el
door elfa Aug 22, 2022 om 21:46
Geldzaken & recht

Mag op overpad eenpoort geplaatst worden

Wij hebben recht van overpad achter ons huis, om achterom in de schuur tekomen om onze fietsen in te zetten, de buurman wil niet dat wij langs het overpad lopen. Hij heeft al jaren terug een poort geplaatst.( zelf tegen onze kleinkinderen zei hij toen; opzouten jullie) maar als wij erdoor moeten en er staat veel wind klapt de poort tegen ons aan.we hebben van alles geprobeerd bij de gemeente, maar die doet niets voor ons! Zelfs handhaver zegt; het is pesten van hem, hij weet precies hoe ver hij gaan kan! Wij zijn 80 en 83 jaar en moeten er door met een rolater! Heb recht van overpad in een koopcontract dan geen waarde. Graag u advies!

3758 7 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 22, 2022 om 21:52
1866 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Elfa,

Dit soort kwesties zijn al talloos geweest bij De Rijdende Rechter.

U dient uw recht te halen bij de rechtbank of u kunt De Rijdende Rechter inschakelen.

tenormin
door tenormin Aug 22, 2022 om 23:09
16933 Antwoorden / 108 Vragen

Kan de TS beter het programma van Mr Frank Visser: wordt u al geholpen inroepen: ging sneller, alleen weet niet of dit nog terug komt.

ju
door juliomariner Aug 23, 2022 om 14:23
1375 Antwoorden / 2 Vragen

Van de honderden aanmeldingen voor dit soort televisieprogramma's worden er maar een paar uitgepikt. De kans dat TS hier iets aan heeft is klein aangezien over dit onderwerp al meerdere programma's zijn gemaakt.
Misschien kan TS beter bij het juridisch loket informeren of een advocaat (vaak is het intake gesprek gratis. De advocaat kan dan aangeven of TS een sterke zaak heeft)

Iv
door Ivo W - Aug 22, 2022 om 22:25
765 Antwoorden / Vragen

Ja, op een overpad mag gerust een poort geplaatst worden.

De eigenaar van een dienend erf mag zijn erf op normale wijze gebruiken, zolang het 'overpad' maar niet verhinderd wordt. Als de mensen met recht van overpad de beschikking krijgen over de eventuele sleutels van de poort (als er al een slot op zit) dan is een normaal te bedienen poort of hek gewoon toegestaan.

Ook bezoekers van het perceel met recht van overpad mogen gebruik maken van het overpad. Maar let op: de gebruikers zijn verplicht om de minst belastende route te gebruiken. Als u zonder gebruik te maken van het overpad bij uw voordeur kan komen, dan is dat de 'minst belastende route' voor u en al uw bezoek zolang u geen grote objecten wilt verplaatsen vanaf de openbare weg naar het deel van uw perceel wat 'buitenom' alléén via het overpad bereikbaar is. U mag dus in principe het overpad alléén gebruiken om bijvoorbeeld uw fiets, afvalcontainer, groot tuinmeubilair etc van/naar uw tuin te brengen.
En niet om een klein plantje, een tasje boodschappen of omdat het zo makkelijk is voor de kleinkinderen als ze achterom kunnen komen. Dat plantje, tasje boodschappen of de kleinkinderen kunnen immers gemakkelijk via de voordeur door uw huis naar de (achter) tuin gebracht worden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 22, 2022 om 22:48
1866 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Ivo W,

Heeft u voor ons de link ,waar dit staat wat u stelt.

Iv
door Ivo W Aug 24, 2022 om 22:21
765 Antwoorden / Vragen

Raadpleeg het burgerlijk wetboek maar even.

Recht van overpad = winst belastende wijze. Ofwel: alles wat makkelijk via de voordeur kan zonder gebruik te maken van het overpad, moet via de voordeur.

Met bijvoorbeeld fiets, vuilcontainer of een flinke hoeveelheid tuinplanten mag je over het overpad.

En twijfel je over mijn verhaal: kom dan eerst zelf eens met een nauwkeurige bron waaruit blijkt dat de niet-eigenaar méér recht hebt dan wat ik omschrijf

sw
door swat1500 - Aug 22, 2022 om 22:57
3855 Antwoorden / 0 Vragen

Ik sluit mij aan bij de reactie van Ivo W. De gemeente is niet de instantie die toeziet op de juiste toepassing van het te het van overpad en ook niet de politie. Wat uw "recht van overoad" precies inhoud staat in uw koopakte. Mocht u menen dat uw buurman dit recht niet correct toe past dan zult u zich bij de civiele rechter moeten melden.

panter22
door panter22 - Aug 23, 2022 om 08:55
6599 Antwoorden / Vragen

De buurman ervaart kennelijk overlast van jullie als de hele familie over zijn pad gaat. Ipv daar rekening mee te houden en zoveel mogelijk de voordeur te gebruiken gaan jullie klagen bij de gemeente. De gemeente gaat daar niet over.
Hebben jullie wel eens met de buurman gesproken?

mahadma
door mahadma - Aug 23, 2022 om 09:13
11716 Antwoorden / 52 Vragen

In de koopakte staat omschreven wie er van het recht gebruik mogen maken. Dat kunnen bijvoorbeeld alleen de bewoners zijn. En niet de rest van de wereld.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 23, 2022 om 10:22
16959 Antwoorden / 202 Vragen

Hier is sprake van civiel recht en kan men bij de Gemeente of bij Politie er niets mee.
Civiel recht betekent dat u in dit geval een civiele procedure kunt aanspannen en dat u dan succes heeft lijkt mij op voorhand al vast te liggen.
Dat wil zeggen: uw buurman mag wel een poort plaatsen maar hij mag u te toegang / doorgang niet weigeren.

Zie de nu volgende info, benader evenrtueel het juridsch loket voor nadere bijstand: - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

en de info: https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/buren/recht-van-overpad/  (die men al bij het jurischloket geeft). Uw buurman kan u het recht niet zonder meer ontzeggen en zou dan eventueel zelf actie moeten nemen om ontheffing te krijgen.

panter22
door panter22 - Aug 23, 2022 om 17:10
6599 Antwoorden / Vragen

Het recht van overpad hebben betekent niet dat het jouw pad is. Het is het pad van de buurman, hij onderhoudt het pad, waar je als het nodig is gebruik van kunt maken. Je bent daar als "gast" van de buren. Ik neem aan dat je nooit een cent aan de buurman aan onderhoud hebt betaald.
Als je kijkt in je koopcontract zal daar staan : op de minst bezwarende wijze, of woorden van gelijke strekking.
Daar hoor je dus rekening mee te houden. Maar uit jouw verhaal maak ik op dat je je er niets van aantrekt, iedereen die bij jullie moet zijn maar over het pad van de buurman laat lopen. Ook al wil hij dit liever niet. Wat de buurman wil, interesseert je kennelijk niet. Je wilt je "recht".
Dat recht heb je dus niet. Misschien moet je zelf wat meer respectvol zijn tegenover de buurman.