Ko
door Koos63 Feb 28, 2022 om 20:40
Geldzaken & recht

Mag de verkoper van zijn huis stoppen met onderhandelen

mag de verkoper van een huis tijdens het onderhandelen over het bod en voorwaardes zomaar zeggen tegen geïnteresseerde koper ik zie van het onderhandelen af en ga niet verder met u in onderhandeling omdat we het niet eens worden over prijs en voorwaardes.
er is nog niks definitief afgesproken en op papier gezet alleen over en weer onderhandeld over prijs en voorwaardes.
alles gaat via de makelaar van de verkoper.

5217 14 Rapporteer

ju
door juliomariner - Feb 28, 2022 om 20:45
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom zou dat niet mogen?
Als de verkoper u bijvoorbeeld het pand niet gund kan hij stoppen met onderhandelen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 28, 2022 om 20:45
1778 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Koos63,

Het antwoord op uw vraag is simpel : ja (een verkoper van een huis mag stoppen met onderhandelen).

tenormin
door tenormin - Feb 28, 2022 om 20:53
16845 Antwoorden / 108 Vragen

Natuurlijk mag een verkoper dat. Sterker nog, tegenwoordig heeft iemand die een huis te koopt heeft, voor het kiezen. Vandaar de idiote bedragen van overbieden. Maar dat kan men de verkoper niet verwijten: zou iedereen, ook u, doen. Zou een ander verhaal worden als u een getekent contract zou hebben. Dan pas is hij/zij het haasje.

mahadma
door mahadma - Feb 28, 2022 om 21:09
11561 Antwoorden / 51 Vragen

Stel je voor (voorbeeld) u biedt € 100.000, verkoper wil € 300.000, dan kan ik mij voorztellen, dat de verkoper daar geen tijd meer in steekt.

sira
door sira - Feb 28, 2022 om 21:35
2358 Antwoorden / 24 Vragen

Ja natuurlijk mag de verkoper dat.
ik zie van het onderhandelen af en ga niet verder met u in onderhandeling omdat we het niet eens worden over prijs en voorwaardes. Deze zin geeft mij het gevoel dat u een lastige koper bent en het onderste uit de kan wil op basis van uw voorwaarden.

tenormin
door tenormin Feb 28, 2022 om 21:42
16845 Antwoorden / 108 Vragen

@sira, als koper op de tegenwoordige huizenmarkt moet men nu toch wel op de hoogte zijn van de overspanning qua huizenprijzen? De vraagprijzen worden nu met minimaal 10 á 15% overboden. Of het, vooral voor jongeren eerlijk is, is een andere kwestie, maar ik zou het uiteraard ook aan de hoogstbiedenden verkopen. Uiteraard moet de verkoper ook veel meer betalen voor iets anders. (Of veel hogere huur als men dat wenst).

sira
door sira Feb 28, 2022 om 22:25
2358 Antwoorden / 24 Vragen

De verkoper wil altijd het hoogste bod en de koper betaalt het liefst zo weinig mogelijk. Voor beide partijen logisch. Zodra mijn huis in de verkoop gaat, wil ik ook het beste bod.

gerbera
door gerbera - Feb 28, 2022 om 21:47
7370 Antwoorden / 14 Vragen

Het is de verkoper en niet de koper die bepaald hoe zijn huis te verkopen, dus als koper heeft u geen eisen cq voorwaarde te stellen.

ne
door neodutchio - Feb 28, 2022 om 22:22
5163 Antwoorden / 12 Vragen

De verkoper mag alles doen en laten tot het moment dat zijn/haar handtekening op het voorlopig koopcontract staat. De koper daarintegen heeft dan nog 3 dagen extra.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 1, 2022 om 09:28
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, natuurlijk. Als al gesteld door de anderen die een antwoord gaven.  Er is geen wet waarin is geregeld dat dat niet kan. Met wel de aantekening dat er dan geen sprake mag zijn van al gemaakte afspraken.

me
door mein33 - Mar 1, 2022 om 14:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zolang er sprake is van onderhandelingen kunnen beide partijen de onderhandelingen staken en dat zonder ogaaf van reden.
Mogelijk zit er volgens de verkoper geen schot in de onderhandelingen of er dient zich een nieuwe gegadigde aan waarbij de onderhandelingspositie er voor hem veel gunstiger uitziet.
U kunt uiteraard altijd proberen weer in gesprek/onderhandelingspositie te komen door met uw aankoopmakelaar in overleg te gaan om het e.e.a. weer vlot te rekken. Heeft u geen aankoopmakelaar neem dan contact op met verkoopmakelaar en informeer of de nieuw ontstane situatie nog ruimte biedt voor nieuw overleg.

ro
door ronny530 - Mar 1, 2022 om 16:15
2791 Antwoorden / 41 Vragen

Valt er tegenwoordig nog iets te onderhandelen dan! want voor u 10 of meer anderen die staan te springen om de woning te kunen kopen. U heeft domweg pech meer kan ik er niet van maken.

rj
door rjw Mar 1, 2022 om 17:48
3277 Antwoorden / 5 Vragen

Er zijn nog genoeg woningen waarbij onderhandeld kan worden. Bij woningen tussen de 200...300k wordt ongeveer bij 70% overboden. Bij 30% dus niet. En bij duurdere woningen neemt het percentage waarbij overboden wordt af.

mo
door mof - Mar 2, 2022 om 11:48
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Zolang er niets is vastgelegd mag de verkoper ten alle tijden beslissen om niet te verkopen.

pe
door pedro714 - Mar 2, 2022 om 14:41
9 Antwoorden / 1 Vragen

Wat een vraag. Natuurlijk mag hij dat. Zonder ook maar enige opgaaf van reden.

Ja
door JannyBoe Mar 2, 2022 om 15:54
521 Antwoorden / Vragen

Ja goed hè? Altijd nuttig om wat kennis op te doen rond de koop en verkoop van een huis. Vooral als er ook nog informatieve links bij staan.

1paul
door 1paul - Mar 3, 2022 om 08:44
3168 Antwoorden / 0 Vragen

ja, het is aan de verkoper met wie deze in zee gaat en onder welke voorwaarden deze tenslotte verkoopt, kom je er samen niet uit dan staat het de verkoper vrij om te zeggen sorry, dit is het....