me
door menneke Sep 30, 2009 om 21:13
Geldzaken & recht

Mag abo stilzwijgend verlengd worden?

Beste mensen,

Het is een poos geleden dat ik hier een vraag heb gesteld. Maar nu zit ik met een aangesmeerd abo van Ohra op HCC. Ik heb hen gemaild en ze hierop gewezen maar ze blijven vasthouden aan de duur van 12 maanden met een opzegtermijn van 2 maanden. Ook heb ik geen brief gekregen waarin een aankondiging staat dat mijn abo op 18.11.2009 zal verlopen.

Per 1 juli j.l. is de nieuwe wet van Staatssecretaris Heemskerk (PvdA) ingetreden en in mijn opzeggingsmail van vandaag heb ik hen erop gewezen. Desondanks wordt het abo pas beeindigd per 18.11.2010.

Volgens mij mag dit dus niet meer, maar wellicht dat er deskundigen zijn die hierover het naadje van de kous weten? Ik hoop op een reactie van de deskundigen.

Met vriendelijke groet,

Menneke

852 22 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 30, 2009 om 21:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

HCC als in Hobby Computer Club, oftewel een lidmaatschap van deze club?

De wetgeving die 1 juli is ingegaan heeft betrekking op abonnementen in de telecomsector. Lidmaatschappen van verenigingen zoals deze vallen niet onder deze wetgeving. Wel wordt er inmiddels nagedacht of ook andere abonnementen onder soortgelijke wetgeving zouden moeten vallen, maar zover zijn we nog niet.

Advies: Stuur nu reeds een (aangetekend) schrijven waarin je je lidmaatschap per de eerstmogelijke datum nu reeds opzegt (volgens jouw gegevens zal dat zijn 18-11-2010).

ve
door verwijderd - Sep 30, 2009 om 21:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Correctie op mijn eigen bericht: zie het bericht van Read over de andere sectoren. Inmiddels is deze wetgeving er al door - was me even ontschoten...

ve
door verwijderd - Oct 1, 2009 om 00:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag menneke,

De nieuwe opzegtermijnen zijn/worden....................................

Na het kontrakt van het eerste jaar (12 maanden) is het opzegtermijn 1 maand en mag er niet meer stilzwijgend verlengd worden:

Ingangsdatum:

1. Op 1 juli 2009 de telecomsektor (internet/mobiel bellen/kabel)

2. Op 1 januari 2010 (waarschijnlijk) sportscholen, tijdschriften e.d.

De stilzwijgende verlenging is vervangen door abonnementen en lidmaatschappen met onbepaalde termijn, maar met een opzegtermijn van maximaal een maand.

Abonnementen en lidmaatschappen die in de wet worden aangepakt, zijn die van sportscholen, boekenclubs, tijdschriften, internet- en telefoniebedrijven en autopechdiensten.

Consumenten krijgen verder het recht om op dezelfde manier (post, internet, telefoon) op te zeggen als het abonnement was aangegaan.

Voor kranten en tijdschriften is een belangrijke uitzondering gemaakt. Die mogen een opzegtermijn van drie maanden hanteren, waar in de wet verder een maximum van een maand geldt.

3. Op 1 maart 2010 volgt (waarschijnlijk) de verzekeringssector

Voorzover ik het kan beoordelen valt een abonnement op HCC nog niet onder deze (nieuwe) regelingen. Dat zal pas vanaf 1-1-2010 het geval zijn.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Oct 1, 2009 om 00:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Read en ook Holpen natuurlijk,

QUOTE: De stilzwijgende verlenging is vervangen door abonnementen en lidmaatschappen met onbepaalde termijn, maar met een opzegtermijn van maximaal een maand. Einde QUOTE.

Aangezien ik het nog niet helemaal begrijp, vraag ik of jullie wellicht nog iets kunnen specificeren.

Read: Ik heb bovengenoemd citaat voor jou even aangehaald. Maar geldt dit nu alleen voor de telecomsector of is dit voor alles m.b.t.alle abonnementen al in werking getreden?

Verder schrijf jij dat ik (wellicht) per 1 januari 2010 per maand kan opzeggen. Maar in 2008 is er al op 28.10.2008 afgeschreven, terwijl  mijn "lidmaatschap"van toen nog E 10,-  ingegaan is op 18.11.2007.

@Holpen: Het verhaal HCC is wat gecompliceerder van aard. Naast  allerlei computerclubs e.d. verlenen ze wel internetdiensten. Zo kun je bij voorbeeld bij je abo een account van HCCNet nemen. Dus - ik ben voorzichtig - kunnen ze toch onder de per 1 juli 2009 ingevoerde maatregel t.a.v. telecombedrijven vallen.

Het bedrag ad E 24,75 wordt nu aan het eind van oktober afgeschreven. Als ik de suggestie van Holpen volg, ben ik bang dat - als ik ga opzeggen m.i.v. 1.1.2010 - niets meer van dit bedrag terug zal zien.

Ik heb hen al terug geschreven dat ik dit op Kassa aan de orde zal stellen. Als jullie geen eenduidig antwoord kunnen geven op mijn vraag dan neem ik dat jullie uiteraard niet kwalijk. Ik kan altijd nog mijn licht op gaan steken bij Consuwijzer. Sorry dat ik zo laat reageer: zat even een film te kijken, vandaar

ve
door verwijderd - Oct 1, 2009 om 03:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen,

Ik heb dit topic ook geplaatst op de website:

www.belazerdophetnet.nl en daar gaf men de link van de desbetreffende website van HCC. Deze link was dus juist en ik geef hem hier nog even wat specifieker - gericht op hun ledendiensten - door. Hier komt de link

http://www.hcc.nl/eCache/DEF/37/966.html. Dit is de hoofdsite. Maar aan de linkerkant tweede van boven noemen ze wel degelijk activiteiten die met het intenet te maken hebben. Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen. Groetjes, Menneke

ve
door verwijderd - Oct 1, 2009 om 07:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoezo dit bericht geplaatst op belazerdophetnet? Je wordt helemaal niet belazerd. E.e.a. wordt toch duidelijk uitgelegd door Read.

De nieuwe wetgeving die al per 1/7 is ingegaan heeft te maken met abo's v.d. telecomsector, daar valt een lidmaatschap van HCC (een vereniging) niet onder!

HCC staat gewoon in zijn recht je abo pas per 18.11.2010 te beëindigen. Je had er zelf aan moeten denken dit abo op tijd op te zeggen.

ve
door verwijderd - Oct 1, 2009 om 07:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, daar kunnen we niets mee!

De HCC is een computerclub. Als extraatje krijg je allerlei diensten aangeboden. Je hebt echter geen abonnement op deze diensten, maar je bent lid van een computergebruikersvereniging. Dat is iets heel anders!

Geloof het nou maar.

Je bent dan ook behoorlijk voorbarig en onterecht bezig geweest door dit op de door jou genoemde website te zetten. Je bent helemaal niet belazerd! Je hebt jezelf kennelijk allereerst al een abonnement dat je niet nodig had laten aansmeren. Vervolgens ben je ook gewoon domweg vergeten dit abonnement op tijd op te zeggen. Nu moet je dus niet proberen de schuld bij een ander te leggen.

Je abonnement verloopt keurig volgens de regels en de voorwaarden, zoals die toentertijden van toepassing waren. Dat er binnenkort nieuwe wetgeving van kriacht wordt, doet daar niets aan af.

Het verhaal over gebrande billen en blaren is hier van toepassing.

ve
door verwijderd - Oct 1, 2009 om 18:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen,

Mijn antwoord is te vinden op www.belazerdophetnet.nl

Door het onbeschofte antwoord van een van de leden op dit panel heb ik mij genoddzaakt gevoeld daar mijn antwoord te plaatsen.

ve
door verwijderd - Oct 1, 2009 om 20:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals dag menneke,

Ik heb jouw bericht op de andere site gelezen. Het is voor jouw een vervelende zaak, maar HCC was tot 1 maart 2006 een computerclub én een provider. Vanaf 1-3-2006 hebben ze de providerspoot verkocht aan xs4all (nu een KPN onderdeel). De nieuwe wetgeving die er is voor de telecomsector is dus NIET van toepassing op de HCC-computerclub (dat is een vereniging en geen commerciële provider). Hopende dat ik je hiermee wat duidelijkheid gegeven heb.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Oct 1, 2009 om 23:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met de beste wil van de wereld kan ik hier nergens een onbeschofte reactie vinden. Er staan alleen een paar reacties die je duidelijk maken dat jouw ideeën hierover niet juist zijn.

Als je bevestiging van je eigen ideeën zoekt, ben je hier aan het verkeerde adres. We proberen je juist duidelijk te maken dat de wetgeving iets anders in elkaar zit dan je had gedacht.

Als je dan je verhaal op een website zet die "belazerd op het net" heet, wek je de indruk dat men jou belazerd heeft. En dat is pertinent niet waar. Je hebt zelf een aantal dingen fout gedaan: je hebt je willens en wetens een abonnement laten aansmeren, hebt dat maar zo gelaten (getuige je eigen woorden op de andere site), je wist dat je twee maanden opzegtermijn had (ook je eigen woorden) en vervolgens vergeet je op te zeggen. Niemand die je belazerd heeft! Je hebt gewoon een fout gemaakt! Kan de beste gebeuren.

Nu denk je - zoals zovelen - dat alle stilzwijgende verlengingen verboden zijn. Dat is echter niet waar. Dat is je hier door ons hopelijk duidelijk gemaakt. Dus op die gronden kun je het abonnement niet beëindigen. HCC heeft - helaas voor jou - gewoon gelijk en mag je houden aan de overeenkomst.

Nogmaals, ik kan niets onbeschofts aan onze antwoorden ontdekken, afgezien van het feit dat je geen gelijk krijgt. Als dat onbeschoft is, dan zij het zo.

ve
door verwijderd - Oct 2, 2009 om 00:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Read,

Het probleem ligt ingewikkelder, nogmaals maar nu weer op een andere manier. Vroeger betaalde je bij een bepaald pc-blad E 10,- erbij voor HCC om de HCC-dagen te bezoeken. Ik ben dus in 2007 lid geworden van deze club. Maar tegen het einde van het jaar 2008 zijn IDG en HCC uit elkaar gegaan. Dit heeft geresulteerd in een (groot?) aantal opzeggingen, omdat HCC haar ledenprijs toen verhoogde van E 10,- naar E 24,75. En ik had toen feitelijk moeten opzeggen, maar was herstellende van een hartinfarct. Het enige dat ik dus niet wist, was het tijdstip waarop het abo is ingegaan en dat is dus de reden waarom ik te laat ben met opzeggen. Maar ik blijf het ECHT onbeschoft vinden van HCC dat er geen brief wordt gestuurd met info of je je abo nog wilt behouden. Dan krijg ik toch - eufimistisch - gezegd toch een beetje naar gevoel. Het zij zo.Wellicht wordt het - zoals jij al suggereert - per 1.01.2010 anders, maar dan moet ik nog zien of ik een gedeelte van die E 24,75 terug kan krijgen.

ve
door verwijderd - Oct 2, 2009 om 02:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

@menneke:
Het probleem ligt daarmee niets ingewikkelder. Wat er destijds allemaal is gebeurd is momenteel van geen belang meer. Je merkt terecht op dat je toen had moeten opzeggen. Dat dit door omstandigheden niet is gebeurd, is heel jammer, maar begrijpelijk.

Echter, je hebt daarna nog maandenlang de tijd gehad om uit te vogelen wat de ingangsdatum van je abonnement was. Eén telefoontje of mailtje naar de HCC was daarvoor voldoende geweest. Heb je niet gedaan, helaas. Dus ben je er nu te laat achter gekomen.

ve
door verwijderd - Oct 2, 2009 om 02:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

@menneke:
Ben het overigens helemaal met je eens dat het zo zou moeten zijn dat je bij elk abonnement voor het verstrijken van de opzegtermijn een bericht hierover zou moeten ontvangen. Dat is nu ook precies de reden dat de nieuwe wetgeving van kracht is/wordt.

Echter, in de voorwaarden die je destijds hebt geaccepteerd, staat duidelijk dat het lidmaatschap steeds stilzwijgend verlengd wordt. Daarmee ben je dus zelf verplicht je abonnementen goed bij te houden. Je had het kunnen weten...

ve
door verwijderd - Oct 11, 2009 om 20:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb nogmaals een brief geschreven aan de heer Janssen, aangezien ik hun statuten en het HH heb kunnen downloaden:

Betreft: uw brief dd 7.10.2009. lidmaatschapsnummer 3106786.

Ik benader u hier even apart om nog eenmaal mijn verhaal uit de doeken te doen. Ik ben met mevrouw Claessen in gesprek via de mail en ik zie dat u daarvan ook hetzelfde bericht krijgt van wat ze mij heeft gechreven.

Het volgende moet mij toch echt van het hart m.b.t. uw vereniging. Alles wat m.b.t. lidmaatschap fout kon gaan, is fout gegaan.

Op 18.11.2007 ben ik via de Ohra bij u een lidmaatschap aangegaan. Van dit lidmaatschap heb ik van uw kant NOOIT een bevestiging gehad; sec gesproken ben ik dus ook helemaal geen lid van de HCC!

Pas een half jaar laten zijn er wat papieren en een pas binnengekomen. Ik heb ondertussen gelezen dat 2007 geen "best" jaar was, om het maar eufemistisch te zeggen. In de loop van 2008 is Petra Claessen aangetreden als Directrice/Bestuurster. Maar haar aantreden heeft voor mij dus niets op geleverd; integendeel! En dit heeft - gezien de reacties op de diverse fora - de HCC geen goed gedaan.

Ik heb alleen het afgelopen anderhalf jaar de magazines ontvangen. Verder heb ik zegge en schrijve maar 1 brief van HCC ontvangen over de ontvlechting van IDG en HCC en dat dit de leden een vehoging van de contributie bracht van 150%!!!!. Het bedrag werd n.l. verhoogd van E 10,- naar E 24,75. Op deze brief, die ik nog heb, staat geen datum vermeld.

Op 28.10.2008 werd per aut.inc. het bedrag van mijn giro 1652709 afgeschreven. Maar NOOIT heb ik een nieuwe ledenpas van HCC gehad. En: wel een beetje een vroege incasso voor een lidmaatschap dat op 18.11.2007 is gestart en waar ik dus van uw kant nooit bericht van heb gehad.

Ook doet u nog steeds zaken met de Ohra. Ik heb daar nog 3 verzekeringen lopen, waarop de door u voor de leden geregelde korting van 10% van toepassing is. Ook deze korting is NOOIT doorberekend door de Ohra naar mij toe.

ve
door verwijderd - Oct 11, 2009 om 20:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is het tweede gedeelte:

Artikel 6

Het lidmaatschap eindigt:

a. door het overlijden van het lid;

b. door schriftelijke of digitale opzegging door het lid bij de Directie van de vereniging en wel per het einde van een lidmaatschapsperiode van tenminste twaalf kalendermaanden of een veelvoud daarvan en met een opzeggingstermijn van minstens twee maanden:echter kan het lidmaatschap door het lid met ingang van de dagtekening van de opzegging onmiddellijk worden beeindigd, indien rederlijkerwijze niet van het lid gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren.

Ik ben van mening dat de regels in rood getypt op mij van toepassing zijn en ik vraag dan ook van u deze werkelijk na te komen.

Hierbij verzoek ik u dus vriendelijk maar toch dringend mijn lidmaatschap van uw vereniging te beeindigen op grond van artikel 6., lid b. en de automatische incasso op girorekg. 1652709 in te trekken .U bent naar mij toe teveel in gebreke gebleven en dus ben ik de mening toegedaan dat van mij niet langer meer kan worden verlangd nog langer lid te zijn van HCC. En club waaraan ik dus nooit iets heb gehad.

Rest mij nog een ding en dat is de volgende raad. IN 2008 bent u gigantisch de mist in gegaan met deze ontkoppeling en de stilzwijgende verlenging van uw abonnement. Maar er is EEN DING dat telt: U bent er voor de LEDEN en de LEDEN zijn er NIET voor U en u heeft dat in 2008 mogen ondervinden. En dat is de reden dat ik u nu schrijf.

Mijn grote vriend Holpen zal hier wel weer commentaar op hebben vrees ik ;)

ve
door verwijderd - Oct 11, 2009 om 23:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, valt mee, hoor...
Ik denk dat de rode regels op jouw situatie niet van toepassing zijn, maar je kunt het natuurlijk altijd proberen. Sterker nog: ik hoop oprecht dat het je lukt!

Feit blijft echter dat je zelf op geen enkel moment de juiste acties hebt ondernomen: je hebt niet op tijd opgezegd, je hebt niet opgezegd toen de contributie verhoogd werd en je klaagt nu pas over zaken waarover je al (veel) eerder had kunnen klagen. Verder houd je de HCC verantwoordelijk voor een korting die door OHRA verstrekt zou moeten worden en haal je in je verhaal nog wel een aantal andere zaken aan die in het geheel niet terzake doen, maar goed...

Nogmaals: ik hoop echt dat men je lidmaatschap z.s.m. beëindigt, dan zijn jullie van twee kanten van het gezeur af. Voor iedereen beter!

ve
door verwijderd - Oct 12, 2009 om 18:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vandaag kreeg ik de mail van de Consuwijzer terug. Zij kunnen hier niets mee, maar ze verzoeken mij dit te melden aan de Nederlandse Zorgautoriteit. Volgens mij is de laatste al langer bezig met het onderzoeken van de zgn."collectieve" verzekeringen. Ik bedoel hiermee verzekeringen die "collectief" kunnen worden gemaakt door het aanmelden als particulier bij een of andere club (in mijn geval HCC, maar deze is dus niet op de OHRA-site te vinden). Ik wacht eerst de brief af van mevr. Claessen en dan kan ik alsnog dit melden bij bovenstaande Autoriteit. En dan noem ik niet de HCC, maar uiteraard de Verzekeringsmaatschappij Ohra.

ve
door verwijderd - Oct 12, 2009 om 19:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ho, wacht even! Daar wordt het verhaal natuurlijk wel wat anders van!

Het ging hier dus om een ziektekostenverzekering. Inderdaad bieden veel verzekeraars de mogelijkheid om deel te nemen aan een collectieve verzekering, wanneer je lid bent van een bepaalde club. Vaak gaat het dan om bijvoorbeeld een vakbond of een belangenorganisatie.

Kennelijk heeft OHRA met de HCC ook een dergelijke overeenkomst gesloten, waardoor HCC-leden een collectieve ziektekostenverzekering kunnen afsluiten en zodoende een bepaalde korting op hun premie krijgen. Deze korting wordt vaak niet expliciet vermeld op je facturen, maar ergens zal ongetwijfeld wel vermeld staan dat je verzekerd bent via een collectieve verzekering.

Je bent dus akkoord gegaan met een lidmaatschap om korting op iets anders te kunnen krijgen. Tsja... misschien was een dergelijke constructie je destijds niet helemaal duidelijk, maar dat is wel wat je gedaan hebt. Dan kun je wel boos zijn op jan-en-alleman, maar je hebt dan toch echt zelf hier bewust voor gekozen, inclusief de daaraan verbonden voorwaarden.

Hoe het ook zij, als je je lidmaatschap van de HCC beëindigt, zal je waarschijnlijk wel iets omhoog gaan in je ziektekostenpremie.

ve
door verwijderd - Oct 12, 2009 om 20:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Read

Zojuist krijg ik een mail binnen dat de opzegbrief aangetekend is verstuurd: waarvan akte!

@Holpen

Ik verzoek jou pas te oordelen over iemand als je alles weet. Ik wilde in 2007 overstappen naar DSW: deze was dus goedkoper. Maar bij Ohra was het hele jaar 2007 al een zooitje en in principe wilde ik van de drie zorgverzekeringen af. Dus ik heb blijkbaar op 18.11.2007 naar Ohra gebeld. Ik was toen ziek en dan werkt mijn geheugen niet zo best. De vrouw van Ohra was zeer vasthoudend, aangezien ik al had aangegeven te willen overstappen, omdat de premie bij DSW lager was. Maar als ik - zo zei deze vrouw - een lidmaatschap zou nemen van HCC ad E 10,- per jaar dan kon ik wellicht toch bij heb blijven. Alles ging verder telefonisch en ik moest me dus eerst aanmelden bij HCC en van HCC moest zij vervolgens een bevestiging hebben en die kreeg ze niet. Holpen: misschien ben jij zo vreselijk standvastig dat jij je niet in de luren laat leggen. Ik stond op dat moment vanwege ziekte niet sterk in mijn schoenen en dat kan ieder mens overkomen. Toen de overeenkomst met HCC was gesloten, kwam de vrouw van Ohra met de volgende vraag op de proppen: waarom ik weg wilde bij Ohra. Nou omdat DSW goedkoper is. En toen kwam de adder naar boven: zij zei dat Ohra de fysiovergoeding had beperkt tot 18 behandelingen per jaar per 2008. En dus was mijn keuze snel gemaakt: DSW met ook voor 2009 een onbeperkte fysiovergoeding. Ik heb geen bevestiging gehad van HCC en Ohra hoogstwaarschijnlijk ook niet. Want die vrouw zat te wachten op een bevestiging en uiteindelijk is om die reden plus bovenstaande reden het gesprek beeindigd. Maar ik heb nu nog 3 verzekeringen lopen bij Ohra ZONDER de HCC-korting!

Ik hoop voor in de toekomst dat je wat minder straf met je oordeel bent.

Menneke

ve
door verwijderd - Oct 12, 2009 om 20:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil best pas oordelen als ik alles weet, maar zou jij dan zo vriendelijk willen zijn hier ook alle relevante informatie te vermelden? Want dat doe je dus gewoon niet!

Verder ben je gewoon op zoek naar mensen die het met je eens zijn. Niet naar gefundeerde antwoorden.

Niettemin hoop ik nog steeds voor je dat je binnenkort van de hele ellende af bent, want het is wel heel vervelend.

ve
door verwijderd - Oct 12, 2009 om 21:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik
wil best pas oordelen als ik alles weet, maar zou jij dan zo
vriendelijk willen zijn hier ook alle relevante informatie te
vermelden? Want dat doe je dus gewoon niet!

Verder ben je gewoon op zoek naar mensen die het met je eens zijn. Niet naar gefundeerde antwoorden.

Niettemin hoop ik nog steeds voor je dat je binnenkort van de hele ellende af bent, want het is wel heel vervelend.

(had deze reactie per abuis ook al hierboven geplaatst, maar hij horot hier...)

ve
door verwijderd - Oct 14, 2009 om 19:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vandaag heb ik een aangetekende brief opgehaald die afkomstig was van HCC. Mijn abo is onmiddellijk stopgezet dus per 13.10.2009.

Ver gaf mevrouw Claessen aan de hele gang van zaken te betreuren en ik heb geantwoord dat dit ook voor mij heeft gegolden. Maar desondanks heb ik haar bedankt voor de moeite om mijn abo ongedaan te maken. Op haar verzoek plaats ik dus nu even deze reactie van haar kant en daar ben ik het uiteraard mee eens. Mevrouw Claessen: hartelijk dank voor uw moeite. Hier zit een blije minimumlijder ;).