Ag
door Ag1 Mar 30, 2019 om 19:50
Geldzaken & recht

Loon afronding

ik werk van 15.45 t/m 19oo uur, en wordt tot 2 keer in die tijd vroeger naar huis gestuurd omdat het werk klaar is.
1e dag om 18.51 uur, en 2e dag 18.50, echter aan het eind van de maand op mijn loonstrook is 2 keer een kwartier in mindering  gebracht. dus de 9 minuten van de 1e dag en de 10 minuten van de 2 dag die in mindering gebracht mogen worden, zijn nu ineens 2 keer 15 minuten geworden.
op de vraag of dit mag, kreeg ik als antwoord, dit gaat automatische.
maar mag dit daadwerkelijk extra loon inhouden door afronding van tijden?

6220 14 Rapporteer

ja
door janf43 - Mar 30, 2019 om 20:06
733 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind het al vreemd dat er gekort wordt als uw baas u een paar minuten eerder naar huis laat gaan. Wat staat daarover in uw contract? Krijgt u ook extra betaald als u 10 minuten langer werkt om iets af te krijgen?

tijger1
door tijger1 - Mar 30, 2019 om 20:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is er dan een prikklok of zo? Wat een raar bedrijf. Wat staat er in uw contract?

Ag
door Ag1 - Mar 30, 2019 om 20:42
5 Antwoorden / 1 Vragen

geen contract met dit bedrijf, maar via uitzend org, en via een prik klok, echter ik moet briefje ondertekenen bij de tijd die ingevuld wordt,
ik heb op die dagen getekend voor 15.45 t/m 19.00 uur. maar ze mogen blijkbaar de prikklok hanteren.
anderzijds is het ook niet mijn schuld dat er 9 minuten voor 19.00 geen werk meer is.
in het contract van het bedrijf staat vermeld dat ze na 3 uur niet hoeven uit te betalen indien je eerder weg gaat als er geen werk meer is.
dus totzover klopt het wel, maar mogen ze het dan afronden is de vraag, immers dan stelen ze van mijn loon.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 30, 2019 om 22:18
1773 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Ag1,

Jouw vraag is meer een vraag voor een vakbond of een arbeidsrechtadvocaat.

costnix
door costnix - Mar 30, 2019 om 22:46
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon om 19:00 uitklonken p, dan is er verder geen probleem.

Ag
door Ag1 - Mar 30, 2019 om 22:53
5 Antwoorden / 1 Vragen

De vakbond, geeft als antwoord, dat ze hoogstwaarschijnlijk ook afronden naar boven, dus als ik 18.55 zou vertrekken, dan word ik gewoon tot 19.00 afgerekend.
maar daar kom ik niet achter als dat zo is, want het komt haast niet voor dat ik eerder vrij ben, eveneens heb ik er ook geen baat of voordeel bij aangezien ik op de bus ga, die gaat ook niet eerder als ik eerder vrij zou zijn.en om daar een advocaat voor in te schakelen lijkt mij voor die paar keer te kostbaar, immers het kost mij maar 2.60 per kwartier, maar het is wel geld wat ik gewoon kwijt ben.
maar het is triest dat zo;n bedrijf zo te werk gaat, immers ze geven me vrij, en ik moet het zelf betalen.

ne
door neodutchio - Mar 30, 2019 om 23:14
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Wanneer klokt u uit, als u de werkplek verlaat, of als u naar huis toe gaat? Bij mijn vorige werkgever werkt geklokt nadat de jas en de tas gepakt zijn en er bijna al een stap buiten de deur gezet werd. Dan ben je dus al een tijdje van je werkplek af. En enkel de werktijd wordt betaald, niet de tijd dat je onderweg bent.

tijger1
door tijger1 - Mar 30, 2019 om 23:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Laat u voortaan niet meer in de maling nemen als  ze u een paar minuten eerder wegsturen. Gewoon treuzelen en op tijd uitklokken. Wat een voorhistorische toestanden.

lo
door lovewinnie - Mar 30, 2019 om 23:40
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat is vaak zo. Is bij mijn op werk ook. Ken er meer waar dat zo is. Heb 0 uren contract dus eerder klaar is eerder klaar Wacht drm altijd tot kwartier om is voor ik ga/uitklok. Ga dan wel ff wat rekken als moet. Zal hooguit 47 of 02 uitlokken maar mis dan naar paar minuten

aurora1
door aurora1 - Mar 30, 2019 om 23:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U wekt de ondruk alsof u gewoon in loondienst bij een bedrijf werkt maar dat doet u niet. U werkt voor een uitzendbureau dat u naar dit bedrijf stuurt. Daar worden werkbriefjes ingevuld en getekend die vervolgens bij het uitzendbureau ingeleverd worden. Ook zal u gemeld zijn of iets in uw contract staan over hoe het werkt als het werk gedaan is en u eerder naar huis kunt dan u dacht. De gestelde uren zullen een eventueel maximum zijn.
U werkt als uitzendkracht dus u weet hoe eenheden afgerond worden en gaat daarmee akkoord als u voor dat bureau gaat werken en volgens die regels. Het zal ook voorkomen dat in uw voordeel afgerond wordt, maar daarover zult u vast geen topic op een forum openen.
Wat zegt het uitzendbureau hierover? Dat is uw baas/werkgever. Het zal ook mede ervan afhangen wat tussen het uitzendbureu en dat bedrijf afgesproken is, in hun contract staat.
Ik neem aan dat u tot 19.00 uur bedoelt en niet tot en met.

Ge
door Genee - Mar 31, 2019 om 00:38
1509 Antwoorden / 1 Vragen

De volgende keer is om 18.53 uitklonken en kijken of dat kwartier dan naar boven afgerond wordt.
Ik begrijp niet waarom het afgerond moet worden, het loon zal toch wel met de computer berekend worden.
Dat het volgens uw werkgever automatisch gaat wil niet zeggen dat het mag, kan me niet voorstellen dat je ‘automatisch’ minder uitbetaald krijgt dan de gewerkte uren.
Misschien dat het juridisch Loket u antwoord kan geven.

panter22
door panter22 - Mar 31, 2019 om 08:53
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je de situatie al besproken met het hoofd dat je eerder naar huis stuurt? Misschien steekt er niets achter.
Omdat er zo'n 10 minuten voor 19.00 uur toch niets meer voor je te doen is, denkt hij/zij dat je dan lekker vroeg naar huis kunt.
Denkt er niet bij na dat ook voor een uitzendkracht de prikklok geldt en je minder betaald krijgt als je een paar minuten eerder naar huis gaat.

Ag
door Ag1 - Apr 1, 2019 om 02:53
5 Antwoorden / 1 Vragen

Het uitzendburo zijn regelement zegt, indien u staat geroosterd voor 15.45 tot 19oo, dan betalen wij dit uit, maar dat kan per bedrijf verschillen.
anderzijds zegt het regelement, wij betalen door wat het bedrijf ons aanleverd aan tijden dat u gewerkt hebt.
maar het bedrijf pikt van mijn tijden door afronding in hun voordeel.
ik heb dat voordeel niet, immers ik werk meestal tot 19oo uur, het komt te weinig voor dat je een vroegertje hebt, en waar gaat dit dan over, een paar minuten hooguit.
maar ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag of dit zomaar mag, dit afronden. het gaat duidelijk om het verschil, 10 minuten = 10 minuten bij mij, als het dan zo lullig moet. maar nog een extra 5 minuten door afronding, ik stond feitelijk verbaast om het antwoord "dat gaat automatische"

panter22
door panter22 Apr 1, 2019 om 09:47
6599 Antwoorden / Vragen

Vraag aan de personeelsafdeling van het bedrijf waar je werkt hoe je uren berekend worden. Dan ben je er uit.
Dan kun  je daar voortaan rekening mee houden en later uitklokken.

aurora1
door aurora1 Apr 3, 2019 om 02:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U heeft wel degelijk hier antwoord gekregen

marita5
door marita5 - Apr 1, 2019 om 09:13
11522 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ag1,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://cijferadvies.nl/2015/08/17/pas-op-met-afronden-minimumloon/