er
door ericvhelvert Jul 29, 2013 om 18:40
Geldzaken & recht

Levensloopsparen

Recent wilde ik mijn bedrag opnemen die ik gespaard ivm levensloopsparen. Omdat ik bij de werkgever waar ik dit bedrag gespaard heb niet meer in dienst ben moest ik dit opvragen bij de Rabobank. Voor deze afrekening wordt nu € 75,00 gerekend voor administratiekosten voor een rekening waar ze nooit geen omkijken naar hadden en alleen eenmalig een afrekening moeten maken. Ik vind dit berag absurd en buiten proporties. Mijn vraag is of dit bij andere banken ook gebeurd en of dit normaal is en of ik er op kan reclameren.

2542 10 Rapporteer

dearagain
door dearagain - Jul 29, 2013 om 20:09
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*wees blij dat het geen 750 euro is

marcel75
door marcel75 - Jul 29, 2013 om 22:10
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Werkt u gratis? Of wil uw werkgever geen winst maken? Ook een bank is een commerciële instelling die kosten maakt en winst. En 75 euro is nog niet eens zo veel hoor. Dat betekent dat er maximaal een half uur aan besteed mag worden. En dat is inclusief printen, begeleidend briefje etc.

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2013 om 22:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De bank moet wel de loonheffing inhouden en afdragen aan de belastingdienst.

gv
door gvdheijden - Jul 31, 2013 om 20:09
6 Antwoorden / 2 Vragen

We hebben dit jaar het hele bedrag van de levenslooprekening van mijn werkloze man ook opgenomen. Dit hebben we echter via de vorige werkgever gedaan. Deze is verplicht mee te werken. Dit heeft ons niets gekost.

tijger1
door tijger1 - Jul 31, 2013 om 20:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gvdheijden

Dat had dus niet gemogen volgens de informatie van de belastingdienst.

"De laatste actuele werkgever die de laatste storting in de levensloopregeling heeft
verricht zal de loonheffingen over de levensloopaanspraak moeten inhouden en afdragen.
Dit kan niet een ex-werkgever zijn. Als de werknemer vraagt om uitbetaling terwijl er
geen actuele werkgever is, is de levensloopinstelling inhoudingsplichtig. De
levensloopinstelling zal dan op de uitbetaling loonheffing moeten inhouden."
Bron belastingdienst.

valerius-2
door valerius-2 - Jul 31, 2013 om 21:08
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 31 jul 2013, 20:29]@gvdheijden

Dat had dus niet gemogen volgens de informatie van de belastingdienst.

"De laatste actuele werkgever die de laatste storting in de levensloopregeling heeft
verricht zal de loonheffingen over de levensloopaanspraak moeten inhouden en afdragen.
Dit kan niet een ex-werkgever zijn. Als de werknemer vraagt om uitbetaling terwijl er
geen actuele werkgever is, is de levensloopinstelling inhoudingsplichtig. De
levensloopinstelling zal dan op de uitbetaling loonheffing moeten inhouden."
Bron belastingdienst.

Dat ligt er aan hoe dit door de werkgever is gedaan heeft hij dus alles verzorgt?

tijger1
door tijger1 - Jul 31, 2013 om 21:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ Valerius-2

tijger1
door tijger1 - Jul 31, 2013 om 21:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ valerius-2
Ik deed iets fout

Vdheijden zegt dat de ex-werkgever dat gedaan heeft en dat mag dus niet volgens de belastingdienst.

gv
door gvdheijden - Aug 4, 2013 om 22:37
6 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo, nog een late reactie. Ik heb informatie gehad van het ministerie van Sociale Zaken. Ik doe hierbij een copie van het betreffende gedeelte uit de mail:

In reactie op uw onderstaande vraag over de levensloopregeling, informeer ik u als volgt.

De opname is vanaf 2013 bestedingsvrij en het tegoed hoeft dus niet langer gebruikt te worden voor het vervangen van loon tijdens verlof, maar ook voor bijvoorbeeld inkomensaanvulling of voor het aflossen van de hypotheek. Als u op dit moment geen werkgever meer hebt, dan geschiedt de uitbetaling van het spaartgoed door de ex-werkgever (deze is de inhoudingsplichtige en moet dus de te betalen loonheffing en inkomensafhankelijk bijdrage voor de Zorgverzekeringswet inhouden en afdragen aan de Belastingdienst). Alleen als de ex-werkgever niet meer traceerbaar is, bijvoorbeeld vanwege faillissement of bedrijfssluiting, kan de uitvoerder van de levenslooprekening, uw bank of verzekeraar waar u uw levenslooprekening/-verzekering hebt ondergebracht, als inhoudingsplichtige optreden.

Voor uw eventuele, overige fiscale vragen verwijs ik u naar het ministerie van Financiën c.q. de Belastinginspecteur, verantwoordelijk voor de (uitvoering van) fiscale wet- en regelgeving (zie voor de contactgegevens op www.rijksoverheid.nl).

Met vriendelijke groet,

Dhr. R. Khan
Afdeling Publiek & Informatie
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

tijger1
door tijger1 - Aug 4, 2013 om 23:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gvdheijden

Komisch dat het Ministerie van Soc. Zak. blijkbaar een andere opvatting er op nahoudt, dan het Ministerie van Fin

Maar bij u is dat dus goed uitgepakt.