henk-jan
door henk-jan Apr 3, 2012 om 13:44
Geldzaken & recht

Mag ik mijn camper op mijn eigen erf stallen?

Mijn camper staat sinds een jaar thuis geparkeerd op mijn eigen erf bij mijn huis. Ik vind dit wel heel erg makkelijk omdat ik om de 3 maanden naar mijn familie ga (die wonen namelijk in het noorden van het land) en dat is voor mij best ver, en dan neem ik de camper mee. Ik blijf dan meestal 2 dagen weg. Nu maakt sinds kort mijn buurman commentaar over het stallen van mijn camper. Hij beweerd dat ik een vergunning hiervoor moet hebben. Hij zegt ook dat hij het niet leuk vindt dat hij elke keer naar de camper moet kijken als hij uit zijn tuin komt. Ik moet hem van mijn buurman maar ergens anders stallen want hij heeft er last van. Ik vind het echt onzin, de camper staat toch op mijn eigen grond, dan moet hij maar de andere kant opkijken toch. Nu is mijn vraag; heeft mijn buurman gelijk?

70455 34 Rapporteer

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Apr 3, 2012 om 13:54
355 Antwoorden / 1 Vragen

Vraag 't na bij het gemeenteloket.
Of laat het buurman na vragen. ;-)
Er zijn wel bepaalde regels bijv. niet dusdanig op eigen grond plaatsen dat 'ie het zicht op een zijweg belemmert ofzo.

henk-jan
door henk-jan - Apr 3, 2012 om 13:58
12 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, mijn camper staat gewoon tussen mijn huis en mijn garage in. Je kunt hem vanaf de weg niet zien staan. Alleen mijn buurman ziet hem.

stacey
door stacey - Apr 3, 2012 om 14:46
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Zoals gezegd, navragen bij de gemeente.

Hier discussie hierover op een Forum:
--DIt is een voorbeeld van een apv (utrecht). Hieruit kan je opmaken dat als de gemeente vind dat je camper het aangezicht van de gemeente schaadt, deze niet op je eigen grond zou mogen staan. Een mooie heg met hek eromheen zou dan dat aanzien kunnen veranderen--Lees Hier meer..

In zo`n geval zou je buurman dan goede kans maken bij indienen van een klacht dat je hem moet verwijderen.

hutch
door hutch - Apr 3, 2012 om 16:39
4515 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=henk-jan schreef op dinsdag 3 apr 2012, 13:58]Nee, mijn camper staat gewoon tussen mijn huis en mijn garage in. Je kunt hem vanaf de weg niet zien staan. Alleen mijn buurman ziet hem.
Uw buurman heeft in dat geval gewoon pech. De gemeente kan u niet dwingen, deze camper ergens anders te parkeren.
Toch blijft onderling overleg het beste. Maar dat zult u zelf ook wel weten, alhoewel er waarschijnlijk weinig te veranderen valt, in de door u geschetste situatie.

Gr. Hutch

henk-jan
door henk-jan - Apr 4, 2012 om 08:47
12 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor jullie reacties, ik voel me nu een stuk sterker!

mahadma
door mahadma - Apr 4, 2012 om 09:08
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Doe er een hoes met een "natuurprint" erop om de camper en voila, opgelost probleem.

henk-jan
door henk-jan - Apr 4, 2012 om 09:24
12 Antwoorden / 1 Vragen

Waar zijn die hoezen te koop? ha ha

stacey
door stacey - Apr 4, 2012 om 09:31
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=henk-jan schreef op woensdag 4 apr 2012, 09:24]Waar zijn die hoezen te koop? ha ha

Bij de dump heb je van die legernetten met bladeren erin ;-)

henk-jan
door henk-jan - Apr 4, 2012 om 09:45
12 Antwoorden / 1 Vragen

nou dan weet ik waar ik naar toe moet gaan, als mijn buurman weer moeilijk gaat doen!

jo
door jorisw - Apr 4, 2012 om 10:07
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=henk-jan schreef op woensdag 4 apr 2012, 09:45]nou dan weet ik waar ik naar toe moet gaan, als mijn buurman weer moeilijk gaat doen!

Moeilijke buren hangen meestal niet van 1 ding af. Misschien eens een biertje gaan drinken met de buurman. Lost meestal heel veel "problemen" op.

mahadma
door mahadma - Apr 4, 2012 om 10:08
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Gelet op het "formaat"van het probleem, een camper zullen het er toch zeker twee worden, Joris.

mahadma
door mahadma - Apr 4, 2012 om 10:09
11568 Antwoorden / 51 Vragen

en dan bedoel ik dat biertje.

henk-jan
door henk-jan - Apr 4, 2012 om 10:18
12 Antwoorden / 1 Vragen

Hij is tegen alcohol, zit altijd aan de appelsap te leuteren.

tot15karakters
door tot15karakters - Apr 4, 2012 om 10:53
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Plaatselijke APV?

In mijn woonplaats is de maximale hoogte 2.60 M.
Alles wat hoger is moet elke nacht en in het weekend op speciaal aangewezen plaatsen staan.
Dus als ik er een heb die hoger is mag ik alleen op werkdagen naast mijn huis parkeren.
Dit is eigenlijk voor vrachtwagens bedoeld maar Uw buurman kan een dergelijke regel gebruiken indien Uw gemeente ook een gelijkwaardige regel zou hebben.

Als ik hem dus hoger maak moet ik op industrie terrein zonder controle parkeren.
Dus wat is de hoogte en eventueel nog de lengte want dat zijn de meest voorkomende maten in APV opgenomen.

Ik mag alleen zonder dak koffer en ingeklapt fietsenrek staan blijven.

ultraglide1998
door ultraglide1998 - Apr 4, 2012 om 11:02
149 Antwoorden / 12 Vragen

Zo te lezen leven u en uw buurman min of meer op gespannen voet. Tja, dan is het te verwachten dat hij gaat klagen over een gevaarte waar hij dag en nacht tegenaan kijkt.
Hopelijk voor u heeft de gemeente geen APV waar het 1 en ander in is geregeld want dan zult u aan het kortste eind trekken waarschijnlijk.
Misschien kunt u samen onder het genot van een glaasje appelsap ( biologisch zijn ze heel erg lekker ) tot een vergelijk komen.

dc
door dcz - Apr 4, 2012 om 11:56
439 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op woensdag 4 apr 2012, 10:53]Plaatselijke APV?

In mijn woonplaats is de maximale hoogte 2.60 M.
Alles wat hoger is moet elke nacht en in het weekend op speciaal aangewezen plaatsen staan.
Dus als ik er een heb die hoger is mag ik alleen op werkdagen naast mijn huis parkeren.
Dit is eigenlijk voor vrachtwagens bedoeld maar Uw buurman kan een dergelijke regel gebruiken indien Uw gemeente ook een gelijkwaardige regel zou hebben.

Als ik hem dus hoger maak moet ik op industrie terrein zonder controle parkeren.
Dus wat is de hoogte en eventueel nog de lengte want dat zijn de meest voorkomende maten in APV opgenomen.

Ik mag alleen zonder dak koffer en ingeklapt fietsenrek staan blijven.

Dat geldt alleen voor objecten (lees voertuigen) die op de openbare weg staan geparkeerd!!!
TS parkeert zijn camper op eigen terrrein.....dus jouw reactie doet niet terzake.

mostertpot
door mostertpot - Apr 4, 2012 om 12:14
162 Antwoorden / 13 Vragen

De beste tip die hier bij stond was de APV in je gemeente hier op na te slaan, of gewoon even bellen met de gemeente hierover, zonder het probleem te benoemen.
Je kan ook met je je buurman afspreken dat je de camper stalt bij een stalling, als hij de kosten daarvoor wilt vergoeden. Dit zal ergens tussen de €150 en €400.- per jaar zijn, afhankelijk van vraag en aanbod in je omgeving. Je legt het probleem en de oplossing dan bij volledig bij je buurman neer.

henk-jan
door henk-jan - Apr 4, 2012 om 12:30
12 Antwoorden / 1 Vragen

Kan ik die kosten dan op mijn buurman verhalen?
Dan vind ik het geen probleem.
Ik zal inderdaad de APV eens navragen in mijn gemeente.

stacey
door stacey - Apr 4, 2012 om 12:32
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=henk-jan schreef op woensdag 4 apr 2012, 12:30]Kan ik die kosten dan op mijn buurman verhalen?
Dan vind ik het geen probleem.
Ik zal inderdaad de APV eens navragen in mijn gemeente.

Proberen kun je het altijd, wellicht lukt het als hij Gekke Gerrit heet ;-)

mahadma
door mahadma - Apr 4, 2012 om 12:33
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Ik denk dat mosterdpot bedoelt, dat ALS je buurman de kosten wil betalen. Dan zal hij hoogstwaarschijnlijk en aan zekerheid grenzend absoluut niet willen ......

de
door dewollf - Apr 4, 2012 om 12:36
54 Antwoorden / 0 Vragen

ik zou er niet zo zeker van zijn dit de buurman hier niets tegen kan doen.
er gelden regels voor alles dat hoger is dan 1,80 en er zijn veel vreemde APV's. ik zou toch maar eens informeren bij de gemeente.

mostertpot
door mostertpot - Apr 4, 2012 om 12:45
162 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=henk-jan schreef op woensdag 4 apr 2012, 12:30]Kan ik die kosten dan op mijn buurman verhalen?
Dan vind ik het geen probleem.
Ik zal inderdaad de APV eens navragen in mijn gemeente.
Ik schreef niet dat dit kon, ik schreef dat je het hem voor kon leggen en daarmee de oplossing van het probleem zo bij hem neerlegt. Dus als hij de stalling betaalt, doe jij hem het genoegen om de camper weg te halen. Zegt hij hier 'nee' tegen, dan is de camper daar naast zijn huis, zijn eigen verantwoordelijkheid, je hebt hem immers een oplossing geboden.

wimmi20
door wimmi20 - Apr 4, 2012 om 13:08
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Henk Jan,
u beweert dat u zich een stuk sterker voelt door de antwoorden.
Maar het juiste antwoord staat er helemaal niet bij !
De voorschriften voor het parkeren van campers en caravans op eigen erf verschillen van gemeente tot gemeente.
Een kennis van mij, met een vrijstaand huis, (geen nabije buren die klaagden)
kreeg bezoek van een gemeente ambtenaar.
Deze vertelde hem dat via een luchtfoto was vastgesteld dat er een toercaravan op zijn erf stond (vanaf de weg niet te zien) en dat dit in de betreffende gemeente verboden was.
Aan de hier bovenstaande uiterst deskundige meningen heeft u geen bal !
Want die deskundigen weten niet hoe de gemeente voorschriften bij u zijn.
Ga niet informeren op het gemeentehuis, want dan maakt u slapende honden wakker.
En uw buurman zwamt nogal : hij zegt dat voor het parkeren van een camper op eigen erf een vergunning nodig is.
Dat lijkt mij onzin ; het mag wel of het mag niet.
Volgende keer gewoon zeggen dat u de vergunning hebt ontvangen.
Ik vind uw vraag toch een beetje wonderlijk, buurman zou dus niet klagen als u een vergunning had ?

=henk-jan schreef op woensdag 4 apr 2012, 08:47: Bedankt voor jullie reacties, ik voel me nu een stuk sterker!

stacey
door stacey - Apr 4, 2012 om 13:15
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 4 apr 2012, 13:08]Aan de hier bovenstaande uiterst deskundige meningen heeft u geen bal !
Want die deskundigen weten niet hoe de gemeente voorschriften bij u zijn.
Ga niet informeren op het gemeentehuis, want dan maakt u slapende honden wakker.

Misschien moet je eens lezen, staat al paar keer te lezen dat het aan gemeenteverordening van betreffende gemeente zal liggen wat wel en niet mag....

En je hoeft niets te vragen, dat kun je zo nakijken via internet/op de site van je gemeente......

pi
door piet limburg - Apr 4, 2012 om 13:28
232 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=dewollf schreef op woensdag 4 apr 2012, 12:36]ik zou er niet zo zeker van zijn dit de buurman hier niets tegen kan doen.
er gelden regels voor alles dat hoger is dan 1,80 en er zijn veel vreemde APV's. ik zou toch maar eens informeren bij de gemeente.

Zo is het..........in de gemeente waar ik woon trek je aan het kortste eind.
Niet alleen vreemde APV's maar ook de regels van de gemeente moeten nageleefd worden.
Krijg je te maken met de ,,welstand commisie''...zoals al iemand opmerkte.
Als de caravan ook maar op enigerlei wijze ,,het aanzien van de omgeving schaadt''
gaan de regels in werking.Kan best zijn dat dit al naar aanleiding van ,,een klacht'' is.

shepu
door shepu - Apr 4, 2012 om 13:44
33 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een intolerantie weer.
Draai het eens om Henk-Jan. Jij zit 357 of 358 (schrikkeljaar) dagen aan te kijken tegen zo'n joekel van een wit of grijs geval van je buurman. Of dat nu op de openbare weg is, of op eigen terrein het blijft geen gezicht.
Jij wilt graag de lusten van de camper, maar de (stallings) lasten aan de buren overlaten.
De buurman Gekke Gerrit noemen en dat hij appelsap leutert zal bijdragen aan een spoedige oplossing...

mostertpot
door mostertpot - Apr 4, 2012 om 13:45
162 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 4 apr 2012, 13:08]Henk Jan,
u beweert dat u zich een stuk sterker voelt door de antwoorden.
Maar het juiste antwoord staat er helemaal niet bij !
De voorschriften voor het parkeren van campers en caravans op eigen erf verschillen van gemeente tot gemeente.
Een kennis van mij, met een vrijstaand huis, (geen nabije buren die klaagden)
kreeg bezoek van een gemeente ambtenaar.
Deze vertelde hem dat via een luchtfoto was vastgesteld dat er een toercaravan op zijn erf stond (vanaf de weg niet te zien) en dat dit in de betreffende gemeente verboden was.
Aan de hier bovenstaande uiterst deskundige meningen heeft u geen bal !
Want die deskundigen weten niet hoe de gemeente voorschriften bij u zijn.
Ga niet informeren op het gemeentehuis, want dan maakt u slapende honden wakker.
En uw buurman zwamt nogal : hij zegt dat voor het parkeren van een camper op eigen erf een vergunning nodig is.
Dat lijkt mij onzin ; het mag wel of het mag niet.
Volgende keer gewoon zeggen dat u de vergunning hebt ontvangen.
Ik vind uw vraag toch een beetje wonderlijk, buurman zou dus niet klagen als u een vergunning had ?

Er is de nodige keren geschreven om eens naar de APV te kijken, dat lijkt mij een goed advies, je hebt dus iets niet goed gelezen Wimmi20
Verder zijn de regels voor caravans vaak weer anders omdat een caravan geen vervoermiddel is.
Als je goed had gelezen, had je ook gelezen dat er werd gesteld dat hij het bij de gemeente kon navragen zonder de probleemstelling te benoemen. Dus vragensteller, stap rustig op uw gemeente af, negeer het advies van wimmi20, stel daar de vraag wat er wel en niet mag. Je maakt daarmee geen slapende honden wakker, je bent slechts een geïnteresseerd burger die mogelijk uit voorzorg wat vraagt. Blijf je gesterkt voelen en laat je niet van de wijs brengen door wijsneuzen die menen dat u aan eerdere opmerkingen geen bal heeft.

janvantricht
door janvantricht - Apr 4, 2012 om 15:09
11 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=hutch schreef op dinsdag 3 apr 2012, 16:39][quote=henk-jan schreef op dinsdag 3 apr 2012, 13:58]Nee, mijn camper staat gewoon tussen mijn huis en mijn garage in. Je kunt hem vanaf de weg niet zien staan. Alleen mijn buurman ziet hem.
Uw buurman heeft in dat geval gewoon pech. De gemeente kan u niet dwingen, deze camper ergens anders te parkeren.
Toch blijft onderling overleg het beste. Maar dat zult u zelf ook wel weten, alhoewel er waarschijnlijk weinig te veranderen valt, in de door u geschetste situatie.

Gr. Hutch

Ga dus gewoon naar de website van uw gemeente, daar is vast een "zoekveld" te vinden, vul daar de afkorting "apv" in eventueel aangevuld met het woord "caravan" en u weet exact wat wel of niet mag.

Het biertje mag je daarna ook met mij nuttigen!

mahadma
door mahadma - Apr 4, 2012 om 15:30
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Het biertje mag je daarna ook met mij nuttigen!

Eéntje maar?

hansje klein
door hansje klein - Apr 4, 2012 om 15:31
3037 Antwoorden / 62 Vragen

In Wijk bij Duurstede stond een bericht van de gemeente zelf in de krant, dat een op eigen erf geparkeerde caravan/camper niet zichtbaar mag zijn vanaf de openbare weg! (APV naar het model Nederlandse Gemeenten).
Toen het inderdaad op handhaven aankwam verwees de gemeente naar de politie, die weigerde echter haar medewerking en verwees terug naar de gemeente. Een later ingehuurde BOA/Bijzonder Opsporings Ambtenaar legde uit, dat er alleen werd opgetreden, wanneer door het voertuig een openbare parkeerplaats werd weggenomen of het zicht voor een onveilige verkeerssituatie zorgde. Het vehicle moest ook nog wel rijvaardig zijn! Verder.....alleen maar sorry..............!

Ieder doet dus zijn ding, zoals het hem/haar uitkomt, de gemeente, de politie, de buurman, maar ik zit de gehele dag tegen een weinig gebruikte, ononderbroken (onwettig) geparkeerde caravan aan te kijken.

WE ZIJN EEN TOLERANT VOLKJE! DE LAATSTEN BIJTEN DE HONDEN!

bennieol
door bennieol - Apr 4, 2012 om 16:06
64 Antwoorden / 3 Vragen

miesschien is de buurman jaloers dat je een mooie kamper heb en hij niet ha ha

dl
door dluvanoss - Apr 4, 2012 om 16:36
1 Antwoorden / 0 Vragen

Dat de Algemeen Plaatselijke Verordening het document is waarin het antwoord te vinden is is nu wel duidelijk. Elke gemeente is vrij om daarin zijn eigen regels te stellen. Vaak staat het stallen/parkeren van caravans, campers, vrachtwagesn e.d. geregeld in een hoofdstuk "parkeerexcessen".
Lees goed en interpreteer zo veel mogelijk letterlijk. Zo zijn er gemeenten die regels hanteren als "...langer dan 48 uur op dezelfde plek...". Wettelijk gezien mag je hem dan 10 cm naar voor verplaatsen en weer 48 uur laten staan. Flauw, maar wettelijk gezien sta je dan in je recht. Andersom kan je ook ontdekken dat je dus niet in je recht staat. In dat geval in gesprekken met de buurman nooiit de term APV laten vallen :)
Overigens kan je de APV bij veel gemeenten van de website downloaden. hoef je geen slapende honden wakker te maken. Succes !

henk-jan
door henk-jan - Apr 5, 2012 om 08:43
12 Antwoorden / 1 Vragen

thanks!

sn
door snafu - Apr 10, 2012 om 17:30
8 Antwoorden / 4 Vragen

Uiteindelijk moet je het praktisch zien:
Als er werkelijk grond is voor overlast dan kan hij de gemeenteambtenaar en vervolgens in het uiterste geval de rechter meekrijgen.
Is er te weinig grond voor overlast dan kan (!) de gemeenteambtenaar er niet in meegaan.
Maar ambtenaren zijn ook maar mensen (en verliezen redelijkheid en goed bestuur uit het oog ..om te kiezen voor boete-geldelijk gewin) en dus kan wel een gemeentelijke boete volgen en hoeft hij maar "een" verordening van de plank te halen om je te dwingen.

Effectief: staat de hoge camper dusdanig belemmerend voor de buurman dat het : a) zijn uitzicht vanuit zijn woonkamer, achtertuin terras (=lang recreerende locaties) langdurig belemmerd?
b) werpt de camper een langdurige schaduw overdag op zijn woonkamerraam, zonbehoeftige planten over een substantieel deel (meer dan 75% van zijn tuin) van zijn begroeide tuin ?

Kamers als slaapkamers, keuken, badkamer of gedeelten in de tuin waar niet "permanent" in gerecreeerd wordt zijn minder zwaarwegend.

NB parkeerplaats op eigen terrein is voor PKW en niet voor LKW... de maat van de Camper is bepalend waar het geclassificeerd zou worden ..in de ogen van de gemeente ambtenaar..

Enfin, wees eerlijk naar jezelf en stel je voor dat je zelf langdurig tegen een camper/truck van iemand anders moet aankijken...wees redelijk.