ho
door hoosje Mar 8, 2015 om 02:27
Geldzaken & recht

Lotto 29% kansspelbelasting?

De lotto is toch geen belastingkantoor?
Hoezo int de lotto de 29% belasting en doet de belastingdienst dit niet?
Ze zijn natuurlijk bang dat de vogel gevlogen is met de buit en er geen belasting meer geheven kan worden.
Ten opzichte van het buitenland is Nederland het enige land welke 2,- euro rekent voor een lot.
Bovendien hanteert de lotto vaste prijzen en als men dit vergelijkt met bv Duitsland die variabele prijzen hanteert is onze lotto een lachertje.

1595 8 Rapporteer

hutch
door hutch - Mar 8, 2015 om 07:53
4521 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=hoosje schreef op zondag 8 mrt 2015, 02:27]De lotto is toch geen belastingkantoor? Hoezo int de lotto de 29% belasting en doet de belastingdienst dit niet? Ze zijn natuurlijk bang dat de vogel gevlogen is met de buit en er geen belasting meer geheven kan worden.
Dat is toch logisch. De draagt die weer af aan de belastingdienst. Dit geldt trouwens alleen voor prijzen boven de € 454,--.
Stichting De Nationale Sporttotalisator draagt deze kansspelbelasting weer af aan de belastingdienst.

U koopt in de winkel toch ook artikelen inclusief 21% omzetbelasting (btw).
De winkelier verrekend dat ook weer met de belastingdienst.........

pi
door pieterwolters - Mar 8, 2015 om 09:24
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Jouw werkgever is toch ook geen belastingkantoor?

Maar waarom doe je niet gewoon mee met de Duitse lotto als die zo goed is? Of omgedraaid: waarom doe je mee met de Nederlandse lotto als dat zo slecht is?

me
door mein33 - Mar 8, 2015 om 10:09
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=hoosje schreef op zondag 8 mrt 2015, 02:27]De lotto is toch geen belastingkantoor?
Hoezo int de lotto de 29% belasting en doet de belastingdienst dit niet?

Bij elke artikel dat u in de winkel of via internet koopt, zoals bv.de bakker de slager, de groenteboer, de kledingwinkel de witgoedwinkel enz, enz. ,bij elke dienst die u afneemt zoals bv. de loodgieter, de schilder, de garage, enz. enz. maar bij uw werkgever of uitkeringsinstantie wordt er een belasting ingehouden, soms is het de BTW en dan weer de inkomstenbelasting enz.enz.
En de LOTTO is ook wettelijk verplicht tot deze inhouding namens de belastingdienst.

P.S.
De meeste winst is te behalen met het lot wat u niet gekocht heeft.

door 1953 - Mar 8, 2015 om 12:16
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Wat zou het uitmaken door wie u die 29% kansspelbelasting wordt uitgemolken, of u door de organisator wordt gebeten, dan wel door de Belastingdienst indirect wordt geplukt.

Overigens staan in alle ,,, in hun voorwaarden dat er kansspelbelasting vanaf een bepaald bedrag wordt ingehouden. Niks nieuws onder de zon!

valerius-2
door valerius-2 - Mar 8, 2015 om 12:33
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als u een grote prijs wint dan is dat gauw vergeten dat er belasting van wordt in gehouden. Maar u heeft zelf de keuze of u mee doet of niet.

mahadma
door mahadma - Mar 8, 2015 om 13:03
11716 Antwoorden / 52 Vragen

Uit de lottovoorwaarden deel 14:

punt 20. Op grond van de Wet op de Kansspelbelasting is De Lotto gehouden over prijzen van meer dan € 454,-- kansspelbelasting in te houden en ten behoeve van de deelnemer af te dragen. Hieron-der worden mede verstaan opgetelde prijzen zoals bedoeld in lid 2, lid 3 en lid 13 van dit artikel.

Bij deze.

costnix
door costnix - Mar 8, 2015 om 16:26
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het een hele oud iets en dateert al uit de vorige eeuw, dat automatisch afdragen van de kanspelbelasting.

edrick3
door edrick3 - Jul 26, 2015 om 13:40
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....Hoezo int de lotto de 29% belasting en doet de belastingdienst dit niet?......
Dat is wettelijk zo bepaald.
De lotto draagt het ingehouden bedrag af aan de Belastingdienst.