Bj
door BjornBNNVARA Mar 6, 2023 om 11:49
Geldzaken & recht

Mag de Kredietbank Rotterdam dit doen?

Voordat ik begin met mijn vraag wil ik benoemen dat ik schulden heb en geen toegang tot een Nederlandse bankrekening. Dit is beide mijn schuld en dit erken ik volledig. Ik leefde erg slecht, maakte schulden en heb fraude gepleegd. Ik wil daarbij ook benoemen dat ik absoluut niet meer deze persoon ben. Ik heb al een tijd geen nieuwe schulden gemaakt en fraude zal ik nooit meer plegen. Mijn les heb ik dus geleerd. Dit verleden geeft mij nu alleen enorm veel problemen.

De situatie is dat ik een tijd geleden ben begonnen aan een schuldregeling. Dit ging goed totdat mijn Nederlandse rekening werd geblokkeerd. Ik was op dat moment anderhalf jaar bezig met de schuldregeling. De blokkade kwam pas na enkele jaren doordat de politie erg achter loopt met het behandelen van deze zaken. Ik kon vervolgens geen weekgeld meer ontvangen doordat mijn rekening was geblokkeerd. Alternatieve oplossingen zoals geld overmaken naar familie of het geld storten op een buitenlandse rekening waren geen opties. Ze hebben mij echt laten stikken. De schuldregeling is zelfs geheel beeindigd omdat ik uiteindelijk mijn inkomen op mijn eigen rekening heb laten storten. In hun ogen had ik moeten leven van 0 euro per week.

Het beeindigen van de schuldregeling is inmiddels 2 jaar geleden. Ik heb in de tussentijd geen nieuwe schulden gemaakt. Door een fout in de administratie van de Kredietbank hebben niet alle schuldeisers contact met mij opgenomen. Hierdoor heb ik regelingen kunnen treffen die voor mij haalbaar waren. Ik heb dus zelfs schuldeisers kunnen afbetalen in deze periode.

Helaas is er een einde gekomen aan deze periode. De schuldeisers van vroeger nemen nu allemaal tegelijk contact op. Ik heb daarom een nieuwe aanvraag gedaan bij de Kredietbank. De aanvraag is helemaal compleet behalve de Nederlandse IBAN. Voor alternatieve opties zoals de buitenlandse IBAN die ik nu al 2 jaar gebruik of de rekening van mijn vriendin staan ze niet open. Ze hebben mijn aanvraag helaas afgewezen. Ik ben nu bezig met het openen van een Convenanten rekening. Hier helpen zij trouwens ook niet bij.

Mijn vraag aan jullie is of zij dit mogen doen? Ik had al een jaar schuldvrij kunnen zijn. Ik moet nu een heel nieuw traject starten van 3 jaar. Uiteindelijk ben ik dus 4 jaar langer bezig geweest doordat zij geen andere optie accepteren dan een Nederlandse IBAN.

Ik wil gewoon mijn leven weer op de rails hebben. Mentaal kan ik dit allemaal echt niet meer aan. Als jullie suggesties of tips hebben, hoor ik het echt graag.

2446 7 Rapporteer

sira
door sira - Mar 6, 2023 om 12:14
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Ik moest even op Google zoeken, omdat het blijkt dat de Kredietbank Rotterdam een onderdeel van de gemeente is. Bent u zelf naar de Kredietbank gegaan of heeft de gemeente u daarnaartoe verwezen?

Bj
door BjornBNNVARA Mar 6, 2023 om 12:51
4 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb mijn aanvraag via de gemeente in orde gemaakt. Je krijgt dan een map die je helemaal vult met alle informatie.

mahadma
door mahadma - Mar 6, 2023 om 12:17
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Voor zover ik weet heeft iedere eu ingezetene recht op een basis bankrekening. Zonder bankrekening kan je effectief niet leven. Google eens met de zoekterm bankrekening voor iederen.

Bj
door BjornBNNVARA Mar 6, 2023 om 12:51
4 Antwoorden / 4 Vragen

Ik ben hier al 2 jaar heel hard mee bezig. Het probleem is dat je hiervoor een hulporganisatie nodig hebt. Dit is de gemeente of de kredietbank. Beide geven alleen aan dat zij geen hulporganisatie zijn. Ik wordt dus echt van het kastje naar de muur gestuurd.

tenormin
door tenormin - Mar 6, 2023 om 12:25
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Neemt u eens contact op met de Nationale Ombudsman, telefoonnummer 0800-3355555

https:www.nationaleombudsman.nl

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 6, 2023 om 12:28
1769 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Bjorn,

U heeft professionele hulp nodig in uw kwestie.

Neem contact op met stichting Humanitas,klik op de volgende link :

https://www.stichtinghumanitas.nl/contact

va
door vanlotjegetikt - Mar 6, 2023 om 13:05
809 Antwoorden / Vragen

Normaal gesproken blijf ik ver het medium Facebook.
Nu zou ik graag willen dat u uw verhaal ook op Facebook zet en dan (sorry) als afschrikwekkend voorbeeld.
De fraude is de reden dat de banken u een rekening onthouden.
Kijk wat de Nationale Onbudsman voor u kan doen.

Bj
door BjornBNNVARA Mar 6, 2023 om 15:21
4 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt!

ro
door ronny530 - Mar 6, 2023 om 13:18
2785 Antwoorden / 41 Vragen

Ik vrees toch dat het niet makkelijk zou worden om nogmaals in een schuldhulpverleningstraject opgenomen te worden omdat u zelf ook steken heeft laten vallen. De eerste vereiste is om volledige medewerking te verlenen u dient openheid van zaken te geven zoals uw frauduleuze handeling en alle schuldeisers voor zover die bij u bekend zijn. In geval van budgetbeheer dient uw inkomen op een tussenrekening van de kredietbank overgemaakt te worden waarna na aftrek van de vaste lasten een deel als weekgeld op uw rekening gestort wordt. Uw rekening werd om redenen van fraude opgezegd en als de kredietbank daarvan op de hoogte was dan was mogelijk geweest om via de kredietbank een tijdelijke bankrekening te openen. Doordat u uw inkomen op een andere rekening heeft laten storten kan de kredietbank uw vaste lasten niet meer betalen en u uiteraard ook geen leefgeld toe kennen.U heeft niet volledig aan het schuldhulpverleningstraject meegewerkt en in dat geval wordt het traject voortijdig beeindigd. Alle bekende schuldeisers worden op de hoogte gestelt en komen uiteraard weer bij u aankloppen zodra u weer traceerbaar bent. Voor zover ik weet komt u de eerste drie jaar na beeindiging niet meer voor een schuldhulp traject in aanmerking omdat u destijds geen volledige medewerking heeft verleend. U legt de fouten bij de kredietbank neer maar u valt zeker ook iets te verwijten door niet volledig aan het traject mee te werken die u als zijnde laatste kans is aangeboden. Ik zie als enige optie een advocaat raadplegen die voor u een WSNP aanvraag bij de rechter in kan dienen maar ook dat wordt vanwege de eerdere fraude moeilijk tenzij u aan kunt tonen uw leven weer op de rit te hebben en toch toegelaten wordt.

Bj
door BjornBNNVARA Mar 6, 2023 om 15:20
4 Antwoorden / 4 Vragen

Omdat er meer dan 1 jaar is verstreken mag ik de aanvraag weer opnieuw doen. Daarbij ben ik overigens tijdens deze en de vorige aanvraag volledig transparant geweest. Zij zijn van de fraude op de hoogte. Ook heb ik de kredietbank alle tijd gegeven om mij te helpen met een nieuwe rekening of andere oplossing. Toen ik mijn salaris zelf heb ontvangen was dit omdat er geen andere optie was. Ik ben immers een mens en heb voedsel nodig om te overleven. Ik heb toen wel netjes alle vaste lasten betaald. Van een achterstand was dus geen sprake.

Volgens uw bericht heb ik niet meegewerkt door zelf mijn salaris te ontvangen. Naar mijn mening heeft juist de Kredietbank niet meegewerkt. Zij zijn met niet 1 oplossing gekomen. Ook waren al mijn voorgestelde oplossingen niet mogelijk. Het is wel heel makkelijk om de bal nu bij mij te leggen maar het feit is dat als ik had gedaan wat de Kredietbank wilde, ik nog anderhalf jaar zonder boodschappengeld had moeten leven.

Het lijkt mij juist een probleem dat de Kredietbank geen buitenlandse IBAN kan gebruiken, geen leefgeld over kan maken naar een partner/ huisgenoot en niet kan helpen met het openen van een basirekening. Daarbij komen ze zelf ook met 0 andere oplossingen.

ro
door ronny530 Mar 6, 2023 om 16:31
2785 Antwoorden / 41 Vragen

In mijn mening heeft u niet meegewerkt omdat u op eigen initiatief uw salaris op uw eigen rekening heeft laten storten en daardoor uw vaste lasten en de afdracht richting schuldeisers niet kon plaats vinden. U snapt de gevolgen van niet meewerken niet omdat u op eigen initiatief zich niet aan de afspraken heeft gehouden en uw salaris onterecht voor u zelf gehouden heeft. Bij aanvang van de schuldhulpverlening zijn er bindende afspraken gemaakt en daar dient u zich aan te houden en eventuele wijzigen in uw situatie direct door te geven dus ook als de bank uw betaalrekening om wat voor een reden dan ook opheft.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 6, 2023 om 13:31
7195 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt voor spoedige hulp ook bij het Leger des Heils uw vraag stellen.

https://www.legerdesheils.nl/neem-direct-contact-op