ro
door rolex Jan 13, 2011 om 14:35
Geldzaken & recht

Mag dit zomaar?

Goedendag,
Wij wonen in Rotterdam Hordijkerveld, en pak weg 10 min. lopen van het nieuwe Maasstad Ziekenhuis dat 1 maart geopend wordt. Nu kregen wij gister van de Deelgemeente IJsselmonde een brief dat er een groot gebied rondom het Maasstad Ziekenhuis v.a. 1 maart 2011 moet gaan betalen voor het parkeren van onze auto, ook onze bezoekers moeten gaan betalen. Dit alles i.v.m. het nieuwe Ziekenhuis. Het vreemde is dat dit alleen om dit gebied gaat. De rest van onze wijk hoeft niet te betalen. Er zijn nogal wat bedrijven die hier ook mee te maken krijgen en daar vragen ze maar liefst 30,20 euro parkeergeld per maand voor. Wij moeten voor de eerste auto 5,00 per mnd betalen 2de auto 10,20 en voor onze bezoekers 1,40 per dag deel.deze prijzen gelde voor 2011 wat wordt 2012? Wij worden nu beboet voor het nieuwe Ziekenhuis. Zou het niet normaal zijn dat de Gem. ons een parkeervergunning geeft?
Een heel boze bewoner van Hordijkerveld Rotterdam.
Kan iemand mij raad geven wat te doen?

3013 21 Rapporteer

sonjaatje
door sonjaatje - Jan 13, 2011 om 14:42
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Het zou inderdaad netjes zijn als huidige bewoners een parkeervergunning zouden krijgen (voor 1 auto) maar sowieso zijn die nooit helemaal gratis.
Maar de bedragen die jij noemt vind ik wel hoog.

re
door reddice - Jan 13, 2011 om 14:44
60 Antwoorden / 4 Vragen

Dit soort zaken komen nooit zomaar uit de lucht vallen. Hier is vast en zeker al eerder over vergaderd met omwonenden en de bedrijven. Klopt dit?

erik008
door erik008 - Jan 13, 2011 om 14:52
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Ook in mijn woonplaats heeft de gemeente aangekondigd betaald parkeren langzaam uit te breiden als een olievlek.
Het doel is, dat er geen enkele plek in de gemeente onbetaald parkeren is.
Dit kregen we te horen op een voorlichting avond over de veranderingen in onze wijk.
Ik hoop toch, dat het niet zover komt.

ro
door rolex - Jan 13, 2011 om 15:00
14 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo Reddice,

wij bewoners wisten hier niets van.
Dit is voor ons juist zo onbegrijpelijk. Ook dat er in de enen straat wel betaald parkeren is, en in de andere niet.
Nogmaals wij hebben niet om dit nieuwe Ziekenhuis gevraagd.

invalide
door invalide - Jan 13, 2011 om 15:01
787 Antwoorden / 5 Vragen

Als ze het niet doen loop je vooral als je tegen het ziekenhuis aan woonde de kans dat die parkeerplaats bij ziekenhuis zelf vrijwel leeg was en U niet Uw auto kwijt zou kunnen.

Wel vind ik het per maand tarief erg hoog, ik zou liever €50,- per jaar redelijk vinden en een boekje met parkeerbonnen voor visite, eerste gratis en rest bijkopen.

Verder heeft U naast dit nadeel ook het voordeel dicht bij te wonen als je ooit iets zou mankeren.
U had voor de koop of huur in deze wijk het bestemmingsplan moeten bestuderen en dan had U vermoedelijk tijdig deze plannen gezien.

mahadma
door mahadma - Jan 13, 2011 om 15:05
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Mede door het korten van Den Haag op gemeente gelden, worden er andere wegen gezocht om toch geld binnen te krijgen. In dit geval (mede) door het betaalde parkeren. En € 5 per maand, uitgaande van één auto, is € 60,00 per jaar. Dit is best nog redelijk te noemen. Heeft u twee auto's, ja, dan wordt het € 182,40 per jaar. Maar de tweede auto wordt altijd zwaarder belast in deze situaties. Maar zoals Reddice ook schrijft, dit komt niet out of the blue uit de lucht vallen. U moet hier ongetwijfeld over gehoord/gelezen hebben. Hoe de prijzen in 2012 of 2020 worden weet niemand, maar zeker hoger en je kan dan niet tegenhouden. Groet, mg.

ro
door rolex - Jan 13, 2011 om 15:14
14 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo Mahatma en Invalide.

Nogmaals wij zijn hierover niet geinformeerd, en wat een bestemmingsplan onze wijk is al 48 jaar oud, en het is een arbeiderswijk met alleen huurhuizen.
Onze vrienden (die in een wijk met koopwoningen woont in Capelle a/d IJssel)
hebben allen in een straal van 1 km. een GRATIS PARKEERKAART ontvangen en 1 extra voor bezoekers.
Dat hadden ze bij ons ook moeten doen, en ons vooraf informeren.

edrick3
door edrick3 - Jan 13, 2011 om 15:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo rolex,

Aan al die 'meningen' heb je natuurlijk niets. Het is hier geen Discussie. (En dan is er ook nog zo'n puntenverzamelaar die groene duimen zit te drukken!)

Maar nu je vraag. Nee, er zal niet veel aan te doen zijn. In veel gemeentes wordt er een parkeerbeleid gevoerd en - zoals erik008 ook al aangeeft - het betaald parkeren breidt zich uit.

De gemeentes beroepen zich op:

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

1. Parkeerverordening 2011 en Verordening Parkeerbelastingen 2011
2. Artikel 225 van de Gemeentewet
3. Algemene wet bestuursrecht

D.w.z.: ook in Rotterdam zal er dus een parkeerverordening en verordening parkeerbelasting zijn. Waarschijnlijk op de website (?) in te zien en anders kan de deelgemeente IJsselmonde nadere info geven.

Heel vervelend allemaal, maar het is niet anders. Als burger kun je hier weinig (lees niets!) tegen doen.

Klik bv. even hier voor info over betaald parkeren R'dam algemeen.

Met vr.gr.

mahadma
door mahadma - Jan 13, 2011 om 15:19
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Jammer dat u niet geïnformeerd bent, maar een jaarbedrag van € 60,00 voor 1 auto is niet onbillijk te noemen. En hoe lang zal Capelle a/d IJssel het gratis blijven doen? Groet, mg.

wully4u
door wully4u - Jan 14, 2011 om 14:37
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik woon aan de westkant van het spoor.
Ook ik ben het er ook niet mee eens; zeker niet vanwege de reden die wordt gegeven.
Mijn mening staat .
Ik heb emailtjes gestuurd naar een aantal fracties/raadsleden maar heb daar geen enkele reactie op mogen ontvangen.
Opvallend vind ik toch dat er geen (of zeer minimaal) aandacht is gegeven aan de mogelijkheid (als 'ie er al was, want ik heb 'm gemist) om de bouwplannen in te zien en dat die bezwaarprocedure nergens te vinden is op de website van Bestuurlijk Documentair Systeem. Ik kan mij niet voorstellen dat daar ook maar één regel is besteed aan de invoering van betaald parkeren voor omwonende burgers en in de omgeving gevestigde bedrijven.
Dan was er namelijk toen al gereageerd..........

br
door brambo47 - Jan 20, 2011 om 16:37
14 Antwoorden / 3 Vragen

Waarom moeten de buurtbewoners financieel opdraaien om de parkeer garage van het nieuwe ziekenhuis vol te krijgen.
Als zij het uurtarief niet te hoog maken zal er niemand behoefte voelen om eerst een paar rondjes te reiden om plek te vinden en vervolgens 15-30 minuten van parking naar ziekenhuis te lopen.
Bovendien stopt bijna voor de deur trein, bus en tram.
Geef de bewoners een gratis parkeer kaart op kenteken en naam en een speciale klok naam adreskaart voor bezoekers die ze voor het raam moeten leggen zodat controle mogelijk is. Als deze misbruikt word dan flinke bekeuring geven aan de eigenaar van de kaart en de gratis kaart in beslag nemen waarna ze tegen betaling een bezoekers kaart mogen kopen.
Ik geloof echter meer dat dit gewoon een excuus truc van de gemeente is om weer eens de autobezitter geld af te troggelen?.

mastag
door mastag - Jan 20, 2011 om 22:00
955 Antwoorden / 19 Vragen

@ Wully.
448 euro per jaar, hoeveel auto's heb je dan? (zie site van wullty)
1e kost € 60 per jaar, 2e kost € 123 3e zal ook €123 zijn en 4e dus ook, is samen €429. Beetje a-sociaal 4 auto's voor de deur, waar moeten de buren dan parkeren? En je betaald veel meer aan wegenbelasting/brandstof dus ik zie het probleem niet, 4 bestuurders voor € 429 = €107.25 per jaar voor een parkeerplek. KOOPJE!!!

@ Rolex, je hebt niet om het ziekenhuis gevraagd, mag ik dan daaruit opmaken dat je er ook niet naartoe zult gaan als je iets mankeert?

Verhuis naar het platteland dan weet je zeker dat je nog een paar jaar gratis mag parkeren.

Mastag

wully4u
door wully4u - Jan 20, 2011 om 23:05
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mastag schreef op donderdag 20 jan 2011, 22:00]@ Wully.
448 euro per jaar, hoeveel auto's heb je dan? (zie site van wullty)
1e kost € 60 per jaar, 2e kost € 123 3e zal ook €123 zijn en 4e dus ook, is samen €429. Beetje a-sociaal 4 auto's voor de deur, waar moeten de buren dan parkeren? En je betaald veel meer aan wegenbelasting/brandstof dus ik zie het probleem niet, 4 bestuurders voor € 429 = €107.25 per jaar voor een parkeerplek. KOOPJE!!!

@ Rolex, je hebt niet om het ziekenhuis gevraagd, mag ik dan daaruit opmaken dat je er ook niet naartoe zult gaan als je iets mankeert?

Verhuis naar het platteland dan weet je zeker dat je nog een paar jaar gratis mag parkeren.

Mastag

Allereerst “C'est le ton qui fait la musique”.
.1. Drie auto's meneer/mevrouw "deejay@newyork.com".
Plus gemiddeld twee keer visite per week.
.2. Vier of drie auto's voor de deur a-sociaal; ligt er misschien aan waar iedereen werkt, nietwaar?
.3. "En je betaald veel".... misschien is een "t" beter?!
.4. Dat brandstof/wegenbelasting gedeelte snap ik niet helemaal, nee helemaal niet.... Wie wel?
.5. Wij zouden best naar het platteland willen verhuizen, maar ja, we zijn economisch gebonden aan Groot Rotterdam.... sorry daarvoor... Wij werken allemaal en/of kunnen niet zonder auto....
.6. "... dan weet je zeker dat je nog een paar jaar gratis mag parkeren.".... tsja.... wat is zeker tegenwoordig?

sonjaatje
door sonjaatje - Jan 20, 2011 om 23:36
1961 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 13 jan 2011, 15:19]Jammer dat u niet geïnformeerd bent, maar een jaarbedrag van € 60,00 voor 1 auto is niet onbillijk te noemen. En hoe lang zal Capelle a/d IJssel het gratis blijven doen? Groet, mg.

60 euro om voor je eigen deur te parkeren vindt je niet veel??
Ik vind het belachelijk hoog.

wully4u
door wully4u - Jan 20, 2011 om 23:58
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op donderdag 20 jan 2011, 23:36][quote=mahadma schreef op donderdag 13 jan 2011, 15:19]Jammer dat u niet geïnformeerd bent, maar een jaarbedrag van € 60,00 voor 1 auto is niet onbillijk te noemen. En hoe lang zal Capelle a/d IJssel het gratis blijven doen? Groet, mg.

60 euro om voor je eigen deur te parkeren vindt je niet veel??
Ik vind het belachelijk hoog.

Sonjaatje..... helemaal met je eens.....

toolboy
door toolboy - Jan 21, 2011 om 00:10
965 Antwoorden / 40 Vragen

10min lopen is 2 km??

Ik begrijp de ophef maar snap het niet!
Wat ik wel begrijp is dat het alweer een geld kwestie is.

T

rj
door rjw - Jan 21, 2011 om 09:50
3268 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op donderdag 20 jan 2011, 23:36][quote=mahadma schreef op donderdag 13 jan 2011, 15:19]Jammer dat u niet geïnformeerd bent, maar een jaarbedrag van € 60,00 voor 1 auto is niet onbillijk te noemen. En hoe lang zal Capelle a/d IJssel het gratis blijven doen? Groet, mg.

60 euro om voor je eigen deur te parkeren vindt je niet veel??
Ik vind het belachelijk hoog.

5 euro per maand? Dat is aanzienlijk minder dan wat gebruikelijk is. HIer wordt de gemeente niet rijk van, maar je kan tenminste wel parkeren. Je kunt ook je auto in een wijk verder op zetten natuurlijk.

mahadma
door mahadma - Jan 21, 2011 om 09:55
11547 Antwoorden / 51 Vragen

@wully4yoy en @sonjaatje, Dus € 0,164 per dag om voor je deur te parkeren is veel te duur? , Het tijdelijke "kwartje van Kok" vergeten?. Een actie tegen dit gegeven snap ik nog.
Een parkeertarief in de stad in de garage kost je minstens een kleine € 3,00 per UUR! En dat wordt nog naar boven (lees per uur) afgerond als je net één minuut te lang parkeert, maar dat is niet erg. En bij parkeermeters betaal je ook al snel circa € 1,50 per UUR!
Verhuizen naar het platte land zoals er elders gezegd is, is een idee, daar is het parkeren nog gratis. Groet, MG.

mastag
door mastag - Jan 21, 2011 om 16:37
955 Antwoorden / 19 Vragen

Beste Wully,
Allereerst “C'est le ton qui fait la musique”.
.2. Vier of drie auto's voor de deur a-sociaal; ligt er misschien aan waar iedereen werkt, nietwaar?(Dus er is geen openbaar vervoer in groot Rotterdam)
.3. "En je betaald veel".... misschien is een "t" beter?!(Ach als u wenst op een spelfout te struikelen prima, als u dan toch zo keurig, welbespraakt en goed onderlegd bent, zie ik het probleem van die € 448 al helemaal niet, dat zou dan een fooitje moeten zijn)
.4. Dat brandstof/wegenbelasting gedeelte snap ik niet helemaal, nee helemaal niet.... Wie wel?(Ik wel, als je dat voor 3 auto's betaald is de € 448 een lachertje, of rijdt u in van die hippe wegenbelastingvrije hokjes?)
.5. Wij zouden best naar het platteland willen verhuizen, maar ja, we zijn economisch gebonden aan Groot Rotterdam.... sorry daarvoor... Wij werken allemaal en/of kunnen niet zonder auto....(Kunnen niet zonder auto? dat is best zielig, het is een makkelijk ding maar niet zonder kunnen in een land als Nederland, of beter nog in regio Roterdam is niet goed hoor!)
.6. "... dan weet je zeker dat je nog een paar jaar gratis mag parkeren.".... tsja.... wat is zeker tegenwoordig?( Dat u zeker € 448 moet gaan betalen en dat dat bedrag steeds omhoog zal gaan)

Met groet Mastag

wully4u
door wully4u - Jan 21, 2011 om 17:28
4 Antwoorden / 0 Vragen

@mahadma en @mastag
? Probeer eens goed te lezen en te begrijpen wat iemand bedoelt.
@mahadma in het bijzonder;
? u heeft niets van deze "actie" begrepen.
Dan @mastag;
? het openbaar vervoer is prachtig in Nederland, maar..... sommige gebieden in het Groot-Rotterdamse zijn gewoonweg NIET goed bereikbaar met ons o zo goed geregeld OV.
? Ik snap echt niet wat keurigheid, welbespraaktheid en goed onderlegd zijn te maken heeft met of je "iets veel geld vindt"; zeker wanneer het geld op zich niet het probleem hoeft te zijn, maar vooral de door de gemeente Rotterdam aangevoerde drogredenen voor het invoeren van het betaald parkeren.
? Wij rijden niet in "hippe wegen-belastingvrije hokjes"; Één Nissan Primera 1997, één Nissan Almera 1997 en één Opel Astra 1999.
? Niet zonder auto kunnen vindt u "zielig"; dat is uw goed recht.
? Niemand, dus ook u niet, weet zeker dat ik een bepaald bedrag ga betalen per jaar en dat dat elk jaar meer wordt.

Ik wijs er nog even op dat dit forum bedoeld is om elkaars vragen te beantwoorden, piëteit te tonen en advies te geven.

mahadma
door mahadma - Jan 21, 2011 om 17:45
11547 Antwoorden / 51 Vragen

@wully4you, Toen er in mijn vroegere woonplaats parkeerontheffingen werden verstrekt in mijn woonwijk, moest ik daar ook voor betalen. U valt over € 0,164 per dag, uitgaande van 1 auto. Het gemiddelde gezin in nederland heeft overigens geen drie auto's voor de deur. Dus die € 448,00 = € 1,227 per dag voor alle auto's samen. U maakt mij niet wijs dat u dit niet kunt betalen met drie banen. Daarnaast is het openbaar vervoer in rotterdam met de metro bijvoorbeeld sneller en goedkoper als welke auto dan ook. Heeft u dit ooit serieus geprobeerd? Ik denk het niet. Ik hoor u niet over het kwartje van Kok (herinnert u zich deze nog nog), hoeveel heeft u dat met drie auto's gekost? Heel veel meer als € 448 per jaar! En als u met "uw actie" denkt dat u het parkeerbeleid kunt veranderen vrees ik dat u dit niet lukt. Groet, MG.