Ma
door Mandy80 Oct 7, 2024 om 17:17
Geldzaken & recht

Mijn zoon krijgt geen stagevergoeding? hij loopt 5 maanden 40 uur stage

Mijn zoon loopt bij een ect bedrijf stage vanaf eind augustus tot begin Januari, elke week 40 uur incl de vakanties, anders komt hij niet aan zijn stage-uren.
Hij doet de opleiding software developer 2e jaars op MBO-4 niveau. Mag dit wel? zijn bijbaantje kan hij niet meer doen omdat hij dan meer werkt dan dat hij op zijn leeftijd mag (nog geen 18 jaar)

282 5 Rapporteer
Mabelle
door Mabelle - Oct 7, 2024 om 17:20
610 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft hij geen stagebegeleider met wie hij deze gang van zaken kan bespreken?

Hoewel niet verplicht, betalen de meeste bedrijven toch gemiddeld een paar honderd euro p.m. Dat zijn de bedragen die ik om me heen hoor.

Ma
door Mandy80 Oct 7, 2024 om 17:26
Antwoorden / 1 Vragen

Hij heeft wel een stagebegeleider maar daar worden we niet veel wijzer van, school is al blij als ze voldoende  stage plekken hebben.
maar dan is het alsnog raar dat hij in schoolvakanties stage moet blijven lopen omdat hij anders de uren niet haalt

Mabelle
door Mabelle Oct 7, 2024 om 17:36
610 Antwoorden / 1 Vragen

Is een weekje vrij met de herfstvakantie en dan een weekje langer stage lopen niet bespreekbaar met de begeleider? Kan hij ook even een beetje bijtanken.

Thecla58
door Thecla58 - Oct 7, 2024 om 17:20
930 Antwoorden / 3 Vragen

Ja dat mag.

Hier een uittreksel van de site van de Overheid.

Stagevergoeding niet verplichtTijdens uw stage is de werkgever wettelijk niet verplicht om u een stagevergoeding te geven. Het mag wel, maar uw werkgever bepaalt zelf hoe hoog het bedrag is. Er is geen minimumbedrag of maximumbedrag voor een stagevergoeding.

Plus de link klik op het rode

Ma
door Mandy80 Oct 7, 2024 om 17:24
Antwoorden / 1 Vragen

Stage-informatie voor stagiairs | Personele informatie Rijk | O&P Rijk P-Direkt

hierbij geeft die wel aan dat het mag/moet. het gaat overigens ook maar om het gebaar en een stukje motivatie.

Thecla58
door Thecla58 Oct 7, 2024 om 17:28
930 Antwoorden / 3 Vragen

Nogmaals... zoals het er staat de werkgever, i.c. stagebieder, is niet verplicht om een vergoeding te geven. In de tijd dat mijn kinderen stage liepen was het krijgen van een vergoeding een nauwelijks voorkomend fenomeen.

De link die jij doorstuurt, gaat - volgens mij - over een stage bij het rijk. Het rijk betaalt vaker een vergoeding dan werkgevers.

sira
door sira Oct 7, 2024 om 19:30
2542 Antwoorden / 24 Vragen

De stagevergoeding van het rijk zal wel door de belastingbetaler worden opgehoest?

Thecla58
door Thecla58 Oct 7, 2024 om 19:32
930 Antwoorden / 3 Vragen

@Sira,

alles wat het rijk doet, komt vanuit de belastingen.

ne
door neodutchio - Oct 7, 2024 om 17:55
5252 Antwoorden / 12 Vragen

Om hoeveel uren gaat het dan? Het lijkt mij sterk dat er 20 weken lang stage gelopen moet worden en er geen ruimte is voor een vrije dag. Dat zou betekenen dat bij 1 ziekte dag al uren tekort zijn.
En een stagevergoeding is inderdaad niet verplicht.

Ma
door Mandy80 Oct 7, 2024 om 18:01
Antwoorden / 1 Vragen

Hij loopt 40uur stage en in die 5 maanden heeft hij normale verlofdagen. Buiten zijn stage heeft hij ook 2 bijbaantjes maar deze mag hij niet daarnaast doen omdat hij anders teveel uren op een dag maakt.

Mabelle
door Mabelle - Oct 7, 2024 om 17:56
610 Antwoorden / 1 Vragen
Mabelle
door Mabelle - Oct 7, 2024 om 18:11
610 Antwoorden / 1 Vragen

Wel sneu voor hem dat hij een stageplek heeft gevonden waar ze blijkbaar geen zin hebben om een kleine stagevergoeding te geven. 40 uur p.w. is niet niks. Rest hem helaas niets anders dan maar door de zure appel heen te bijten en voor ogen te houden dat hij bezig is met werken aan zijn toekomst.

Als het mijn kind was, zou ik hem zelf wat extra's toeschuiven, alleen al omdat ik het sneu voor hem vindt. Maar ik ben me ervan bewust dat niet iedere ouder dat geld kan missen.