An
door Anoniempje666 Nov 14, 2020 om 10:31
Geldzaken & recht

Mag ik als caissière te weinig geld terug geven als ik niet meer geld in kas heb?

Ik werk als caissière bij een bekende winkelketen. Het komt vaak voor dat de 5 of 10 centjes op zijn. In dit geval moet ik geld bij vragen, dus aan mensen vragen of ze 5 of 10 cent gepast kunnen betalen. Soms kan dit niet en maken de meeste mensen hier geen probleem van. Echter zijn er mensen die perse die 5 cent terug willen. Van mijn baas mag ik niet meer geld geven dan, er terug gegeven moet worden. Dus ik mag geen 10 cent geven als de 5 cent op is. Hier worden sommige klanten heel boos over. Persoonlijk kan ik de irritatie begrijpen maar doe ik alleen maar mijn werk.

Mag een winkel iemand minder geld terug geven als er niet meer in kas zit? Of moet de winkel dan te veel geld terug geven?

5541 17 Rapporteer

panter22
door panter22 - Nov 14, 2020 om 10:40
6599 Antwoorden / Vragen

Waardeloos dat je baas je met dit probleem laat zitten. Heb je geen werkoverleg waarin je dit soort zaken kunt bespreken?
Of kun je je baas er bij halen als de klant heel boos wordt?

sw
door swat1500 - Nov 14, 2020 om 10:42
3790 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, als winkel dien je het goed te verkopen voor de prijs waarvoor het te koop staat. Je mag dus niet zomaar te weinig wisselgeld terug geven.
Als er onvoldoende wisselgeld is en de klant gaat niet akkoord met het niet volledig teruggeven van het wisselgeld is de keuze de koop niet door laten gaan of het verkoop bedrag naar beneden afronden.
Teveel terug geven mag natuurlijk ook maar is niet verplichtend.

Opzettelijk te weinig geld terug geven zou zelfs kunnen worden gezien als verduistering wat een strafbaar feit is.

hutch
door hutch - Nov 14, 2020 om 10:56
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Uw werkgever / de manager maakt van zijn/haar probleem het probleem van u en de klant. Dat is uiteraard uit den boze.

Maar ik vermoed wel waarom er vaak te weinig kleingeld is: als de manager naar de bank gaat voor kleingeld, zal hij/zij daarvoor moeten betalen.

Dus: het bedrijf, waarvoor u werkt, is uiteraard verplicht om, indien gewenst/geëist, al het geld aan de klant te geven, waarop die klant recht heeft.
Kan dat niet, zal die manager met u (en overig personeel achter de kassa's) in overleg moeten gaan, om het bedrag dan maar in het voordeel van die klant, af te ronden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 14, 2020 om 10:59
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Nee, uiteraard mag dat niet!!! Dat betekent dat u dan teveel laat betalen en uw chef heeft het dus helemaal mis!

Hoewel het om kjleine bedragen gaat zoals een 5 cent is het in feite toch een kwestie van, ja sterk uitgedrukt, oplichting.
Nu zullen klanten dan wel geen aangifte doen omdat 5ct ook niet de moeite is om dat strafrechtelijk te behandelen maar het lijkt mij dat dat dan wel klanten kan kosten.  U moet dus als er teveel wordt betaald geld terug geven! Uw chef kan u geen andere opdracht geven.

U mag wel vragen of men dan wil pinnen.

sw
door swat1500 Nov 14, 2020 om 13:23
3790 Antwoorden / 0 Vragen

Oplichting is het niet wel verduistering. Klant geeft geld ter betaling van het produkt. Verkoper houdt een deel van dat geld, dat hij kreeg om de koopsom te verrekenen en dus rechtmatig onder zich had, voor eigen gewin. Dus verduistering.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 14, 2020 om 16:01
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Inderdaad, ik benutte een verkeerde term: Verduistering is strafbaar gesteld in artikel 321 van het Wetboek van strafrecht en luidt: “H ij die opzettelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort en dat hij anders dan door misdrijf onder zich heeft, wederrechtelijk zich toe-eigent, wordt, als schuldig aan verduistering, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 3 jaren of geldboete van vijfde categorie”.

en oplichting is 'stiekem':
Oplichting kan in veel vormen plaatsvinden, waarbij altijd bepaalde kenmerken naar voren komen. Daarnaast heeft oplichting vaak raakvlakken met andere misdrijven zoals  verduistering. Het gaat de oplichter vaak om het verkrijgen van geld of goederen op een slinkse manier. In dit artikel wordt besproken wat oplichting juridisch precies inhoudt, wat de hoogte van de straf voor oplichting is en hoe het zit met bijvoorbeeld poging tot oplichting.

ne
door neodutchio - Nov 14, 2020 om 11:02
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Wat is de reden van te weinig wisselgeld? Nu vanwege corona niets in kas willen hebben, is het structureel, of geven de cassieres te veel kleingeld weg? In de basis is de leidinggevende verantwoordelijk voor voldoende wisselgeld. Geld kost geld, dus daar moet een balans in gezocht worden. Bijvragen is altijd de taak van een cassiere. Ook al wil dat zeggen 's avonds meer tellen, maar beter dat dan niets kunnen terug geven. Ik heb ze gehad, cassieres die rustig €0,95 terug gaven omdat ze niet wilde vragen of de klant er €0,05 bij wilde doen. Elk rolletje kleingeld kost €0,30, dergelijke cassieres zijn dus behoorlijk duur. Cassieres die bij mij 3 keer op een dag wisselgeld lieten halen hielden het niet lang vol.

Het ligt er dus helemaal aan wie of wat de oorzaak is van te weinig wisselgeld.

diumenge
door diumenge Nov 14, 2020 om 11:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Uiteraard kan het in dit geval nooit aan de oorzaak liggen, wat een onzin.

"Ja sorry, wisselgeld is duur dus ik geef u wat minder wisselgeld terug."

Zie je het voor je?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 14, 2020 om 12:25
1769 Antwoorden / 31 Vragen

@Neotdutchio,

Is uw voorbeeld nog uit de tijd, dat u bij een bouwmarkt werkte?

ne
door neodutchio Nov 14, 2020 om 12:52
5157 Antwoorden / 12 Vragen

@Diumenge, mijn vraag aan TS was wat de oorzaak is. Als inderdaad de manager op de centen zit, dan is dat geen goed iets. Als de cassiere zelf strooit met kleingeld, dan zit daar het probleem.

diumenge
door diumenge Nov 14, 2020 om 13:06
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Neodutchio, de vraag is of de winkel minder geld mag teruggeven als er onvoldoende wisselgeld aanwezig is. Het antwoord daarop is simpelweg nee. De oorzaak of wie het probleem veroorzaakt is totaal niet relevant.

ne
door neodutchio Nov 14, 2020 om 14:21
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Buiten de vraag of het mag is het zeker van belang wat de reden is. Bewust door de werkgever of een ondeskundige medewerker.

diumenge
door diumenge Nov 14, 2020 om 15:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Voor de winkel zelf wellicht, voor de klant is het totaal niet van belang. Fraai overigens om de medewerker, die door het beleid van de winkel met boze klanten wordt geconfronteerd, als ondeskundig te bestempelen.

ne
door neodutchio Nov 14, 2020 om 16:14
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Knap dat u dat kan lezen. Leest u nog meer zaken die ik niet schrijf?

diumenge
door diumenge Nov 14, 2020 om 21:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Niet zo moeilijk om dat te lezen als je het zelf opschrijft.

ne
door neodutchio Nov 14, 2020 om 22:05
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Ik gaf verschillende opties waardoor er een te kort aan wisselgeld kan zijn. Ik zei nergens dat de medewerker ondeskundig is als geen wisselgeld beleid van het bedrijf is.

diumenge
door diumenge Nov 14, 2020 om 22:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dan moet je in deze context niet "of een ondeskundige medewerker" schrijven, want dan lijk je dat wel te bedoelen. Afijn, zelfs als een ondeskundige medewerker de oorzaak is, dan mag het nog steeds niets.

ne
door neodutchio Nov 15, 2020 om 08:50
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Als u het verschil niet kent tussen de woorden "of" en "dus".
Als de ondeskundige medewerker de oorzaak is, dan zal deze zichzelf dus in de spiegel moeten gaan aankijken. Door eigen schuld komt ze dan in die situatie terecht en is daarmee ook zelf verantwoordelijk voor haar eigen daden. Daar kan je een bedrijf of manager niet op aanspreken.

diumenge
door diumenge Nov 15, 2020 om 11:37
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat verschil ken ik zeker. Geen idee wat voor manager je bent of was, maar je instelling is fout.

ne
door neodutchio Nov 15, 2020 om 12:01
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Welke instelling is fout? Mijn werkwijze dat als een cassiere 3 keer per dag wisselgeld bij vraagt ik dat contract niet zou verlengen? Veel wisselgeld in kas hebben wil zeggen veel dood geld. Elke week een geldwagen laten komen om wisselgeld te brengen kost geld. Wie gaat dat betalen?

Dat is hetzelfde als een vakkenvuller in een supermarkt. Als deze niet volgens fifo bij vult omdat hij/zij dat makkelijk vindt, dan is dat niet het beleid van de winkelier. Gevolg is veel eten over datum en een kostenpost. Daar wordt ook die medewerker op aangesproken.

Overigens slaan uw opmerkingen nergens op. Mijn vraag aan TS was met welke reden er geen wisselgeld is. Met daarbij opties. Niet dat zij de schuldige zou zijn of dat ze haar werk niet goed zou doen.

Analoog
door Analoog - Nov 14, 2020 om 11:13
137 Antwoorden / Vragen

Wat een waardeloze zaak is dat, logisch dat mensen daar niet blij mee zijn, het gaat om mijn en dijn, zo simpel is het gewoon...

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 14, 2020 om 11:22
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Voor die klanten die moeilijk over 5 eurocent doen is het een idee om op de kassabon te vermelden dat er de volgende keer dat bedragje in mindering gebracht wordt.
Hopelijk bewaren ze deze bon goed en verdwijnt het niet in een la...

Analoog
door Analoog Nov 14, 2020 om 12:51
137 Antwoorden / Vragen

"die moeilijk doen over 5 cent" zeg je, maar het is toch simpel, je betaald wat moet en meer niet, gaat gekke wereld worden zo....

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 14, 2020 om 12:28
1769 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Anoniempje,

Over welk bedrijf gaat het?

Ik maak bij de Action vaak mee, dat de cassieres mij vragen om gepast te betalen met contant geld.

Bij een supermarkt heb ik dit nog nooit meegemaakt......

lo
door lovewinnie - Nov 14, 2020 om 12:35
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Als er te weinig wisselgeld is moet dit natuurlijk nooit probleem zijn voor de klanten . Of je betaald extra uit maar zeker niet te weinig. Uiteraard mag dat niet. Het is zelfs strafbaar.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 14, 2020 om 15:55
2071 Antwoorden / Vragen

Daar zijn geen regels voor maar onvoldoende wisselgeld hebben is niet bijzonder klantvriendelijk en het nadeel dan bij de klant proberen te leggen natuurlijk ook niet. De klant hoeft natuurlijk niet akkoord te gaan met onvoldoende wisselgeld en als uw baas het nadeel ook niet wil pakken gaat de koop dus niet door. Vandaar dat er ook geen regels zijn, die zijn namelijk onnodig.
Ik vind het overigens wel uw taak als cassiere u in te spannen mensen passend geld te vragen en zo uw wisselgeld op pijl trachten te houden.
Nou betaal ik altijd met PIN maar als ik dit zat was dat liet ik bij onvoldoende wisselgeld mijn boodschappen op de band staan, kijken hoelang die manager daarmee doorgaat.

me
door mein33 - Nov 14, 2020 om 18:32
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het antwoord is eenvoudig :  Nee !

Uw werkgever dient er altijd voor te zorgen dat u voldoende wisselgeld ter beschikking hebt.

"een ieder her zijne en ik zeker het mijne" ook als het  gaat het om/over 5 eurocent.

Iv
door Ivo W - Nov 14, 2020 om 19:10
729 Antwoorden / Vragen

De winkel mag de klant geen hoger bedrag aanrekenen dan het bedrag waarvoor de producten in het schap staan. Dus nee, de caissière mag niet minder geld terug geven dan nodig is.

De winkelier zal dus ofwel moeten zorgen voor voldoende wisselgeld, ofwel zelf die 5 of 10 cent per transactie moeten gaan mislopen door de klant 'teveel' wisselgeld aan de klant terug te geven.

En ja, muntgeld is duur. Elke munt die uit de kassalade verdwijnt, heeft voor de winkelier een kostprijs van 1 tot 2 cent. Daarom wilden winkeliers in Nederland zo snel na de introductie van de Euro van de 1- en 2 cent muntjes af.
En daarom leert een slimme winkelier zijn personeel om aan klanten te vragen of ze iets kunnen bijpassen. Met als resultaat dat er minder munten uit de kassalade verdwijnen. Wanneer een klant
€8,15 moet afrekenen en met 10 euro betaalt, dan kost dat aan wisselgeld maar liefst 5 munten. Maar wanneer de kassamedewerker vraagt of de klant er 15 cent bij heeft en de klant heeft dat, dan komen er 2 munten binnen en hoeft er maar één munt teruggegeven worden. Wanneer de klant 20 cent zou bijpassen, dan komt er één munt binnen en gaan er twee uit. Een kleine vraag met een verschil van 4 tot 6 munten in de kassalade.

Een slimme winkelier die kan rekenen, heeft zijn medewerkers al lang geleerd om klanten te vragen om bij te passen.

sira
door sira Nov 15, 2020 om 11:59
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Juist. Het probleem is alleen dat het rekenen van tegenwoordig niet meer is zo als vroeger.
Als ik aan de cassière vraag of ze er soms € 0,15 bij wil hebben, merk ik direct dat ik iets vraag wat zeer moeilijk is. Meestal zeggen cassières dan ook nee, omdat ze er anders helemaal niet meer uitkomen.
Sommige kassa's geven ook al het wisselgeld aan, dus zelf rekenen is niet meer nodig.

Wordt er tegenwoordig nog wel hoofdrekenen geleerd? Of mogen leerlingen alles met een calculator doen?

tenormin
door tenormin Nov 15, 2020 om 19:52
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@sira, ja hoor, rekenen op school is nog aan de orde: alleen: ze doen het nu met vinger en phone, Ipad of wat dan ook. Het hoofd komt er in zoverre bij dat ze de opdracht wel moeten kennen. Zie maar eens sommige T.V. programma's waar een snelle rekensom gemaakt moet worden: een regelrechte ramp. Nu waren die ingestampte tafels ook niet je van het, toentertijd, maar ja, ik heb er nog steeds 'plezier' van.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 14, 2020 om 21:23
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Hang een bordje op de Deur;  Alleen Pin betalingen.

Contant alleen toegestaan als gepast.
de fooienpot is leuk  extra voor de kassa  en niemand die klaagde.

Vooral in buitenwijken en dorpen is geen bank meer en maak je vele KM om  geld dagelijks te storen en  muntjes te halen overdag als zij
open zijn!
En de Rabo wil nu vele kantoren sluiten en  je kunt alleen bij je eigen bank  muntjes kopen tegen vergoeding.
Ook de telmachine voor biljetten is niet gratis voor ondernemers.

Een brief  per 1-1-2021   Alleen Pin of  contant mits gepast.... en  opgelost en legaal.

mahadma
door mahadma - Nov 14, 2020 om 21:55
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Nee, bijtijds wisselgeld aan je chef vragen

Silliejeanie
door Silliejeanie - Nov 15, 2020 om 05:45
10 Antwoorden / 4 Vragen

Het voordeel gaat altijd naar de klant in dit geval. De cassa moet altijd voorbereid zijn op wisselgelden.

Iv
door Ivo W - Nov 15, 2020 om 09:33
729 Antwoorden / Vragen

Overigens zou ik zelf van zoiets een principe kwestie maken als ik de producten niet direct dringend nodig heb. Als de transactie door de winkelier niet fatsoenlijk afgerond wordt, dan laat ik alle producten gewoon bij de kassa achter zonder te betalen.

Met een aanbieding "alle mora snacks 2+1 gratis" in de folder en op het schap. Kom ik bij de kassa. Werden de Mora ovensnacks niet als aanbieding geregistreerd. Dus ik zeg er wat van. "Nee hoor, deze zitten er niet bij." Waarop ik vroeg: "maar dit zijn toch ook Mora snacks".
Ook in de folder stond er niets over "uitgezonderd ovensnacks", maar caissière was niet te overtuigen. Rij achter mij groeide. Manager gaf me geen gelijk. Ik heb ze veel plezier gewenst met het opruimen van mijn boodschappen. De volgende supermarkt was 100 meter verderop.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Nov 15, 2020 om 11:07
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik zou  wachten  tot ze me wegsturen,  hoe langer de rij, des te meer boze klanten en  hard en duidelijk praten, want dan weten ze dat niet  Ivo W,  maar de winkel fout is.....   en als ik achter Ivo W.  zou staan,  loop ik met mijn volle kar ook weg!  Vol GAS naar de volgende winkel op 100 meters verder dan maar!

RC
door RCE - Nov 15, 2020 om 09:59
1 Antwoorden / Vragen

Laatste tijd veel problemen met KPN tv, moet om de twee dagen mijn ontvanger opnieuw opstarten of hij doet het zelf tijdens het het tv kijken, modem staat in de meterkast en tv is aangesloten op een draadloze verbindingsset. Dit op aanrasen monteur omdat bekabeld lastig is.
ook andere stopcontacten geprobeerd maar probleem blijft.
KPN altijd zeer vriendelijk maar die kunnen het alleen vervelend vinden i.p.v met oplossing te komen.
wie heeft een goed idee om hier vanaf te komen.

hutch
door hutch Nov 15, 2020 om 11:05
4515 Antwoorden / 29 Vragen

@Rce: u breekt in in een bestaand topic en ook nog eens over een heel ander onderwerp.
U dient een nieuw topic te starten met uw probleem. Zie bovenaan: 'Stel jouw vraag'.
Ik neem aan dat de redactie uw bijdrage aan dit topic wel zal verwijderen.

Overigens succes verder.

diumenge
door diumenge Nov 15, 2020 om 11:40
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Heb je heel veel wisselgeld in huis? Dat kan het wifi signaal verstoren, dus graag naar de supermarkt brengen dat wisselgeld.