Ma
door Maarten Krijbolder Dec 8, 2017 om 14:52
Geldzaken & recht

Mag het woonfonds na 5 jaar nog een rekening sturen ivm een na betaling verzekeringspremie?

ik heb een brief ontvangen van het woonfonds waar ze vragen of ik ze wil bellen. Dat heb ik gedaan, nu blijkt dat er in 2012 te wijzig premie is betaald, maar dat is meer dan 5 jaar terug. Volgens mij zit daar een verjaringstermijn termijn op.
zover ik weet heb ik nooit een aanmaning van deze achterstallige betaling gekregen.

sta ik in mijn recht voor wat betreft dat verjaringstermijn ?

met vr gr Maarten.

1162 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 8, 2017 om 15:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is er nadien wel voldoende betaald?

gerbera
door gerbera - Dec 8, 2017 om 15:45
7467 Antwoorden / 14 Vragen

nu blijkt dat er in 2012 te wijzig premie is betaald, maar dat is meer dan 5 jaar terug.
Nog niet helemaal, ben bang dat ze nog net op tijd zijn. Mogelijk dat ze u daarom ook laten bellen, per post was misschien te laat geweest.
E.e.a. is dan weer afhankelijk van wanneer de betaling heeft plaatsgevonden. Is dat begin 2012 en gaat die over het jaar 2012 dan zou het een twijfelgeval kunnen zijn.

jo
door jorisw - Dec 8, 2017 om 17:25
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ook nog wel interessant is om te weten is of het aannemelijk is dat je door had kunnen hebben dat er te weinig premie is betaald. Het maakt m.i. uit of er bijvoorbeeld per maand een euro te weinig in rekening is gebracht of dat er maanden geen premie is geincasseerd (om wat voor reden dan ook).

wi
door wilhelmina59 - Dec 8, 2017 om 17:28
555 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een premiewijziging wordt de betaling aangepast, tenzij iemand heeft opgegeven dat er geen opdracht automatische incasso is afgegeven.
Uit uw relaas is op te maken dat er een andere vorm van automatisch betalen op zit.
Zou er even latere communicatie over premies en voorwaarden bij halen ter controle.
Overigens netjes dat ze dit zo aanpakken ipv een aanmaning met kosten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 10, 2017 om 14:23
16966 Antwoorden / 202 Vragen

Onder voorbehoud: het burgerlijk wetboek naziend voor wat de artikelen boek 3: 310 en verder is er inderdaad sprake van verjaring omdat die een termijn van 5 jaren bedraagt. Mijn voorbehoud is dat een rechter uiteindelijk degene is die bepaalt maar m.i staat u stevig.
Dat geldt vooral ook indien u niet binnen de afgelopen 5 jaren een bericht / aanmaning etc. heeft ontvangen.
U kunt de wetsartikelen online vinden bij bijv. wetboek online.nl

AWYeah28
door AWYeah28 - Dec 10, 2017 om 15:35
355 Antwoorden / Vragen

Beste Maarten,

Als u niet wist dat er te weinig was betaald, dan ontkent u de vordering en vraagt u hen bewijs te leveren. Mochten zij bewijs leveren dan kunt u alsnog aangeven dat de verjaringstermijn is verstreken en kijken hoe hier op wordt gereageerd. Afhankelijk van het bedrag laat men het er misschien bij zitten. Wordt er desondanks een zaak van gemaakt, weiger dan in elk geval extra kosten te betalen wegens het uitblijven van een (aangetekende) aanmaning en neem contact op met uw plaatselijk Juridisch Loket voor juridische ondersteuning.

Succes!

woonfonds
door woonfonds - Dec 18, 2017 om 11:24
3 Antwoorden / 0 Vragen

Beste meneer Krijbolder,
Graag komen we direct met u in contact over uw vraag.
Wilt u uw telefoonnummer mailen naar kim.van.grinsven@achmea.nl?

Hartelijk dank voor uw moeite.

Kim van Grinsven
Woonfonds