Kl
door Kletskop Mar 27, 2024 om 00:44
Geldzaken & recht
Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleiding

Onlangs heeft netbeheerder Enexis in onze straat alle gasleidingen naar de meter toe vervangen. Hiervoor kregen alle bewoners een brief en er werd een afspraak gemaakt zodat ze middels een schema verdeeld over meerdere dagen alle aansluitigen af konden gaan.
Op de dag dat wij aan de beurt waren zie ik in de app van mijn energieprovider dat ons verbruik juist op die betreffende dag een stuk hoger is dan op de overige dagen. Dat terwijl juist die dag het heel zacht was. Wij koken niet op gas en hebben de verwarming sinds de energiecrisis niet meer hoger dan 17 graden.
Wat ik dus kan bedenken is dat er gas weggelekt is tijdens het vervangen van de leiding op een of andere manier.

Nu is mijn vraag: Moeten bewoners hier zomaar zelf voor opdraaien? Het gaat dan wel over een bedrag van zo'n €10 a €12 euro maar toch. Ik vind het vreemd dat iedereen verplicht is mee te werken aan het mogelijk maken van deze werkzaamheden maar dat dit gewoon gebeurt zonder dat je hiervoor gewaarschuwd wordt.

17570 13 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Mar 27, 2024 om 09:05
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Er staat altijd druk op de gasleiding. U wilt direct gas op uw moment van gebruik er van maken. Als er een leiding vervangen wordt zal de toevoer gestopt worden en dan gaat de leiding met gas erin weg, komt er een nieuwe leiding in zonder gas. Die nieuwe leiding moet dan eerst gevuld worden zodat u weer direct gas krijgt op uw moment van vraag. En dat is niet anders als voor uw rekening, dat zal zeker een kuub of 2 a 3 oid kunnen zijn. En u heeft wel weer een veilige gasleiding.

Franske1958
door Franske1958 Mar 27, 2024 om 11:20
426 Antwoorden / 2 Vragen

Leuke uitleg maar ergens klopt er iets niet met uw uitleg.  Als een in de straat een gasleiding vervangen moet worden
dan begrijp ik ook wel dat het aanwezige gas in die leiding verwijderd moet worden.  Maar dat gebeurd op straat en
niet in het huis van de bewoners en dus voor de gasmeter van de bewoner.  Of wordt soms tijdens dat vernieuwen van
die leiding de gashoofdkraan van de bewoners niet dichtgedraaid, waardoor eerst alle gas verdwijnt uit de leidigen
van de gewoners en na het vervangen van die leidingen weer alle gas terug stroomt die binnenhuis leiding in waardoor
die gasmeter dat uit en terug stromen van dat gas registreerd als verbruik door de bewoners, maar wat dus geen verbruik
door de bewoners is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 27, 2024 om 09:40
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Bwdoelkt u dinsdag 19? Dan lijkt het mij dat er sprake is van een fout omdat er in een woning nooit zoveel gas in de leiding aanwezig kan zijn. Dus klacht indienen en eventueel: https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/energie/ indien u een antwoord ontvang dat u niet juist vindt.

rj
door rjw - Mar 27, 2024 om 12:22
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Hoe kan gas in jouw huis weglekken als er aan de straatkant wordt gewerkt?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 27, 2024 om 13:14
2055 Antwoorden / Vragen

Dit is gerisgistreerd verbruik dus gas dat door de meter gaat, dat gas kan enkel door de meter als het achter de meter wordt verbuikt. Het zou wel heel toevallig zijn dat deze piek niets te maken heeft met het vervangen van de gasleiding maar het is eigenlijk vreemd dat werkzaamheden vóór de meter leiden tot extra gasgebruikt achter de meter.

@q
door @qwerty@ - Mar 27, 2024 om 14:08
68 Antwoorden / 1 Vragen

Moet je vragen aan de netbeheerder Enexis, toch ?

wi
door wilhelmina59 - Mar 27, 2024 om 16:36
512 Antwoorden / 0 Vragen

Deze ken ik.
Ben sinds januari bezig om mijn verbruik goed ingedeeld te krijgen(3x meter vervangen)
Vraag of draai m zelf uit om een excel uitdraai, daar staan de juiste verbruikgegevens van die dag op en laat met deze gegevens uw dagverbruik door ICT aanpassen.
Enne dat ontgassen gebeurt voor uw meter  en niet erachter anders had u het huis uitgemoeten wegens ontploffingsgevaar.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 27, 2024 om 16:46
2055 Antwoorden / Vragen

Sorry maar ik snap het niet, wat is nou de oorzaak van die hoge meterstand op die dag?
En waar/van wie hebt u dan een spreadsheet gekregen met de juiste getallen?

wi
door wim koelewijn - Mar 27, 2024 om 16:45
68 Antwoorden / Vragen

onzinreactie..mahadma..

Redacteur
door Redacteur Mar 27, 2024 om 17:01
1054 Antwoorden / 62 Vragen

@wim koelewijn, graag inhoudelijk toelichten als je zo'n reactie plaats.
De redactie

ro
door ronny530 - Mar 27, 2024 om 17:18
2779 Antwoorden / 41 Vragen

Het kan niet aan het vervangen van de hoofdgas aansluiting te wijten zijn want op de inkomende gasleiding die op de gasmeter aangesloten wordt is een verplichte terugslagklep geplaatst.
Als de hoofdleiding vervangen wordt en dus gasloos wordt gemaakt gaat de terugslagklep dicht zodat er geen gas in de hoofdleiding terug kan stromen, pas als de gasdruk weer aanwezig is gaat de terugslagklep weer open en stroomt het gas naar de toestellen die gas verbruiken.
Het gemeten hoge gasverbuik is wel te verklaren want de cv ketel is een tijd lang buiten gebruik geweest en moet alle radiatoren en de eventueel ingebouwde warmwater boiler weer op temperatuur gaan brengen en dat maakt tijdelijk het gasverbruik veel hoger dan u gewend bent.
Uw totale schade is om en nabij de 10 euro die éénmalig boven het normale gasverbruik uitkomt is niet aan Enexis maar aan uw cv ketel te wijten want die heeft het gas nodig om de woning op de ingestelde temperatuur te verwarmen.
Tot slot, u bent verplicht om aan het vervangen van de gasleiding mee te werken en dat daarbij alle gastoestellen een tijd lang buiten gebruik zijn is een logisch gevolg.

Kl
door Kletskop Mar 29, 2024 om 00:04
8 Antwoorden / 4 Vragen

Ok, dat snap ik tot zover wel. Maar je bent dus verplicht mee te werken aan iets waardoor je dus achteraf extra kosten maakt, terwijl je daar zelf anders niet voor gekozen zou hebben en waar je ook op geen enkele wijze voor gewaarschuwd wordt. Beetje vreemd allemaal..

ro
door ronny530 Mar 29, 2024 om 13:24
2779 Antwoorden / 41 Vragen

Zo vreemd is het niet omdat u had kunnen weten dat de verwarming een tijd buiten werking zou zijn en het logische gevolg is dat de temperatuur in de woning gaat dalen en zou het overbodig zijn dat ook nog eens per brief mede te delen.

Kl
door Kletskop Apr 8, 2024 om 14:33
8 Antwoorden / 4 Vragen

Inmiddels een paar keer contact gehad met zowel Enexis als Oxxio. Beide bedrijven geven aan dat het wel degelijk met de werkzaamheden te maken heeft en dat er soms pieken met oneigenlijk 'verbruik' tot wel 30 á 40 kuub worden gezien. Dat komt dus niet door het opnieuw opstarten van een CV ketel. Dat is bij ons namelijk al vaker gebeurd en nog nooit kostte dit zoveel gas. Zeker omdat het op dinsdag 19 maart ook nog eens heel zacht weer was buiten.
Normaal wordt zo'n foutief verbruik gecorrigeerd binnen twee weken, echter was het dit keer niet zo doordat het in mijn geval om 'slechts' 10 kuub ging. Dat wordt dan handmatig gedaan. Ik mag 10 werkdagen afwachten nog en anders weer terugbellen.

1paul
door 1paul - Mar 28, 2024 om 07:19
3148 Antwoorden / 0 Vragen

als de leiding vervangen is moet deze weer ontlucht worden, dit doet meestal de monteur, dit veroorzaakt natuurlijk dat er een "gas" door de leiding stroomt waar u niets aan heeft.

neem kontakt op met de netbeheerder en vraag daar wat hier aan gedaan gaat worden!!

lees net de reakties die er al stonden maar wat een zooi onzin bij mekaar zeg, als je het niet weet zeg dan niets maar ga niet zitten raden....

rj
door rjw Mar 28, 2024 om 09:26
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Op basis van het bedrag in de screenshot zou er dan 10 kuub gas doorheen gejaagd zijn. Waar is dat heen gegaan?

1paul
door 1paul Mar 28, 2024 om 10:32
3148 Antwoorden / 0 Vragen

9 euro verschil ongeveer bij 1,40 de kuub maakt dat 6 kuub.

bij het ontluchten van de leiding kan, met de nadruk op kan, er veel door de leiding stromen en dit is uiteraard mede afhankelijk van de lengte van de leiding, let wel, de leiding achter de gasmeter, alles wat voor de gasmeter zit meet deze namelijk niet, moet eerst door de meter heen, neemt overigens niet weg dat de leiding voor de meter ook ontlucht moet worden en dit gaat ook via de meter als deze eenmaal weer aangesloten is..

ro
door ronny530 - Mar 28, 2024 om 15:22
2779 Antwoorden / 41 Vragen

@1paul hoe zit u dat ontluchten gebeuren want op de hoofdgasleiding zit geen ontluchtingsventiel, en met gasduk op de leiding de wartel op de gasmeter losdraaien tot er gas uitstroomt en weer lekdicht vastdraaien is ook niet slim.
De binnendiameter van de hoofdgasleiding is klein en dat kleine beetje lucht dat er in de hoofdgasleiding aanwezig is wordt niet eens door de gasmeter opgemerkt want die lucht wordt uit de leiding geperst zodra de cv kelel in werking wordt gezet.
Een tijdje geleden is de hoofdgasleiding in mijn woning ook vervangen, geen monteur gezien en nadat de gasdruk weer op de gasleiding aanwezig was duurde het na inschakelen van de cv ketel nog geen 10 seconden todat de cv ketel aansloeg en ging verwarmen.
In 10 seconden tijd kan er geen omgerekend 6 kuub gas verbuikt zijn maar het gasverbruik op die dag was wel navenant hoger dan gebruikelijk want gedurende een uur of 6 was er geen gas beschikbaar waardoor de woning ook niet verwarmt kon worden.
M.i. is het éénmalige hoge gasverbuik te wijten aan het opwarmen van de woning en niet aan lucht in de hoofdgasleiding.

1paul
door 1paul Mar 29, 2024 om 07:57
3148 Antwoorden / 0 Vragen

de ene leiding is korter dan de andere maar je hebt wel gelijk dat het nogal veel is....

het weer opwarmen van de woning kan maar ook dan is het veel..

zeg er niet voor niets bij neem kontakt op met de netbeheerder..

Kl
door Kletskop Apr 8, 2024 om 14:27
8 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb Oxxio gesproken en zowel zij als de klantenservice van Enexis waar Oxxio mee gesproken heeft (zij hebben intern contact gehad met elkaar) zeggen dat het wel degelijk door de werkzaamheden komt. Er worden vaak pieken gezien tot wel 30 á 40 kuub onwerkelijk geregistreerd verbruik. Doordat leidingen weer helemaal moeten worden gevuld. Raar maar waar blijkbaar.
Normaliter wordt het achteraf automatisch gecorrigeerd, maar als de piek relatief klein is moeten ze dit vaak handmatig doen. Ik mag 10 werkdagen afwachten en als het dan nog niet is gecorrigeerd mag ik terugbellen.

wi
door wilhelmina59 Apr 8, 2024 om 16:32
512 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou die 10 werkdagen met met een berg aan zout nemen. Ben met Eneco over een foutje  bezig en bij mij staat nog steeds mijn gas verbruik
op €1700,- in februari. Succes.

ap
door apiejoepie - Mar 28, 2024 om 15:52
130 Antwoorden / 4 Vragen

wat zei het gasbedrijf?

Kl
door Kletskop Apr 8, 2024 om 14:22
8 Antwoorden / 4 Vragen

Zie mijn update hieronder. Ze proberen het nu achter de schermen op te lossen.

lo
door lovewinnie - Mar 29, 2024 om 09:19
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien deuren open gehad? Wij hadden wissel midden in de winter. Gevolg dat het binnen afgekoeld was tot graadje of 5. Eer dat dat weet warm was waren we paar uur verder en heel wat gas.

Kl
door Kletskop - Apr 8, 2024 om 14:21
8 Antwoorden / 4 Vragen

Even een update:

Ik heb bovenstaande gemeld bij de netbeheerder Enexis. Zij gaven eerst aan het onwaarschijnlijk te vinden dat werkzaamheden vóór de meter invloed zouden hebben op de meterstanden. Ik kreeg het advies om Oxxio te bellen zodat zij konden verifiëren of het echt werkelijk geregistreerd verbruik was op die dag, of dat er sprake was van een 'schatting'. Anders raadde ze me aan om zeker een klacht/claim in te dienen aangezien zij 10 kuub op één dag ook erg hoog vond en zelfs onwaarschijnlijk veel afgezet tegen ons normaal verbruik.

Oxxio geeft aan dat het wel degelijk om meterstanden ging die de netbeheerder Enexis zelf heeft doorgegeven. De lieve medewerker zei ook gelijk dat 10 kuub gewoon veel is en dat het echt niet anders kan dan dat het door de werkzaamheden komt. Ze heeft zelf de speciale klantenservice van Enexis gebeld waar bedrijven bij uitkomen waar ze vaak meer weten en daar zeiden ze dat het juist heel vaak voorkomt dat klanten ineens een heel hoge piek zien op de dag van werkzaamheden. Soms wel tot 30 á 40 kuub zelfs. In mijn geval gaat het dus nog om een relatief laag onterecht geregistreerd verbruik. Dit wordt veroorzaakt doordat er dus nog gas in de leidingen zit welke weer helemaal moeten worden gevuld. Ook achter de meter heeft dit blijkbaar invloed in tegenstelling van wat gezegd wordt dat dit onmogelijk is.
In veel gevallen wordt dit binnen twee weken automatisch gecorrigeerd in het systeem. Bij mij kan het zijn dat de piek niet hoog genoeh was waardoor dit niet automatisch is gebeurd (dit werkt waarschijnlijk ook met een algoritme op basis van AI vermoed ik). Oxxio gaat nu voor mij een verzoek doen aan Enexis om het handmatig te laten aanpassen. Ik zou binnen 10 werkdagen moeten kunnen terugzien dat het is rechtgezet. Zo niet mag ik terugbellen en naar de mewerker vragen die me heeft geholpen zodat ze er nogmaals achteraan kan gaan.

rj
door rjw Apr 8, 2024 om 17:47
3262 Antwoorden / 5 Vragen

"Dit wordt veroorzaakt doordat er dus nog gas in de leidingen zit welke weer helemaal moeten worden gevuld."

10 kuub is 2630 meter gasleiding (van 2,2cm diameter). 2,6 km. Hoe groot is jouw huis?

Kl
door Kletskop Apr 9, 2024 om 20:50
8 Antwoorden / 4 Vragen

Een normale huurwoning van gemiddelde grootte.
Het is wat ze zelf zeiden aan de telefoon, zowel de provider als de netbeheerder beweren dat het heel vaak gebeurt met het vervangen van een gasleiding en dat het komt doordat leidingen weer moeten worden gevuld/ontlucht.