Be
door Ben Havekes Dec 26, 2016 om 17:12
Geldzaken & recht

Klacht over bewindvoerder.

Ik heb nu al bijna 3 jaar een bewindvoerder waar ik maandelijks 111,00 euro aan kwijt ben en dacht dat ik in de schuldsanering zat.
Wat schetst mijn verbazing toen ik hoorde dat ik nog steeds niet in de schuldsanering zit !
Waar kan ik terecht voor vragen of een klacht over mijn bewindvoering ?

35046 9 Rapporteer

marita5
door marita5 - Dec 26, 2016 om 17:18
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ben Havekes ,

U kunt een klacht indienen bij de bewindvoerder zelf .

Of :

 Een klacht indienen tegen een bewindvoerder

Als een bewindvoerder in iemands ogen in zijn of haar taak tekort schiet, kan die persoon een klacht indienen. Dat moet als volgt gebeuren:

  • degene die de klacht indient moet 18 jaar of ouder zijn;
  • de klacht moet schriftelijk ingediend worden;
  • de klacht moet ingediend worden bij de kantonrechter van de rechtbank in het rechtsgebied (arrondissement) waar de persoon woont voor wie de maatregel is getroffen;
  • de kritiek op de taakuitoefening van de bewindvoerder moet duidelijk beschreven worden en onderbouwd worden met beschrijving van situaties waarin de huidige bewindvoerder niet (voldoende) of niet op correcte wijze de belangen van de cliënt behartigt;
  • er moet gevraagd worden of de rechter wil nagaan of er een gewichtige reden aanwezig is om de bewindvoerder te berispen of te vervangen.
Bron : goedvertegenwoordigd.nl

tijger1
door tijger1 - Dec 26, 2016 om 17:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar hoe komt u dan aan die bewindvoerder? Hoe kunt u veronderstellen dat u in de schuldsanering zit, bent u dan bij de sociale dienst geweest en bij de rechter?

Niet iedereen komt zomaar en al helemaal niet automatisch in de schuldsanering. Worden uw schulden nu afgelost?

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 26, 2016 om 17:32
7210 Antwoorden / 3 Vragen

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 27, 2016 om 12:27
16885 Antwoorden / 202 Vragen

een kleine correctie op sjoppie@

u dient de rechter commissaris te benaderen:

U heeft een klacht over uw bewindvoerder:

  1. Is het een inhoudelijke klacht? Dan kunt u uw klacht schriftelijk voorleggen aan de rechter-commissaris (artikel 317 van de Faillissementwet). De rechter-commissaris zal uw klacht in behandeling nemen en een beslissing nemen.
  2. Gaat uw klacht over het gedrag van uw bewindvoerder? Dan kunt u wellicht een klacht indienen bij de Raad voor rechtsbijstand, Bureau Wsnp.

bron:raad voor de rechtsbijstand

go
door gonz - Dec 28, 2016 om 12:32
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Ben,

Op dit antwoord zul je niet zitten wachten maar ik meld het toch om je met beide benen op de grond te krijgen.

Je bent in schulden terecht gekomen door eigen handelen en keuzes.
Waarschijnlijk moest je van de rechtbank verplicht met een bewindvoerder in zee om je financien op orde te krijgen.
Dit is vervelend maar heb je aan je zelf te danken.

Je komt niet zomaar in de schuldsanering, en je hebt hier ook niet zo maar recht op.

Nu met je vinger naar je bewindvoerder wijzen is erg makkelijk.
Ik irriteer me aan het feit dat je in de lsachtoffer rol gaat zitten terwijl je zelf de veroorzaker bent.
Ik zou zeggen ga als een gek aan het werk en los in een hard tempo je schulden af, dan ben je zelf weer in control over je financiën!

rf
door rfrijhoff Dec 28, 2016 om 16:32
41 Antwoorden / Vragen

Dan moet ik blijkbaar u even met beide benen terug op de grond zetten. Helaas zijn er 'bewindvoerders' die de boel belazeren, bedonderen en oplichten. Zij zullen dan alles uit de kast trekken om te voorkomen dat ze betrapt worden. Geen verantwoording afleggen, (kopiën van) belangrijke documenten niet doorsturen of inhoudelijk niet mededelen. Het beheer na afloop niet terug willen geven. Ik maak het mee met m'n buurvrouw. Juist omdat er vrijwel geen correspondentie is, is het lastig om dit aan te kaarten. Simpel voorbeeld: Haar bewindvoerder heeft blijkbaar een aanvraag gedaan voor aanvulling op haar inkomen (behoorlijk veel te laat overigens) zonder haar daarover in te lichten. Het is dat het uwv haar daar toevallig over belde waardoor ze erachter kwam. Als ik u was zou ik toch maar eerst feiten checken en nadenken voordat u wat roeptoetert.

ma
door mariannegerhard Dec 30, 2016 om 01:07
3 Antwoorden / 0 Vragen

Vind ik ook, RFRIJHOFF, dat is idd makkelijk gezegd door GONZ.

br
door brains - Dec 28, 2016 om 13:55
1 Antwoorden / 0 Vragen

Als u in het WSNP bent toegelaten door de rechtbank is u een rechtercommissaris toegewezen en een bewindvoerder. Als u een klacht hebt, kunt u deze richten per mail aan de seceretaresse rechtbank t.a.v. naam rechtercommissaris en daar u klacht neer leggen. Er is nogal wat verwarring over de positie van een bewindvoerder. Even heel duidelijk stellen: een bewindvoerder zit er niet voor U. Hij zit er om de belangen van de schuldenaren te behartigen. Een taak daarbij is dat hij moet zorgen voor een goede eerlijke budgetering. Hij is niet uw vriend. Uw vriend is de rechtercommissaris. Deze moet erop toezien dat uw zaken goed worden behartigd en dat alles correct verloopt. Onregelmatig heden dient u bij hem neer te leggen. hij: IS AANGESTELD DOOR DE RECHTBANK ALS UW BESCHERMER.

da
door damaya - Dec 28, 2016 om 16:44
11 Antwoorden / 4 Vragen

@ GONZ Dat je financieel in de problemen komt hoeft niet perse te komen doordat je geld over de balk hebt gegooid, ik vind dat best belangrijk om te benadrukken want er kunnen meer oorzaken zijn.
Ikzelf zit nu in de WSNP, na 6 jaar aan het lijntje gehouden te zijn door Plangroep in mijn woonplaats, de reden was een scheiding. Als je ex dingen doet die je niet weet dan heb je dus een probleem.
Ik ben chronisch ziek en werd gedwongen om onder bewind gesteld, dit ondanks mijn financiële opleiding, maar de keuze was, als je niet doet wat we zeggen dan mag je geen behandeling meer volgen, dus eigenlijk geen keuze.
Dan heb ik 2 bewindvoerders gehad die de dingen niet goed deden, om het voorzichtig uit te drukken. Nu zit ik in de WSNP en ben door de rechter vrijgesteld van beschermend bewind en eindelijk na 6 jaar met Plangroep en bewindvoerders ben ik ondanks het wsnp traject van de hel in de hemel gekomen. Ook werd eindelijk erkend dat Alles op mij was afgeschoven wat ex had aangericht. Waarom ik dit schrijf, die reden is simpel, mensen die er niet mee te maken hebben die denken altijd dat je je geld over de balk hebt gegooid en er zelf een puinhoop van hebt gemaakt.
Als je gaat scheiden en er is een eigen huis of 1 van de partner heeft dingen gedaan waar de andere partner geen idee van had, ja dan kom je dus ook met de schuldhulpverlening in aanraking. Ikzelf heb nog anderhalf jaar te gaan en natuurlijk is het niet makkelijk maar het komt uiteindelijk goed. Natuurlijk zijn er ook mensen die wel alles over de balk gooiden maar dat is hooguit 30% van de mensen die hulp zoeken, kortom het kan dus iedereen gebeuren, dat wilde ik toch even kwijt.
Voor de vraag over klacht bewindvoerder, een brief naar de rechtbank afd Bewindvoering en als je in de WSNP zit dan een brief aan de Rechter Commissaris die je is toegewezen en staat in de papieren van de toelating WSNP.
Verder probeerde ik na de afl van afgelopen zaterdag mbt het onderwerp bewindvoerders geprobeerd contact met Kassa te zoeken, kon via de website alleen geen link te vinden, erg jammer want die 2 genoemde bewindvoerders zijn echt geen uitzondering, wat gesteld werd door de aanwezige kantonrechter, jammer dus.
Men mensen, oordeel niet zo hard als je het verhaal erachter niet kent.

tijger1
door tijger1 Dec 28, 2016 om 16:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor contact met Kassa kunt u onderaan deze site op contact klikken.

da
door damaya Dec 31, 2016 om 03:02
11 Antwoorden / 4 Vragen

Dank je @Tijger

frederik1978
door frederik1978 - Dec 12, 2017 om 14:12
1 Antwoorden / Vragen

Mijn bewindvoerder geeft mij nooit kledings geld.Ik heb een keer de herstel kosten moeten betalen van mijn 75 euro leef geld dat ik heb per week.Mijn vakantie geld houd hij heelemaal voor zich zelf,ik heb recht op de helf.2 keer per jaar krijg ik een extra op 5 april mijn vejaardag en voor kerst en nieuwjaar.Hij beantwoord nooit mijn mails.Ik wil meester sablon niet meer als mijn bewindvoerder,maar ik wil een eerlijke bewinvoerder.Wat moet ik doen om te veranderen van bewindvoerder?

tijger1
door tijger1 Dec 12, 2017 om 14:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@frederik.

tijger1
door tijger1 - Dec 12, 2017 om 14:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@frederik.

Wat u moet doen? Niet alleen uw vraag hier neerzetten, maar ook de reacties lezen. Vooral de eerste, dan weet u het.