Mag colporteur gegevens klant invullen, naam,handtekening etc..
PC Harmony Service colporteur heeft het hele contract incluis paraaf en persoonlijke gegevens van mn 65 jr oude moeder ingevuld. ''Als r maar wat staat''zei hij
Gegevens mogen door de colporteur worden ingevuld, een handtekening moet natuurlijk door je moeder worden gezet. Je moeder heeft 14 dagen bedenktijd, dus zij kan van deze overeenkomst af als zij dat wil. Meer informatie daarover lees je hier https://www.consuwijzer.nl/thema/verkoop-buiten-verkoopruimte
Topantwoord
En was dat misschien op verzoek van uw 65 jaar jonge moeder?
@-tijger1,
Beste tijger(in?), je scepticisme is zelfs in je 12 woorden niet te missen en is ook niet helemaal misplaatst. Om te beginnen zou zij op 65 jarige leeftijd zich in deze situatie nooit hebben laten intimideren/overrompelen. Eigenlijk vraag je of zij wellicht enigszins dement is of iets soortgelijks, nee maar assertiviteit is iets waain ze niet uitblinkt als iemand constant aan het woord is en geen ruimte geeft voor relevante vragen.Daar komt bij dat ik een domme typfout maakte, zij was geen 65 maar 85, het spijt me echt.
Nu ik toch bezig ben en het op prijs stel dat je zowiezo hebt gereageerd zal ik proberen een korte versie van het gebeurde weer te geven.
Op de deur van m'n moeders woning zit al enkele jaren de bekende sticker ''Geen Colportage'' maar die moet kennelijk op ooghoogte zijn aangebracht, men belt 'argeloos' aan. Toevallig was ik op dat moment aanwezig en stond hem te woord
Hij trachtte abonnees te werven die interesse hadden in een professionele PC-monteur, voor €8,00 p/mnd (behoudens de eerste 30 dagen) op die servicemonteur mocht je in een jaar +- 6 maal een beroep doen. Het leek een goed aanbod tegen een redelijke prijs, temeer omdat ik een desk-top had aangesloten zodat zij contact kon hebben via skype(?), e-mail etc, daarin werd zij door familie en mij wegwijs in gemaakt. Ik legde haar dit aanbod voor en sprak met haar af :als zij er gebruik van wilde maken zouden we dat samen betalen.
De colporteur vulde de benodigde gegevens in, m'n moeders personalia, iban nummer, dat formulier zou immers ook als machtiging dienen om een automatische incasso te kunnen uitvoeren. Toen bracht hij op het laatste moment naar voren dat die €8,00 p/mnd in één keer voldaan zou worden, (€99,00) voor het hele jaar ineens, dit omdat het bedrijf slechte ervaringen had met maandelijkse incasso's.
Dit was een domper en ze twijfelde.
Hij gaf ons te kennen dat hij er begrip voor had en zei:''ik vul dit contract in, als een soort concept, dan hoef ik morgen niet terug te komen als u besluit toch abonnee te worden'', ''wilt u het echt niet bel morgen even naar ons nummer en maak dat kenbaar''. Moet ik niet tekenen, vroeg m'n moeder. ''Is al gedaan door mij, ach als er maar wat staat'' De volgende dag belde zij op naar het bedrijf en werd keurig te woord gestaan, het contract zou niet doorgaan en daarmee was alles netjes afgehandeld, aldus de telefoniste.
Tot enkele maanden later ze aanmaningen ontving, verschillende bedragen, van €25,00 om het abonnement te beeindigen tot €99,00 voor het jaarabonnement. De handtekening is duidelijk niet de hare en kan aangetoond worden, vreemd is ook dat het bedrijf nooit een incasso-poging gedaan heeft terwijl ze toch claimen een overeenkomst te hebben met m'n moeder. Nu is er een incassobedrijf bezig met een 14-dagen brief, daarop heb ik gereageerd, namens moeders, dat zij hen niet erkent als partij in een conflict tussen een bedrijf die menen geld tegoed te hebben en zij eerst maar moeten aantonen waar die handtekening vandaan komt.
Ook heb ik het vermoeden dat dat incassobureau een zwakke poging is om toch nog iets los te krijgen en dat het incassobureau op no-cure-no-pay basis werkt en nog 200 zaken in beheer heeft. Baat het niet dan schaadt het niet is vaak het credo van deze bureau's.
Wat denk je van dit alles tijger1?
@tijger,
Sorry,ik had witregels gebruikt maar zie dat ze in mijn posting niet worden gerealiseerd. Ik weet niet waar dat aan ligt.
Dat er geen witregels tussen staan, ligt niet aan u, maar aan de site. Bij een reactie in een reactie zijn de mogelijkheden van indelen en opmaak zeer beperkt of afwezig.
Dan de leeftijd van uw moeder. Hier wordt vaak "geschermd", soms door kinderen, met de leeftijd van hun ouders of degene voor wie zij de vraag stellen, op een manier alsof die persoon, of personen door hun leeftijd niet meer weten wat ze doen,en daar dus niet meer op aangesproken kunnen worden.
Vandaar mijn ironische opmerking: 65 jaar jong.
Dan het probleem. Jammer genoeg hebt u al niet meteen die colporteur de deur gewezen. In principe moet men nooit iets aan de deur, via de telefoon of op straat kopen.
En dat een colporteur vast wat gegevens invult, is niet raar, dat hij tekent natuurlijk wel.
Maar bij colportage moet er een contract worden afgegeven door de colporteur waarin duidelijk vermeld staat dat er een opzegtermijn is van 14 dagen. Als de opzegtermijn ontbreekt in het contract, is er zelfs een opzegtermijn van een jaar.
Nu ontbreekt natuurlijk zelfs haar handtekening en zij heeft ook nog, helaas telefonisch, opgezegd.
Als ik u was zou ik met de paperassen die u hebt maandag naar het Juridisch Loket in uw gemeente gaan, kijk even op Google voor de details, en laat u daar adviseren en helpen wat te doen.
Hallo Usher-57 ,
N.a.v uw reactie gaat dit over direct pc.nl , lees hier de voorwaarden , klik op de rode regels.
Wat de colporteur u verteld heeft klopt niet , u mocht 6 x per jaar gebruik maken van deze dienst , zie ik niet in de voorwaarden staan wel 3x , dus sowieso al de verkeerde informatie .
https://www.directpc.nl/algemene-voorwaarden/
Plaats een klacht op FB / Twitter .
Neem ook contact op met het Juridich loket in uw Gemeente , scroll naar beneden .
https://www.juridischloket.nl/over-het-juridisch-loket/contact
Beste meneer/ mevrouw Uscher,
Onze excuses dat u en uw moeder dit zo hebben ervaren. Onze vertegenwoordigers zetten geen paraaf of handtekening voor onze klanten. Mocht u dit vermoeden hebben dan pakken wij dit zwaar op. Graag komen wij met u in contact om dit voor u uit te zoeken en op te lossen.
Wij hebben meerdere klanten die 65 jaar of ouder zijn die dagelijks naar aller tevredenheid gebruik van onze service maken. Het is niet onze intentie om klanten in te schrijven die geen behoefte hebben aan ons abonnement.
Nogmaal wij komen graag met u in contact om de situatie op te lossen. Aangezien wij helaas geen contactgegevens van u hebben, kunt u ons bereiken op telefoonnummer 088 222 3333 of via email: info@directpc.nl.
Hopende u hierbij voldoende te hebben geinformeerd.
Met vriendelijke groet,
Direct PC
Colporteurs zijn verkopers die meestal geen vaste connectie met de bedrijven waarvoor zij (tijdelijk) werken hebben. Daarnaast is de vergoeding bijna altijd gebaseerd ophrt sfsluiten van een contract.
Misschien kan het hier reagerende bedrijf uitleggen waarom er door hen toegelaten colporteurs onderweg zijn? Waarom wordt er van deze push-verkoopmethode gebruik gemaakt, wanneer men serieus wil overkomen?
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Extreme tandarts angst
Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry
Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld
En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit
Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar
Wat ik vind is
...
Lees meer
Hoeveel vloeibaar wasmiddel gebruiken dopjes
Hoeveel fijne was per dopje van het flacon te gebruiken? Lees meer
Hoeveel dopjes Formil Rood gebruiken per wasbeurt?
Het flacon Formil zegt voor 42 wasbeurten inhoud te hebben, maar hoeveel gebruik je per wasbeurt? Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer