Jo
door JopieJoop1 Aug 14, 2023 om 12:23
Geldzaken & recht

Krijg je ww noch bijstand wanneer je verwijtbaar bent ontslagen via kanton

Het betreft ontslag via de kantonrechter van een collega. Is in hoger beroep gaan dan dus altijd verstandig? Een aantal van mijn collega's heeft valse verklaringen afgelegd om hem weg te krijgen. Graag advies.

p.s. Hij heeft geen transistievergoeding mee gekregen. Grondslag was verstoorde arbeidsverhouding wegens lekken hoe hij werd behandeld.

1525 10 Rapporteer
marita5
door marita5 - Aug 14, 2023 om 12:33
11518 Antwoorden / 15 Vragen
mahadma
door mahadma - Aug 14, 2023 om 12:36
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Ga naar het Juridisch loket. Of vraag advies aan advocaat.

Ozymandias
door Ozymandias - Aug 14, 2023 om 13:43
167 Antwoorden / Vragen

Mag ik toevoegen dat ik meerdere valse verklaringen voor de rechter wel heel onwaarschijnlijk vind? Je moet nogal sterk in je schoenen staan wil je het het risico van meineed willen lopen waar hele zware consequenties aan zitten. Dat kan 3 maanden tot 6 jaar cel opleveren.

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 14, 2023 om 14:17
7194 Antwoorden / 3 Vragen

Er zal in dit geval toch iets tegen te doen zijn?
In elk geval hier nog een link met wat informatie.

https://ontslag-krijgen.nl/ontslag-krijgen/ontslagen-wat-nu/verwijtbaar-werkloos

ro
door ronny530 - Aug 14, 2023 om 14:19
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Bij ernstig verwijtbaar gedrag volgd meestal ontslag op staande voet en dan vervalt het recht op een ww uitkering en dan kan uw collega dat ontslag aan de kantonrechter voorleggen maar als die van mening is dat het ontslag gerechtvaardigd is dan blijft dat ontslag in stand.
Als de werkgever zelf bij de kantonrechter een ontslagprocedure start dan kan de kantonrechter op basis van een verstoorde arbeidsverhouding alsnog een ontslagvergunning verkrijgen maar dan behoudt die collega wel recht op een transitievergoeding omdat van onvrijwillig ontslag sprake is.

mahadma
door mahadma - Aug 14, 2023 om 15:00
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Of u als vraagsteller erbij was in de rechtszaal is een vraag. Maar bedenk dat een pannenkoek altijd 2 kanten heeft, wellicht is er door de ene of de andere partij geen bewijs geleverd.

JMA2
door JMA2 Aug 14, 2023 om 23:59
117 Antwoorden / 2 Vragen

Een bal heeft ook 2 kanten.

wi
door willems123 - Aug 14, 2023 om 17:42
117 Antwoorden / 16 Vragen

Als u geen inkom of andere middelen om te leven heeft je altijd recht op bijstand!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 14, 2023 om 19:48
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jopie,

Dit is een mooi voorbeeld waarom men altijd lid moet zijn van een vakbond.

Ik raad u aan om advies te vragen bij een arbeidsrecht-advocaat.

Re
door Reinier182 - Aug 15, 2023 om 10:10
162 Antwoorden / Vragen

Een goede arbeidsjurist of advocaat raadplegen is beter dan hier advies te vragen aan mensen die de inhoud van het onderwerp niet kennen. Bij staande voet ontslag krijg iemand geen WW maar wat bij deze persoon precies de reden is weet ik niet. Snel navragen bij deskundigen op dit gebied en die kunnen de juiste advies eb stappen zeggen. Ingaan of verklaringen vals zijn geweest of niet heeft weinig toegevoegde waarde. Al neem ik aan dat hij bij de rechter al goed begeleid is door een jurist want je zegt de rechter heeft geoordeeld. Weet de uitspraak niet maar de jurist legt toch de gevolgen precies uit en wat de volgende stappen zijn? Hoger beroep gaan kan verstandig zijn als de jurist/ advocaat er ook zo over denkt. Ga met hun overleggen. Hier kunnen mensen verder weinig anders adivseren.