Mo
door Moenster Aug 16, 2022 om 12:49
Geldzaken & recht

Mag Online.nl het jaar contract verlengen tot het eind vd betreffende maand?

Hallo allen,

ik zit in dubio vanwege het volgende: mijn contract bij online.nl loopt af op 8-10-22. Via een overstapservice zou ik een dag later bij een andere mooie aanbieding kunnen aansluiten maar helaas gooide online.nl roet in het eten. Via de nieuwe aanbieder kreeg ik bericht dat mijn contract tot 31-10-22 liep en daardoor hadden zij de aansluitdatum hiernaar aangepast.
Volgens online.nl (1e) contact: kwam deze 'verlenging' door hun systeem, dat op deze manier alle contracten naar het eind van die maand bracht bij opzeggingen. Maar dat dit handmatig aangepast zou kunnen worden indien dat wenselijk is.
Top.
Ik annuleer het nieuwe product en de opzegservice daarbij, zodat ik het product opnieuw kan aanschaffen omdat geen van de klantenservices (oude & nieuwe aanbieders) mij kan helpen om de aansluitdata op 8-10-22 te zetten.
Een aantal dagen later schaf ik het actieproduct opnieuw af, realiserende dat de actie over een dag afloopt.. Hopende dat alles dit keer goed gaat.

Echter toen ik vandaag online.nl (2e contact) sprak voor de opzegging, gaf de medewerkster mij aan dat deze manier van 'contracten verlengen' in hun algemene voorwaarden staat. Binnen 5 werkdagen word ik door online.nl middels een ongetekende mail op de hoogte gesteld van een klacht hierover.

Mijn vraag is: mag dit uberhaupt? Een jaarcontract onder het civielrecht zodanig oprekken dat er eigenlijk geen sprake meer is van een jaarcontract - mag dit in de voorwaarden zo opgenomen worden, en nog belangrijker houdt dit stand met de wet?

975 5 Rapporteer

sira
door sira - Aug 16, 2022 om 13:01
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Misschien komt het door de warmte, maar ik vind het een beetje een onduidelijk en warrig verhaal (veel ruis).
Heeft u het contract en de algemene voorwaarden goed doorgelezen, pas dan komt u goed beslagen ten ijs.

marita5
door marita5 - Aug 16, 2022 om 13:03
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Moenster ,

De voorwaarden ,

Art 4.1 ,

Een Abonnement wordt aangegaan voor 12 of 24 maanden, tenzij in de Overeenkomst anders wordt bepaald.
Na afloop van de bepaalde tijd wordt de Overeenkomst van rechtswege omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd.

Art 5.2 ,

Na het verstrijken van de overeengekomen termijn zoals bedoeld in 4.1 kan het Abonnement te allen tijde kosteloos worden opgezegd met een opzegtermijn van 1 maand.
Als moment van opzeggen geldt het moment van ontvangst van de opzegging door Online.nl, c.q. de dag waarop telefonisch wordt opgezegd.
Online.nl stelt de Klant schriftelijk of elektronisch op de hoogte van de ontvangst van de opzegging en de datum waarop het Abonnement
wordt beëindigd .

Art 5.3 ,

Opzegging van een Abonnement geschiedt bij voorkeur telefonisch, op het telefoonnummer en tegen het tarief zoals genoemd op de Website, of op dezelfde wijze als waarop het Abonnement tot stand is gekomen .

sira
door sira Aug 16, 2022 om 13:12
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Ik vind deze ook wel belangrijk, misschien kan de TS zich niet meer herinneren dat hij in de eerste 3 weken iets heeft gewijzigd.
4.3 Indien tijdens een lopende abonnementsperiode in
overeenstemming met de Klant een bestaand Abonnement
wordt uitgebreid of gewijzigd, hetzij door toevoeging van
een nieuwe Dienst, hetzij door uitbreiding met bijvoorbeeld
een hogere internetsnelheid of een optioneel zenderpakket
(een zgn. upgrade), dan is er sprake van een nieuwe
Overeenkomst waarop het bepaalde in artikel 4.1 (inclusief
de aldaar genoemde minimumduur) voor alle door de
Klant afgenomen Diensten van toepassing is, met dien
verstande dat de einddatum van een nieuwe Overeenkomst
nimmer eerder zal zijn dan de oorspronkelijke Overeen-
komst. Indien de tussentijdse upgrade door middel van een
overeenkomst op afstand tot stand is gekomen, dan geldt
de in artikel 5.5 genoemde bedenktijd alleen ten aanzien
van de upgrade en niet ten aanzien van het oorspronkelijke
Abonnement

marita5
door marita5 Aug 16, 2022 om 13:16
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Kan zijn .

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 16, 2022 om 13:08
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Uw v raag is mij niet helemaal duidelijk. Ik begrijp echter dat  heeft een oivereenkomst die van rechtswege,  mits op tijd opgezegd na 8-10-2022 eindigt. Dat kan, herhaald, indien tijdig door u opgezegd, niet eenzijdig worden verlengd.  Het lijkt er dus op dat men bij on-line in deze onrechtmatig handelt en daarmee in gebreke is. Zo een en ander in hun algemene voorwaarden staat, ga dat eerst goed na want er kan inderedaad sprake zijn van eindigen tegen het einde van een maand, maar dat lijkit mij dan toch ook een onrechtmatige voorwaarde aangezien u kennelijk op uw overeenkomst de datum 8 oktober heeft staan.
En dat betekend tau u m.i. volstrekt afdoende bewijs en reden heeft om schriftelijk en aangetekend te stellen dat uw contract wel degelijk op 8-10-eindigt en hetgeen men stelt dus onrechtmatig is. Voor nadere info zie: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en kunt u deze (zie)  https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-aansprakelijk-stellen-onrechtmatige-daad/.  Zie ook https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/telecommunicatiediensten/ ook https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/telecommunicatiediensten/ en tenslotte: Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl

ro
door ronny530 - Aug 16, 2022 om 17:57
2778 Antwoorden / 41 Vragen

U bent in ieder geval ruim op tijd met overstappen want u zit nog ruim voor de eindatum van het huidige contract. De nieuwe provider heeft de overstap voor u geregeld dus die aanbieding zou in stand gebleven zijn en ook als de ingangsdatum op 31-10 plaats zou vinden. In tegenstelling tot mobiele telefonie contracten lopen internet/tv contracten per kalender maand en eindigen op de laatste dag van de maand. Als u op de achtste van de maand aangesloten wordt is dat de eerste maand en betaald u voor die maand een deel van het contractsbedrag en pas de maand er na het volledige contractsbedrag. Waarschijnlijk heeft u enkel naar de datum van aansluiting gekeken er 12 maanden bij opgeteld en die datum als eindatum gehanteerd. U haalt zich een boel heisa op de hals want ten eerste kon u al van de aanbieding gebruik maken omdat de overstap al geregeld was wel later maar toch, u annuleert de overstap maar besluit toch weer naar die provider met de bijbehorende aanbieding over te stappen. Als u een bevestiging heeft ontvangen dat de overstap in gang is gezet komt dat wel in orde niet op 8-10 maar pas op 31-10 ergens in de avond. U haalt wel de voorwaarden aan die u onwettelijk acht maar heeft u die voorwaarden daadwerkelijk gelezen.

panter22
door panter22 - Aug 16, 2022 om 18:03
6599 Antwoorden / Vragen

Alles was geregeld, je contract liep volgens online.nl op 31 oktober en het nieuwe contract zou er naadloos op aansluiten.
Nu ga je alles weer annuleren en moet je weer alles weer opnieuw doen.
En nu weet je niet of het wel op 8 oktober lukt.
Wat was nu jouw bezwaar om een paar weken extra bij online te blijven?