Soephelptaltijd
door Soephelptaltijd May 6, 2020 om 10:27
Geldzaken & recht

Minder loon bij ziekte

Beste lezers,

Ik wil de vraag zo compact mogelijk houden dus weinig context eerst; mocht dat nodig zijn dan verneem ik het wel.

Mogen werkgevers je op minder loon zetten als je een groot deel van je ziekteperiode wel deels gewerkt hebt? Iets specifieker, in de GGZ geldt sinds dit jaar dat je na een half jaar naar 90% loon gaat. Van dit half jaar heeft de desbetreffende persoon de eerste drie maanden 80% gewerkt (normale inzet ook) en daarna ongeveer 40%. Is het terecht dat deze persoon gelijk gesteld wordt aan werknemers die als 6 maanden lang 100% ziek gemeld zijn en 0% aan het werk zijn?

Alvast bedankt voor het lezen en eventueel meedenken/reageren.

1042 4 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 6, 2020 om 10:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is er een CAO van toepassing, lees die dan na. Neem contact op met de bond, of als men geen lid is met het Juridisch Loket in uw woonplaats.

Gr
door Grunn1 - May 6, 2020 om 11:55
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Als het goed is wel want de regeling gaat in vanaf de eerste dag van de ziekmelding ongeacht het percentage van arbeidsongeschiktheid. Je krijgt dan wel maar 90% over het deel dat je ao bent.

lo
door lovewinnie - May 6, 2020 om 12:08
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Zolang je in de ziektewet zit krijg je ziektewet uitkering. Het maakt daarbij niet uit of je niet werkt of 20/0 uur ipv bijv 40 . Pas bij volledig hervatten wordt u beter gemeld en krijgt u weer normale salaris.

Soephelptaltijd
door Soephelptaltijd - May 20, 2020 om 13:42
1 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor de antwoorden! CAO hadden we uiteraard gelezen. De feiten zijn helder (maar zuur). Niets aan te doen, ik weet genoeg en geef het door.