alfons
door alfons Jan 11, 2010 om 01:09
Geldzaken & recht

Misleiding Opel?

Daar ik niet weet of deze vraag onder Auto, of Geldzaken thuishoort, deze in beide categorien geplaatst. Bij voorbaat excuses.
Vandaag op tv de Opelreclame gezien: Nu 50% betalen, restant over 2 jaar, Renteloos.
Met de toevoeging: Let op,lenen kost geld. Waarom die toevoeging, of zit er toch een adder(tje) onder het gras?

6975 22 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 11, 2010 om 08:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij zit er zit geen addertje onder het gras.
Feitelijk gaat u een "lening" aan, immers u zult het bedrag toch moeten betalen.
Kortom, er is sprake van een financiële transactie.
In de praktijk komt het erop neer dat u het gedeeltelijke bedrag, dat u bij aankoop zou moeten betalen eerst na 2 jaar hoeft te betalen. Opel, en voor hun vaak een financieringsmaatschappij "lenen" u dat bedrag. Het is dan niet van belang of u er wel of geen rente over betaalt.
Vergelijk het maar met hetvolgende: Stel, u zit in een café en aan het einde van de avond merkt u dat u de knip niet bij u heeft. De café-eigenaar zou u dan tegemoet kunnen komen door u later te laten betalen. Hij schiet u dat geld dus voor.
Of u vraagt aan één van uw "mede-drinkers" om het bedrag even voor te schieten.
Ook dat is dus een geldlening.

Maar feit is dat u het geld hoe dan ook ooit moet terugbetalen.
En dat vereist enige vorm van discipline. Het komt wel eens voor dat mensen niet die discipline (om bijv. maandelijks een bedrag te reserveren) hebben en als puntje bij paaltje komt van de restantbetaling, het geld dan niet kunnen betalen.
Daarvoor dient dus die waarschuwing.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2010 om 10:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag alfons,

Het addertje is, dat u die 2 jaar geen eigenaar van de auto bent en dat kan in bepaalde omstandigheden best vervelemd uitpakken.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2010 om 13:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zit geen addertje onder het gras,maar het gebeurt vaak dat wanneer de resterende 50% betaald moet worden het geld er niet is .Je bent dan verplicht een dure lening bij hun af te sluiten.Bovendien bent u geen 100 % eigenaar van de auto gedurende 2 jaar..Niets voor niets behalve de zon en het weer.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2010 om 13:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

read schreef op maandag 11 jan 2010, 10:59: Dag alfons,

Het addertje is, dat u die 2 jaar geen eigenaar van de auto bent en dat kan in bepaalde omstandigheden best vervelemd uitpakken.

Misschien om een voorbeeld tegeven wanneer het vervelend kan uitpakken]

ve
door verwijderd - Jan 11, 2010 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

Vaak is het zo als je een auto inruilt die niet te oud is dat je daar dan 50% van de nieuwe zou kunnen aanbetalen en de rest of een gedeelte er van financieren, dan zou u wel binnen deze 2 jaar zonder rente deze auto toch nog het resterende bedrag kunnen terug betalen.
Dan zou je na 2 jaar eigenaar kunnen zijn, rente vrij, maar is er dan nog een restschuld moet je daar na 2 jaar vaak flink rente over betalen, en wat al op gemerkt is, ben je dus al die tijd ook niet de eigenaar, en zit je dus vast aan deze auto.
En de inruil is vaak ook lager door deze constructie.

Dus geld lenen kan vaak nog duur uitvallen.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2010 om 13:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zit geen addertje onder het gras. Als u een 'normale' lening afsluit, met rente, is de auto ook pas eigendom na betaling van de laatste termijn.
Het enige waar u terdege aan moet denken is dat die 50% na 2 jaar wel betaald moet worden. Indien dit op dat moment niet lukt wordt u verplicht een (meestal dure) financiering af te sluiten!
Ik mocht bij Fiat ooit ook op deze basis kopen en het werkte perfect, dus echt geen vuiltje aan de lucht!

Sukses met uw aankoop

Ed

ve
door verwijderd - Jan 11, 2010 om 14:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vraagbaak44 plaatste dit bij dubbelpostvraag, voor geval dit over hoofd gezien wordt, plaatst/kopieer ik het even hier:

---vraagbaak44 maandag 11 jan 2010, 13:58

De actie van Opel is een prima deal voor kopers die vertrouwen hebben in de financieringsmaatschappij van GM. Je koopt wel een auto, maar op huurkoopcondities. De wagen wordt pas je eigendom een maand nadat de laatste betaling door de maatschappij is ontvangen. Dan pas ontvang je het eigendomsbewijs en kan je de auto verkopen mocht je dat willen.
Mocht de financieringsmaatschappij failliet gaan valt jouw auto in de failliete boedel en moet je met de curator de zaak afwilkkelen.
De dealer waar je je auto koopt staat buiten de financiering, daar hoef je dus niet bang voor te zijn mocht hij failliet gaan.
Zelf heb ik jaren geleden ook op die manier een auto gekocht en bij de dealer keek men nogal op van mijn vraag dat ik bij de aankoop ook het eigendomsbewijs wilde hebben.( Ik kreeg het pas na afloop van de de laatst betaalde termijn en heb zeker het laatste jaar in spanning gezeten of General Motor wel op de been zou blijven.) ---

ve
door verwijderd - Jan 11, 2010 om 14:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niks mis mee... 5 jaar geleden al gedaan.
Helft nieuwe auto contant betaald (deel met inruil oude auto en andere deel met spaargeld)
Andere helft in drie jaar rentevrij afgelost... nooit problemen mee gehad, prima verlopen.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2010 om 14:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geld lenen kost ook hier geld ! Ook al is de rente 0% !

Gratis bestaat nl. niet, iemand zal toch de rekening moeten betalen... en dat bent u: maak je nl. niet gebruik van deze actie en betaal je de hele som contant, dan hoeft Opel niets te financieren, lopen zij geen risico; en dat betekent dat je dan dus waarschijnlijk een hogere inruilprijs kunt krijgen.
Kijk dis niet alleen naar de lage rente van 0%, kijk ook eens naar de inruilprijs!

Bang voor het omvallen van de financieringsmaatschappij hoef je niet te zijn: je hebt nl. een juridische overeenkomst die jouw het eigendomsrecht op de auto geeft na betaling van de slottermijn; bij een faillisement moet de nieuwe eigenaar van dat contract (andere financier, curator) zich gewoon aan die overeenkomst blijven houden...

ve
door verwijderd - Jan 11, 2010 om 14:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kan er ook weinig over vinden alleen en adres naar de dichtstbijzijnde dealer.
Zou het niet zo kunnen zijn dat je en voorcontract moet tekenen voor de restschuld?
T

ve
door verwijderd - Jan 11, 2010 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb in 2006 een nieuwe Opel gekocht. Actie: 3-3-3. Niets mis mee.
3 jaar garantie, 3 jaar gratis onderhoud,(3 jaar verplichte) renteloze lening anders kreeg je die eerste 2 niet. Het grootste deel gewoon betaald, een klein gedeelte dus een lening van 3 jaar.
Toen ik de (personen)auto een jaar later verruilde voor een VW-bus(en dat moet je ze melden...staat ook in de voorwaarden) moest ik uiteraard in 1x die lening afbetalen. Was geen probleem gelukkig, maar wel een nadeel als je dat even niet hebt...

ve
door verwijderd - Jan 11, 2010 om 14:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die tekst is gewoon verplicht bij een lening reclame, die 0% doet er niet toe.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2010 om 15:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

In tegenstelling tot wat honza23 schrijft, heeft dit niets met de inruilprijs te maken.
De aktie komt niet van de dealer maar van importeur en/of fabrikant, dus de dealer kost dit niets. Hij zou anders bovendien aardig wat klanten verliezen als hij een (te) lage inruilprijs geeft!
Nogmaals: er zitten geen addertjes onder het gras! Het is gewoon een aktie van de importeur om meer te verkopen.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2010 om 15:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij deze wil ik alle reageerders bedanken voor hun reactie.
Ik weet nu wat meer.
Nogmaals dank
Alfons

ve
door verwijderd - Jan 11, 2010 om 16:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk zit er een addertje onder het gras. Niet alleen ben je geen eigenaar van de auto zolang de laatste termijn niet is voldaan, ook al hoef je geen rente te betalen.
Het voordeel voor de dealer (ofwel nadeel voor de klant) is dat er aanmerkelijk minder inruil voor de oude auto wordt gegeven, of wanneer er niets in te ruilen valt, dat er veel minder korting wordt gegeven op de nieuw aan te schaffen auto.

Niet is gratis.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2010 om 16:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even op mij toelichting hierboven... voor onze oude auto (ook Opel en in dezelfde garage in onderhoud geweest) kregen wij een een prima inruilprijs en aangezien wij de allerlaatste auto van een bepaalde serie in november kochten (splinternieuw) hebben we op die nieuwe auto een heel forse korting gehad, zodat het restbedrag gemakkelijk in drie jaar rentevrij was af te lossen. Zal schelen dat we meer dan 25 jaar vaste klant zijn. Goedkoper hadden nergens terecht gekund, dus niet zo wantrouwend.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2010 om 17:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je voor financiering van de auto een renteloze lening krijgt, is er geen vuiltje aan de lucht en ben je meteen eigenaar.

Als het een huurkoopovereenkomst betreft, ben je niet meteen eigenaar maar na betaling van de laatste termijn.

Dus wat is het? Een lening of een huurkoopovereenkomst.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2010 om 19:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je jezelf aan de voorwaarden houdt is er niks aan de hand. Maar zoals Erik008 al zei, is men tegenwoordig bij kredietreclames verplicht om deze waarschuwing te vermelden, zie HIER

Of dit nu om een renteloos krediet gaat of om een rentedragend krediet is niet van belang, krediet = krediet.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2010 om 19:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn ervaring:
Ik had van mijn werkgever bij mijn vut-regeling begin 2003 voor weinig de bedrijfswagen meegekregen t.w. Opel Astra, die al 180.000km er op had zitten.
Eind 2003 ingegaan op de actie 0% rente.
Een dealer gaf euri 6250,00 bij inruil, wat ons niet slecht leek en 0% was ook 0% volgens de verkoper.
Voor de zekerheid nog eens 2 andere opeldealers afgeweest.
Die 2 dealers kwamen op slechts op Euri 5.400,00 inruil.
Dan maar naar de eerste dealer terug en ja hoor, hij had zich vergist.
Bij inruil met kontante betaling was de inruilwaarde namelijk 6150,00 en bij inruil op basis van 0% was de inruil slechts 5400,00.
En dat is nu het addertje onder het gras. De rente is dus eigenlijk Euri 750,00 vooruit betaald.
Uiteindelijk hebben wij toch nog Euri 6000,00 gevangen en een nieuwe astra besteld met 9.000,00 financiëring. Voor due 250,00 verschil ga je je spaargeld niet aanbreken.
Deel 1, het overschrijvingsbewijs, kregen wij gewoon mee. Niks aan de hand.
Wij hebben de auto wel na 2 1/2 jaar ingeruild en het restant dus in 1x voldaan.
GM Finance is wel inmiddels, ik dacht 2006, door GM verkocht aan derden.
Conclusie: 0% rente is niet altijd waar.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2010 om 22:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier is dan een voorbeeld. (vr 1944) Opel is onderdeel van G.M. Dat bedrijf draait al jaren met verlies en gedraagd zich alsof het nog steeds forse winsten maakt.
Zeg maar eurlings gedrag.
Als de Opel of de dealer failliet gaat, wat niet denkbeeldig is , hoe gaat het dan met uw auto ? Bent u wel eigenaar ? Wat doet de curator dan ?
Lees de kleine letters eens drie maal goed.
Een advocaat is soms het eerste halfuur gratis.
Mijn advies. Niet doen. En koop een gezond merk.Spaart het hart.
Groet H.
P.s. Er worden wel degelijk eisen gesteld die u onnodig geld kosten.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2010 om 22:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Terpstra,

Daarom is GMAC Finance losgweekt van het GM concern en verkocht.
Men zag de bui al hangen.
Men lost dus zijn auto niet af aan het GM concern maar aan een separate financiëringsmaatschappij waarmede het autoconcern afspraken heeft gemaakt.
De autokoper heeft dus geen schuld bij General Motors, maar bij de financiëringsmaatschappij.
Bovendien heeft GM al jaren vaste medewerkers die, bij niet betalen, de auto gewoon even ongemerkt bij U komen weghalen en opslaan totdat de betaling is geregeld.
Men kent immers Uw autocode etc.

ve
door verwijderd - Jan 12, 2010 om 00:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Adriaan2. Bedankt voor uw achtergrond info. Die ken ik niet.
Wel heb ik de lagere school doorlopen. Kan dus rekenen.
Daar werd ons al geleerd dat je minimaal 25% meer betaald bij lening.
Eens een aanbieding gehad bij aankoop auto. 0 % rente.
Let wel, de rente op het spaargeld was toen nog 8%. Wat is wijsheid.?
Juist, betalen en niet lenen, huurkoop of andere onzin verhalen zijn leugens.!Pdf.
= per definitie, dus aantoonbaar bewezen
Je koopt eigenlijk je slaaf zijn van een bank. En die zijn net zo betrouwbaar als de regering van dit land. Inzicht en groet H.