kn
door kneup Aug 28, 2009 om 14:59
Geldzaken & recht

Kunnen ze een werkrooster zonder overleg veranderen

Hallo,

ik werk in de zorg bij de huishoudelijke dienst en werk partime normaal gesproken alleen s'morgens. Nu moeten wij plaats maken voor andere collega's en hebben ze mijn rooster omgezet naar de middag en avond uren KAN DIT ZOMAAR. Wat zijn mijn rechten kan ik er iets tegen doen want ik heb ook een gezin om voor te zorgen.

Het gaat mij erom dat ze ons als een pion zien en verandereb als het hun uitkomt.

IKKE

18683 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 28, 2009 om 15:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je zou jou contract en arbeidsvoorwaarden eens na moeten lezen of ze dit zomaar mogen doen. ALs in jou contract bijvoorbeeld staat vermeld dat je alleen de ochtenden werkt dan kunnen ze dit inderdaad niet zomaar maken.

Misschien dat er ook in jou arbeidsvoorwaarden staat dat ze in overleg met jou het rooster aan mogen passen of dat ze dit zonder overleg met jou mogen doen.

ve
door verwijderd - Aug 28, 2009 om 15:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat ligt aan uw contract. Als daarin staat dat u part time werkt gedurende de ochtenduren, dan lijkt het mij onrechtmatig dat de werkuren verschoven zijn naar middag- en avonddiensten.

Als u lid bent van een vakbond kunt u met hun hulp bezwaar maken.

ve
door verwijderd - Aug 28, 2009 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ikke,

Rooster[s] omzetten, doet een goede organisatie, altijd in overleg met de betrokkenen. Laat u niet piepelen maar eis dat u op de ochtend blijft. Afspraak = afspraak. U werkt partime en stelde dan ook in overleg met uw werkgever vast wanneer u uw partime taak vervulde. Hou ze daar aan. Het hoort, en mag m.i, niet zo zijn dat roosters éénzijdig worden gewijzigd. Dus kom in aktie, haal je recht. Er gaat niets vanzelf.

Succes, poltol

ve
door verwijderd - Aug 28, 2009 om 15:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag kneup,

Als er vooraf geen overleg gevoerd is met de betrokkenen, dan kun je aangeven dat je met de wijziging NIET accoord gaat.

Sukses en groeten, ReadAC.

ve
door verwijderd - Aug 28, 2009 om 19:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit mag zeker zonder overleg niet.Je hebt toen je begon met werken daar een rooster ingelevert,daar moeten ze aan houden.Dit staat ook in je contract als het goed is.Zeker 3 weken van tevoren moet het rooster er hangen zodat je weet waar je aan toe bent.Als het een keer niet anders kan ok maar voor andere collega het rooster veranderen dat kan niet.Vraag hoe het zit en anders de bond ,als je een keer toegeeft aan hun rooster is de kans groot dat het vaker gebeurt.Groeten mhofman.