Us
door Usher-57 Nov 3, 2016 om 02:23
Geldzaken & recht

Mag colporteur gegevens klant invullen, naam,handtekening etc..

PC Harmony Service colporteur heeft het hele contract incluis paraaf en persoonlijke gegevens van mn 65 jr oude moeder ingevuld. ''Als r maar wat staat''zei hij

1778 7 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Nov 3, 2016 om 03:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Gegevens mogen door de colporteur worden ingevuld, een handtekening moet natuurlijk door je moeder worden gezet. Je moeder heeft 14 dagen bedenktijd, dus zij kan van deze overeenkomst af als zij dat wil. Meer informatie daarover lees je hier https://www.consuwijzer.nl/thema/verkoop-buiten-verkoopruimte

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Nov 3, 2016 om 08:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En was dat misschien op verzoek van uw 65 jaar jonge moeder?

Us
door Usher-57 Nov 5, 2016 om 05:33
2 Antwoorden / 2 Vragen

@-tijger1,
Beste tijger(in?), je scepticisme is zelfs in je 12 woorden niet te missen en is ook niet helemaal misplaatst. Om te beginnen zou zij op 65 jarige leeftijd zich in deze situatie nooit hebben laten intimideren/overrompelen. Eigenlijk vraag je of zij wellicht enigszins dement is of iets soortgelijks, nee maar assertiviteit is iets waain ze niet uitblinkt als iemand constant aan het woord is en geen ruimte geeft voor relevante vragen.Daar komt bij dat ik een domme typfout maakte, zij was geen 65 maar 85, het spijt me echt.

Nu ik toch bezig ben en het op prijs stel dat je zowiezo hebt gereageerd zal ik proberen een korte versie van het gebeurde weer te geven.

Op de deur van m'n moeders woning zit al enkele jaren de bekende sticker ''Geen Colportage'' maar die moet kennelijk op ooghoogte zijn aangebracht, men belt 'argeloos' aan. Toevallig was ik op dat moment aanwezig en stond hem te woord
Hij trachtte abonnees te werven die interesse hadden in een professionele PC-monteur, voor €8,00 p/mnd (behoudens de eerste 30 dagen) op die servicemonteur mocht je in een jaar +- 6 maal een beroep doen. Het leek een goed aanbod tegen een redelijke prijs, temeer omdat ik een desk-top had aangesloten zodat zij contact kon hebben via skype(?), e-mail etc, daarin werd zij door familie en mij wegwijs in gemaakt. Ik legde haar dit aanbod voor en sprak met haar af :als zij er gebruik van wilde maken zouden we dat samen betalen.

De colporteur vulde de benodigde gegevens in, m'n moeders personalia, iban nummer, dat formulier zou immers ook als machtiging dienen om een automatische incasso te kunnen uitvoeren. Toen bracht hij op het laatste moment naar voren dat die €8,00 p/mnd in één keer voldaan zou worden, (€99,00) voor het hele jaar ineens, dit omdat het bedrijf slechte ervaringen had met maandelijkse incasso's. Dit was een domper en ze twijfelde. Hij gaf ons te kennen dat hij er begrip voor had en zei:''ik vul dit contract in, als een soort concept, dan hoef ik morgen niet terug te komen als u besluit toch abonnee te worden'', ''wilt u het echt niet bel morgen even naar ons nummer en maak dat kenbaar''. Moet ik niet tekenen, vroeg m'n moeder. ''Is al gedaan door mij, ach als er maar wat staat'' De volgende dag belde zij op naar het bedrijf en werd keurig te woord gestaan, het contract zou niet  doorgaan en daarmee was alles netjes afgehandeld, aldus de telefoniste.

Tot enkele maanden later ze aanmaningen ontving, verschillende bedragen, van €25,00 om het abonnement te beeindigen tot €99,00 voor het jaarabonnement. De handtekening is duidelijk niet de hare en kan aangetoond worden, vreemd is ook dat het bedrijf nooit een incasso-poging gedaan heeft terwijl ze toch claimen een overeenkomst te hebben met m'n moeder. Nu is er een incassobedrijf bezig met een 14-dagen brief, daarop heb ik gereageerd, namens moeders, dat zij hen niet erkent als partij in een conflict tussen een bedrijf die menen geld tegoed te hebben en zij eerst maar moeten aantonen waar die handtekening vandaan komt.

Ook heb ik het vermoeden dat dat incassobureau een zwakke poging is om toch nog iets los te krijgen en dat het incassobureau op no-cure-no-pay basis werkt en nog 200 zaken in beheer heeft. Baat het niet dan schaadt het niet is vaak het credo van deze bureau's.

Wat denk je van dit alles tijger1?

Us
door Usher-57 - Nov 5, 2016 om 05:37
2 Antwoorden / 2 Vragen

@tijger,
Sorry,ik had witregels gebruikt maar zie dat ze in mijn posting niet worden gerealiseerd. Ik weet niet waar dat aan ligt.

tijger1
door tijger1 - Nov 5, 2016 om 09:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat er geen witregels tussen staan, ligt niet aan u, maar aan de site. Bij een reactie in een reactie zijn de mogelijkheden van indelen en opmaak zeer beperkt of afwezig.

Dan de leeftijd van uw moeder. Hier wordt vaak "geschermd", soms door kinderen, met de leeftijd van hun ouders of degene voor wie zij de vraag stellen, op een manier alsof die persoon, of personen door hun leeftijd niet meer weten wat ze doen,en daar dus niet meer op aangesproken kunnen worden.

Vandaar mijn ironische opmerking: 65 jaar jong.

Dan het probleem. Jammer genoeg hebt u al niet meteen die colporteur de deur gewezen. In principe moet men nooit iets aan de deur, via de telefoon of op straat kopen.

En dat een colporteur vast wat gegevens invult, is niet raar, dat hij tekent natuurlijk wel.

Maar bij colportage moet er een contract worden afgegeven door de colporteur waarin duidelijk vermeld staat dat er een opzegtermijn is van 14 dagen. Als de opzegtermijn ontbreekt in het contract, is er zelfs een opzegtermijn van een jaar.

Nu ontbreekt natuurlijk zelfs haar handtekening en zij heeft ook nog, helaas telefonisch, opgezegd.

Als ik u was zou ik met de paperassen die u hebt maandag naar het Juridisch Loket in uw gemeente gaan, kijk even op Google voor de details, en laat u daar adviseren en helpen wat te doen.

marita5
door marita5 - Nov 5, 2016 om 09:21
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Usher-57 ,

N.a.v uw reactie gaat dit over direct pc.nl , lees hier de voorwaarden , klik op de rode regels.
Wat de colporteur u verteld heeft klopt niet , u mocht 6 x per jaar gebruik maken van deze dienst , zie ik niet in de voorwaarden staan wel 3x , dus sowieso al de verkeerde informatie .

https://www.directpc.nl/algemene-voorwaarden/

Plaats een klacht op FB / Twitter .

Neem ook contact op met het Juridich loket in uw Gemeente , scroll naar beneden .

https://www.juridischloket.nl/over-het-juridisch-loket/contact

di
door directpc - Nov 7, 2016 om 09:37
2 Antwoorden / Vragen

Beste meneer/ mevrouw Uscher,

Onze excuses dat u en uw moeder dit zo hebben ervaren. Onze vertegenwoordigers zetten geen paraaf of handtekening voor onze klanten. Mocht u dit vermoeden hebben dan pakken wij dit zwaar op. Graag komen wij met u in contact om dit voor u uit te zoeken en op te lossen.

Wij hebben meerdere klanten die 65 jaar of ouder zijn die dagelijks naar aller tevredenheid gebruik van onze service maken. Het is niet onze intentie om klanten in te schrijven die geen behoefte hebben aan ons abonnement.

Nogmaal wij komen graag met u in contact om de situatie op te lossen. Aangezien wij helaas geen contactgegevens van u hebben, kunt u ons bereiken op telefoonnummer 088 222 3333 of via email: info@directpc.nl.

Hopende u hierbij voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groet,
Direct PC

hansje klein
door hansje klein - Nov 7, 2016 om 09:58
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Colporteurs zijn verkopers die meestal geen vaste connectie met de bedrijven waarvoor zij (tijdelijk) werken hebben. Daarnaast is de vergoeding bijna altijd gebaseerd ophrt sfsluiten van een contract.

Misschien kan het hier reagerende bedrijf uitleggen waarom er door hen toegelaten colporteurs onderweg zijn? Waarom wordt er van deze push-verkoopmethode gebruik gemaakt, wanneer men serieus wil overkomen?