be
door beatje Mar 29, 2016 om 17:34
Geldzaken & recht

Kostgeld 21 jarig kind 4 dagen thuis

onze zoon heeft verkering en werkt 5 dagen in de week hij komt 2 dagen in de week thuis eten , en 2 dagen in het weekend zijn ze samen thuis  ete en drinkn dan ook hier en douchen natuurlijk ,de rest van de week is hij bij zijn vriendin. hoeveel kostgeld mag ik dan vragen

10019 12 Rapporteer

getty
door getty - Mar 29, 2016 om 17:41
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U "mag" natuurlijk alles vragen wat u zelf wil. Maar de vraag is bv of u door zijn inschrijving en inwoning bij u, geen huurtoeslag meer ontvangt. Dan zou hij eigenlijk op zijn minst dat moeten compenseren + een bijdrage voor eten, drinken, wassen en electra.

Loopt u geen toeslagen mis, dan zou ik samen in overleg dit bepalen. Ik denk dat een bedrag dan van € 250 een redelijk gemiddelde is.

jantje7
door jantje7 - Mar 29, 2016 om 17:42
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Vragen mag u wat u wilt. Redelijk is mede afhankelijk van uw financïele situatie. € 10,- per dag voor beide kan een mooi begin zijn.

marita5
door marita5 - Mar 29, 2016 om 17:46
11649 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Beatje ,

Zou ik niet weten dit is iets persoonlijks , informatie vind u hier klik op de rode regel , bij de eerste in de lijst Nibud kunt u zelf de kosten berekenen

http://qooqle.nl/?q=Kostgeld+21+jarig+kind+4+dagen+thuis

hutch
door hutch - Mar 29, 2016 om 17:49
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Heeft u * deze * website al gezien?

uwjurist
door uwjurist - Mar 29, 2016 om 18:13
1043 Antwoorden / 0 Vragen
hutch
door hutch Mar 29, 2016 om 18:14
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Heeft u mijn linkje al aangeklikt?

uwjurist
door uwjurist Mar 29, 2016 om 18:22
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Hutch, ik kan er niets aan doen dat deze site niet fatsoenlijk werkt en geen enkele reactie van een ander laat zien als ik de link in de mail aanklik. Overigens, maar dat dus ter zijde, ben ik persoonlijk van mening dat je een link beter niet kan inkorten/bewerken. Dan kunnen anderen (als deze site goed werkt), direct zien of de link al door een ander is gegeven of niet...

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

edison
door edison - Mar 29, 2016 om 18:46
64 Antwoorden / 0 Vragen

Het antwoord op deze vraag is voor iedereen anders en wees nou eerlijk, daar heb je toch het Nibud niet voor nodig?
Weet niet wat voor inkomen u heeft en wat voor gevolgen u heeft met betrekking tot u inwonende en werkende zoon,
maar daar kun je toch onderling uitkomen.

latevogel
door latevogel - Mar 30, 2016 om 12:54
86 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, voor mijn zoon zou ik per dag ongeveer een tientje rekenen en dan is er voor zijn vriendin ook betaald. Het hangt ook af van zijn financieële ruimte. U bent  ongeveer voor een eter ruim 5 euro per dag kwijt. Daarbij heb ik alles gerekend; thee/koffie/fris en eten. En die andere 5 euro? Die is voor de extraatjes die echt wel eens langskomen. Denk aan een extra te betalen voor gas/electra en water. En de vriendin is hierbij ook gerekend. Dus in uw zoon zijn geval is het 4 dagen per week en dat maal ongeveer 4 weken, dan kom je uit op 160 - 180 euro per maand.
U zou van de eerste weken eens de bonnetjes moeten bewaren en dan eens een overzicht maken na ongeveer 4-6 weken.
En kijk eens op https://www.nibud.nl
De volgende link is voor een kostenoverzicht: https://www.nibud.nl/wp-content/uploads/Kostgeld-20151.pdf

Ik ga er wel vanuit dat er geen inkomsten voor u worden misgelopen door het inwonen van enkele dagen door uw zoon en vriendin, zoals toeslagen en een mogelijke uitkering van u. Dan wordt het voor hem eigenlijk onbetaalbaar want op een bijstandsuitkering wordt al snel 250 euro gekort. Ga dit wel nakijken voor u samen tot een accoord komt!

En voor mensen die een kostganger hebben die in hun huis een ruimte huren zijn er meerdere zaken waarmee men rekening moet houden, zoals waar moet de huurder heen als de verhuurder komt te overlijden? En dat is maar een aspect, overleg, informeer en leg vast op papier, dus een overeenkomst!

beijerland
door beijerland - Mar 30, 2016 om 13:35
18 Antwoorden / 10 Vragen

Ik denk dat hier geen vaste regel voor is maar vraag je af heb ik het geld nodig.
Anders vraag je een fictief bedrag zeg € 50.- en zet dat opzij voor hem als hij b.v. gaat trouwen of samenwonen.
Leuk voor later en dan dan valt de "pijn" ook weer mee.

sn
door snaperniksvan - Mar 30, 2016 om 14:54
4 Antwoorden / 0 Vragen

Persoonlijk heb ik nooit geen kostgeld moeten betalen.
Ik heb tot een paar jaar geleden voor mijn moeder gezorgd, en heb haar natuurlijk ook niets daarvoor in rekening gebracht.
Met andere woorden;
Als het U enigszins lukt om deze kosten zelf te dragen (U hebt hem tenslotte toch op de wereld gezet?) dan vind ik dat heel normaal. En wie weet krijgt ook U dit later dubbel en dik terug zonder een cent te moeten betalen.

Met vriendelijke groet,
Gerard.

bu
door burgos - Apr 3, 2016 om 08:36
96 Antwoorden / 7 Vragen

Tjsa,als u het echt nodig heb,en het werkelijk nodig is, dan zou ik in overleg gaan.
Maar kunt u het financieel redden, dan zou ik niets vragen.
Dergelijke zaken geven altijd spanning, met de kinderen.
Als hij snel gaat trouwen zou ik het maar zo laten.
Wel kunt u vragen of hij een bepaald bedrag extra spaart, of u doet dat voor hem(hun).

gerard55
door gerard55 - Apr 3, 2016 om 09:51
58 Antwoorden / 11 Vragen

Kostgeld zou ik alleen rekenen als ik dat financieel ook nodig heb. Als ik het goed heb, dan zou ik niet eens kostgeld vragen. Als ik nu een klusje doe bij mijn dochters, dan betaal ik vaak ook het materiaal. Maar goed, ik heb een goed pensioen. Anderzijds kan ik mij voorstellen als je zelf krap zit en er komt een kind weer deels thuis "wonen", dat je een vergoeding nodig hebt. Ik zou het "wonen" niet meer zien en ook naar buiten toe zien als logeren. Een bijdrage in de kosten van eten en warm water zou ik houden op zo'n €75,- per maand. Uitgaande dat zoonlief geen eisen stelt aan de boodschappen die je voor hem moet halen ;-) Eten wat de pot schaft, dus.

gerard55
door gerard55 - Apr 3, 2016 om 10:05