Ja
door Jan Schot Sep 17, 2021 om 15:20
Geldzaken & recht

Mijn pensioenfondsen houden allemaal 19,45% loonheffing in?

Per augustus 2019 ben ik officieel met pensioen gegaan. Mijn inkomsten zijn daardoor aanzienlijk lager dan over de periode dat ik werkte. Uit mijn aangifte blijkt dat er toch te weinig loonheffing wordt ingehouden door verschillende uitkerende instanties.

Een medewerker van de belasting dienst  heeft mij uitgelegd dat ik er daar zelf niet schuldig aan ben omdat alle uitkeringen worden gebaseerd op de eerste schijf, namelijk 19,45%.

Maar een belangrijk deel zou tegen 37,35% moeten worden belast, echter kunnen de pensioenfondsen dit niet zelf aanpassen en zijn ze verplicht de 19,45% te blijven hanteren.

Nu word ik geconfronteerd met een naheffing van €7862,00 en dat is voor mij heel veel geld, maar waar ik bovendien zelf eigenlijk niets aan kan doen.

2195 11 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Sep 17, 2021 om 15:40
7367 Antwoorden / 14 Vragen

Volgens mij klopt het wel, als elke uitkering onder de eerste schijf valt wordt per uitkering 19,45% ingehouden. Telt u bij de jaaropgave alles bij elkaar op kan een deel van uw inkomen in schijf 2 of hoger vallen. U moet dus naar uw totaal bedrag van jaarinkomen kijken en dat totaal bedrag kunnen de afzonderlijke uitkeringsinstanties niet zien.

tijger1
door tijger1 - Sep 17, 2021 om 16:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat ligt niet alleen aan de schijven. Maar u hebt dus uit meerdere bronnen pensioen.

Op de AOW wordt de loonheffingskorting toegepast. Die gebruikt u niet helemaal, dus een stukje daarvan komt nog ten goede aan het inkomen boven de AOW.

Maar als het totale inkomen boven de ca.€ 20.000 uitkomt wordt de loonheffingskorting stapsgewijs verlaagd, met als gevolg dat men dus wat meer belasting moet betalen.

Maar als u werkelijk € 7.862 moet nabetalen, hebt u waarschijnlijk een super hoog pensioen, waardoor ook (deels) de ouderen korting geschrapt werd.

U kunt die navordering voorkomen door of een voorlopige aanslag te vragen. Dan hebt u het hele jaar de tijd om te betalen.

Maar u kunt ook bij de SVB vragen geen rekening te houden met de loonheffingskorting. Dat scheelt al een slok op een borrel.

getty
door getty - Sep 17, 2021 om 16:02
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Een dergelijke naheffing betekent ook een fors inkomen. Tref een betalingsregeling als u het niet in een keer kan betalen .

Middels een voorlopige aanslag kunt u het voor de nieuwe jaren vooraf maandelijks al betalen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 17, 2021 om 16:22
2067 Antwoorden / Vragen

Het zal heel veel geld zijn maar van tegenover iedere euro die u betaald heeft u er twee gekregen en dan heeft u nog meer ontvangen waar u maar 19,45% over betaald heeft en dan nog AOW er bovenop. Er zijn er die het met minder moeten doen.

panter22
door panter22 - Sep 17, 2021 om 17:04
6599 Antwoorden / Vragen

U heeft meerdere inkomens en deze zijn niet even hoog

  • U laat loonheffingskorting toepassen op uw hoogste inkomen: mogelijk betaalt u dan elke maand te weinig belasting. De Belastingdienst verrekent achteraf via uw belastingaangifte. Er is een kans dat u een bedrag terug moet betalen aan de Belastingdienst.
  • U laat loonheffingskorting toepassen op uw laagste inkomen: mogelijk betaalt u dan elke maand te veel belasting. De Belastingdienst verrekent achteraf via uw belastingaangifte. Er is een kans dat u een bedrag terugkrijgt van de Belastingdienst.
  • U laat geen loonheffingskorting toepassen: mogelijk betaalt u dan elke maand te veel belasting. De Belastingdienst verrekent achteraf via uw belastingaangifte. Er is een kans dat u een bedrag terugkrijgt van de Belastingdienst.
  • https://www.abp.nl/pensioen-bij-abp/soorten-pensioen/keuzepensioen/loonheffing-en-loonheffingskorting.aspx
Voordat je pensioen inging heb je papieren gekregen waarop die keus vermeld stond. Loonheffingskorting of niet. Kun je nu alsnog laten aanpassen. In 2019 heb je een afrekening gehad van je werkgever. Mogelijk ben je daardoor, samen met je pensioenen in een ander belastingtarief terecht gekomen.

1paul
door 1paul - Sep 17, 2021 om 17:32
3156 Antwoorden / 0 Vragen

ja, ik zou willen dat uw probleem het mijne was!!!!

Verder, u weet het dus gewoon opzijzetten dat geld dat u na moet betalen op uw spaar of andere rekening, 18%  van uw inkomen dus!!!!

het is ook een kwestie van een gecombineerd inkomen wat dit veroorzaakt....

va
door vanlotjegetikt Sep 17, 2021 om 18:05
809 Antwoorden / Vragen

Dat is dan toch een luxe probleem die naheffing.
En je kan dit oplossen door op een inkomen een hogere inhouding inkomstenbelasting te zetten.
Spreek dit door met het SVB die werken daar best aan mee.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 17, 2021 om 18:28
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd: u heeft meerdere inkomstenbronnen. Ieder uitkeerder dus ook het pensioenfonds houdt in op basis van hetgeen u van hen ontvangt. en de toe te passen tabel. Zij mogen niet meer inhouden. Dat betekent dat u heel goed in de gaten moet houden wat aan het einde van ider jaar uw totale fiscale inkomen is en dan kan het best zinvol zijn om de loonheffingskorting die u bij één heeft toegepast (of misschien wel bij meer).

Samengevat: de uitkeerders houden in op basis van hetgeen men aan u (separaat) ontvangt. Voor de Inkomsten belasting en oremieheffing geldt het totaal van al die inkomsten ( na mogelijke afrekposten). M.b.t. dat laatste is het zinnig om heel goed te kijken naar de aftrekposten die u kunt benutten. Het percentage dat u noemt geldt overigens eerst voor het bedrag dat boven het maximum van tarief 1 uitkomt. ( https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/heffingskortingen_boxen_tarieven/boxen_en_tarieven/overzicht_tarieven_en_schijven/) In het overzicht ziet u ook hoe dat is nu u in 2019 met pensioen bent gegaan. De 'ham' vraag is overigens wel of u dan ook al AOW gerechtigd was omdat dan o.a. vanaf dat momen geen premie AOW meer behoeft te betalen

tijger1
door tijger1 - Sep 17, 2021 om 18:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen
Iv
door Ivo W - Sep 18, 2021 om 00:03
729 Antwoorden / Vragen

U kunt hier wel degelijk iets aan doen: een voorlopige aangifte doen voor het lopende jaar (en vanaf nu elk nieuw jaar vooraf de voorlopige aangifte invullen). Wanneer u de voorlopige aangifte invult, zult u maandelijks alvast het tekort aan ingehouden loonbelasting moeten voldoen aan de belastingdienst. Dit voorkomt dat u achteraf grote bedragen moet betalen. Bij de definitieve aangifte wordt een teveel of tekort aan betaalde bedragen vervolgens verrekend zoals u gewend bent. Met een correct ingevulde voorlopige aangifte, zal dat om beperkte bedragen gaan.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 18, 2021 om 09:51
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Hoewel ik verwacht dat men bij de Belastingdienst zelf al een voorlopige aanslag oplegt (heeft opogelegd) in verband met de situatie van voorgaande jaren (gelet op get genoemde bedtrag) is dit een zinvol advies indien dat niet het geval is en zie danvoor nadere info:

 Een voorlopige aanslag vraagt u eenvoudig zelf aan in Mijn Belastingdienst. Helemaal als u uw gegevens bij de hand hebt. Log direct in op Mijn Belastingdienst en ga aan de slag. Inloggen op Mijn Belastingdienst(opent nieuw venster)

tijger1
door tijger1 - Sep 18, 2021 om 15:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Houd dus ook rekening met de naheffing over 2020 en 2021.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Sep 18, 2021 om 18:43
1389 Antwoorden / 10 Vragen

U had om dit te voorkomen  met meerdere pensioenen bij diverse fondsen eerder moeten reageren!

Als je bij je laatste werkgever  alle  andere had  laten  samenvoegen was het bij 1 Pensioenfonds geweest

en  had je  geen probleem gehad.

Maar nu reeds met pensioen doen ze dat niet meer.

Als je  weet hoeveel er tekort  word ingehouden,  die €1800 :12 maanden = €150,- per maand gaan sparen

en elk jaar die  spaar rekening weer leeg halen.

Maar voor de beste oplossing,  iets te laat want je hebt geen Werkgever meer die  via hun fonds dit wel  konden regelen...

Dan komt alles in 1 fonds  en  dan maar afwachten  hoe goed die dan toevallig zijn.