ma
door mariska55 Jun 5, 2013 om 22:34
Geldzaken & recht

Mag een webshop 'betaalkosten' rekenen zonder dit te vermelden?

Ik heb vandaag iets gekocht in een webwinkel en na de betaling kreeg ik netjes de factuur van mijn bestelling toegestuurd per e-mail. Het viel mij toen op dat op de factuur staat dat ik 0,77 cent 'betaalkosten' heb betaald.

Op de website is niks terug te vinden over extra 'betaalkosten'. Bij de verschillende betaalopties staat het niet vermeld en in de voorwaarde ook niet. Toen ik mijn order plaatste en mijn bestelling en gegevens controleerde stonden er geen 'betalingskosten' bij vermeld (btw en verzendkosten wel). Op het moment dat ik betaalde heb ik niet gezien dat het bedrag opeens 0,77 cent hoger was.

Natuurlijk begrijp ik wel dat ik beter had moeten opletten tijdens het betalen. Maar mag een webshop dit zomaar doen?

1629 7 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - Jun 5, 2013 om 23:05
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Persoonlijk zou ik de webshop hier zelf op aanspreken.

ma
door mariska55 - Jun 5, 2013 om 23:23
14 Antwoorden / 6 Vragen

Ik was ook van plan om morgen contact met ze op te nemen. Ik heb expres de naam van het bedrijf hier niet genoemd. Vind het wel weer een hoop gedoe voor 0,77 cent, maar het gaat om het principe. Ik heb de vraag hier meer gesteld omdat ik benieuwd was of iemand iets wist of er voor betaalkosten bepaalde regelingen zijn.

alexishoop
door alexishoop - Jun 5, 2013 om 23:40
562 Antwoorden / 6 Vragen

informatie dient compleet en vooraf gedaan worden, als een totaalprijs niet mogelijk is moeten de gegevens om zelf die rekensom te kunnen maken bij het aanbod aanwezig zijn.

mogelijk u bent akkoord gegaan met een totaalprijs via het winkelwagentje en aan de hand van een gekozen betaalproces zijn er nog extra kosten in rekening worden gebracht, voordat er betaald wordt.

dan bent u zelf niet oplettend genoeg geweest.

tenormin
door tenormin - Jun 5, 2013 om 23:49
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Denk, omdat u schrijft over 'factuur per email' te hebben ontvangen, dit bedrijf het als "extra kosten" ziet. Als dat zo is had dit in ieder geval vermeld moeten worden op de site en niet als surprise extra op de rekening komt. Raar bedrag, overigens. Betaald u n.l. per accept girokaart zijn de kosten normaal hoger. Maar ook dat moet vermeld worden. Dus geen correcte informatie.

Cookies
door Cookies - Jun 6, 2013 om 05:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=mariska55 schreef op woensdag 5 jun 2013, 22:34]
Op de website is niks terug te vinden over extra 'betaalkosten'. Bij de verschillende betaalopties staat het niet vermeld en in de voorwaarde ook niet. Toen ik mijn order plaatste en mijn bestelling en gegevens controleerde stonden er geen 'betalingskosten' bij vermeld (btw en verzendkosten wel). Op het moment dat ik betaalde heb ik niet gezien dat het bedrag opeens 0,77 cent hoger was.

Natuurlijk begrijp ik wel dat ik beter had moeten opletten tijdens het betalen. Maar mag een webshop dit zomaar doen?

Veel webshops rekenen transactiekosten als je met Ideal of creditcard betaalt. De ene shop verwerkt deze kosten in de prijs, de andere shop vermeld deze kosten apart.

Als het goed is, staat dit op zijn minst/laatst vermeld naast de Ideal betaalbutton. Aangezien je de naam van de webshop niet wilt noemen (zou niet weten waarom), kan ik het verder niet nakijken.

ma
door mariska55 - Jun 6, 2013 om 09:51
14 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb de webshop vandaag een e-mail gestuurd en ik kreeg direct een e-mail met excuses terug! Door een technische storing waren de extra kosten voor paypal en creditcard niet vooraf zichtbaar voor de klant. Ze sturen zelfs een vergoeding voor het ongemak. Voortaan zal ik beter opletten. Ik weet nu ook dat sommige bedrijven de betalingskosten apart berekenen. Topic kan gesloten worden.

dearagain
door dearagain - Jun 6, 2013 om 14:58
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*op zijn minst dienen die betaalkosten duidelijk voor de koop te worden mede gedeeld