wa
door wackoj123 Nov 27, 2004 om 16:01
Geldzaken & recht

Mijn Postbank en beveiliging...

Goed, we weten allemaal dat Microsoft's Internet Explorer qua
ontwikkeling een tijdje stil ligt, en dat Microsoft beveiligingspatch
na beveiligingspatch uitbrengt om de browser een beetje veiliger te
maken. Niet erg succesvol tot nu toe, want nog steeds worden er met
grote regelmaat lekken in deze browser gevonden. Een ieder die zich een
beetje met ICT beveiliging bezig houdt kan dit bevestigen.

Met groot genoegen zie ik vervolgens dat binnen een aantal maanden de
OpenSource browser FireFox van Mozilla (http://www.mozilla.org) zijn
marktaandeel naar 7% heeft weten uit te breiden - marktaandeel dat van
Microsoft Internet Explorer is afgesnoepd...

Mozilla Firefox is van de grond af aan ontwikkeld met veiligheid in het
achterhoofd. Een perfect alternatief dus voor de onveilige Internet
Explorer.

Ook ikzelf ben dus overgestapt naar Firefox en probeerde onlangs
MijnPostbank.NL te gebruiken met Firefox. Wat blijkt nu: De Postbank
site ondersteund Firefox niet...

De Postbank promoot "Veilig Bankieren" op hun web site, waarschuwt voor
spyware en virussen, maar ondersteund vervolgens voor MijnPostbank.NL
alleen maar Internet Explorer... Als reactie op een ingezonden klacht
reageert dhr A.L. Westerhoff (
<script>["mb","\Manager Contactcenter\\TRACKING NUMBER: A00000819766-00002322847\\     -----Original Message-----\\     From: \wackoj123@gmail.com\\     Sent: 26 Nov 04 10:27:16\     To:  <\mijnpostbanknl@vraag.postbank\.nl\>\     Cc:\     Subject: Klacht Mijn \Postbank.nl\\\     Girorekening : J\Aanhef : heer\Voorletters : JNA\Naam : Bakker\Straat : Pres. Kennedylaan\Huisnummer : 148\Postcode : 2343GV\Plaats : Oegstgeest\Telefoon waarop u eventueel bereikbaar bent :\Gironummer : 6165892\Emailadres : \Wackoj123@GMail.com\\Klacht : Op jullie website wordt "Veilig Bankieren" gepromoot. In verband met allerlei beveiligingsproblemen in Microsoft producten ben ik al enige tijd geleden overgestapt naar Mozilla Firefox voor mijn Internet browser. Mozilla Firefox is een OpenSource browser, die van de grond af aan is ontwikkeld met veiligheid in gedachten. Veel Internet gebruikers maken op dit moment de overstap van Microsoft Internet Exporer naar Mozilla producten - mede omdat Microsoft al lange tijd niets aan de ontwikkeling van Internet Explorer heeft gedaan.\Ik ben dus ook verbaasd dat jullie website voor Internet Bankieren niet met deze veilige browser werkt!\Wanneer gaat de Postbank Mozilla producten ondersteunen?\",1]
);

//-->Manager Contactcenter, Postbank) met een standaard briefje dat alleen Internet Explorer wordt ondersteund...

Hoe wil de Postbank veilig bankieren via Internet met een browser die zo lek is als een mandje?

ve
door verwijderd - Nov 27, 2004 om 16:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag wackoj123,

Ik vind dat je wat al te hoog van de toren blaast. Het is juist dat Mijn Postbank alleen maar internet explorer ondersteunt, maar er zijn op de diverse consumentensites geen klachten over Mijn Postbank als het over beveiliging gaat. Wel zijn er andersoortige klachten, vaak onderhoud, te traag, etc. Maar die hebben niets met beveiliging te maken. In de praktijk blijkt dus dat je met Mijn Postbank vanaf februari veilig kunt bankieren met een browser die volgens jou zo lek is als een mandje. Groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Nov 27, 2004 om 16:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo wackoj123,

Het veilig kunnen bankieren met IE en het lek zijn van de browser zelf zijn twee totaal verschillende dingen. Op het moment dat er transacties plaatsvinden gebeurd dat op een versleutelde wijze. Dit is dan te herkennen aan het slotje dat onder in beeld verschijnt. Dat de browser 'lek' is maakt de transactie niet onveilig.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Nov 28, 2004 om 11:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ton,

Ja, ik ben beoohrlijk gepikeerd door de wijze waarop de Postbank
reageert - een standaard emailtje met slechts de mededeling dat ze
alleen IE ondersteunen. Wederom een voorbeeld dat banken in het
algemeen niet naar klanten (en hun klachten) luisteren, continue de
service verslechteren en je wel meer laten betalen.

Ja, IE is lek. Ja, via de lekken van IE wordt je systeem geinfecteerd
met virussen en spyware. Ja, deze spyware is in staat (bank)gegevens
van je systeem te versturen naar derden, of keyloggers te installeren
om zo je toegangscodes voor MijnPostbank.NL af te vangen... Hoezo
veilig internet bankieren?!

ve
door verwijderd - Nov 28, 2004 om 11:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Freya,

Nee, dat zijn geen twee verschillende dingen: je kunt niet veilig op
Internet (niet alleen bankieren) als een browser lek is. Een uurtje op
Internet met Internet Explorer en je pc zit vol met Spyware.

Ja, de transactie is "beveiligd" - tot zo ver heb je gelijk. Maar het
is met een browser als IE voor een hacker een klein kunstje om software
op je pc te installeren om over je schouder mee te kijken als je denkt
"veilig" te bankieren...

ve
door verwijderd - Nov 28, 2004 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mij geen spyware hoor. Je mag komen kijken.

Dat Firefox "veiliger" is prima maar jij overdrijft een beetje. Ik heb nog nooit spyware op mijn PC gehad en ik gebruik IE en ben de hele dag online. Kwestie van een beetje opletten.

ve
door verwijderd - Nov 29, 2004 om 19:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Firefox is een factor 100 veiliger dan explorer, spyware komt er
nauwelijks doorheen. als iemand IE gebruikt, krijgt hij bij 8 uur
internet ongeveer 40 spyware programma's binnen, via firefox heb ik nu
(en ik gebruik het sinds het begin) 2dingen binnen.

De veiligheid van postbank, is er niet minder om. IE is slechts een
schil, het ware programma waarop de server draait is unix.

ve
door verwijderd - Nov 29, 2004 om 20:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ chong,

wat spyware betreft kan ik mij bij tigertje aansluiten ook de hele dag online en gebruik IE, en geen spyware op mijn pc,

dus waar jou informatie op is gebaseerd dat is mij een raadsel,
maar ja overdrijven is ook een vak 40 spyware progjes in 8 uur dan moet je wel heel veel dubieuze sites bezoeken.

tuinfreak

ve
door verwijderd - Nov 29, 2004 om 21:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Tuinfreak, Er zijn behalve de Postbank nog wel een paar banken op te noemen die uitsluitend met IE werken dus als dit niet veilig zou zijn waren er allang maatregelen genomen. Dus het ligt gewoon aan je eigen beveiliging want zonder afdoende beveiliging haal je fluitend 40 spyprogramma's in huis. Daarom zorgen verstandige mensen altijd voor een optimale beveiliging. Groeten PML

ve
door verwijderd - Nov 29, 2004 om 21:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zit in Firefox een mogelijkheid (onder Tools/User Agent Switcher) om de browser zich te laten voordoen al IE, Netscape of Opera dikke kans dat het dan wel werkt.

Computer Idee no. 25 blz. 89 R.d.V.

Graag een reactie, of het werkt. (gebruik zelf nog IE)

ve
door verwijderd - Dec 1, 2004 om 20:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voer eens een scan uit met hitman pro en je komt erachter. 1 dag
internetten met IE daarna hitman, en er staan 100-den cookies
programmas etc in je register. Ga de volgende dag eens aand e slag met
firefox gebruik weer hitman pro en je zal zien dat er slecht een paar
cookies staan.

Volgende optie, maak van je PC een dual boot, knal op een windhoos, op
de andere Solaris van sun, of linux, of lindows of wat dan ook. Ga
alleen het internet op met de programma;s die door de echte cracks zijn
gemaakt, en doe je spelletjkes lekker op het commerciele microsnol.

ve
door verwijderd - Dec 1, 2004 om 22:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Van dit laatste verhaal begrijp is dus helemaal niets. Wat heeft dit verhaal in hemelsnaam met de beveilinging van Postbankbetalingen te maken heeft. Ben overigens wel reuze benieuwd wat een microsnol is. Zijn die een beetje betaalbaar ?  En doen die het een beetje veilig, dus met regenjas ? - PML

ve
door verwijderd - Dec 1, 2004 om 23:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ah allicht lastig. De vraag ging oa over de veiligheid en waarom ihkv
veiligheid mozilla niet werd toegestaan op de servers van de Postbank.
Het ging erom dat als firefox dus inderdaad vele malen veiliger is dit
niet ondersteunt wordt door de mannen in de leeuwenpakken. dmv mijn
antoorden heb ik proberen duidelijk te maken dat mozilla veiliger is.
ieder internetforum zal mij hierin gelijk geven. sommigen twijfelen
hieraan, mar het is eenmaal moeilijk om aan te geven wat exact de
verschillen zijn zonder in technische detail te treden. Ik heb ook
proberen uit te leggen dat het niet uitmaakt dat firefox en mozilla
niet ondersteunt worden omdat dat slechts een schil is en dat de
werkelijke software draait op machines, gemaakt door GE, voorzien van
programmatuur, gebaseerd op unix, geleverd door de grootstse concurrent
van microsoft.

Microsoft wordt omdat zij producten leveren die veel geld opleveren,
maar technisch onder de maat zijn door de computerwereld in NL oa
Microsnol, genoemd. In de serieuze compueter werled heetst een aversie
tegen MS. zo was tot voor kort het gezicht van Bill gates te zien als
je in google devil evil etc intypte en zocht op ik doe een gok. MAar
omdat ook deze jongens gevallen zijn voor microsoft en het grote geld,
doen ze hier niet meer aan mee.

Veilig bankieren kan dus wel, omdat de machine niet op microsoft loopt, maar wees op uw hoede als u ie gebruikt.

Verder een spywareloze computer bestaat niet als je MS gebruikt. MS
heeft nl imbedded spyware, de broncode is nl nietopenbaar en er zijn
rapporten die kunnen staven dat als u een foutenrapport verzend aan MS
er ook andere zaken meegaan.

ve
door verwijderd - Dec 1, 2004 om 23:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

@chong

Overdrijven blijft een vak. Ik gebruik alle programma's die in Hitman worden gebruikt en scan eens per week. Resultaat: hooguit 15 cookies. Geen spyware, geen malware, geen adware. Na een week internetten met IE dus. En die cookies zijn gewoon data-miners en daar kan ik me dus echt geen zorgen over maken. Als jij dat wel doet zal ik je maar niet vertellen wat "big brother" allemaal al van jou weet.

Spyware en al die andere rotzooi krijg je in de eerste plaats door op verkeerde sites te surfen. Maarja, als je naar een malaria land gaat is het wel verstandig om je te beschermen, dat geldt dus ook voor internet.

ve
door verwijderd - Dec 1, 2004 om 23:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op het gebied van snollen ben ik zeker geen expert maar van een microsnol had ik nog nooit gehoord. Zo leer je nog eens wat. Ga je mee, schatje ?  Nee microsnol, vandaag niet. :-)   PML

ve
door verwijderd - Dec 1, 2004 om 23:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ tigertje. Op de een of andere manier is mijn reactie tussen die van jou en Chong verzeild geraakt maar, voor zo ver je dat al niet begrepen had, die sloeg dus niet op jouw verhaal maar op die van Chong. In elk geval heb jij zijn verhaal wel begrepen want ik kan er geen touw aan vastknopen evenmin aan zijn latere reactie. Dat zal wel aan mij liggen. Dus daar maak ik mij verder niet druk om. Hoe is het trouwens met jouw microsnol of laat je je daar niet over uit :-) Groeten  PML

ve
door verwijderd - Dec 2, 2004 om 00:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

@pml, mijn verhaal was aan chong gericht. Ik heb zelf geen microsnol in huis. Dat Microsoft zo genoemd wordt is andermaal een beetje overdreven door chong. Ik kom op erg veel zeer serieuze computersites en ik kende de naam microsnol niet.

Nu zal chong waarschijnlijk veel contact hebben met de open-source community en die zullen wel zo praten. Maarja, dat is een wereldje apart, moet je je niet teveel van aantrekken.

Ohja, het beste is om gewoon toe te geven dat Firefox beter en veiliger is...