hem in bruikleen stelt. Als gebruiker de beker terug brengt, dient deze het betaalde statiegeld terug te krijgen. Als dat niet het geval is, is het een vorm van misleiding, diefstal of oneigenlijke transactie tussen eigenaar van de beker en de gebruiker. Een goede jurist lust hier wel pap van.

Bluelightning76
door Bluelightning76 Jul 20, 2024 om 15:16
Antwoorden / 1 Vragen

Ja toch!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 20, 2024 om 15:04
2226 Antwoorden / Vragen

Dan koop je dus iedere keer een beker want niemand neent een beker mee. Noem het dan "beker heffing" want met statiegeld heeft het.letterlijk niets te maken.
Hoe lossen ze het dan op met de pijpjes bier?

Bluelightning76
door Bluelightning76 Jul 20, 2024 om 15:16
Antwoorden / 1 Vragen

De bierflesjes betaal je geen statiegeld voor. Die blijven daar, staan kratten waar je ze in kan doen na de film

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 20, 2024 om 15:51
2226 Antwoorden / Vragen

Precies, er is geen reden om statiegeld te heffen op spullen die niemand meeneemt. Die koffiebekers neemt ook niemand mee als je ze in een krat kunt zetten.

gerbera
door gerbera - Jul 20, 2024 om 16:54
7445 Antwoorden / 14 Vragen

Is het wel statiegeld, volgens mij moet u een beker kopen voor de koffie e.d. en is dan uw eigendom. Deze beker is na uw gebruik  door een ander niet meer te gebruiken (hygiënne) tenzij men deze bij kinepolis gaat afwassen en dat lijkt mij van niet. Het vergelijk met blikjes en/of flesjes gaat niet op, dit is ter voorkoming dat ze op de straat terecht komen. Blikjes worden geplet en als metaal hergebruikt, (plastic) flesjes gaan naar een recycle bedrijf waar weer (bruikbaar) spul van gemaakt wordt. U kunt uw beker feitelijk overal gebruiken en het heeft dus niets met diefstal te maken. Uiteindelijk moet kinepolis  de bekers inkopen en vragen daar een vergoeding voor.

rj
door rjw - Jul 20, 2024 om 17:59
3350 Antwoorden / 5 Vragen

Als het net zo'n syzteem is als wat bij veel festivals wordt gebruikt is het eigenlijk geen statiegeld maar betaal je een extra bedrag voor de eerste beker. Bij een volgende consumptie "betaal" je dat bedrag met je vorige beker.

Iv
door Ivo W Jul 20, 2024 om 18:02
765 Antwoorden / Vragen

Bij de meeste festivals kun je na afloop de beker van je laatste drankje wel degelijk weer inleveren en het statiegeld terug ontvangen.

Iv
door Ivo W - Jul 20, 2024 om 18:07
765 Antwoorden / Vragen

Betreft het statiegeld?

Betreft het een SUP-heffing?

Of koop je de beker en wordt het jouw eigendom?

Als het door Kinepolis een statiegeldbeker genoemd wordt, dan moet het bedrag terugbetaald worden wanneer je de beker weer inlevert bij het verkooppunt.

De SUP-heffing is er voor wegwerp verpakkingen en bekers, en krijg je niet terug.

Wanneer je een herbruikbare beker koopt, dan wordt die jouw eigendom en hoeft de verkoper die niet terug te nemen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 20, 2024 om 19:48
2226 Antwoorden / Vragen

En dan te bedenken dat we ooit kopjes hebben uitgevonden die gewoon zonder statiegeld uitgegeven mogen worden en niemand mee naar huis neemt.

Bluelightning76
door Bluelightning76 Jul 20, 2024 om 20:12
Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad maar die moeten afgewassen worden

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 20, 2024 om 20:43
2226 Antwoorden / Vragen

Dat mag je "gewoon" in de prijs stoppen. Als de overheid vindt dat we van wegwerp af moeten, waar ik best logica in zie, lijkt mij betalen voor semi-wegwerp servies twee stappen in de verkeerde richting. Nu gooien we dingen weg die niet weggegooid hoeven worden maar omdat we er niets aan hebben heeft bewaren geen zin.

Re
door Reinier182 - Jul 20, 2024 om 21:27
220 Antwoorden / Vragen

Het is zeker diefstal omdat statiegeld gebruikt wordt wat terug krijgen bij inleveren betekent? Wanneer hun systeem anders is moet de benaming anders zijn in ieder geval dat klanten begrijpen wat de kosten zijn en het geld niet terug krijgen.

marita5
door marita5 - Jul 21, 2024 om 09:25
11625 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Bluelightning76 ,

Dit is geen statiegeld , bij koop van een koffiebeker € 1,- is deze beker uw eigendom .

Wat is het beleid rondom koffiebekers ?

Bioskoop informatie : Snacks en drinks

Vanaf 1 januari 2024 is door de overheid een verbod ingegaan op het gebruik van wegwerpbekers. Het is toegestaan om een eigen beker / kan mee te nemen vanuit huis , om te vullen.
Zonder eigen beker kun je een Kinepolis bewaarbeker kopen voor €1.

Re
door Reinier182 Jul 21, 2024 om 10:38
220 Antwoorden / Vragen

Als dat zo duidelijk vermeld wordt is het geen probleem zolang het maar geen statiegeld heet? Dan hoor je het terug te krijgen?

marita5
door marita5 Jul 21, 2024 om 12:11
11625 Antwoorden / 15 Vragen

Staat duidelijk vermeld : bewaarbeker . Ts maakt er statiegeld van .

1paul
door 1paul - Jul 21, 2024 om 11:02
3291 Antwoorden / 0 Vragen

als iets statiegeld heeft is dat dit inwisselbaar is, dat is ook de definitie van statiegeld in dit geval lijkt het eerder dat u de beker koopt en mag houden om weer te gebruiken..

Let op, dit is koop en mag men dus geen statiegeld noemen, als u wilt kunt u dit bij de ACM melden..

ka
door kaartendraak - Jul 24, 2024 om 12:55
198 Antwoorden / 2 Vragen

Statiegeld is statiegeld en dat MOET terugbetaald worden, daarom heet het ook zo. Als dat niet het geval was dan hadden ze het SUP moeten noemen, maar een euro voor een SUP product is wel heel erg duur. Ik kocht in de jaren '80 al nooit drinken in de bios, was toen al hels duur, nam altijd zelf een blikje drinken mee of kocht erna ergens iets war het goedkoper was, bioscopen zijn dieven van je portemonnee

Ozymandias
door Ozymandias Jul 24, 2024 om 13:38
210 Antwoorden / Vragen

Hoe zijn het dieven als je zelf kan bepalen als je iets uitgeeft. Ja, ze zijn duur, dat is inherent aan het hele principe van films vertonenen. Ze verdienen echt niet zo veel aan de kaartjes alleen.

En uiteindelijk kies je er toch echt helemaal zelf voor om iets of niets te kopen. Dus het is belachelijk om dat diefstal te noemen.

R.
door R. de Souverein Jul 24, 2024 om 14:16
8 Antwoorden / Vragen

Ozymandias, er ligt natuurlijk wel een nuance in het feit dat doorgaans een verbod geld op drank en voedsel van buiten dus echt vrij om niet hun prijzen te betalen ben je niet. Misschien niet letterlijk diefstal maar er is zeker wel sprake van manipulatie.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 24, 2024 om 13:39
16937 Antwoorden / 202 Vragen

Indien men dit werkelijk 'statiegeld'noemt is dat m.i. misleidend. U kunt dit voorleggen aan https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

H
et is dan geen statiegeld doch een extra bedrag dat u dient te betalen voor dat soort verpakking. Het vindt op meer plekken plaats zoals bijv. bij enkele ijsverkopers indien men voor een beker kiest in plaats van voor een wafel of hoortje. De ijsverkoper die ik in deze ken geeft wel duiedelijk aan dat het geen statiegeld is. Hetzelfde geldt ook voor 'exra plastic zakjes bij sommige supermarkten als men groente of dergelijk toch wil inpakken. Die kunnen dan ook worden hergebruikt, net als de tip die hiervoor al wordt gegeven m.b.t. opnieuw laten vullen (of thuis gebruiken).

gerbera
door gerbera - Jul 24, 2024 om 16:29
7445 Antwoorden / 14 Vragen

Kom je vaker dan neem je hem gewoon mee om koffie in te doen en dan betaal je uiteraard geen statiegeld. Hoe ze dat controleren mag Joost weten.
 Nu is mijn naam geen Joost maar ik weet het wel, kinepolis geeft die bekers uit en daar betaald u € 1,- voor  de beker is dus al betaald en kunt u hem net zo lang, overal,  gebuiken tot die van ellende uit elkaar valt.