Ep
door Epictetus Aug 11, 2016 om 22:04
Geldzaken & recht

Marktplaats; niet nakomen koopovereenkomst

Van een medewerker van Kassa; [edit redactie: persoonsgegevens] had ik een overeenkomst over het kopen van een gitaar op Marktplaats.
Dit mailde hij mij :

Hi Dirck, je bent binnenkort de gelukkige bezitter van de Frames 5/120.

> ik verkoop hem aan je.

> wanneer kom je de gitaar ophalen.

[Edit redactie: persoonsgegevens]

Ik probeerde hem diverse malen te bellen en te mailen, maar kreeg nooit antwoord op mijn mail en enkel een antwoordapparaat waarop nooit gereageerd werd op hetgeen ik insprak. Totdat ik een SMS kreeg waarin me doodleuk werd medegedeeld dat de gitaar aan een ander was verkocht.

Wat kan ik hier tegen doen; is dit geen rechtsgeldige overeenkomst?

4929 16 Rapporteer

ra
door ramanah - Aug 11, 2016 om 22:07
135 Antwoorden / Vragen

Mogelijk sprake van een fout telefoonnummer? Zou veel verklaren.

Ep
door Epictetus Aug 11, 2016 om 22:18
Antwoorden / 1 Vragen

Nee, antwoordapparaat reageerde met goede nummer; naam werd niet gemeld

ja
door jackyh Aug 11, 2016 om 22:21
953 Antwoorden / 4 Vragen

Zou  de verkoper z'n eigen nummer niet weten. Beloofd is beloofd.  Zal wel niets tegen te doen zijn maar het klopt niet.

Ep
door Epictetus Aug 11, 2016 om 22:31
Antwoorden / 1 Vragen

Kreeg de indruk dat de verkoper mij niet te woord wilde staan; kende mijn nummer en kom dus zien via de nummermelder  dat ik het was. Toen ik via een ander toestel prive belde werd er wel opgenomen en kreeg ik te horen dat een overeenkomst pas geldig was als ik met geld voor de deur van zijn huis stond. Had ik graag gewild, maar  kon dus geen afspraak maken. Verkocht waarschijnlijk voor een hoger bedrag buiten openbare biedingen om. Zo zijn tegenwoordig de manieren.

ra
door ramanah Aug 11, 2016 om 22:58
135 Antwoorden / Vragen

Het bovenstaande gelezen, de belofte van de verkoop is dus verbroken, niet fair. Je hoort overigens ook vaak dat koopbeloften om iets af te halen niet doorgaan zonder melding. Misschien de volgende keer direct afhalen als het accoord er is.

Ep
door Epictetus Aug 11, 2016 om 23:00
Antwoorden / 1 Vragen

Wilde ik ook, maar dat moet je wel een adres hebben en een afspraaktijd. En die kreeg ik dus niet te horen.

ra
door ramanah Aug 11, 2016 om 23:07
135 Antwoorden / Vragen

Kon je met adres bij nummer zoeken niets vinden dan?

Ep
door Epictetus Aug 11, 2016 om 23:17
Antwoorden / 1 Vragen

Adres heb ik wel gevonden; Anjelierstraat 2-4 Hilversum. Maar ik wil wel weten of er iemand is; ga geen 2 X 70 km rijden om voor en gesloten deur te staan. Wel een afspraak eerst.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Aug 11, 2016 om 22:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een medewerker van Kassa? Weet u dat zeker? Maar het is niet gepast hier een naam en telefoonnummer te vermelden van een privé persoon.

fl
door floppie Aug 11, 2016 om 22:32
12 Antwoorden / 3 Vragen

waarom niet?

Ep
door Epictetus Aug 11, 2016 om 22:34
Antwoorden / 1 Vragen

Ja, dat weet ik zeker; heb het gegoogled. Facebook, Linkedin en andere info. Zoek zelf maar

zoekster1
door zoekster1 - Aug 11, 2016 om 22:38
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ach, dit gebeurt de hele tijd op MP. Maakt u zich er verder niet druk om, u doet er toch niets tegen. Gewoon weer op zoek naar een andere verkoper.

Ep
door Epictetus Aug 11, 2016 om 22:57
Antwoorden / 1 Vragen

Dit object kom je niet ieder dag tegen; was het maar waar

Cookies
door Cookies Aug 11, 2016 om 23:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zoekster, andersom gebeurt ook vaak. Geef je akkoord aan een koper, hoor je er nooit meer wat van.

Ep
door Epictetus Aug 11, 2016 om 23:17
Antwoorden / 1 Vragen

Dat is zeker waar, maar daar heb ik niets aan.

Cookies
door Cookies - Aug 11, 2016 om 22:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: naam + 06 nr. is inderdaad van iemand die bij Vara/KRO werkt.

@topicstarter: hoe lang heeft het geduurd voordat je reageerde op zijn mailtje wanneer je de gitaar wilde halen?

Ep
door Epictetus Aug 11, 2016 om 22:50
Antwoorden / 1 Vragen

Om 00.30 uur ( 10 aug.) zag ik de mail die hij verstuurd had om 20.32 uur (9 aug) Mailde toen direct  dat het te laat was om te bellen en dat ik later die dag contact op zou nemen. Heb toen gebeld (10 aug) omstreeks 10.30 u en kreeg toen een antwoordapparaat. Daarop ingesproken. Niets vernomen, email gestuurd, om 16.30 u nogmaals gebeld. Ben achter zijn vaste nummer gekomen; ook daarop gebeld en weer antwoordapparaat. Volgende dag weer gebeld naar beide nummers en email gestuurd en weer enkel antwoordapparaten. Totdat vandaag 11 augustus SMS met verkocht aan een ander.

tijger1
door tijger1 - Aug 11, 2016 om 22:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik het nummer bel, krijg ik een antwoordapparaat.

Cookies
door Cookies Aug 11, 2016 om 22:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Logisch, het 06 nr. is van zijn bedrijf(je): Finistere Productions

Ep
door Epictetus Aug 11, 2016 om 23:05
Antwoorden / 1 Vragen

Of 035-6244488. Dit is volgens mij van het bedrijf. Het 06 nummer lijkt me prive. Waarom zou je het nummer van je bedrijf geven.

Cookies
door Cookies Aug 11, 2016 om 23:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Op de website van Finistere staat ook dat 06 nr. Het lijkt me aannemelijker dat je liever niet je privé nummer geeft. Ik gebruik op MP ook een ander 06 nr.

Ep
door Epictetus Aug 11, 2016 om 23:19
Antwoorden / 1 Vragen

Wel vreemd dat je op een bedrijfsnummer niet de naam vermeld van het bedrijf op je antwoordappparaat welkomsboodschap, maar enkel het nummer vermeld. Wat heb je te verbergen?

mi
door milestones Aug 15, 2016 om 21:18
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het blijkt ook nog een geheim nummer te zijn zie ik op mijn verbruiksstatistieken van mijn provider. Vreemd voor een bedrijfsnummer.

Cookies
door Cookies - Aug 11, 2016 om 22:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wel, als het zo gegaan is, zoals je beschrijft, dan is het behoorlijk onbeschoft om de gitaar, na akkoord met jou, aan een ander te verkopen. Ik dacht, misschien heb je pas een paar dagen later op zijn akkoord gereageerd, dan had ik deze gang van zaken kunnen begrijpen.

DOOR EPICTETUS 11 AUG. 2016 OM 22:50
ANTWOORDEN / VRAGEN

Om 00.30 uur ( 10 aug.) zag ik de mail die hij verstuurd had om 20.32 uur (9 aug) Mailde toen direct  dat het te laat was om te bellen en dat ik later die dag contact op zou nemen. Heb toen gebeld (10 aug) omstreeks 10.30 u en kreeg toen een antwoordapparaat. Daarop ingesproken. Niets vernomen, email gestuurd, om 16.30 u nogmaals gebeld. Ben achter zijn vaste nummer gekomen; ook daarop gebeld en weer antwoordapparaat. Volgende dag weer gebeld naar beide nummers en email gestuurd en weer enkel antwoordapparaten. Totdat vandaag 11 augustus SMS met verkocht aan een ander.

Cookies
door Cookies - Aug 11, 2016 om 23:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zijn mailtje, waarin hij de verkoop bevestigt, is inderdaad rechtsgeldig. Maar je zult er wel de Rijdende Rechter of de Belbus (laatste zou wel leuk zijn) voor in moeten schakelen, iets anders kun je nauwelijks doen.

Ep
door Epictetus Aug 11, 2016 om 23:07
Antwoorden / 1 Vragen

Dat vrees ik ook. Is als eens gebeurt en kost meer dan het je oplevert. De gitaar krijg je in ieder geval niet in je bezit. En daar gaat het om.

mi
door milestones Aug 15, 2016 om 21:10
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb de Belbus een mail gestuurd, Benieuwd of ik er iets van hoor. Ben bang dat ze eigen medewerkers beschermen en er nooit meer iets van verneem.

Ep
door Epictetus Sep 3, 2016 om 19:24
Antwoorden / 1 Vragen

Behalve een automatisch gegenereerd antwoord verder niets van gehoord. Had niets anders verwacht.  Rechtsbijstandverzekering ingeschakeld; die heeft geprobeerd  hem te bereiken, maar nummer is hem blijkbaar bekend. Geen enkele keer wordt er opgenomen en op ingesproken voicemail wordt niet gereageerd.

ha
door halex - Aug 12, 2016 om 00:12
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Niet echt netjes gehandeld van de verkoper.
Maar zeker ook niet chique om anoniem alle persoons- en contactgegevens van een ander op dit forum te plaatsen.

Informeer bij uw rechtsbijstand of er in deze zaak sprake is van aanbod en aanvaarding. En of u daarom levering aan u, voor het overeengekomen bedrag, af kunt dwingen.

aurora1
door aurora1 - Aug 12, 2016 om 01:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

In de spelregels van dit forum is o.a. dit te lezen:
"Het plaatsen van namen en/of persoonlijke informatie van derden (zoals privé- en/of emailadressen, namen, telefoonnummers) is niet toegestaan. Persoonlijke gegevens geplaatst in Vraag & Beantwoord, zoals telefoonnummers of (e-mail)adressen worden zoveel mogelijk van de site geweerd o.m. omwille van de privacybescherming".
Heeft u dat uit kwaadaardigheid gedaan? Wat wilt u daarmee bereiken? Wat heeft het voor meerwaarde voor het beantwoorden van uw vraag in de laatste regel?
Die gitaar is verkocht en de verkoper heeft niet fatsoenlijk gehandeld. Komt regelmatig voor op MP, evenals dat men spullen niet komt ophalen die men o zo graag wilde kopen/hebben, en dat men niet het fatsoen heeft om dat te melden.
Zoek verder naar een gitaar, bijzonder of niet bijzonder.

tenormin
door tenormin - Aug 12, 2016 om 05:12
16837 Antwoorden / 108 Vragen

Wel eens met @tijger1. Nummer en namen mogen niet, laat staan van nota bene van iemand die bij NPO werkt. Anti-reclame. Oh oh, en zijn naam staat hier ook nog eens bij Kassa! Geen reclame...

diumenge
door diumenge - Aug 12, 2016 om 06:25
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het plaatsen van al zijn gegevens hier is los van dat het niet is toegestaan, verre van netjes. Maar aan de andere kant is het gedrag van deze marktplaatsverkoper, als het inderdaad zo gegaan is als TS schrijft, puur onbeschoft. Helaas het nadeel van Marktplaats. Hier was er daadwerkelijk een overeenkomst en als je dat niet nakomt dan ben je je woord niet waard, slechte reclame voor zijn bedrijfjes dus.

marita5
door marita5 - Aug 12, 2016 om 07:56
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Epictetus ,

In feite staat u in uw recht , maar uw recht halen / of krijgen is totaal iets anders . . Zie hier ,

Verkoper:
U wilt een product via Marktplaats verkopen en u heeft ook al een bod ontvangen via de Marktplaats.nl. U bent akkoord gegaan met dat bod. In een e-mail of telefonisch heeft u dat bevestigd. Maar nu biedt iemand anders toch een hoger bedrag.

Mag u het product alsnog verkopen aan de hoogste bieder?
Nee. Als u per e-mail of telefonisch al duidelijk heeft aangegeven het bod te accepteren, kunt u daar in principe niet op terugkomen. Een mondelinge afspraak is namelijk ook rechtsgeldig. U bent dan gebonden aan de afspraak die u heeft gemaakt met de koper.

Koper :
Als de afspraak tot aankoop definitief is, mag de verkoper de aankoop niet annuleren. Het moet dan voor zowel u als de verkoper duidelijk zijn dat u een afspraak heeft gemaakt.

Wat kan ik doen?
Heeft u een duidelijke afspraak gemaakt, maar annuleert de verkoper deze? U kunt de verkoper aanschrijven dat u alsnog het product wilt ontvangen. Het wordt een probleem als u niet voldoende contactgegevens heeft van de verkoper of als het product al is verkocht en/of de verkoper wilt het u niet toesturen.

En dan?
Het hangt van uw situatie af of u hierna nog iets kunt ondernemen. Vaak gaat het om te kleine bedragen om nog iets te kunnen doen. Heeft u vragen of u in uw situatie nog iets kunt doen? Neem dan contact op met het Juridisch Loket

Bron : Juridisch Loket .

mi
door milestones Aug 15, 2016 om 21:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een rechtsbijstandverzekering; ik zal die om raad vragen. Contactgegevens van de verkoper heb ik en kopieen van e-mail en bewijzen van wanneer ik gebeld heb. Staat op verbruikoverzicht van provider).

marita5
door marita5 Aug 15, 2016 om 21:23
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Succes , heeft u nu een andere gebruikersnaam ?

pi
door pieterwolters - Aug 12, 2016 om 08:21
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Wel gaaf dat een medewerker van "een programma met een wijzend vingertje" dit soort dingen doet. Iets met balk en splinter....

WieWatWaar01
door WieWatWaar01 - Aug 12, 2016 om 09:08
8 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, dit heb ik ook een keer gehad.
Je kan dan beter bij een telefoon bijvoorbeeld een refurbished kopen dan een tweedehands.
Ik heb een Refurbished iphone 5S gekocht. Super blij mee!

diumenge
door diumenge Aug 12, 2016 om 09:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Spam!

Cookies
door Cookies Aug 12, 2016 om 09:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Heb de link al gemeld.

diumenge
door diumenge Aug 12, 2016 om 10:02
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Die redactie doet ook maar half werk. Edit vanwege persoonsgegevens alleen in de oorspronkelijke vraag en deze spam laten ze vrolijk staan.

Cookies
door Cookies Aug 12, 2016 om 10:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Heb het nu al 2x gemeld. Goed editen is ook moeilijk;-)

ha
door halex - Aug 15, 2016 om 22:15
1374 Antwoorden / 4 Vragen

@ Milestones of Epictetus,
U bent echt een held. Eerst n.a.w.-gegevens van iemand zomaar op een openbaar forum knallen en ondertussen met meerdere gebruikersnamen hetzelfde forum lopen te trollen. Mafkees.

Hu
door Hul013 - Aug 18, 2016 om 17:18
4 Antwoorden / 2 Vragen

Frames 5/120? Zal een Framus zijn ga ik even van uit. Marktplaats heeft hele uitgegreide algemene voorwaarden, lees die eerst eens door voordat je heel gefrustreerd probeert iemand te "namen and shamen".

De verkoper staat vrij om zijn spullen aan de bieder van zijn keuze te verkopen. Het komt 1000 keer per dag voor dat iemand een "deal" heeft die uiteindelijk niet door gaat. Ik heb het zelf gehad. Deze verkoper is nog zo eerlijk geweest om je te vertellen dat hij het aan iemand aders heeft verkocht, meestal hoor je dat het product kapot is, of verloren gegaan, dan heb je niks om er tegenin te brengen.

Relax en ga gewoon op zoek naar een andere gitaar. Een Framus is al duur genoeg.

diumenge
door diumenge Aug 18, 2016 om 21:25
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Onzin. Een overeenkomst is een overeenkomst, dat mensen asociaal zijn en zich daar niet aan houden maakt het nog niet juist.