antje16
door antje16 Dec 14, 2008 om 11:02
Geldzaken & recht

Lbio Alimentatie

wie weet wat de procedure is bij Lbio
Wij betalen nu een bedrag van 250 euro per maand.als we alles hebben betaald blijft er eigenlijk niets extra over.Vervolgens krijgt mijn man een dertiende maand en dat vorderen ze ook maar even.Mijn man had een achter stand met betalen.Maar dat is nu nog maar 1 honderd euro.Hebben we eindelijk wat extra's pakken ze je dat ook nog af...via de werkgever..Hoe weten zij dat we iets extra's hebben gekregen?
mag dat zo maar?
vervolgens blijkt dat een van de kinderen al een tijdje geleden getrouwd te zijn (al drie jaar) en mijn man heeft  tot vorig jaar voor haar betaald.
Toen we vroegen wat er nog betaald moest worden,kregen we een afschrift van wat er betaald was en  bleek daaruit dat hij veel te veel heeft betaald.
 maar het Lbio gaat gewoon haar eigen gang en geeft geen reactie en wil ook het bedrag wat te veel betaald is niet terug geven......
wat kunnen we nu nog doen????

11422 11 Rapporteer

tonnieboy
door tonnieboy - Dec 14, 2008 om 11:30
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Bij gewijzigde omstandigheden dient bij de rechtbank een verzoek tot herziening van de alimentatie te worden ingediend. LBIO zal dat initiatief niet doen en ook de ex niet, daar dat niet in hun belang is.
Pas na een vonnis zal LBIO met het nieuwe bedrag rekening houden en het is de vraag of de rechter rekening zal houden met teveel betaalde alimentatie in voorgaande jaren.

antje16
door antje16 - Dec 15, 2008 om 09:28
15 Antwoorden / 15 Vragen

dank je wel voor het snelle antwoord
Hebben zij zoveel rechten maar te doen wat hun uit komt?
We hebben hen een overzicht van onze maandelijkse vaste lasten gestuurd en toen  beweerde zij dat we makkelijk meer konden betalen per maand dan de 250 per maand
Nu dat is niet het geval want we komen daar door eigenlijk aan het eind van de maand te kort. Mogen zij zomaar ons in de problemen brengen....?
Ook de dertiende maand hebben zij maar even genomen.zonder ons daar van op de hoogte brengen/Ik vraag mij toch af wat voor rechten de vader nog heeft. Hij heeft zijn kinderen nooit meer mogen zien...gelukkig heeft hij nu weer contact met zijn jongste dochter via Hyves
 groet je ann

na
door namliam - Dec 15, 2008 om 09:56
99 Antwoorden / 7 Vragen

Heeft U hierbij ook rekening gehouden met...

1) Doorlopende maanden?
vb. Achterstand 1000 euro, bij "normaal" 200 euro per maand.
Nu gaat u 300 euro betalen = 10 maanden om in te lopen. Totaal betaald 3000 euro inclusief de normale Alimentatie

2) Wettelijke rente
Mogelijk wordt de achterstand inclusief zeg 6% rente geint? Kan hard oplopen.

3) Andere kosten
Mogelijk worden er kosten in rekening gebracht voor (extra) adminstratieve handelingen? Aanmanings kosten e.d.

NB.
Ik heb geen verstand van LBIO, heb zelfs moeten googlen wat het was, maar heb wel verstand van betalings achterestanden en daar worden dit soort dingen vaak (extra) in rekening gebracht.

tonnieboy
door tonnieboy - Dec 16, 2008 om 01:58
1094 Antwoorden / 2 Vragen

LBIO gaat pas alimentatie innen nadat er een vonnis van de rechter is uitgesproken en meestal wordt die procedure gestart door de verzorgende ouder. In uw geval is er sprake van een gewijzigde behoefte en wellicht ook de draagkracht. Dan moet u een verzoek tot vermindering bij de rechtbank indienen. Achterstand in de betaling heeft tot gevolg dat extra termijnen of een hoger maandbedrag wordt geincasseerd.

antje16
door antje16 - Dec 16, 2008 om 09:29
15 Antwoorden / 15 Vragen

Bedankt voor het snelle antwoord,
Ik heb eens gekeken en Er was in juli een achterstand van 850,00 euro  en dus hebben we al 6 keer 250,00  betaald dus er is volgens mij geen sprake meer van achterstand...
maar ik ga vandaag maar weer eens bellen en het antwoord daarvan vertel ik hier......
 groet Ann

na
door namliam - Dec 16, 2008 om 09:42
99 Antwoorden / 7 Vragen

Zou het niet zo kunnen zijn dat de achterstand van 850 euro in bv 5 maanden is opgebouwd.

Dit betekend een maandbedrag van 170, waarbij je dus met 250 euro per maand een 80 euro aflost => 11 maanden lang 250 euro betalen. Om 11 * 80 = 880 euro af te lossen (ja die 30 euro komt dan in mindering op de laatste maand)

Als er maar 1 bedrag per maand betaald word, is het zeker zo dat hier ook de 'normale' maandelijkse kosten in zitten en dus mag je niet die 840 met het maandbedrag vergelijken maar moet je zo rekenen als ik hierboven heb gedaan.

jo
door joytjeoak - Dec 31, 2008 om 10:31
1 Antwoorden / 0 Vragen

de gene die boven mij heeft geschreven is duidelijk niet op de hoogte

hoe kom je erbij dat het lbio wacht tot na de gerechtelijke uitspraak en of herberekening? dit is niet zo enkelt als de partij die het lbio inschakelt acoord gaat met opschorting van het te innen bedrag stopt het lbio anders zetten ze de inning gewoon door en niet zo zuinnig ook het enige wat je dan nog overhoud na beslaglegging op je loon is je vrijtelaten bedrag of terwijl de bijstandsnorm . als jij in je gelijk staat en het lbio heeft het geld al uitbetaald aan de claimende partij mag je fijn een incasso burau op iemand afstuuren waar je wel weer een uitspraak van de rechtbank nodig hebt als je beslag wil leggen

het lbio hoeft namelijk net als de belasting geen uitspraken af tewachten . dus wat hier boven staat gaat niet op als de vrouw of man niet mee werkt sterker nog als de innende partij niet reageerd op de vraag om opschorting is dit voor het lbio een teken om door te gaan met voderen

mar1604
door mar1604 - Jan 1, 2009 om 22:22
2 Antwoorden / 0 Vragen

Antje,

Ik weet niet wat inmiddels de status is van jouw vraag (en het probleem van jouw man), maar het lijkt me heel verstandig om zo snel mogelijk een advocaat in de arm te nemen. Het is echt zaak om zo snel mogelijk een herzieningsprocedure op te starten en onmiddelijke opschorting te vragen van de inning van de alimentatie door het LBIO.

Afhankelijk van jullie inkomen, hebben jullie waarschijnlijk recht op 'gesubsidieerde' rechtshulp, dus vraag hier in ieder geval naar als je een advocaat belt.

Het LBIO is de enige instantie die zonder tussenkomst van een rechtbank kan overgaan tot inning van de alimentatie. De laatst gedane uitspraak van de rechter geldt hierbij als 'leidraad' en als jullie niet er voor zorgen dat er een nieuwe uitspraak komt, dan wacht het LBIO tot de opdrachtgevende partij (in dit geval ex), opdracht geeft tot stopzetting van de inning van de alimentatie.

ha
door harley52 - May 1, 2010 om 21:07
7 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb ook slechte ervaringen met het LBIO, Mijn ex vrouw heeft ze ingeschakelt, en het vonnis van de rechtbank naar hun gestuurd, echter het vonnis is van 2007 terwijl de inschrijving in jauari 2008 is gedaan. Zij hebben het bedrag van de alimentatie geindexeerd van 2007. en denk nu niet dat zij (LBIO) het bedraq aanpassen. Zelf niet nadat ik alle papieren n aar hun gefaxt hebt.

vladja
door vladja - May 1, 2010 om 21:19
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Harley52,

Elk jaar wijzigt het loon en prijspeil. Daarom worden ook jaarlijks de alimentatiebedragen wettelijk aangepast. Alle vastgestelde alimentatiebedragen (zowel kinder- als partneralimentatie) worden automatisch met een bepaald percentage per 1 januari van het daaropvolgende jaar verhoogd.

Ze voeren gewoon de wet uit met de indexering.

Als je verlaging van de alimentatie wil, moet je naar de rechter. Dat is de enige persoon, die iets aan de alimentatie kan veranderen.

Vladja

gallito
door gallito - May 2, 2010 om 00:34
479 Antwoorden / 66 Vragen

Harley52 heeft inmiddels een eigen topic geopend onder de naam 'incasso' .