kl
door klusman Sep 4, 2024 om 11:28
Geldzaken & recht

Levering briefpost Postnl

Ik lees dat Postnl de bezorging van zakelijke briefpost naar 3 dagen wil brengen.
Hoe zit dat met de privé-post. Die wordt bij ons blijkbaar 1x per week bezorgd. Wordt die periode ook nog verlengd?
Want dan moet ik mijn abonnement op o.a. de tv-gids opzeggen.
 Voorbeeld:
Op 26 augustus wordt deze verzonden. normaal ontving ik die de volgende dag. nu niet.
Op 29 augustus wordt hij nog een keer verzonden en op 31 augustus nog eens.
Op 3 september ontvang ik alle 3 exemplaren.

Met de levering van pakketten is het al een rotsooi en nu met de briefpost blijkbaar ook al.

1475 9 Rapporteer
sira
door sira - Sep 4, 2024 om 11:43
2566 Antwoorden / 24 Vragen

Eigenlijk heb ik geen antwoord op uw vraag, maar mijn gevoel zegt mij wel dat Post.nl langzaam hun eigen graf aan het graven zijn en dat er uiteindelijk een andere speler op de markt zal komen. Misschien Deutsche Post?

tenormin
door tenormin Sep 4, 2024 om 11:48
16945 Antwoorden / 109 Vragen

Sira, ☺ ☺;-))

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 4, 2024 om 11:48
2280 Antwoorden / Vragen

Die is er nou juist mee opgehouden omdat er simpelweg geen stuiver aan post te verdienen viel.

Mabelle
door Mabelle Sep 4, 2024 om 12:02
639 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat hier om briefpost, dat kan een ander bedrijf niet zomaar overnemen. In het verleden was er Sandd (overgenomen door Postnl), die maakte er ook een puinhoop van en bezorgde ook de briefpost niet dagelijks. Er komt voor briefpost echt geen andere speler op de markt, financieel gezien ook al helemaal niet interessant.
Dit schreef de overheid destijds "Het toestaan van de overname van Sandd door PostNL is noodzakelijk, omdat er anders een onaanvaardbaar hoog risico ontstaat voor de levensvatbaarheid en betaalbaarheid van de postbezorging in Nederland."

sira
door sira Sep 4, 2024 om 12:08
2566 Antwoorden / 24 Vragen

Op deze manier is het ook niet levensvatbaar, dus de briefpost gaat helemaal stoppen.

Mabelle
door Mabelle Sep 4, 2024 om 12:13
639 Antwoorden / 1 Vragen

Helemaal stoppen kan en mag niet. Maar zal wel steeds duurder worden èn minder bezorgdagen.

sira
door sira Sep 4, 2024 om 12:23
2566 Antwoorden / 24 Vragen

Dan zullen ze het hoe dan ook uiteindelijk niet gaan redden. Hun aandelen zijn al niks meer waard.

rj
door rjw Sep 4, 2024 om 18:36
3387 Antwoorden / 5 Vragen

Wie gaat er investeren in een aflopende zaak? Papieren post zal nooit meer gaan groeien, alleen nog minder worden.

tenormin
door tenormin - Sep 4, 2024 om 11:47
16945 Antwoorden / 109 Vragen

Van zakelijke postbezorging weet ik niets. Hier is de bezorging Dinsdag, Woensdag. Donderdag en Vrijdag. Mijn T.V. gids (Avrobode) komt altijd Woensdag, zo niet ontvangen dan kan ik Donderdag na 15:00 uur bellen. Tot nu toe niet voorgekomen dat ik de gids niet heb ontvangen ( na bellen) en opzeggen mijnerzijds: daar is geen sprake van, wat mij betreft.

sira
door sira Sep 4, 2024 om 12:18
2566 Antwoorden / 24 Vragen

Hier wil het nog wel gebeuren dat de gids wel verzonden is, maar dat hij niet binnenkomt. Na bellen wordt er weer eentje verzonden, maar ook die komt niet aan.

In mijn jeugd is het een aantal keren voorgekomen dat bijna niemand in het dorp post ontving. Tot een oplettende wandelaar constateerde dat er putdeksels waren gelicht en daar de post gedumpd werd.

De pakketpunten van Post.nl  klagen ook al, omdat de vervoerder 's morgens alle pakketten daar dumpt (waar niet voldoende plaats voor is) en de klant ontvangt dan een mail "helaas konden we uw pakket niet meer bezorgen" of iets in die trant.
Een normaal bedrijf was allang ten onder gegaan. Nu is het op de ondergang van Post.nl wachten.

marita5
door marita5 - Sep 4, 2024 om 11:58
11667 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Klusman ,

Levering briefpost Postnl

Daar is een wetswijziging van de huidige postwet voor nodig .

Andere briefpost, die bijvoorbeeld via de oranje brievenbussen wordt verzonden, komt nog wel binnen een dag aan.
Daarnaast blijft PostNL die vijf dagen per week bezorgen.

Wel wil PostNL ook die brieven en kaarten langzamer bezorgen. Die zouden dan pas na twee of zelfs drie dagen aankomen. "Dat is noodzakelijk, maar het vraagt een wijziging van de huidige Postwet", schrijft PostNL in een verklaring op de eigen website.

https://www.nu.nl/economie/6326891/zakelijke-post-langzamer-bezorgd-postnl-wil-ook-andere-brieven-later-bezorgen.html

Site post.nl

https://www.postnl.nl/over-postnl/pers-nieuws/nieuws/postnl-gaat-zakelijke-post-in-2025-binnen-twee-dagen-bezorgen/

Mabelle
door Mabelle Sep 4, 2024 om 12:11
639 Antwoorden / 1 Vragen

Er wordt stilzwijgend allang niet meer 5x p.w. post bezorgd. Zelfs in de Postnl app staat tegenwoordig 'wij doen ons best uw post binnen 3 dagen te bezorgen'. Postnl loopt alvast vooruit op wijzigingen in de Postwet. Ik hoor ook van anderen dat alle brievenbussen ook niet dagelijks geleegd worden (zien ze als ze er post in gooien). Wat mij betreft, is 1 of 2x p.w. meer dan voldoende, 95% is digitaal te regelen.

marita5
door marita5 Sep 4, 2024 om 12:24
11667 Antwoorden / 15 Vragen

Om over de pakketten maar te zwijgen , dit is echt een ramp . Gisteren een pakket ontvangen  ( apotheek zorg ) , was ik niet thuis geweest , werd dit gewoon in de inkomhal geplaatst , dus voor iedereen te openen . Vanmorgen gebeld , handtekening vereist is afgeschaft , vind ik erg privacy gevoelig .
Gebeld met mijn eigen apotheek ,  heeft toestemming gegeven om pakket in mijn eigen apotheek te laten aankomen . Nu maar kijken hoe dit verloopt .
Maar om dit geregeld te krijgen was een rompslomp . 5 verschillende medewerkers van apotheek zorg gesproken , zeggen allemaal iets anders

Mabelle
door Mabelle Sep 4, 2024 om 12:43
639 Antwoorden / 1 Vragen

Veel hangt af van de pakketbezorger. Als je een slechte treft, ben je de pineut. Ik schat in dat levering bij de apotheker beter gaat, want daar zal de bezorgdienst veel pakketten tegelijk afleveren.

marita5
door marita5 Sep 4, 2024 om 12:52
11667 Antwoorden / 15 Vragen

Hoop ik toch , vroeger was een handtekening vereist , nu niet meer . De pakketbezorger was een vriendelijke jongen , maar als op het pakket geen handtekening vereist staat word dit in de inkomhal geplaatst . Als ik kijk bij klachten over de leverancier is dit dagelijkse kost , word gewoon voor de deur / of inkomhal geplaatst .

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 4, 2024 om 12:00
2280 Antwoorden / Vragen

Volgens opgave wordt de post in Nederland nu vijf dagen per week bezorgd en het zal mij letterlijk de rozen boeien als ze daar drie dagen per week van maken. Het aantal dagen per week staat feitelijk ook los van de betrouwbaarheid.

ne
door neodutchio - Sep 4, 2024 om 12:24
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Is die tv gids een incident, of komt er structureel geen post bij u binnen? Want dat zou een probleem zijn die los staat van zakelijke post die minder gaat bezorgen.
Dat ook de pakketpost bij u niet goed loopt zegt ook helemaal niets. Hier zijn met de brievenbuspost en de pakketten helemaal geen problemen.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 4, 2024 om 12:25
7384 Antwoorden / 3 Vragen

Vanwege hogere kosten en minder postverkeer wordt er in de toekomst minder vaak bezorgd.

https://www.postnl.nl/klantenservice/toekomstvanpost/

ro
door ronny530 - Sep 4, 2024 om 14:07
2904 Antwoorden / 41 Vragen

De zakelijke briefpost wordt vanaf 1 januari 2025 om de dag bezorgt tenzij bedrijven voor dagelijkse post gaan betalen, voor privé briefpost veranderd er voorlopig nog niets.
Tv gidsen vallen onder zakelijke post maar niet in de 24 uurs bezorgtijd omdat nu nog een 48-72 uur bezorgtijd goedkoper is d.w.z. dat Post.nl 3 dagen de tijd krijgt om alle tv gidsen te bezorgen.
Voorbeeld de oplage is 9000 tv gidsen die op de maandag in het soorteercentrum van Post.nl aangeleverd worden, in dat sorteercentrum worden de gidsen op postcode gesorteert en per 3000 tv gidsen per dag bezorgd, als uw postcode gebied tot de eerste bezorgdag behoort lijkt het wel op 24 uurs post maar is het echter niet.
Normaliter werkt dat sorteersysteem naar behoren maar als de drukker van de tv gidsen door een technische storing de tv gidsen niet op maandag aan kan leveren dan loopt de bezorging ook vertraging op.
Wel vreemd is dat de tv gidsen van dezelfde week 3 keer verzonden zijn omdat er maar één per adres gedrukt is tenzij u contact heeft opgenomen met de mededeling dat u de tv gids niet ontvangen heeft.
Als u op 3 september de tv gids voor de volgende week ook ontvangen heeft vermoed ik meer dat het een technische storing bij de drukker is geweest waardoor vertraging in de bezorgdatum is ontstaan.

rj
door rjw - Sep 4, 2024 om 18:39
3387 Antwoorden / 5 Vragen

Als we met z'n allen gaan stoppen met vrijwel alles digitaal doen dan gaat de hoeveelheid post weer groeien en kan er worden geïnvesteerd in kwaliteitsverbetering. Dus geen vragen meer stellen op dit forum, maar brieven sturen naar de redactie. Die kunnen dan een tijdschrift gaan maken met alle discussie onderwerpen waar we allemaal een abonnement op nemen en die dan wekelijks wordt verstuurd. Je kunt dan via een brief reageren op een onderwerp wat dan in de volgende editie van het tijdschrift wordt gepubliceerd. En als we dat met alles gaan doen moet PostNL 2x per dag gaan bezorgen om alles gedaan te krijgen.....

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 4, 2024 om 18:57
2280 Antwoorden / Vragen

Heb je nog meer grappige fantasieën of is dat het wel?

1paul
door 1paul - Sep 5, 2024 om 07:56
3345 Antwoorden / 0 Vragen

u krijgt dus drie gidsen tegelijk?  raar, volgens mij sturen ze er maximaal 1 in de week!!