mariegh
door mariegh Feb 9, 2008 om 16:32
Geldzaken & recht

Mag verhuurder mijn eigendom uit de berging verwijderen?

Op de meeste vragen betreffende verhuur weet ik zelf het antwoord wel, maar nu heb ik toch advies nodig.
Het volgend is het geval. In de flat waar ik woon is op de begane grond oorspronkelijk een bergruimte voor vuilcontainers bedacht. Alleen is er in onze wijk ondergrondse afvalverzameling, dus de ruimte is nooit voor containers gebruikt. Wel zijn er vanaf de oplevering 6 jaar geleden wat overgeschoten bouwmaterialen van de aannemer blijven liggen. Verder was de ruimte leeg.
In de loop van de tijd hebben sommige bewoners daar hun fiets of invalidescooter gestald (veel boxen zijn in de kelder en het valt niet mee om je vervoermiddel de helling op te duwen) en ook staat er 's winters tuinmeubilair van huurders en de dozen met door ons gezamenlijk gefinancierde kerstspullen die we gebruiken om het trappenhuis te versieren. Lijkt mij een soort van gewoonterecht geworden om daar persoonlijke eigendommen op te bergen, toch?
Nu heb ik er afgelopen najaar ook een in onderdelen uit elkaar gehaald bed keurig rechtop tegen de zijmuur neergezet, in afwachting van de nieuwe woning van een kennis die het bed overneemt. Netjes briefje erop dat het van mij is en binnenkort wordt opgehaald.
Nu kreeg ik een brief van de verhuurder dat ik binnen 2 weken mijn bed uit de "fietsenberging" moet verwijderen omdat zij het anders opruimen. Komt mijn bekende erg slecht uit, want de woning is nog niet gereed.
Mijn vraag: heeft de verhuurder na 6 jaar gedogen het recht op op zo korte termijn te eisen dat ik mijn spullen verwijder en mogen zij so wie so wel aan mijn spullen komen?

5707 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 9, 2008 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het gebruiken van loze ruimte die niet in het huurcontract staat is altijd op eigen risico....
Het kan zijn dat er elders zoveel vuil staat dat ze het zo netjes willen houden, en U had eerder dit moeten legaliseren.
Verder is goed afsluiten ter voorkoming daklozen die graag hier een huisvesting maken noodzakelijk, dus als er elders overlast was is U hier nu ook het slachtoffer van.

Met overleg en vragen of je het als gezamelijke ruimte mag gebruiken en mits goed afgesloten voor mindervalide zal er eerder toestemming komen!
Via de Gemeente die via de wet Invalide voertuigen beschikbaar moet stellen kun je dit vaak makkelijker regelen dan zelf, dus schakel de Gemeente in om deze ruimte voor de minder valide beschikbaar te houden en iedereen dezelfde sleutel ter voorkoming dakloze opvang....

ve
door verwijderd - Feb 9, 2008 om 17:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn meestal enkele minder valide met een vrijwel lege berging die je vaak mag lenen....
Vooral  als ze zeker weten dat je gaat verhuizen en tijdelijk is!
Alleen bij plotseling weg vallen (overlijden of verpleeghuis, enz..) zit je wel plotseling in de problemen maar dat weet je!
Onder je eigen bed past meestal een pakketje planken van een ander bed dus gebruik je die ruimte al?

Ik heb onder het waterbed ook diverse lades gemaakt voor de vele CD en DVD die ik bakte, dus ik slaap boven de films en programma's..
Ruimte benutten is mijn specialiteit, net als de plinten van de keuken, die na ik gelijk na aankoop ging verzagen tot lade fronten, dus de aardappels zitten nu onder het gootsteen kastje, koel, droog en donker, en vlakbij en als je 20 kg bij boertje koopt is dit de oplossing!

ve
door verwijderd - Feb 9, 2008 om 17:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat mag. Ook al gaat het al zes jaar zo dat er fietsen ed gedoogd worden in een algemene ruimte, dat wil niet zeggen dat een uit elkaar gehaald bed ook mag. Dan komt er van de buurman een matras bij die hij volgende week naar de stort gaat brengen, van de andere buurman een kast waarvoor hij nog geen extra handen heeft gevonden om naar boven te brengen, ik noem maar wat. Fietsen gedogen is wat anders dan huisraad. Ze mogen dit na schriftelijke aanzegging inderdaad weghalen en de kosten zullen dan ook nog voor jouw rekening komen ook waarschijnlijk. Helaas, maar waarom zet je dat bed dan niet in je eigen berging? Dat je een fiets niet heel de tijd helling op en af wilt duwen snap ik, die gebruik je vaak, maar een uit elkaar gehaald bed kan toch best even in je eigen berging toch? (dat laatste meer even uit nieuwsgierigheid hoor)

ve
door verwijderd - Feb 9, 2008 om 18:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn fiets staat nog steeds in de kelder (naast mijn eigen tuinstoelen), want ik ben gelukkig wat jonger dan de meeste van mijn buren. En dat bed past er dan dus niet  meer bij, zo klein is die kelderberging. En het is een keurige pakketten samengebonden Auping (vandaar dat de kennis het ook wil hebben), geen losse ouwe huisraad. Het gaat me erom dat het ineens na 6 jaar een "fietsenberging" wordt genoemd en dat ze maar zo'n korte ultimatum geven. Trouwens ook de tuinstoelen en andere spullen van buren - behalve de fietsen - moeten weg.

Overigens zat ik niet echt te wachten op adviezen hoe mijn inkopen te doen en spullen op te bergen, 4711.

ve
door verwijderd - Feb 9, 2008 om 18:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

als je vragen stelt kun je antwoorden verwachten die je misschien niet aanstaan.

ve
door verwijderd - Feb 9, 2008 om 20:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Toen wij nog in een appartementencomplex woonden, hadden wij dezelfde situatie. De onbenutte ruimte mocht alleen voor fietsen gebruikt worden. En niet als opslag. Niet weghalen was verwijderen door verhuurder. Maar waarom zet u de fiets niet tijdelijk boven? En het bed in de berging?

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Feb 9, 2008 om 21:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

@mariegh:

helaas staat 4711 (die eigenlijk Rus is en Gozik heet) bekend om het feit dat hij er van alles en nog wat bijsleept. Nutteloze info waar niemand op zit te wachten. Waarschijnlijk staat dat interessant, maar de echte experts weten al dat je hem niet meer serieus moet nemen. Ik adviseer je hetzelfde te doen.

ve
door verwijderd - Feb 13, 2008 om 12:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de technische man van de verhuurder inmiddels gesproken; hij is ook komen kijken en vond dat het helemaal niet zo slecht uitzag in die berging. Het ultimatum is van de baan.
Dank voor het meedenken!
Marie