al
door alberto9 Feb 7, 2012 om 11:16
Geldzaken & recht

Loonbetaling

Goedemorgen. Mijn vraag behoeft een lange uitleg, ik zal proberen het kort te houden. Ik heb voor een bedrijf gewerkt (een paar maanden, toen kregen wij ontslag) maar dat bedrijf heeft ons twee maanden salaris niet uitbetaald. Mijn collega en ik hebben een rechtzaak aangespannen en de ex-werkgever is veroordeeld tot uitbetaling en een boete, aan ons te betalen. Echter, hij geeft niet thuis en er zou een Openbare Verkoop plaatsvinden op 4 jan. 2012. (van zowel het vonnis als de brief omtrent de Openbare Verkoop hebben wij kopiën) Maar wij moeten toestemming geven voor de Openbare Verkoop en dat kost ons geld, Mocht de Openbare Verkoop te weinig opbrengen moeten wij dus bijbetalen. Is dat terecht? Moeten wij eerst veel geld investeren om aan ons gerechterlijk toegekend geld te komen? Wat kan de juridische afdeling van Kassa ons hieromtrent adviseren? Kunnen wij een Incasso-bureau inschakelen zonder dat dat ons extra geld kost? Wij moeten al betalen voor de Advocaat, de gerechtsdeurwaarder en een extra bedrag omdat de ex-werkgever toegang tot zijn woning weigerde en er een politie-agent mee moest om toegang te verkrijgen. Nogmaals, de ex-werkever weigert alle medewerking en is de lachende derde. Hij is veroordeeld tot betalen van een vrij groot bedrag en nu komt hij er heel goedkoop van af. Wat adviseert U ons?
Met vr, groet
A.Otten

592 1 Rapporteer

vanden bosch
door vanden bosch - Feb 7, 2012 om 16:39
252 Antwoorden / 1 Vragen

U bevindt zich in een lastige situatie. U heeft een vonnis op uw ex-werkgever, maar deze reageert niet op de dreigementen van de gerechtsdeurwaarder. Er is kennelijk al beslag gelegd op zijn banktegoeden en dat heeft niets of te weinig opgeleverd, zodat nu de inboedel aan de beurt is.

De gerechtsdeurwaarder heeft inmiddels beslag gelegd op de roerende zaken en nu komt het erop aan om daadwerkelijk tot openbare verkoping over te gaan.

De gerechtsdeurwaarder zal u waarschijnlijk wel een inschatting kunnen geven of de executiewaarde van de in beslag genomen goederen boven de (hoge) kosten van een openbare verkoping uitkomen.

Ik denk dat het verstandig is om ook verder te kijken. Heeft uw ex-werkgever een eigen huis? Is daar beslag op te leggen en is het verkoopbaar (zodanig dat er ook opbrengst te verwachten is en u dus niet de zoveelste bent die beslag legt op de woning of dat er op de hypotheek niet of amper is afgelost).

Een andere optie is om na te gaan wie opdrachtgevers zijn en als die nog rekeningen moeten betalen aan uw ex-werkgever, om daar beslag op te leggen.

Al met al zaken die u met de gerechtsdeurwaarder kunt bespreken.

Een incassobureau inschakelen is volstrekt zinloos, die kunnen nog minder dan een gerechtsdeurwaarder.

Mocht uw ex-werkgever echt geen verhaal bieden (geen geld op de bank, geen noemenswaardige goederen of een koophuis), dan rest soms maar 1 oplossing: wachten.
Wachten en hopen dat het met uw ex-werkgever financieel beter gaat en er wel een moment komt dat beslag leggen zinvol wordt.

De kosten:
Ja deze zult u inderdaad eerst zelf aan de gerechtsdeurwaarder moeten betalen. Uw recht halen kan inderdaad u eerst heel veel kosten (helaas) en soms bent u er met een vonnis niet, zoals in uw geval, en dan lopen de kosten verder op.

Succes!