Sp
door Spijs Mar 26, 2023 om 10:18
Geldzaken & recht

Mijn partner heeft geen inkomsten. Heb ik dan tprecht op alleenstaande AOW?

De overheid gaat er blijkbaar van uit dat een inwonende partner altijd inkomsten heeft. Als je alleenstaand bent heb je recht op een hogere AOW, terwijl je minder kosten hebt dan wanneer je samenwoont met iemand die geen inkomen heeft.

8392 15 Rapporteer

Topantwoord

va
door vanlotjegetikt - Mar 26, 2023 om 10:20
809 Antwoorden / Vragen

Beetje weinig info voor een goed antwoord. Dus graag leeftijd partner.

Sp
door Spijs Mar 26, 2023 om 10:23
Antwoorden / 1 Vragen

Mijn partner is 63 jaar.

getty
door getty - Mar 26, 2023 om 10:22
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Mogelijk heeft u recht op AIO of aanvullende bijstand, mits u onder het sociaal minimum uitkomt en geen vermogen heeft. Informeer bij de SVB naar de mogelijkheden.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 26, 2023 om 10:29
7181 Antwoorden / 3 Vragen

AOW met jongere partner zonder inkomen

Woont u samen en heeft uw partner geen inkomen en ook nog geen AOW? Ook dan is uw AOW gelijk aan 50% van het minimumloon. De AOW-partnertoeslag is per 1 januari 2015 vervallen.

Het is mogelijk dat uw gezinsinkomen onder het sociaal minimum komt. Het sociaal minimum is meestal even hoog als een bijstandsuitkering. U komt dan mogelijk voor de aanvullende inkomensverzekering ouderen (AIO) in aanmerking. Er geldt dan in principe een sollicitatieplicht voor uw partner.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/algemene-ouderdomswet-aow/vraag-en-antwoord/hoe-hoog-is-mijn-aow

Topantwoord

Franske1958
door Franske1958 - Mar 26, 2023 om 10:35
420 Antwoorden / 2 Vragen

Pas als U echt alleenwoont krijgt U AOW voor een alleenstaande. Zie hieronder de uitleg.

https://www.svb.nl/nl/aow/woonsituaties/welke-aow-situatie

Sp
door Spijs Mar 26, 2023 om 10:43
Antwoorden / 1 Vragen

Dus als ik weer alleen ga wonen, ontvang ik een hogere AOW uitkering, terwijl ik minder kosten heb!!

Franske1958
door Franske1958 Mar 26, 2023 om 11:18
420 Antwoorden / 2 Vragen

Alleen wonen, net als ik,  of dat meer of minder kost ligt er maar net aan hoe je dat bekijkt. Een alleen wonende is alleen baas over de thermostaat en bepaald zelf de temperatuur in alle kamers, dat wil hier zeggen de radiators dicht ik de slaapkamers, echter ik moet wel alleen de huur betalen van mijn sociale huurwoning en moet de energie en mijn auto alleen betalen. Ik krijg geen toeslagen vanwege een ontvangen erfenis.   Uw situatie doet mij denken aan een kennis hier in mijn woonplaats. Man 67 zelfstandige schilder, Sociale huurwoning, Nooit nagedacht over zijn pensioen, Zijn vrouw 47, Beroep huisvrouw, 3 kinderen op VMBO. Die kreeg pas in de gaten dat hij niet met pensioen kon en een  heel groot financieel probleem had toen hij zijn AOW had aangevraagd, en toen pas inzag dat zijn vrouw "verplicht" een full time baan moest gaan zoeken en hij niet kon stoppen met zijn beroep. Toen ik heel lang geleden begon met werken kreeg ik een gouden tip van een pensionado om mij te gaan verdiepen in regelgeving op financieel gebied  en dan alleen maar van zaken die mij aangaan.  Als U eenmaal de regeltjes doorheeft, dan kunt u vaak heel veel jaren mogelijke problemen aan zien komen en daar naar gaan handelen.

Mabelle
door Mabelle Mar 26, 2023 om 11:35
418 Antwoorden / 1 Vragen

Huisvrouw is natuurlijk geen beroep. Het huishouden doe je naast je betaalde baan.

sira
door sira Mar 26, 2023 om 12:21
2326 Antwoorden / 24 Vragen

@Spijs
U blijft maar volhouden dat een alleenstaande minder kosten heeft danwel goedkoper uit is, dat is niet waar!
Franske1958 noemt al een aantal zaken op, maar wat dacht u van toeslagen bij huur en zorg, hotelboekingen (eenpersoonstoeslag), afvalstoffenheffing, rioolbelasting, hypotheek, eenpersoonsverpakkingen supermarkt, erfbelasting. Ik ben naar alle waarschijnlijkheid nog een heleboel zaken vergeten.

Iv
door Ivo W Mar 26, 2023 om 14:22
729 Antwoorden / Vragen

Één alleenstaande is goedkoper uit dan een samenwonend stel.

Maar wanneer dat samenwonende stel beide weer alleenstaand wordt, dan zijn de twee alleenstaanden samen een héél stuk duurder uit dan het samenwonende stel.

sira
door sira - Mar 26, 2023 om 10:40
2326 Antwoorden / 24 Vragen

1) U bent niet alleenstaand, want u heeft een inwonende partner.

2) Als je alleenstaand bent, heb je minder kosten (dan met 2 personen). Dat is dus niet juist.
Waarom heeft uw partner geen inkomsten? Is dat een eigen keuze van u en/of de partner? U en uw partner krijgen bij het bereiken van de AOW-leeftijd samen per maand meer dan een alleenstaande.

ro
door ronny530 - Mar 26, 2023 om 10:42
2773 Antwoorden / 41 Vragen

U bent samenwonend en dat maakt dat u de kosten kunt delen. Uw partner heeft geen inkomen en heeft nog niet de aow leeftijd bereikt en dat maakt dat u beiden recht heeft op een aanvulling die tot bijstandsnorm aangevuld wordt. Voor die aanvulling kunt u bij uw gemeente terecht maar enkel als u geen aanvullende inkomsten geniet.

va
door vanlotjegetikt - Mar 26, 2023 om 11:02
809 Antwoorden / Vragen

Dat AOW en een jongere  partner inkomens issues geeft is al  sinds  2015, toen verviel de (jongere) partner toeslag.

Mabelle
door Mabelle - Mar 26, 2023 om 11:10
418 Antwoorden / 1 Vragen

Naast AOW zul je toch ook pensioen hebben. Vandaag de dag is het heel gebruikelijk dat ook de vrouw werkt. (tenzij dit om medische redenen niet kan). Vandaar ook dat in een relatie zowel de vrouw als de man ieder 50% AOW ontvangt.

gerbera
door gerbera Mar 26, 2023 om 11:40
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Om welke reden de partner niet werkt kan verschillend zijn en is niet aan u hierover te oordelen. Waar u die 50% vandaan haalt, men krijgt gewoon 100% van het vastgestelde AOW bedrag afhankelijk van de loonheffing voor alleenstaande €1353,11/€1081,69 en voor samenwonend per persoon € 920,98/€736,06

Mabelle
door Mabelle Mar 26, 2023 om 11:43
418 Antwoorden / 1 Vragen

Punt 1 oordeel ik niet, ik meld alleen wat al jaren gebruikelijk is, namelijk dat beiden werken, al of niet fulltime en punt 2 gehuwden/samenwonenden ontvangen 2 x 50%. Vandaar dat TS nu maar 50% krijgt.

gerbera
door gerbera Mar 26, 2023 om 11:54
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Nogmaals 50% waarvan, de TS ontvangt gewoon het volledige AOW bedrag voor samenwonende, dus 100%, en indien de partner ook de AOW leeftijd bereikt krijgt ook deze het volledige bedrag. U telt die bedragen blijkbaar bij elkaar een deelt dit. Verder ook mijn partner heeft, door mijn onregelmatige diensten, niet verantwoord (kunnen) werken dus zo gebruikelijk is dat niet dat partners werken.

Mabelle
door Mabelle Mar 26, 2023 om 12:07
418 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, de overheid heeft dit ook gedeeld, namelijk ieder 50%. En niet de 1 70% en de ander dan 30%. En ook niet de 1 100% en de ander 0%.

Mabelle
door Mabelle Mar 26, 2023 om 12:10
418 Antwoorden / 1 Vragen

Zie het verband niet van niet kunnen werken en onregelmatige diensten. Hooguit is het niet mogelijk als de kinderen nog jong zijn, nou vooruit als ze nog geen 18 zijn. Daarna hoef je als moeder echt niet thuis te zijn voor ze.

ma
door malhy2 Mar 29, 2023 om 02:49
309 Antwoorden / 13 Vragen

Huisvrouw is wel degelijk werk. even een simpel voorbeeld : Ik woon alleen en heb iemand in dienst die voor mij het huishouden doet. Iedereen blij ik betaal iemand voor bewezen diensten. Nu wordt ik verliefd op deze partner en besluit met hem/haar te trouwen, Zij blijft hetzelfde doen en nu is iedereen ineens boos omdat ze geen betaald werk meer heeft. Onzin natuurlijk.

ne
door neodutchio - Mar 26, 2023 om 11:56
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Alleenstaand wil zeggen alleen de energiekosten moeten betalen, alleen de huur moeten betalen, enz. Als stel betaal je hetzelfde voor de huur en hetzelfde voor de energie. Hoe u dus denkt goedkoper uit te zijn in uw eentje?

Iv
door Ivo W - Mar 26, 2023 om 12:00
729 Antwoorden / Vragen

U bent niet alleenstaand, dus heeft u uiteraard geen recht op AOW voor een alleenstaande.

Als uw partner niet wil werken, is dat een keuze die simpele financiële gevolgen heeft.
Als uw partner niet kan werken, komt uw partner wellicht in aanmerking voor een arbeidsongeschiktheid-uitkering.
Als uw partner wel wil werken, maar ondanks inspanningen om aan het werk te gaan nergens wordt aangenomen, dan hebben u en uw partner eventueel recht op een aanvullende uitkering waarmee uw inkomen wordt aangevuld tot het sociaal minimum.

borg queen
door borg queen - Mar 26, 2023 om 13:26
127 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, de partner toeslag is afgeschaft. Wij zitten ook in dit schuitje. Ik ben inmiddeld met pensioen ( wordt over enkele weken 68), mijn partner is 50 jaar, al 22 jaar werkloos en heeft alleen AIO inkomsten.Wij hebben dus de AIO toeslag aangevraagt en krijgen nu beiden de helft van de  aanvulling en dat moet apart opgegeven worden aan de belasting. Ik krijg dus de helft van de gehuwden AOW en AIO, plus een klein pensioen. Hij alleen de helft van de AIO. Het ligt aan uw verdere inkomsten hoeveel aanvulling u zou kunnen krijgen en geloof me, daar wordt vanalles meegerekent waar je zo niet aan denkt. En uiteraard is zijn er ook nog de toeslagen van de belastingdienst. Ik zou zo zeggen probeer het met een AIO aanvraag. Succes.

rj
door rjw - Mar 26, 2023 om 22:29
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Bekijk het ook van een andere kant: als je jongere partner gewoon gaat werken houdt je nog gewoon recht op je aow uitkering ongeacht hoeveel je partner verdient.

Daarnaast hoeven wij niet mee te betalen aan een hogere uitkering omdat jouw partner niet werkt. Niet ons probleem.

mo
door mof - Mar 27, 2023 om 16:22
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U bent niet alleenstaand. Uw partner kan óf werken danwel een sociale dienstuitkering aanvragen zodat uw inkomen op het sociaal minimum van een samenwonend stel komt.

Patriciaadelheid
door Patriciaadelheid - Mar 27, 2023 om 16:54
9 Antwoorden / 1 Vragen

Ik blijf het er stof vinden dat de AOW partnertoeslag is afgeschaft. Degenen die dit wel ontvangen hebben nl. een aanzienlijk hoger inkomen. Weer zo iets.......

Iv
door Ivo W Mar 27, 2023 om 21:44
729 Antwoorden / Vragen

Waarom is het stom dat de partnertoeslag is, afgeschaft?
Waarom hoeven jongere partners niet gewoon in hun eigen inkomsten te voorzien?

me
door mein33 Mar 27, 2023 om 22:03
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Dan verkoopt u toch gewoon de boot !!

1paul
door 1paul - Mar 28, 2023 om 14:48
3134 Antwoorden / 0 Vragen

nee want u bent geen alleenstaande, u en uw partner kiezen er zelf voor om niet te gaan werken, wel heeft u recht op eventuele toeslagen!