Mr
door MrSir Nov 23, 2018 om 12:13
Geldzaken & recht

Meterkast op slot door huisbaas

Ik woon in een huurappartement met alles inclusief. Mijn huisbaas doet de meterkast altijd opslot en door wat speurwerk ben ik erachter gekomen dat het legaal is. Mijn vraag is hoeveel tijd mijn huisbaas heeft om een stroomstoring te regelen als voorbeeld de vorige dag is rond 23:00 mijn stroom uitgevallen, deze ochtend kreeg ik om half 9 het bericht dat er direct iemand aankomt nu is het 12:15 en doet de stroom het nogsteeds niet (de stroom ligt er dus al 13uur uit). wat kan ik hier tegen doen? zijn hier regelgevingen over want ik kan er niks over vinden in mijn contract. (het was overigens geen gehele stroom uitval, alleen mijn appartement had er last van de andere niet)

5695 15 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Nov 23, 2018 om 12:17
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Absurd. Als het alleen jou appartement betreft zal het wel een stop of de aardlekschakelaar zijn. Je hebt zelf uitgevonden dat dit mag, maar ik zou nu dan maar een schadevergoeding eisen en deze laten vervallen voor een sleutel van de meterkast.

tijger1
door tijger1 - Nov 23, 2018 om 12:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die meterkast mag helemaal niet op slot. Ik neem aan dat daar ook de gasmeter staat. Bij een lek moet u de hoofdkraan kunnen dichtdraaien.

En als er een stop doorslaat, moet u die zelf kunnen vervangen of resetten.

Dus u hoort eensleutel te hebben.

Informeer eens bij de brandweer.

tenormin
door tenormin - Nov 23, 2018 om 12:21
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Dat is wel een vreemde huisbaas. Dus u kon niemand waarschuwen, nu pas kennelijk, en u zit al 13 uur zonder stroom. De schadeclaim van de inhoud van uw koelkast/vriezer zal door iemand betaald moeten worden. Maar, al schrijft u dat het wel legaal is (?); vreemde zaak dat iets niet zo snel mogelijk verholpen mag worden, kennelijk. Als ik ervan uitga dat bij stroomuitval de energieleverancier binnen 6 uur moet komen herstellen (i.v.m. schadevergoedingen) denk ik dat uw huisbaas deze tijden ook minimaal zal moeten incalculeren. Dus hij is zeker te laat.

Mr
door MrSir - Nov 23, 2018 om 12:31
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kwam op andere forums tegen dat het legaal is om deze opslot te doen inverband met stroom tappen voor bijvoorbeeld een kwekerij (zo heb ik het gelezen) wat nog raarder is, is dat mijn huisbaas nu ook niet meer reageerd terwijl hij 4 uur geleden heeft belooft dat er iemand langs zou komen

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 23, 2018 om 12:48
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Als kortsluiting de oorzaak is kunt u daar achter komen door de stekker uit de wandcontactdoos te halen, zodra u bij het betreffende apparaat bent aangekomen moet er dan weer stroom zijn.

edrick3
door edrick3 Nov 23, 2018 om 13:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

??? Dan zul je toch wel eerst bv de aardlekschakelaar moeten omzetten of een smeltpatroon vervangen lijkt me.

marita5
door marita5 - Nov 23, 2018 om 12:49
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mrsir ,

Dit lees ik bij Stedin :

Toegankelijkheid en Afsluitbaarheid

De norm NEN 2768 stelt dat de meterruimte een toegankelijke ruimte moet zijn, waarbij de vrije doorgang aan minimale eisen voldoet van 700 mm breed en 2050 mm hoog. Ook is het belangrijk dat dat de meterrruimte met een slot afgesloten kan worden  En als de meterruimte aan een gemeenschappelijke ruimte grenst, is het van belang dat de deur van een cilinderslot is voorzien. Het cilinderslot moet goedgekeurd zijn door Stedin.

Lees bij deze vraag het antwoord van @teunis89 .

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/meterkast-op-slot-voor-huurder

Neem contact op met het Juridisch Loket in uw gemeente , klik op de rode regel en scroll naar beneden .

https://www.juridischloket.nl/contact/#

Mr
door MrSir Nov 23, 2018 om 12:56
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ja die heb ik in de tussentijd ook gezien! het enige wat ik me nog afvroeg is hoeveel tijd het maximaal mag kosten om de stroom weer werkend te krijgen. het juridisch loket gaat maandag pas weer open in mijn gemeente en ik ga daar ook zeker langs.

edrick3
door edrick3 Nov 23, 2018 om 13:03
27632 Antwoorden / 85 Vragen

waren we al weer eens gelijk. ;-)
Je reactie stond er niet toen ik reageerde.

marita5
door marita5 Nov 23, 2018 om 13:06
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Dat wij aan elkaar gekoppeld zijn is algemeen bekend ..Vervelend vind ik aan deze site , dat je de reacties van een ander niet meer kunt zien , gevolg dubbel .

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 23, 2018 om 16:59
16848 Antwoorden / 202 Vragen

@MARITA  regels van Stedin gelden uitsluitend als Stedin de netbeheerder is.

marita5
door marita5 Nov 23, 2018 om 17:01
11513 Antwoorden / 15 Vragen

@gerritaltena , het ging erom of een meterkast afgesloten mocht zijn ja / of nee .

edrick3
door edrick3 - Nov 23, 2018 om 12:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

(Ter info: https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/meterkast-op-slot-voor-huurder
Zie de 2e reactie.) = staat al bij reactie van marita5
De verhuurder dient natuurlijk wel meteen actie te ondernemen na een melding van stroomuitval.

tijger1
door tijger1 - Nov 23, 2018 om 12:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat die meterkast op slot moet, is hetpunt niet. U moet een sleutel van dat slot hebben.

marita5
door marita5 - Nov 23, 2018 om 13:02
11513 Antwoorden / 15 Vragen

@Mrsir ,

U kunt het Juridisch Loket ook bellen .

0900 - 8020 € 0,25 p/min  maandag t/m vrijdag 9.00 - 18.00 . U krijgt een van onze juristen aan de telefoon .

€ 0,25 p/min , met een maximum van € 12,50 . Excl een starttarief van 4,5 cent en uw gebruikelijke belkosten .

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 23, 2018 om 13:36
16848 Antwoorden / 202 Vragen

In aansluiting op @TIJGER1, neem ook contact oip met uw netbeheerder. Ook ik ben van mening dat het op slot doen niet legaal is.
Als uzelf niet bij de meterkast kunt kunt u, in wiillekeurige volgorde:
- u kunt bij storing/uitval door bijv. uitslaan aardlekschakelaar niet zelf nagaan of een apparaat bij u zelf kortsluiting veroorzaakt resp. de aardschakelaar waar om zetten. Tenzij de 'stoppenkast' wel in uw woning zit).
- uw meterstanden niet zelf bekijken
- kunt u geen toegang geven als klant bij eventuele controle
- uw huisbaas heeft zonder uw toestemming geen toegang

(Ter info: bij mijn appartement zit de meter voor electra buiten de woning in een kast die door de bewoners van alle appartementen toegankelijk is en die daarvoor allemaal een eigen sleutel hebben). Wel zit de 'stoppenkast' in iedere woning apart

Mr
door MrSir Nov 23, 2018 om 13:59
2 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn energie zit ook bij mijn maandelijkse huur inbegrepen, ik heb zelf geen energiecontract dus ik hoef geen meterstanden te kunnen bekijken en of toegang te geven bij een controlle. ik wil wel in de meterkast kunnen ivm storing/uitval inderdaad

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 23, 2018 om 16:56
16848 Antwoorden / 202 Vragen

?? hoe weet u dan wat uw verbruik is?
Weet u zeker dat er in ieder geval geen schakelkast in uw woning aanwezig is met daarin de diverse aan- en afregelbare groepen?

tenormin
door tenormin Nov 23, 2018 om 17:31
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@gerrit, dat is toch niet belangrijk voor @mrsir om te weten wat zijn verbruik is. Zit in zijn huurprijs: all in.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 23, 2018 om 17:47
16848 Antwoorden / 202 Vragen

? Het lijkt mij dat het een goede zaak is om na te kunnen gaan wat het eigen verbruik is (of in ieder geval het collectieve gebruik als er meer appartementen op zijn aangesloten). 'Inclusief energie' kan een verkapte manier zijn om een oneigenlijk huur bedrag in rekening te brengen.
Helaas komt dat met regelmaat voor. Dat betekent dat er hoe dan ook een splitsing moet zijn tussen huurbedrag en de energiekosten en moet kunnen worden nagegaan of die kosten dan in relatie staan tot het werkelijke verbruik.

mabureau
door mabureau - Nov 23, 2018 om 13:42
102 Antwoorden / 12 Vragen

U huurt incl. nutsvoorzieningen en kosten, dus heeft geen zelfstandige overeenkomst met een energieleverancier. Het is dan ook de vraag of er voor uw appartement een eigen meter is en een eigen groepenkast.
Het zou zelfs mogelijk zijn dat in het complex de nuts voorzieningen centraal geregeld zijn en dat per appartement een groepenkast in een centrale ruimte van de verhuurder zit.
Vergelijk het met een centraal gestookte blokverwarming, waar u ook geen toegang heeft tot de ketelruimte.
Er zal dus ergens iets geregeld moeten zijn met betrekking tot de beschikbaarheid van de door de verhuurder met u, als integraal onderdeel van de huurovereenkomst, aangegane leveringsverplichtingen.

Dimpy
door Dimpy - Nov 23, 2018 om 13:55
10 Antwoorden / Vragen

Ik neem aan dat u in een appartementen complex woont met een gezamelijke stoppenkast, (oudere huurappartementen is dat nog zo) Als dat zo is moet er een huismeester aanwezig zijn, die dus hiervoor zorg draagt, die kan dus dan onmiddelijk de stoppen vervangen. Het is namelijk niet geoorloofd dat iedere huurder een sleutel daarvan krijgt i.v.m. gevaar voor anderen om stoppen te verwijderen, en anderen eventuele pesterijen etc. Ik begrijp dat u de huisbaas gebeld heeft, die doet daar dus niks mee. Ik neem gewoon aan dat er een huismeester in het gebouw woont of aanwezig is waar u dat moet melden.

Mr
door MrSir Nov 23, 2018 om 17:34
2 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben helaas geen huismeester in het gebouw. Ik heb nu wel geopperd om iemand aan te stellen die deze taak op zoch neemt inderdaad

Dimpy
door Dimpy Nov 23, 2018 om 17:40
10 Antwoorden / Vragen

Lijkt me wel verstandig ja, wij komen zelf uit zo'n app. complex, alwaar we wel 2 huismeesters hebben, (wel een beetje overdreven weer) maar in feite kan je ze niet missen. Er is altijd wel wat te repareren in zo'n gebouw.

Mr
door MrSir - Nov 23, 2018 om 17:32
2 Antwoorden / 1 Vragen

Kleine update: om 15:00 kwam er iemand langs om de stroom er weer aan te zetten

edrick3
door edrick3 - Nov 23, 2018 om 17:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dan zie je nu dus gelukkig weer licht in de duisternis. ;-)

uwjurist
door uwjurist - Nov 24, 2018 om 09:22
1043 Antwoorden / 0 Vragen

De verhuurder mag dit niet doen, althans niet zonder ook u een sleutel te geven.

Zie wetsartikel 7:203 BW :
De verhuurder is verplicht de zaak ter beschikking van de huurder te stellen en te laten voor zover dat voor het overeengekomen gebruik noodzakelijk is.

Het is noodzakelijk dat u toegang hebt tot de meterkast, o.a. in geval van calamiteiten.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik