ho
door homeboy Nov 1, 2011 om 17:16
Geldzaken & recht

Leenmotor gestolen

Hallo, ik heb vorige week mijn motor weggebracht voor een grote beurt, naar een klein motorreparatiebedrijf. Omdat er een achterband besteld moest worden, mocht ik een leenmotor meenemen. Ik vroeg of hij wel verzekerd was: Ja, hij was verzekerd. Na 1 dag werd snachts deze leenmotor voor mijn deur gestolen. Ik had de motor, net zoals ik met mijn eigen motor doe, op het stuurslot gedaan en een groot motorkettingslot erom gedaan (niet vast aan een paal, wel voor mn raam op 10 cm)
Nu wil de man mij aansprakelijk stellen voor zijn motor en mij het bedrag van de motor laten betalen. Ik heb verder niets getekend, ik kreeg enkel de contactsleutel van de motor mee.

1004 8 Rapporteer

vladja
door vladja - Nov 1, 2011 om 17:38
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Je vraagt of de motor verzekerd is. Maar heb je ook specifiek gevraagd of de motor een casco/all risk-dekking had? Een algemene vraag zal meestal de WA-dekking inhouden.

Is je eigen motor alleen WA of ook casco verzekerd?

Vladja

wv
door wvanveld - Nov 1, 2011 om 18:22
10 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt er bijna wel op dat er opzet in het spel is. Het is wel heel toevallig dat net deze motor voor uw deur wordt gestolen. Staat uw eigen motor ook altijd op die plek?

ho
door homeboy - Nov 1, 2011 om 18:43
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,
sorry, ik was vergeten te zeggen dat mijn eigen motor alleen WA verzekerd is. ik zet al 15 jaar mijn motor op de zelfde plaats en op de zelfde manier vast.
Opzet, dat zeiden er meer, gelijk na het incident. Toch geloof ik dat niet, het is een vriendelijke man met een klein bedrijfje wie ik al jaren ken. We zijn niet in oorlog, maar hij zegt dat hij zoiets met zijn kleine bedrijf niet kan hebben, financieel.
Desalniettemin is het een echt bedrijf.
Bij het overhandigen van de sleutel, antwoordde hij me op mijn vraag: is hij wel verzekerd?: "Ja, hij is WA verzekerd"

bedankt voor de aandacht die jullie hier aan besteden.

vladja
door vladja - Nov 1, 2011 om 19:12
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Je had de motor onder opzicht. Bij opzicht is er sprake van zaken van iemand anders die men om welke reden dan ook onder zich heeft om die zaken te gebruiken, te bewaren, te bewerken, te behandelen, enz. Bij opzicht gaat het dus om zaken die aan de zorg van een ander zijn toevertrouwd of die hij op een andere wijze onder zich heeft genomen en waarover hij tot op zekere hoogte de feitelijke macht uitoefent.

Je was op dat moment verantwoordelijk voor de motor. Opzicht is vaak meeverzekerd onder een AVP-verzekering, helaas is schade aan motorvoertuigen vrijwel altijd uitgesloten. Maar als je een AVP-verzekering hebt neem dan in ieder geval contact met de verzekeringsmaatschappij op.

Vladja

ho
door homeboy - Nov 1, 2011 om 19:21
3 Antwoorden / 1 Vragen

Vladja,
Al contact gehad met mijn verzekering. Eerst over WA gehad..dat dekte het niet, daarna doorverbonden met mijn aansprakelijkheidsverzekering-afdeling van de Aegon. die konden me vertellen dat als er sprake is van een gemotoriseerd voertuig, al dan niet deelnemend aan het verkeer, niet binnen de verzekering valt.
Eigenlijk vertelden ze dat zij me niets meer te bieden hadden... dus ik ben zwaar de Sjaak denk ik!
Ik overweeg nog wel even om met mij n motorverzekering te bellen, of ze me misschien wat juridisch advies kunnen geven.

vladja
door vladja - Nov 1, 2011 om 19:40
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het enige waar discussie over kan zijn, is de waarde van het gestolen goed. Vraagt de reparateur een redelijk bedrag?

Vladja

emcede
door emcede - Nov 1, 2011 om 21:10
961 Antwoorden / 4 Vragen

Vladja, op welke (juridische) basis is TS volgens jou aansprakelijk? Hij heeft de motor goed op slot gezet, hij heeft niemand uitgenodigd de motor te stelen, hij leent de motor van een motorbedrijf die ervoor kan kiezen zijn motoren (beperkt) casco te verzekeren... Ik zie geen reden om aan te nemen dat TS moet betalen.

ho
door homeboy - Nov 1, 2011 om 21:37
3 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry, wat betekent TS emcede?
Toen ik de motor mee kreeg dacht ik dat het een aardige service was. Het lijkt me ook goed voor de klantenbinding. De man heeft mij niet gezegd dat ik moest opletten goed verzekerd te zijn of dat ik de motor binnen moest zetten, wat in mijn geval echt niet kan. Ik zou zeggen, om mezelf veilig te stellen in dit onderwerp, dat hij zijn leenmotoren goed verzekerd moet hebben. (ik geloof zelfs niet dat ik mijzelf tijdelijk voor zoiets kan verzekeren, op een motor op andermans naam) Je zou zeggen dat hij nalatig is geweest ten opzichte vanzichzelf. Nu wordt ik daar op afgerekend. Ik moet nu ws naast de grote beurt en de achterband van mijn motor circe 500 euro betalen, en hem waarschijnlijk circa 2500 euro betalen voor een motor.
Veel mensen om mij heen hebben overigens dezelfde mening als emcede, maar dat zijn geen juristen.....Plz, HELP!